Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czy literackie postacie kobiet są wzorami osobowymi ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2356 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Czas: 1 godzina lekcyjna.

Cel ogólny: kształcenie literacko – kulturowe,
(poszukiwanie wzoru osobowego kobiety dla współczesnych Europejczyków).

Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
- przeczytać tekst ze zrozumieniem,
- wyodrębnić elementy charakterystyki postaci,
- scharakteryzować i ocenić bohaterów,
- wypowiadać się na temat charakteryzowanych postaci,
- dostrzec różnice osobowości omawianych kobiet.
Uczeń zna:
- mit o Pandorze,
- fragmenty Odysei Homera (Pieśń VI),
- fragment Ewangelii (dzieje Matki Boskiej).
Uczeń postrzega kobietę homerycką i Marię jako wzory osobowe dla współczesnych
Europejczyków (realizacja ścieżki: kultura polska na tle tradycji śródziemnomorskiej).

Metoda: praca z tekstem, heureza, elementy dramy i sądu literackiego.

Forma pracy: praca w grupach- analiza tekstu, wyszukiwanie cytatów,
charakteryzowanie, wartościowanie, ocenianie postaci, głośna prezentacja
przygotowanych charakterystyk.

Środki dydaktyczne:
-T. Garsztka, Z. Grabowska, G. Olszowska, Z XX i XXI wieku.
Kształcenie literacko-kulturowe, podręcznik dla ucznia 1. klasy gimnazjum,
Kraków 1999, s.134-137.
-J. Parandowski, Mitologia (różne wydania przyniesione przez uczniów).
-J. Madej i in., Scenariusze lekcji, 1 klasa gimnazjum, Kraków 2001, s. 77-78.
- Lament Marii – opracowany przez nauczyciela na podstawie
Lamentu świętokrzyskiego z XV w. (Załącznik)



Plan pracy:

1. Czynności organizacyjne.
2. Uświadomienie zadań i celów lekcji, zapisanie tematu.
3. Opracowanie materiału.
4. Uogólnienie i utrwalenie danego materiału.
5. Podanie i zapis pracy domowej.
6. Ocena pracy uczniów.

Tok lekcji:

1. Określenie celu lekcji : poszukiwanie wzoru osobowego kobiety dla współczesnych
Europejczyków.

2. Podział klasy na trzy grupy.

3. Wejście kobiet- alegorii: Pandora, Nauzykaa, Maria (wybrani wcześniej do tych ról uczniowie mogą być ucharakteryzowani, trzymać odpowiednie atrybuty). Przedstawienie się klasie, udanie się do wyznaczonych grup).

4.Praca w grupach-charakteryzowanie postaci kobiecych na podstawie tekstów:
I gr. – Pandora
II gr. – Nauzykaa
III gr. – Maria

Każda grupa:
a. Zaznacza w odpowiednich tekstach cytaty charakteryzujące poszczególne kobiety.
b. Redaguje krótką charakterystykę.

5. Wybór jednej osoby z każdej grupy jako przedstawicieli osądzających dane postacie.
Osoby te mają pełnić rolę sędziów. Otrzymują karty z pytaniem, na które
odpowiedzi powinni szukać w wystąpieniu przedstawicieli grup.


Pytanie dla sędziów: Która z prezentowanych postaci może być wzorem
osobowym dla współczesnych Europejczyków?


6. Wystąpienie grup:
- odczytanie cytatów ukazujących omawiane postacie,
- prezentacja przygotowanych w grupach charakterystyk tych postaci.

7. Krótka narada sędziów, przewodniczący składu sędziowskiego ogłasza postanowienie.

8. Podsumowanie:

• A teraz przypomnijcie sobie swoje poprzednie szkoły.
• Czy wasze nauczycielki przypominały kobiety, które dziś charakteryzowaliście?
• Którą z omawianych kobiet chcielibyście wybrać na waszą nauczycielkę?
[Oczekuje się, iż uczniowie wskażą kobietę homerycką i Marię za podstawę
moralności współczesnego Europejczyka]

9.Praca domowa

• Dla dziewcząt: W którą z postaci chciałabyś się wcielić? Dlaczego?
• Dla chłopców: Która postać odzwierciedla twój ideał dziewczyny?
Uzasadnij wybór.

10.Ocena pracy uczniów.

Załącznik
LAMENT MARII – NA PODSTAWIE LAMENTU ŚWIĘTOKZRYSKIEGO z XV w.

Posłuchajcie bracia mili
Ukrzyżowali mego syna
Przyszła na mnie matkę Krwawa godzina

O aniele Gabrielu
Zwiastowałeś mi wesele

A ja smutna i żałosna
Pod krzyżem mego jedynego

Choć płaczę i boleję
Prześladowcom winy daruję


Opracowała Izabela Wolińska, nauczycielka języka polskiego
w Zespole Szkół Plastycznych im. T. Makowskiego w Łodzi



Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie