Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W obronie "Małej księżniczki"

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1409 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Książka F. H. Burnett pt. "Mała księżniczka" należy do kanonu lektur uzupełniających w programie języka polskiego dla klas IV- VI szkoły podstawowej "Słowa jak klucze II". Zaproponowana przez Stowarzyszenie Nauczycieli Polonistów lektura została wydana w 1888 roku, a przez polskie dzieci jest czytana od 1931 r. Na podstawie mojej kilkuletniej polonistycznej pracy w szkole, mogę stwierdzić, że to jeden z bardziej wartościowych utworów skierowanych do uczniów klas 4.

Zauważyłam jednak, że lektura ma wśród uczniów i nauczycieli zwolenników jak i przeciwników. W dobie tak rozchwytywanych w ostatnich latach bestsellerów jak "Harry Potter" książka ta nie zyskuje polarności. Być może dlatego, że akcja utworu rozgrywa się przeszło sto lat temu w szkole dla dziewcząt, w której z pozoru toczy się zwyczajne życie i nic szczególnego nie przyciąga uwagi młodego czytelnika.: córka właściciela kopalni diamentów rozpoczyna naukę w pensji dla bogatych dziewcząt. Kiedy jej ojciec traci majątek i umiera, Sara staje się biedną służącą. Pomimo upokarzającego położenia zachowuje się z godnością i dzielnie znosi złe traktowanie rówieśniczek jak i dorosłych pseudoopiekunów. Nie boi się przeciwstawić niesprawiedliwej pannie M.Minchin. Swoją postawą 10-letnia dziewczynka przewyższa zachowanie dyrektorki szkoły. Mimo trudnej sytuacji, w której się znalazła, jest optymistycznie nastawiona do świata, pomaga innym koleżankom w rozwiązywaniu ich problemów, ratuje od głodu żebraczkę Annę.

Już od kilku lat omawiam "Małą księżniczkę" z uczniami klasy 4. i twierdzę, że lektura dostarcza niezwykle ciekawego materiału do pracy na lekcjach języka polskiego. Na jej bazie można kształcić u uczniów wiele ważnych i podstawowych umiejętności, jak np.: czytanie, pisanie, redagowanie tekstów, ale również rozwijać wyobraźnię, uczyć wrażliwości na cudzą krzywdę. Książka ta zawiera ponadczasowe, uniwersalne wartości, takie jak: dobro, prawda, mądrość, piękno i sprawiedliwość. Porusza problemy bliskie uczniowi klasy 4. Zgodnie z programem nauczania "Słowa jak klucze II" należą one do kręgu tematycznego jakim są: "inni ludzie, przyjaciele, szkoła, codzienność, wyobraźnia, marzenia, wyobrażenia."

Należy zauważyć, że literatura dla uczniów klasy 4. jest zdominowana przez utwory baśniowe i to nie bez przyczyny, gdyż mają one ogromnie pozytywny wpływ na psychikę dziecka. Na co zwraca uwagę w swojej pracy wybitny teoretyk baśni: B.Bettelheim. Jego zdaniem baśnie pełnią ważną rolę w informowaniu dziecka o podstawowych problemach dotyczących egzystencji ludzkiej, jak np.: śmierć, zło, dobro, sprawiedliwość, szczęście i nieszczęście. Również twórcy programu języka polskiego nie bez powodu zamieścili "Małą księżniczkę" na liście lektur uzupełniających, gdyż utwór posiada cechy zbliżone do baśniowych, np.: ukazuje bohaterów pozytywnych i negatywnych, zło jest ukarane, a dobro nagrodzone. W książce nie zabrakło również elementów magii i czarów, np. kiedy obskurne poddasze zamienia się w przytulny salonik za sprawą Ram-Dassa, a także kiedy dziewczęta za pomocą zwyczajnych przedmiotów znajdujących się w starym kufrze wyczarowują wspaniałą ucztę niczym na królewskim dworze.

W utworze ogromną rolę odgrywa postać głównej bohaterki - Sary Crewe. Bogata osobowość dziewczynki może dostarczać na lekcji ciekawego materiału do redagowania prac pisemnych np.: opisu postaci, opowiadania, ramowego planu wydarzeń. A co najważniejsze, postawa bohaterki stanowi dla uczniów właściwy wzór do naśladowania, może budzić wśród nich podziw i aprobatę dla jej zachowania. Historia Sary oraz jej walka z przeciwnościami losu są dobrym tematem również do dyskusji z uczniami. W książce spotykamy również inną, kontrowersyjną postać - pannę M.Minchin. Jej zachowanie może być źródłem wielu negatywnych emocji, a jednocześnie pobudzać uczniów do sądu nad bohaterką.

Z całą stanowczością twierdzę, że "Mała księżniczka" to wartościowa lektura, gdyż kształtuje właściwą postawę moralną uczniów, rozwija wyobraźnię, jest materiałem do wielu interesujących ćwiczeń. W procesie zapoznawania uczniów z najznakomitszymi dziełami literatury ojczystej i obcej nie można jej pominąć.

Literatura

  • Program języka polskiego dla klas 4-6 szkoły podstawowej "Słowa jak klucze II"
  • B.Burnett, "Mała księżniczka", Warszawa 2002, Wydawnictwo SARA
  • B.Bettelheim, Cudowne i pożyteczne, o znaczeniach i wartościach baśni.T.1;2; Warszawa 1996, wyd. II

    Propozycja zajęć, których celem jest kształcenie wyobraźni uczniowskiej:
    Temat: "Sara - dziewczynka o bogatej wyobraźni"

    mgr Teresa Wróblewska
    Szkoła Podstawowa w Przechlewie

  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie