Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Znaczenie ekspresji w arteterapii

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1518 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Rzeczywiste albo pozorne ujawnianie się poprzez pewne przedmioty zmysłowo dostrzegane, nazywane objawami lub przejawami pewnych treści czy przedmiotów psychicznych przynależnych jakiejś istocie obdarzonej psychiką , nazywane jest ekspresją.

Psychiczne czynności wyrażania siebie zachodzą wówczas gdy ujawniają się zjawiska emocjonalne, nadające produktowi twórcy, wyraz jego stosunku emocjonalnego. Ekspresja jest uzyskaniem piętna na przedmiotach, formach zachowania się i komunikowania innym ludziom swoich myśli, uczuć i przeżyć.

Życie każdego człowieka przepełnione jest emocjami, gdyż ich źródłem są nie tylko osoby, ale także zdarzenia lub rzeczy. Trudno wyrazić wieloznaczny i zmienny świat emocji za pomocą słów, będąc ograniczonym nie tylko ich konwencjonalnymi znaczeniami, ale również normami gramatycznymi i stylistycznymi. Sztuka pozwala "uporządkować" emocje i "zrelacjonować" swoje przeżycia, wyrazić to, na co brakuje nam słów. Nawet w nieudolnym obrazku można zawrzeć różne aspekty indywidualnego doświadczenia emocjonalnego, czego nie umożliwia nam słowo. Obserwując dziecko podczas rysowania lub malowania oraz oglądając wytwór możemy dowiedzieć się o jego potrzebach. (M.PISZCZEK, 1998)

Pomimo że wielu klinicystów stosuje rysunek jako pomoc w integracji i reintegracji osobowości człowieka, istnieje ściśle wyodrębniona grupa fachowców wyspecjalizowanych w terapii sztuką.

Terapeuci posługujący się sztuką szukają symboliki w obrazach i próbują pomóc klientom lepiej poznać ich wewnętrzne "ja".

Jednocześnie pomagają im zintegrować niedawno odkryte wewnętrzne "ja" z rzeczywistością zewnętrzną w nadziei, że poczynione zostaną generalizacje dotyczące codziennych interpersonalnych zachowań poza doświadczeniem terapeutycznym. Terapia sztuką jest więc nierozerwalnie związana ze wzmożeniem autoekspresji i zrozumienia siebie.

Terapia sztuką ma swój początek w psychoanalizie, podobnie jak wszystkie formy psychoterapii .Początkowo terapia sztuką była nieodzownym dodatkiem do psychoanalizy, pozwalającym wzmocnić komunikację werbalną i wykorzystać interpretację symbolicznych treści wywodzących się z obrazów tworzonych przez pacjentów.

Sztuka jako technika terapeutyczna, po raz pierwszy została zastosowana przez M. Naumburg, zwracającą szczególną uwagę na swobodne skojarzenia i interpretację, inaczej zwaną ekspresję (M.NAUMBURG, 1996) proponującą, jako technikę poznawczą jednostki, wyłącznie do terapii spontanicznego rysunku.

Stosowana ekspresja stała się podwaliną, doszukiwano się konfliktów i dokonywania ich interpretacji .Kontynuatorem był Kanner, twierdzący, że proces artystyczny sam w sobie ma działanie terapeutyczne nie wymagające werbalnego komentarza. Terapeuta ma jedynie zachęcać do kreatywności oraz udzielać pomocy technicznej i wsparcia emocjonalnego. Dzisiaj arteterapeuci posługują się sztuką w szpitalach psychiatrycznych, oddziałach leczenia otwartego, gdzie prowadzą psychoterapię indywidualną i grupową, pomagają również w diagnozowaniu jednostek i rodzin. Biorą udział w specjalnych programach edukacyjnych, wychowawczych, w domach opieki w poradniach dla osób uzależnionych, w ośrodkach konsultacyjnych, placówkach opiekuńczych, placówkach szkolno-wychowawczych, w szkołach masowych. Szerokie określenie ekspresji pozwala pomieścić bardzo zróżnicowane wyrażenia sztuką, bazgroty szkice, plamy, rzeźby, obrazki szkice, schematy dziecięce, wytwory chorych psychicznie, nadpobudliwych, agresywnych itp., a więc nie tylko twórczość profesjonalną. Wytwór, wydaje się najbardziej ewidentnym i obiektywnym dowodem ekspresyjnej twórczości ludzkiej, choć jego ocena bywa niezmiernie trudna. Pierwszym krokiem w kierunku kreatywnej twórczości jest widzenie każdej rzeczy w sposób dla siebie prawdziwy, co wymaga nieustannego wysiłku wewnętrznego. Tworzyć to znaczy wyrażać to co ma się w sobie. Wszelki autentyczny, ekspresyjny wysiłek twórczy jest czymś wewnętrznym. Trzeba tylko wzbogacić swoje życie uczuciowe, co dzieje się za pomocą czynników pochodzących ze świata zewnętrznego. (R GLOTON,1976) Materiał projekcyjny w postaci wytworów może mieć różną wartość artystyczną i psychologiczną. Warunkiem owych wartości staje się autentyczność, nawet przy subiektywnym poziomie twórczości, oraz wystąpienie przynajmniej kilku kryteriów twórczości, takich jak oryginalność, generatywność i społeczne uznanie. Nowością wytworu, jest pojawienie się danej formy po raz pierwszy, bądź przezwyciężenie wartości już istniejącej. Oryginalnością, związaną z ekspresyjnym wyrażaniem wewnętrznym ego przez jednostkę, charakteryzuje się wytwór w którym cechy treściowe i formalne są rzadko spotykane, przeciwstawiając się banalności i pospolitości. Generatywność oznacza szczególną energię informacyjną i kreatywną. Związki ekspresji i sztuki należą do najstarszych, sięgających czasów antycznych. Dla upowszechnienia się terminów "mimesis", greckiego wyrazu ekspresji oraz łacińskiego "expressio", w języku potocznym przyczyniła się filozofia a następnie pedagogika Nowego Wychowania (J.Dewey, G.Kerschensteiner, E.Claparede, C.Freinet, M.Debesse, H.Read) gdzie ekspresję uznano nie tylko za cechę przedmiotów fizycznych, ale zjawisk i procesów.

Dla Elzenberga (H.ELZENBERG, 1960) ekspresja jest rzeczywistym albo pozornym, ujawnieniem się poprzez przedmioty zmysłowo dostrzegane, objawy pewnych treści czy przedmiotów fizycznych, przynależnych istocie obdarzonej psychiką. Tatarkiewicz podał dwie definicje (W.TATARKIEWICZ, 1979) Pierwsza zakłada, że ekspresja jest wyrażaniem treści psychicznych przez przedmioty fizyczne, a druga, że jest ujmowaniem rzeczywistych zjawisk emocjonalnych uczuć, które występują jedynie w istotach posiadających życie psychiczne.

Brzezińska (A.BRZEZIŃSKA[w:]H.SĘK, 1984) używa terminu "ekspresja" przypisując jej znaczenie uzewnętrznienia całego doświadczenia indywidualnego, albo inaczej tego co mamy na myśli, całego "ja" jako jestestwa, a więc szerzej niż "ja", jako obraz samego siebie. Dokonano także podziału ekspresji na:

  • NATURALNĄ - instynktowną, spontaniczną, autentyczną, nieświadomą, twórczą, wyrażającą potrzebę realizacji
  • INSPIROWANĄ - łączącą cechy ekspresji naturalnej i sztucznej inspirowanej z zewnątrz przez jakiś bodziec np. muzykę, poezję i plastykę.
  • UKIERUKOWANĄ lub SZTUCZNĄ - zamierzoną, ukierunkowaną, zorganizowaną, odtwórczą. (S.POPEK, 1999)

    Ekspresja jest wartością ciągłą, kontinuum, gdzie na jednym krańcu tej wartości dominują procesy emocjonalne, a na drugim intelektualne.

    Nic nie jest bowiem tylko emocjonalne bądź intelektualne. Nie każda ekspresja naturalna jest twórczością, jak nie każda twórczość bywa ekspresyjna.

    Nie można uznać za twórcze wszystkich prostych i powtarzalnych form wyrazu, nie dających się przekazać jako symbol lub ideę.

    Taka twórczość ma wyraz wielowarstwowy, obejmuje zarówno chwilowe i ulotne nastroje, jak i bardziej stałe, konkretyzujące się w formalne pomysły, właściwości osobowości konkretnej jednostki.

    Ekspresja twórcza, aby była autentyczna, musi być motywowana wewnętrznie. Musi zaistnieć potrzeba wyrażenia siebie, potrzeba konkretyzacji wewnętrznego świata.

    Pod wpływem idei psychologii i pedagogiki humanistycznej ukształtowało się pojęcie ekspresji, stanowiące ślad konkretnej indywidualności, potwierdzającej własną odrębność poprzez nawiązywane kontakty ze światem, wykazujące duże pokrewieństwo ekspresji z postawą twórczą człowieka. Maksymalne aktywizowanie dyspozycji twórczych sił osobowości dających szansę kreacji i autokreacji, stają się procesem samorealizacji i komunikacji społecznej. (W.PIELASIŃSKA, 1995) Aktywność jest istotnym wyznacznikiem rozwoju psychicznego i charakterystycznym stanem człowieka. Jest podstawą rozwoju psychicznego i podstawową cechą każdego żywota organizmu, która sprawia, że ów organizm reguluje czynnie swoje stosunki ze światem zewnętrznym. (M.PRZETACZNIK-GIEROWSKA, 1996) Ekspresja spełniając funkcję aktywizującą, komunikacyjną, wyrażania, swoistego "oczyszczenia", pozwala na integrację wewnętrzną osobowości i społecznego przystosowanie, indywidualizację i samorealizację dzięki wyzwalaniu się napięć psychicznych, uzewnętrzniających się nieuświadomionych i wypartych treści. Ekspresja spełnia wówczas funkcję psychoterapeutyczną.

    Z punktu widzenia psychoterapeuty, który nie został formalnie przeszkolony w stosowaniu terapii sztuką, rysunek i inne formy plastyczne stanowią bezpieczną formę ekspresji (J.ZINKER, 1991)

    Do tworzenia rysunków potrzebne są ołówki flamastry, pastele, kredki, węgiel. Ołówek umożliwia rysującemu większą kontrolę nad własnym dziełem, podczas gdy pastele pozwalają na większą spontaniczność ekspresji, ukierunkowanej tylko w umiarkowanym stopniu, jeszcze mniejszą możliwość stwarza węgiel, rozmazujący się na kartce. Wybór narzędzia zależy od pacjenta.

    Wytwory wykazują te same cechy, co zmieniające się podczas arteterapii uczucia, od fragmentaryczności do płynnego przejścia ku integracji. Owa integracja osobowości jest najważniejszym celem arteterapii".

    Literatura
    1. S.POPEK; Barwy i psychika, Lublin 1999
    2. M.NAUMBURG; Dynamika osobowości,N.Y.1996
    3. R GLOTON; Cudotwórca aktywności ducha,WSiP W-wa 1976 s.49
    4. H.ELZENBERG; Ekspresja plastyczna i estetyczna.
    5. Encyklopedia Powszechna PWNW,W-wa 1960
    6. W.TATARKIEWICZ; Ekspresja i sztuka.Estetyka.W-wa1979 s.49
    7. A.BRZEZIŃSKA; Ekspresja twórcza a projekcja[w:]
    8. H.SĘK; Metoda projekcyjna.Tradycje i współczesność. Poznań 1984 s.84-147
    9. J.ZINKER; Proces twórczy w terapii gestelt.W-wa 1991
    10. PISZCZEK MARIA; Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, Jarogniewice 1998

    Hanna Gadzińska

  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie