Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Mała forma literacka w twórczości Jana Twardowskiego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2130 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Zapoznawszy się z twórczością literacką ks. Jana Twardowskiego w pełni zgodzić się można ze stwierdzeniem Waldemara Smaszcza, iż poeta ten "posiadł najtrudniejszą ze sztuk - sztukę prostoty"(1). W utworach swych potrafił maksymalnie uprościć wiele skomplikowanych zagadnień filozoficznych, psychologicznych, etycznych czy estetycznych. W tym celu wykorzystał nie tylko doskonałą znajomość polskiej leksyki, ale i wykazał bardzo dobre rozeznanie w zakresie struktur językowych oraz form i gatunków literackich.

Prościej nie znaczy jednak łatwiej, toteż poeta wykorzystuje jako podstawowe, małe formy literackie, szczególnie te mieszczące się w kręgu form aforystycznych, a więc maksymę, sentencję, dewizę, złotą myśl czy gnomę.

Każdy z wymienionych gatunków może, zdaniem Jana Trznadlowskiego, "funkcjonować niesamodzielnie, tzn. znajdować naturalne konstrukcyjne i kompozycyjne w obrębie większego utworu ogarniającego i organizującego (utwór w utworze), np. (...) maksyma w różnych gatunkach prozy narracyjnej"(2).

Tymczasem Twardowski wykorzystuje przytoczone wyżej formy jako części składowe utworów poetyckich, czy kazań.

Brak ścisłych wyznaczników gatunkowych i raczej intuicyjne rozumienie małej formy jako niewielkiej pod względem werbalnym, pozwala twórcy nawiązać taki kontakt z odbiorcą, by ten mógł w największym stopniu rozpoznać przekazywane mu treści, i to zarówno werbalne jak i pozasłowne. Przy czym treść nadana zostaje poprzez pryzmat własnego oglądu rzeczywistości i sobie właściwej filozofii.

(...)

Przypisy:
1 - W. Szmaszcz: Posłowie. W: Jan Twardowski: Wiersze. Białystok 1994, s.387.
2 - J. Trznadlowski: Małe formy literackie. Wrocław 1977, s.10.

 

Jolanta Leszczyńska
Centrum Edukacji w Zabrzu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie