Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak nakłonić dziecko do nauki?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2310 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Anna Michalska
SP Łanięta


Jak nakłonić dziecko do nauki ?

Każde dziecko ma wrodzone pragnienie zdobywania wiedzy. Dzieci idą do szkoły podekscytowane. Cieszą się, że nauczą się czytać i pisać, że będą poznawać świat.
Badania wykazały, że zamiłowanie do nauki u dzieci obniża się stale od trzeciej do ostatniej klasy szkoły podstawowej. Dzieci postrzegają naukę jako mozolną pracę, a nie ekscytującą szansę rozwoju, która pobudzała ich do działania, gdy byli mniejsi. Nauka przestała im sprawiać przyjemność.

Co to jest ,,motywacja do uczenia się?’’
Motywacja do uczenia się definiowana jest jako znaczenie i wartość nauki dla danego człowieka, jaką ów człowiek jej przypisuje, i charakteryzowana przez długoterminowe zaangażowanie się w proces uczenia się.
Każdy nauczyciel lubi , kiedy jego uczniowie chcą się uczyć. Prawie każdy stosuje różne metody, które mają mobilizować uczniów do nauki.
Przez ostatnie kilkadziesiąt lat uważano, że najlepszym sposobem zachęcenia dzieci do nauki jest rozbudzenie w nich poczucia własnej wartości poprzez stosowanie nagród i pochwał. Oceny i nagrody uznawano za najbardziej skuteczne narzędzia motywacji. Psychologowie odkryli , że taka strategia może przynieść poważne szkody.
Pochwała jest mniej uchwytna niż nagroda, ale może być równie skuteczna, zwłaszcza gdy zawiera czułość i aprobatę oraz uznanie dla dziecka. Pochwały tak jak nagrody pobudzają wewnętrzną motywację tylko wówczas, gdy opisują nowe kompetencje . Dziecko musi wiedzieć dlaczego je chwalimy. Stosując pochwały pamiętajmy o byciu konkretnym, chwalić osiągnięcia wymagające wysiłku, chwalić za wytrwałość, chwalić osobiste postępy, chwalić uczynki niż samo dziecko, nie pozwolić , żeby dziecko uzależniło się od pochwał, nie przesadzać z pochwałami.
Okazuje się, że powinniśmy wychować dziecko, które będzie się czuło kompetentne, samodzielne i pewne siebie w kontaktach z innymi. Dzieci będą miały motywację do nauki, gdy poczują, że dysponują odpowiednimi zdolnościami i umiejętnościami, oraz zyskają pewność, że mogą je doskonalić; kiedy będą miały możliwość wyboru i pewną kontrolę nad procesem nauki; wreszcie gdy będą się czuły kochane, wspierane i szanowane przez rodziców. Dzieci przejawiające zamiłowanie do nauki wierzą też, że inteligencja nie jest czymś stałym i wrodzonym, lecz że można stać się mądrzejszym dzięki ciężkiej pracy.

Klucz do nauki efektywnej.
Każdy dobry nauczyciel i każdy rodzic szuka przepisu na cudowną przemianę dzieci leniwych w uczniów tryskających ochotą do nauki i wkładających wiele wysiłku w jej zdobywanie. Magiczne i niezawodne zaklęcie brzmi: motywacja wewnętrzna, np.
- kiedy Ewa sama zdejmuje książkę z półki i czyta ją, choć nikogo nie ma w pobliżu, aby ją za to pochwalił;
- kiedy Krzyś rozwiązuje zadania z matematyki i robi kilka dodatkowych przykładów tylko dla siebie, gdyż sprawia mu to przyjemność – to właśnie przykłady motywacji wewnętrznej, czyli tendencji do podejmowania i kontynuowania działania ze względu na nie samo i czerpania z tego przyjemności.
Badania wykazały, że wewnętrzna motywacja do nauki idzie w parze z wysokim poziomem przyjemności czerpanym z nauki, większą ciekawością świata, z niższym poziomem lęku przed szkołą, ze skłonnością do podejmowania zadań stanowiących ,, wy-zwanie’’ dla jednostki, a także lepszymi osiągnięciami w nauce.


Tchnij nieco życia w nauczanie w szkole.
Aby wykształcić w dziecku chęć uczenia się najlepiej wskazać mu powiązania wiedzy książkowej z codzienną rzeczywistością. Im wyraźniej dziecko je dostrzega, tym większego znaczenia nabiera nauka, a zainteresowanie zgłębianiem wiedzy, przyjemność z uczenia się stają się silniejsze.

Oto kilka sposobów:
- powiąż wiedzę naukową z naturalnymi zjawiskami przyrodniczymi
- odnieś wiedzę społeczną i historyczną do współczesności
- wskaż na podobieństwo literatury do życiowych doświadczeń i problemów
- podkreślaj zastosowanie matematyki w codziennym życiu
- odwołuj się do rzeczy, które mają dla dziecka znaczenie
- poszerzaj wiedzę zdobywaną w szkole
- wzbogacaj doświadczenia dziecka
- rozbudzaj jego zainteresowania

Relacje dziecka z rodzicami a zamiłowanie do nauki.

Im bliższa więź ucznia/dziecka z rodzicami, tym silniejsza motywacja do nauki.
Na bliską więź pomiędzy rodzicem a dzieckiem składają się trzy elementy:
Akceptacja: dziecko wie , że jest kochane bezwarunkowo.
Bliskość: wykazanie zainteresowania sprawami dziecka, angażowanie się w jego życie, reagowanie na jego potrzeby.
Wsparcie: szanowanie dziecka za to , kim jest, wspieranie w dążeniu do samodzielności.
Silna więź pomiędzy rodzicem a dzieckiem stwarza emocjonalne bezpieczeństwo. Wsparcie jakie otrzymuje dziecko, pozwala mu podjąć wyzwania niezwykle istotne dla procesu zdobywania wiedzy, ponieważ wie, że rodzice zawsze będą przy nim, niezależnie od tego, czy mu się powiedzie, czy nie. Bliska więź daje wgląd w życie dziecka. Pozwala mu być otwartym i szczerze wyznać, co robi, myśli i czuje. Jeśli relacje rodzic – dziecko opierają się na wzajemnym szacunku, dziecko szybciej przyswoi sobie wartości przekazywane przez rodziców.

Co zrobić, żeby stworzyć bliskie więzi z dzieckiem?
 niezależnie od sytuacji pokazać, że zależy nam na dziecku
starać się rozumieć dziecko
 interesować się codziennym życiem dziecka
 spędzać wspólnie jak najwięcej czasu
 być pozytywnie nastawionym ( zawsze i do wszystkiego)
 uczyć wyrażania uczuć
rozmawiać i tłumaczyć

Dzieci mają lepsze wyniki, gdy za cel stawiają sobie zdobycie wiedzy.
Badania wielokrotnie wykazały, że dzieci stawiające sobie za cel zdobycie wiedzy lepiej się uczą, czerpią większą przyjemność z przyswajania wiedzy. Stawianie sobie za cel wyników może powodować stres. Krótko mówiąc, im bardziej dziecko martwi się tym, aby ,, sprawiać wrażenie mądrego” , tym mniej uwagi poświęca rzeczywistemu stawaniu się mądrzejszym.
Sami jednak musimy wierzyć w to, iż ludzie mogą stawać się inteligentniejsi. Spróbuj zweryfikować własne przekonania:


1. Wolałbyś, żeby twoje dziecko/uczeń
a) miało dobre wyniki w szkole, mimo że nie przykłada się do nauki
b) ciężko pracowało w szkole, mimo że nie osiąga dobrych wyników

2. Co Twoim zdaniem jest ważniejszą oznaką dobrych wyników w nauce ?
a) otrzymywanie dobrych ocen
b) wyraźna poprawa w zakresie umiejętności i wiedzy

3. Co jest powodem dobrych wyników dziecka/ucznia ?
a) dziecko/uczeń jest zdolne
b) dziecko/uczeń ciężko pracuje
c) dziecko/uczeń ma znakomitego nauczyciela
d) szkolne zadania są łatwe

4. Co jest przyczyną złych wyników dziecka/ucznia ?
a) dziecko/uczeń nie jest zbyt zdolne
b) dziecko/uczeń nie pracuje wystarczająco dużo
c) dziecko/uczeń mogłoby mieć lepszego nauczyciela
d) szkolne zadania są zbyt trudne

Jeśli zaznaczyłeś (b) trzy lub więcej razy, wierzysz, że w nauce w szkole bardziej liczą się wysiłki niż wrodzone zdolności. Jeśli zaznaczyłeś (b) tylko raz lub dwa, musisz poddać weryfikacji swoje przekonania dotyczące inteligencji.

Jak pomóc dziecku stawać się mądrzejszym ?
 podkreślać znaczenie nauki jako celu
 tłumaczyć , że nauka jest ważniejsza niż oceny
 wykorzystać własne doświadczenia, które pomogły nam w nauce
 pomóc uczyć się dziecku na błędach i niepowodzeniach
 nie wyśmiewać błędów


Na koniec.
Każdy z nas pragnie zmieniać świat. My nauczyciele mamy taką możliwość.
Wystarczy, że dzięki naszej pracy jedno dziecko ze zbieracza ocen przekształci się w aktywnego pożeracza wiedzy. Przede wszystkim uwierzmy w dziecko. Każde z nich może coś w życiu osiągnąć.
Do rodziców należy demonstrowanie przed dzieckiem pozytywnego stosunku do szkoły i szacunku dla nauczycieli, okazywanie zainteresowania ich nauką oraz zapewnienie poczucia emocjonalnego bezpieczeństwa.
Równie ważny jak atmosfera w domu jest klimat panujący w klasie. Jeśli uczniowie czują się bezpiecznie, odczuwają, że każdy jest ceniony i szanowany, będą chcieli pełniej partycypować w procesie uczenia się.
Pamiętajmy by ostrożnie stosować nagrody, gdyż źle używane są okrutnymi zabójcami motywacji do nauki.
Szkoła i rodzice to partnerzy w budzeniu u dziecka zamiłowania do nauki.

Bibliografia:
Deborah Stipek;Kathy Seal ,,Jak nakłonić dziecko do nauki"

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie