Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Moje zachowanie świadczy o mnie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 13041 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Temat: Moje zachowanie świadczy o mnie, przestrzeganie ustalonych reguł i zasad .
Cele ogólne:
· przestrzeganie kulturalnego zwracania się do innych i przestrzegania form grzecznościowych,
· kształtowanie nawyków pozytywnego zachowania się w szkole i poza nią,
· umiejętności nawiązywania pozytywnych interakcji,
· kształtowanie asertywnej postawy,
· kształtowanie nawyków kulturalnego spożywania posiłków.

Cele szczegółowe: dziecko –
· zna, różne słowa i sposoby przywitania się ,
· wie, w jakich sytuacjach należy używać zwrotów grzecznościowych: dziękuję, proszę, przepraszam,
· wie jak należy zachowywać się w miejscach publicznych,
· rozumie, że aby żyć i pracować z innymi ludźmi potrzebne są wspólne reguły i ustalenia.
Metody: aktywizujące, słowne, czynne
Formy: grupowa, indywidualna
Pomoce: karty pracy, ilustracje
Przebieg zajęć
1. Powitanie
Nauczyciel na powitanie zwraca się do dzieci: „Witam wszystkich, którzy:
- mają na sobie coś czerwonego;
- lubią śpiewać;
- pili mleko na śniadanie;
- mają kotka w domu;
-lubią chodzić do szkoły.
-noszą okulary;
- mają na imię ... ,
- dzisiaj pili kakao,
- mają ciemne włosy
- mają niebieskie oczy
- mają psa
- oglądali wczoraj TV itp.
Wymienione dzieci wstają. Mogą też wykonać zabawne miny, gesty i ukłony.
2.Konkurs
„Czy znasz niektóre przepisy ruchu drogowego?”. Prowadzący przyjmuje rolę kierunkowskazu kierującego konkursem. Dzieci dzielą się na cztery grupy. Pozostali to eksperci. Odpowiedzi na pytania mogą być uzgadniane w grupie. Dla każdej grupy 3 pytania.


Grupa 1
1. Co oznacza znak ? [ STOP ]
2. Jak należy zachować się po wyjściu z autobusu?
3. W jakich miejscach przechodzimy przez jezdnię ?

Grupa 2
1. Co oznacza światło czerwone ?
2. Co muszą mieć dzieci, żeby jeździć rowerami po ulicach?
3. Kto może kierować ruchem drogowym ?

Grupa 3
1. Dlaczego powinniśmy nosić światełka odblaskowe?
2. Obrazki na nich rozmaite czyta kierowca zamiast liter.
3. Dlaczego chodzimy lewą stroną drogi ?
Grupa 4
1. Stoją przy drodze na jednej nodze
każdemu kierowcy ku przestrodze
2. Na jakim świetle przechodzimy przez jezdnię ?
3. Powiedz, jak trzeba przechodzić przez jezdnię?

3.Rozmowa:

Czy ludzkim zachowaniem również kierują przepisy ruchu ? – Prowadzący zachęca do rozmowy i podawania przykładów ilustrujących najprostsze normy np.: pomagaj starszym; nie depcz trawy; szanuj rodziców; nie przerywaj; nie niszcz cudzych rzeczy; nie dokuczaj.

4.Układanie opowiadania
Proszę, wyobraźcie sobie kraj na innej planecie, w którym nie obowiązują żadne reguły postępowania i zachowania. Jak wtedy wyglądałoby życie? W Rędzinach ląduje przybysz z tej planety .Przybysz znajduje się w różnych sytuacjach.
(Nauczyciel podaje przykład sytuacji i prosi dzieci, aby dokończyły opowiadanie. Każda grupa otrzymuje inny przykład. )
Przybysz idzie do sklepu. Na skrzyżowaniu pali się czerwone światło, ale on nie zważa na nie i przechodzi przez jezdnię.
Co stanie się wtedy? Czy jego postępowanie zagraża innym osobom? Czy jemu może stać się cos złego? Czego dzieci mogą go nauczyć?
Przybysz bawi się z dziećmi na podwórku. U sąsiada w ogródku rosną śliczne kwiaty. Przybysz przerywa zabawę, przeskakuje przez płot i idzie zerwać te kwiaty.
Czy wolno mu zerwać te kwiaty? A jeśli nie, to dlaczego? Czego dzieci mogą go nauczyć?
Przybysz chce zagrać z dziećmi w piłkę. Bierze ją, ale nie zamierza rzucić jej innym dzieciom.
Co wtedy będzie działo się? Czy dzieci będą mogły z nim grać? Co będą czuły? Czego dzieci mogą nauczyć przybysza?
Przybysz wsiada z lodami do autobusu. Siada, wyciąga nogi na sąsiednie siedzenie. Włącza głośną muzykę.
Co może się stać w czasie jazdy? Co czują współpasażerowie? Czy jego zachowanie bardzo przeszkadza innym?
5.Analiza ułożonych opowiadań
Sformułowanie wniosku:
Aby żyć i pracować z innymi ludźmi potrzebne są wspólne reguły i ustalenia.
6.Objaśnienie słowa:
SAVOIR – VIVRE
Zwrot pochodzi z języka francuskiego. Są to dwa czasowniki, oba w bezokoliczniku. Savoir – znaczy: umieć, potrafić, wiedzieć; vivre – znaczy: żyć. Wzięte razem, tworzą popularny splot słów, który można rozumieć jako: 1 – znajomość obyczajów i form towarzyskich, reguł grzeczności; 2 – umiejętność postępowania w życiu i radzenia sobie w różnych złożonych sytuacjach.
7.Praca w grupach nad ustaleniem norm i reguł obowiązujących w miejscach publicznych.
Nauczyciel objaśnia, że dokonamy ich podziału na cztery grupy:
1. ZACHOWANIE W SZKOLE ,WOBEC KOLEGÓW
2. ZACHOWANIE NA ULICY , WOBEC SĄSIADÓW
3. ZACHOWANIE CZYSTOŚCI, ZACHOWANIE PRZY STOLE
4. ZACHOWANIE W KINIE, TEATRZE, FILHARMONII, IMPREZACH SPORTOWYCH
Każda grupa otrzymuje zdania z zapisanymi zasadami zachowań w formie rozsypanki, ma przyporządkować je do wyznaczonego hasła.
Naklejają te zdania na przygotowany arkusz papieru.

Pomagam innym dzieciom.
Nie przeszkadzam im.
Nie zabieram zabawek, nie wyzywam i nie dokuczam.
Nie skarżę na inne dzieci.
Nie zaczepiam innych.
Odnoszę się grzecznie do kolegów i koleżanek.
Nie obrażam się i nie dąsam na innych.
Słucham i nie rozmawiam w czasie zajęć.
Uważam i wiem, co robimy na zajęciach.
Nie odzywam się nie pytany.
Zgłaszam się do odpowiedzi.
Pani nie upomina mnie.
Nie używam brzydkich wyrazów.
Troszczę się o porządek w szkole.
Dbam o bezpieczeństwo swoje i innych uczniów, nie biegam, nie bawię się w niebezpieczny sposób.
Traktujemy wszystkie koleżanki i wszystkich kolegów jednakowo, niezależnie od ich pozycji w grupie, zamożności i wyników osiąganych w szkole.
Nie obrażamy się o byle co, o niewinny żart czy niespełnienie naszych próśb.
Jeśli pragniesz mieć wielu przyjaciół, nigdy nie oszukuj i nie kłam.
Jak znaleźć przyjaciół? Odpowiedź jest bardzo prosta - sam bądź dobrym przyjacielem.
Umiemy przyjąć przeprosiny, nie chowamy długo urazy.
Odnoś się do innych tak jak chcesz, by odnoszono się do ciebie
Potrafimy uznać swoje złe zachowanie i za nie przeprosić.
Nie okazujemy lekceważenia młodszym, słabszym i odrzucanym przez grupę
Zawsze jestem ubrany schludnie, odzież i buty są czyste i nie pomięte. Zachowuję się spokojnie, nie używam brzydkich słów w sklepie, na podwórku
Nie zachowuję się w hałaśliwy, zwracający uwagę sposób, nie pędzę na oślep, nie potrącam innych przechodniów, nie tarasuję przejścia.
Napotykając znajome osoby mówię im ,,Dzień dobry”
Nie wchodzę nagle na jezdnię, myśląc, że obowiązkiem kierowcy jest w każdej chwili ustąpić mi miejsca.
Wchodząc do sklepu, przepuszczam osoby starsze, oraz osoby wychodzące ze sklepu.
W każdej sytuacji tego wymagającej używam słów: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry, do widzenia.
Nie gram w piłkę lub inną grę w pobliżu domu, bawię się z kolegami w miejscach do tego wyznaczonych.
Nie śmiecę wokół domu, nie rzucam śmieci z balkonu.
Nie niszczę klatek schodowych, ani żadnych innych wspólnych sprzętów i urządzeń.
Nie podglądamy sąsiadów.
Szczególnie cicho staramy się zachowywać wcześnie rano i późno wieczorem.
Staramy się nie hałasować w domu, na klatce schodowej lub otoczeniu.
Jeśli osoba starsza lub niepełnosprawna poprosi nas o pomoc, np. przy wejściu do autobusu, to pomagamy jej.
Zawsze jesteśmy ubrani schludnie, odzież i buty są czyste i nie pomięte.
Nie rozpychaj się, aby zdobyć miejsce.
Nie rzucamy papierów, nie plujemy na ulicę, nie niszczymy koszów na śmieci oraz innych przedmiotów znajdujących się w otoczeniu
Nie wchodź z lodami do autobusu, tramwaju.
Ustępuj miejsca starszym ludziom, kalekim, osobie z dzieckiem na ręku.
Jeśli przypadkiem kogoś potrąciłeś lub uraziłeś, niezwłocznie go przeproś.
Do autobusu wsiadaj dopiero wtedy, gdy osoby, które wysiadają, już z niego wyszły.
Nie biegaj na przystanku to bardzo niebezpieczne.
Podczas jedzenia jemy w ciszy.
Nie rozwalamy się na krześle, nie kładziemy łokci na stole. Podczas jedzenia ręce znajdują się na stole lekko oparte o blat.
Jedząc nie siorbiemy, nie mlaszczemy, nie cmokamy, nie dłubiemy w zębach oraz nie mówimy z pełną buzią.
Przy stole siedzimy prosto, nie zanadto blisko stołu, lekko pochylając się podczas jedzenia.
Łyżeczkę, którą mieszamy herbatę nie ma prawa dzwonić o szklankę, czy filiżankę.
Pasztety, sałatki, ziemniaczane zapiekanki jemy za pomocą noża i widelca.
Nóż trzyma się w ręce prawej, a widelec w lewej.
Chleb bierze się wyłącznie ręką.
Ryby je się bez noża.
Kończąc jedzenie należy wytrzeć usta i palce serwetką oraz podziękować za smaczny posiłek.
Nie wstawaj od stołu, gdy inni jeszcze jedzą.
Należy myć się i czyścić zęby 2-3 razy dziennie.
Należy się czesać, a także zwracać uwagę na czystość paznokci u rąk i nóg.
Należy kąpać się w wannie 1-2 razy z tygodniu, a natrysk brać codziennie.
Przed jedzeniem trzeba wszystkim przy stole życzyć „Smacznego!”.
Do stołu siadamy z umytymi rękoma i w miarę możliwości przebrani w czyste ubranie.
Nieładnie jest, kiedy najmłodszy siada pierwszy przy stole i czeka , aż go obsłużą.
Pamiętaj , aby twoje ubranie było czyste. Jeśli zrobi się w nim dziura lub oderwie się guzik poproś kogoś dorosłego o pomoc.
Kiedy się przebierasz nie zapomnij odłożyć ubrań na właściwe miejsce.
Wybór stroju uzależnij od pogody i wykonywanych w danym dniu czynności.
Nie czytaj podczas jedzenia.
Staraj się tak jeść, aby po twoim ubraniu nikt nie rozpoznał co jadłeś.
Do teatru i filharmonii ubieramy się w sposób odświętny, estetyczny, nie stosujemy dużej ilości perfum lub dezodorantów!
Jesteśmy bardzo punktualni, przychodzimy około 15 minut przed rozpoczęciem koncertu lub sztuki teatralnej, aby mieć czas na spokojne rozebranie się w szatni, kupienie programu, znalezienie miejsca na widowni.
Podczas dochodzenia do swojego miejsca przechodzimy twarzą do osób już siedzących.
Podczas przedstawienia lub koncertu absolutnie niczego nie jemy, nie pijemy!
Nie komentujemy głośno treści, nie rozmawiamy!
Dopuszczalne są oklaski podczas przedstawienia, lub delikatny śmiech wynikający z jego treści.
Nie przeszkadzamy w oglądaniu spektaklu, słuchaniu koncertu osobom siedzącym w pobliżu, nie wstajemy, nie zasłaniamy sceny.
Nie wychodzimy przed zakończeniem sztuki lub koncertu, nie wybiegamy po zakończeniu, nie przepychamy się do szatni.
Przychodzimy przed rozpoczęciem zawodów, zajmujemy swoje miejsce na trybunach.
Dopingujemy naszą drużynę, ale potrafimy docenić klasę przeciwnika.
Przestrzegamy zasad fair play podczas meczów w których bierzemy udział.
Podczas zawodów nagradzamy brawami za udane akcje wszystkich zawodników.
Nie używamy niecenzuralnych słów wobec zawodników przeciwnej drużyny i sędziów.
Zachowujemy się kulturalnie, nie wszczynamy awantur, burd.
Nie niszczymy sprzętu znajdującego się na stadionie, hali sportowej!
Po spektaklu trzeba podziękować aktorom oklaskami.
Nie przeszkadzamy w oglądaniu spektaklu, filmu osobom siedzącym w pobliżu, nie wstajemy, nie zasłaniamy sceny.
Nie na miejscu jest objadanie się słodyczami w teatrze lub na koncercie i szeleszczenie papierkami.
Nieładnie jest spóźniać się na początek spektaklu czy filmu. Punktualność to jedna z podstawowych zasad uprzejmości.

8. Odczytanie ustalonych zasad.
9. Zwrócenie uwagi nauczyciela na:

ELEMENTY,KTÓRE POMAGAJĄ W ŻYCIU CODZIENNYM PRZESTRZEGAĆ USTALONYCH REGUŁ ZACHOWAŃ
Uczniowie otrzymują tekst do przeczytania.

UŚMIECH
Odzwierciedla on nastrój człowieka, jego stosunek do innych ludzi.
Uśmiech i śmiech są zaraźliwe!!! Im bardziej jesteśmy szczęśliwi, tym bardziej się uśmiechamy, im więcej się uśmiechamy, tym bardziej jesteśmy szczęśliwi. Uśmiech ułatwia codzienne życie. W sklepie uśmiechając się dostaniemy ładniejszy kawałek mięsa, w urzędzie szybciej załatwimy sprawy. Uśmiech nikomu nie szkodzi i jest skutecznym środkiem odmładzającym. Uśmiech sprzyja wytworzeniu dobrej atmosfery, łagodzi nieporozumienia, jeśli jest ciepły, przyjacielski, serdeczny i życzliwy.
ŻYCZLIWOŚĆ
Jest niezbędnym elementem w układaniu dobrych stosunków między ludźmi.
Życzliwość okazana ludziom wraca bardzo szybko. Powinno się być życzliwie nastawionym do wszystkich ludzi, co wcale nie znaczy, że należy się dawać naiwnie wykorzystywać! Życzliwe nastawienie potrafi zdziałać cuda. Skrzywiona i nieszczęśliwa osoba potrafi się zmienić w prawdziwego anioła... Życzliwość to bardzo dobra cecha człowieka, polega ona na wczuciu się w sytuację innych i chęć okazania pomocy.
DYSKRECJA
Człowiek dyskretny nie wnika w sprawy innych ludzi,
gdy jednak zetknie się z nimi, wyczuje, czego nie należy widzieć lub słyszeć i powtarzać innym. Nie lubimy, gdy nasze tajemnice są rozpowiadane, więc również nie powinniśmy tego robić. Plotkarstwo jest w bardzo złym tonie. Świadczy o osobie, która plotkuje, że jest pusta i nie ma nic do powiedzenia na inne tematy. Takiej osobie nie należy ufać. Często plotkarze mają dwie twarze i potrafią być mili dla danej osoby, a za chwilę ją obgadać. Ludzie bardzo cenią osoby, które potrafią dochować tajemnicy, są dyskretne, nie starają się wnikać w niczyje życie prywatne i nie powtarzają zasłyszanych plotek. Tacy ludzie to prawdziwy skarb. Odzwierciedla to powiedzenie Ernesta Hemingwaya „Potrzeba dwóch lat, aby nauczyć się mówić; pięćdziesięciu, aby nauczyć się milczeć”
UPRZEJMOŚĆ
Człowiek dobrze wychowany powinien być jednakowo uprzejmy wobec wszystkich niezależnie od stanu społecznego i zasobności portfela. Uprzejmość także popłaca. Ludzie, którzy traktują innych uprzejmie, są darzeni szacunkiem i także traktowani uprzejmie.
Obowiązuje nas zawsze wszędzie i wobec każdego. Zyskuje nam sympatię
i poważanie w stosunkach międzyludzkich, znakomicie ułatwia nam życie.
MAGICZNE SŁOWA:
Dziękuję
Magiczne słówko, które może sprawić satysfakcje lub rozczarowanie. Jego sens zależy od okoliczności.
Proszę
Jest to uniwersalny zwrot towarzyski, którego używa się w różnych znaczeniach i przerozmaitych znaczeniach.
Przepraszam
Zwrotem tym posługujemy się nie tylko wtedy, gdy naprawdę czujemy się winni i odpowiedzialni za coś złego. Słowem tym najczęściej wyrażamy ubolewanie za wszelkiego rodzaju nieporozumienia, pomyłki, niezręczności, przeoczenia.
Dzień dobry
Jest to pozdrowienie stosowane na całym świecie. Wyraża naszą życzliwość wobec osób, które spotykamy lub, z którymi się kontaktujemy. Niezależnie od wieku, płci, stanowiska i prestiżu "dzień dobry" zawsze pierwsza mówi osoba gdzieś wchodząca do osób już tam obecnych.
PUNKTUALNOŚĆ
Zapewnia porządek w naszym życiu i ułatwia wzajemne kontakty międzyludzkie. Dlatego wszyscy chcemy, aby punktualność była cechą wszystkich ludzi.
10. Uczniowie otrzymują ilustrację kwiatka, na jego płatkach zapisują te elementy, wraz z jednym zdaniem do każdego z nich.
11. Podsumowanie zajęć.
Na dzisiejszym spotkaniu chciałam przypomnieć Wam, jakich zachowań należy przestrzegać, aby życie było przyjemniejsze. Pragnęłam również podpowiedzieć, jakimi zasadami należy się kierować, aby inni myśleli o nas dobrze.
Oznaką grzeczności jest używanie tzw. czarodziejskich słów: "przepraszam", "proszę", "dziękuję", "dzień dobry", "do widzenia". Miło jest słyszeć te słowa, ale trzeba też pamiętać, aby samemu używać ich na co dzień, a nie tylko oczekiwać ich od kogoś. Te słowa mówią w zasadzie wszystko, świadczą o osobie, która je wypowiada. Grzeczność należy się każdemu i każdy powinien ją okazywać innym. Nasze zachowanie odgrywa bardzo ważną rolę w kontaktach z ludźmi. Kulturalne zachowanie wpływa na pozytywny przebieg zdarzeń i dobre samopoczucie. Przeważnie osoba grzeczna ma pogodne samopoczucie i jest miła dla innych.

12. Ewaluacja przeprowadzonych zajęć
Uczniowie otrzymują pytania w formie ankiety.
Ankieta dla ucznia

1. Czy podobały Ci się zajęcia?
2. Czego nowego dowiedziałeś się dzisiaj na zajęciach?
3. Co chciałbyś w sobie zmienić?
4. Czy chciałbyś jeszcze mieć zajęcia o zasadach dobrego zachowania?
5. Czy będziesz wykorzystywał te dzisiejsze wiadomości?

mgr Dorota Łukasik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie