Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przemoc w szkole i agresja

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1784 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     Celem artykułu jest analiza zjawiska przemocy i agresji w szkolnych, grupach rówieśniczych "Przemoc" zgodnie z definicją "Małego słownika Języka Polskiego"

  1. pod red. Stanisława Skorupki, Haliny Auderskiej i Zofii Lempickiej PWN Warszawa 1988r. S. 651 to "siła przeważająca czyjąś siłę, fizyczną przewaga nad kimś,... użycie siły fizycznej wbrew czyjej woli
  2. Nowa encyklopedia Powszechna PWN +.1.s AGRESJĘ określa jako zachowanie się podejmowane z zamiarem sprawienia bólu, cierpienia, szkody. Może mieć postać zachowań fizycznych lub słownych. Jednym słowem przemoc określa się najczęściej terminem "znęcanie się"
  3. Fontana określa "znęcanie jako zamierzone psychiczne, społeczne krzywdzenie innych przez bierne groźby, ośmieszanie i zastraszanie
  4. Stratton uważa, że przemoc jest sytuacją, której jedna osoba odnosi się do drugiej w sposób niezgodny z łączącą je relacje
     W środowisku szkolnym już na poziomie podstawowym często spotykamy się z zachowaniami agresywnymi i przemocą uczniów starszych wobec młodszych.
     Na ogół przyjmuje się, że powodem agresji i przemocy wśród dzieci jest chęć dominacji w grupie i chęć zdobycia władzy wśród grupy rówieśników
    Zagadnienia agresji bardzo dobrze opisane są w literaturze USA, Japonii, Wielkiej Brytanii. W Polsce zjawiska te nie są dostatecznie opisane
     Z moich obserwacji wynika, że uczniowie najbardziej boją się w szkole agresywnych i brutalnych zachowań kolegów. Uczniowie będący agresywni są zazwyczaj więksi, silniejsi niż ich rówieśnicy. Cechuje ich tendencja do zachowań aspołecznych, agresywnych.
     Odznaczają się twardością, charakterem brutalnym. Nie mają serdecznych kontaktów z rodzicami. Często pochodzą z rodzin, gdzie kara fizyczna, bądź emocjonalna są na porządku dziennym. Dzieci będące agresywne słabo się uczą.
     Zniechęcanie wśród dziewcząt polega na ogół na wykluczeniu koleżanki z grupy i obmawianiu jej, zaś przemoc chłopców przybiera różne formy agresji.
     Amerykańskie dane wskazują, że co najmniej połowa uczniów w szkole staje się ofiarami fizycznych ataków ze strony kolegów, zaś 30 % jest ofiarami rabunku. H.J. Schneider : Przemoc w szkole. "Zdrowie Psychiczne 1992 nr 1 – 2
     Badania prowadzone w niemieckich szkołach podstawowych wskazują, że przemoc fizyczna, występowała w klasach, w których był wysoki odsetek uczniów mieszkających na skraju miasta oraz w ubogich dzielnicach
5. D. Olewus : Gerald in der Schule. Was Lehrer und Eltern wissen sollten – und tun konnen. Bern Hubert 1995r.
    Z wychowawczego punktu widzenia istotną kwestią są warunki, które mogą pogłębiać problem przemocy w szkole.
     Uczniowie źle wychowani w rodzinach są bardziej skłonni do agresji i przemocy. Dobry, bezpieczny, przyjazny klimat w szkole mogą złagodzić problem agresji i przemocy.
Aby zapobiec agresji i przemocy w szkole należy:
  • Zadbać o przyjazną, bezpieczną, partnerską szkołę.
  • Zapewnić nadzór pedagogiczny na przerwach (dyżury) przed i po lekcjach w szkole
  • Opracować czytelny wzór wzorowych, akceptowanych w szkole zachowań uczniów (w każdej klasie)
  • Zaangażowanie rodziców (w przyprowadzanie i odprowadzanie do szkoły dzieci młodszych)
  • Wprowadzić dobry program profilaktyczny
  • Zapraszać specjalistów ( którzy analizowali by ten problem zachowań p . pedagog p. psycholog
     Myślę, że rozwiązywanie problemu przemocy i agresji może przybrać formę wielopłaszczyznową
     Szkoła ma wiele możliwości aby zapobiec nagannym, antyspołecznym zachowań. Wymaga to szczególnej troski wychowawczej o dzieci ze strony rodziców, kontroli impulsów wewnętrznych konfliktów oraz zintegrowanie działań wychowawczych.
Literatura:
  1. Stanisław Skorupka, Halina Anderska, Zofia Łempicka PWN Warszawa 1989 s. 651
  2. Nowa Encyklopedia Powszechna PWN
  3. Fontana : Psychologia dla nauczycieli : Poznań s. 337
  4. H i J Sehmider "Przemoc w szkole"
  5. K. Lorentz "Tak zwane zło", Warszawa 1972;
  6. "Studia nad psychologicznymi mechanizmami czynności agresywnych", red. A.Frączek Wrocław 1979;
mgr. Halina Raczkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie