Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wzmacniamy więzi między rodzeństwem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10556 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
      Wzmacniamy więzi między rodzeństwem - to cykl zajęć przeznaczonych do pracy z grupą dzieci w wieku do lat 14, przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Do placówek tego typu trafiają często całe rodzeństwa, które mają za sobą wyłącznie przykre doświadczenia życiowe, i u których deprywacja potrzeb psychicznych: miłości, bezpieczeństwa, akceptacji sprzyja powstawaniu różnych zaburzeń.
     Aby przywrócić równowagę psychiczną wychowanków staramy się dążyć do chociażby częściowej normalizacji sytuacji rodzinnej, a także wspieramy i umacniamy wzajemne więzi uczuciowe międy rodzeństwem, które w pierwszych dniach pobytu , ale i poźniej - na całe życie, służy dla siebie wzajemnym wsparciem i pomocą.

Konspekt zajęć nr 1.
z cyklu: " Wzmacniamy więzi między rodzeństwem"- Wykazuję troskę o moje rodzeństwo.

Cel poznawczy:

  • poznanie znaczenia terminu "odpowiedzialność", "troska".
Cel kształcący:
  • kształtowanie silnych, pozytywnych więzi pomiędzy rodzeństwem,
  • kształtowanie postawy otwartości; umiejętności wyrażania własnych uczuć w stosunku do bliskich, kształtowania empatii;
  • kształtowanie postawy odpowiedzialności, troski za najbliższych,
Cel wychowawczy:
  • uświadomienie istnienia silnej więzi między rodzeństwem, opartej na zaufaniu, szczerości.
Metody: słowna, aktywizująca, zadaniowa

Formy: indywidualna, grupowa, aktywność ruchowa,

Czas: 40 min.

Wiek dzieci: 6-14

Środki dydaktyczne: flamastry, "Złota encyklopedia bajek", arkusze papieru

Tok zajęć:

Wprowadzenie
  1. Zaufanie - ćw.
        Dzieci wybierają partnera spośród uczestników. Mniejszy staje plecami do swojego partnera. Zadaniem większej osoby będzie pochwycenie mniejszego dziecka, gdy ono z zamkniętymi oczami będzie przechylało się do tyłu. Ważne jest aby upadające dziecko nie oglądało się, lecz podjęło ryzyko upadku. Następuje zamiana rolami. Po ćwiczeniu dzieci rozmawiają ze sobą na temat eksperymentu.
    Pytania:
      Ile zaufania mieliście do partnera?
      Jak to było, gdy zostaliście pochwyceni?
      Jak się czuliście, gdy chwytaliście partnera?
      Czy mieliście zamknięte oczy?
      Czy czuliście się odpowiedzialni za partnera? Dlaczego?
    >Na podstawie K. Vopel: " Gry i zabawy interakcyjne"
  2. Wyjaśnienie celu spotkania. Dzieci wspólnie z prowadzącym starają się ustalić zakres pojęciowy wyrazu "odpowiedzialność", "troska". Swoje uwagi zapisują na arkuszu papieru.
    Rozmowa:
      W stosunku do kogo wykazujemy największą troskę?
      Jakimi cechami charakteru powinien odznaczać się brat, siostra?
      Co to znaczy być odpowiedzialnym bratem/siostrą?
Część właściwa
  1. Bajka "Trzy małe świnki".
         Prowadzący czyta dzieciom bajkę "Trzy małe świnki". Po przeczytaniu dzieci krótko omawiają jej treść. Starają się odpowiedzieć na pytania?
    Co zaważyło na tym, że świnki ocalały?
    Jakie cechy charakteru przypisalibyście głównym bohaterom?
    Dlaczego trzecia świnka pomogła swoim braciom?
  2. Dzieci otrzymują gotowe listy, na których opisują zakres własnej odpowiedzialności za rodzeństwo oraz zobowiązanie wobec brata/siostry.(załącznik nr 1)
  3. Rodzeństwa wymieniają się listami. Osoby chętne odczytują podarowane listy. Omówienie listów przez prowadzącego.
Zakończenie:
Podsumowanie zajęć: Czego dowiedziałem się o sobie, o moim bracie/siostrze. Czego się nauczyłem/ dowiedziałem.

(Załącznik nr1)
.............................
Będę się o Ciebie troszczył:
Moja odpowiedzialność za brata wiąże się z:
  • .............................................................
  • .............................................................
  • .............................................................
  • .............................................................
  • .............................................................
Materiały: A. Zawadzka

Konspekt zajęć nr2. z cyklu: " Wzmacniamy więzi między rodzeństwem"-
Chcę, aby spełniły się twoje marzenia.

Cel kształcący:
  • kształtowanie silnych, pozytywnych więzi pomiędzy rodzeństwem,
  • kształtowanie postawy otwartości; umiejętności wyrażania własnych uczuć w stosunku do bliskich, kształtowania empatii,
  • zdobycie umiejętności współodkrywania, odkrywania marzeń i dążeń swoich bliskich,
  • wzbudzanie motywacji do podejmowania działań, realizacji celów
Cel wychowawczy:
  • uświadomienie istnienia silnej więzi między rodzeństwem, opartej na zaufaniu, szczerości
  • tworzenie płaszczyzny wzajemnego porozumienia.
Metody: słowna, aktywizująca, wizualizacja, zadaniowa

Formy: indywidualna, grupowa, aktywność ruchowa, plastyczna

Czas: 40 min.

Wiek dzieci: 7-14 lat

Środki dydaktyczne: flamastry, muzyka relaksacyjna,

Tok zajęć:

Wprowadzenie
  1. Dzieci stoją w kręgu, witają się poprzez uściśnięcie dłoni z pozostałymi uczestnikami, poprzedzając przywitanie zdaniem " Olbrzymią radość sprawia mi ..."
  2. Wymarzone imię.
         Każde dziecko po kolei mówi jakie chciałoby mieć wymarzone imię. Uzasadnia swój wybór. Prowadzący robi wstęp, przedstawia temat i cel spotkania. Nawiązuje do marzeń – czym są w życiu każdego człowieka, są motywacją do działań. Wyjaśnia czym się różnią marzenia od myślenia konwencjonalnego.
Część właściwa
  1. Wizualizacja " Prezenty".
         Wychowawca prowadzi wizualizację. Dzieci leżąc z zamkniętymi oczami wsłuchują się w jej treść. ( Załącznik nr 1.). Ćwiczenie uświadamia dzieciom, co chciałyby podarować swojemu rodzeństwu, jakie marzenie spełnić.
    Pytania:
      Kiedy czułem się najlepiej podczas zabawy? Kiedy byłem raczej smutny i zamyślony?
      Co ofiarowałem najbliższej osobie w prezencie/ o którym prezencie marzyła?
      Co ofiarowałem właścicielowi zamku?Co podarowali mu inni członkowie rodziny?
      Co zmieniłoby się w moim życiu, gdybym otrzymał prezent rzeczywiście?
  2. Spełniamy marzenia brata/siostry.
         Dzieci piszą na karcie, jakie marzenie swojego rodzeństwa spełniłby ( załącznik nr 2 ) " Gdybym był czarodziejem, to sprawiłbym abyś...". Wręczają karty z życzeniami - marzeniami swojemu rodzeństwu.
  3. Marzenie.
         Marzeniem mojego brata/siostry jest...Rodzeństwa w parach rozmawiają co jest ich największym marzeniem.
  4. Dlaczego nie wszystkie marzenia się spełniają...
         Prowadzący wyjaśnia, że przeszkodą do realizacji marzeń, są także wady i negatywne przyzwyczajenia, które posiadamy. Każdy uczestnik otrzymuje karteczkę, na której wypisuje swoje wady, mogące przeszkodzić w realizacji zamierzeń. Uczestnik wybiera jedną wadę i wraz z bratem/ siostrą ustala plan jak może z tą wadą walczyć – krok po kroku.
Zakończenie:

Podsumowanie zajęć. Uczestnicy rozmawiają czego dowiedzieli się na temat swojego brata / siostry.

(Załącznik nr 2)
............................
Gdybym był czarodziejem, sprawiłbym, abyś .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. ..............................................................................


Załącznik nr 1.

Prezenty
     Chciałabym przeprowadzić z wami eksperyment, który będzie bazował na waszej wyobraźni i może wam pokazać, co gotowi bylibyście podarować najważniejszym członkom waszej rodziny, a min. Rodzeństwu.
     Stańcie na chwilę i zamknijcie oczy... podnieście do góry ręce, nie otwierajcie oczu...
( "Gry i zabawy interakcyjne" – Vopel )

Materiały: A. Zawadzka marzec 2004r.

Konspekt zajęć nr 3. z cyklu: " Wzmacniamy więzi między rodzeństwem"-

Mój brat, moja siostra

Cel kształcący:
  • kształtowanie silnych, pozytywnych więzi pomiędzy rodzeństwem,
  • kształtowanie postawy otwartości; umiejętności wyrażania własnych uczuć w stosunku do bliskich, kształtowanie empatii
Cel wychowawczy:
  • uświadomienie istnienia silnej więzi między rodzeństwem, opartej na zaufaniu, szczerości
  • tworzenie płaszczyzny wzajemnego porozumienia.
Metody: słowna, aktywizująca, zadaniowa

Formy: indywidualna, grupowa, aktywność ruchowa,

Czas: 40 min.

Wiek dzieci: 8-14

Środki dydaktyczne: flamastry, formularze, karty Siostrzyczko/Braciszku,

Tok zajęć:

Wprowadzenie
  1. Równowaga - ćw.
         Dzieci wybierają spośród innych partnera zabawy, tak aby nie było to ich rodzeństwo. Pary stają naprzeciw siebie. Chwytają się za ręce i kucają. Czubki palców ustawiają naprzeciw siebie, następnie odchylają się do tyłu, aż do momentu zupełnego wyprostowania ramion... Zaczynają się kołysać do przodu i tyłu, tak aby nie przewrócić partnera. Zachowując równowagę, sprawdzają jak daleko mogą się odchylać.
         Następuje zmiana partnera zabawy na brata/siostrę. Dzieci wykonują ćwiczenia w taki sam sposób, jak wcześniej.
    Pytania:
      Z którym partnerem czułem się najpewniej?
      Co dawało mi pewność?
      Z którym partnerem czułem się najmniej pewnie?
      Co powodowało moją niepewność?
  2. Wyjaśnienie celu spotkania. Rozmowa nt. rodzeństwa - kto tworzy rodzinę, czym jest rodzeństwo, co je łączy; co różni je od kolegi.
Część właściwa
  1. Mój brat, moja siostra. – ćwiczenia
    Rodzeństwa siedząc w kręgu odpowiadają na pytania:
      Jak wygląda mój brat/siostra?
      Jakie ma cechy wewnętrzne?
      Za co go lubię?
      Jakie cechy, umiejętności, które posiada chciałbyś i ty posiadać?
  2. Formularz (załącznik nr 1)
         Dzieci wypełniają otrzymany formularz, dotyczący rodzeństwa, odczytują na głos zapisane przez siebie uwagi, spostrzeżenia.

    Mój brat/ moja siostra czuje się samotny/a, gdy......
    Mój brat/moja siostra jest najbardziej szczęśliwy/a gdy.................
    Mojego brata/ moją siostrę najbardziej złości.................
    Moja siostra / brat jest smutna/y gdy................................
    Marzeniem mojej siostry/mojego brata jest.......................
    W mojej siostrze/ moim bracie najbardziej podziwiam, lubię................
    Moja siostra /mój brat powinien popracować nad .......................
    Mojemu bratu/ siostrze życzyłbym ....................
    Trzy cechy opisujące mojego brata /moją siostrę to...................
    1. ..............................................
    2. ..............................................
    3. .............................................
  3. Braciszku/siostrzyczko
    Dzieci na otrzymanych kartach piszą za co lubią brata/siostrę. Następnie wręczają sobie karty.
Zakończenie:

Podsumowanie zajęć. Czego dowiedziałem się o sobie, o moim bracie/siostrze.

(Załącznik nr 1)
Mój brat/siostra.........................

Mój brat/ moja siostra czuje się samotny/a, gdy ......................
Mój brat/moja siostra jest najbardziej szczęśliwy/a gdy ...............
Mojego brata/ moją siostrę najbardziej złości .........................
Moja siostra / brat jest smutna/y gdy .................................
Marzeniem mojej siostry/mojego brata jest .............................
W mojej siostrze/ moim bracie najbardziej podziwiam, lubię ..........
Moja siostra /mój brat powinien popracować nad .......................
Mojemu bratu/ siostrze życzyłbym .....................................
Trzy cechy opisujące mojego brata /moją siostrę to:
  1. .........................................................
  2. ....................................................................
  3. ........................................................

mgr Agnieszka Zawadzka
nauczyciel - wychowawca Domu Dziecka w Kłodzku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie