Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Triduum paschalne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8125 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Cele katechetyczne:

Cel dydaktyczny: Zaznajamiamy uczniów z liturgią Triduum Paschalnego, tego ,,Święta świąt”, poprzez ukazanie głębi i symboliki.

Cel wychowawczy: Wychowujemy dzieci do odnowy życia chrześcijańskiego i do pełnego uczestnictwa w uroczystościach wielkanocnych.

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

1. Wiedza – co uczeń wie? Uczeń wie, co to jest Triduum Paschalne.
2. Umiejętności – co uczeń potrafi? Uczeń potrafi wymienić podstawowe symbole występujące w czasie liturgii Triduum.
3. Interioryzacja wartości – co uczeń ceni? Uczeń pragnie uczestniczyć w Triduum Paschalnym.



Metody: słowna – rozmowa, pogadanka, wykład, dyskusja.
oglądowa – pokaz ilustracji i zdjęć.

Formy pracy: zbiorowa, zespołowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne: Pismo święte, Słownik nauki religii, podręcznik ucznia, ćwiczeniówki, zdjęcia z liturgii Triduum Paschalnego, ilustracje, kartki z napisem Triduum Paschalne, Wielki Czwartek, Wielki Piątek, Niedziela Zmartwychwstania, Msza Wieczerzy Pańskiej, Liturgia Męki Pańskiej, Wigilia Paschalna.


1. Modlitwa rozpoczynająca lekcję. / Przepraszam Cię Boże... /

2. Sprawdzenie pracy domowej –Jaka była Ewangelia w niedzielę?

3. Jak nazywamy minioną niedzielę i co ona rozpoczyna?
/ Niedziela Palmowa, Niedziela Męki Pańskiej, Wielki Tydzień /


Wprowadzenie

4. Przypomnienie wiadomości dotyczących Wielkiego Postu.
• Ile trwa Wielki Post?
• Kiedy się rozpoczął?
• Do kiedy trwa?

5. Podanie uczniom tematu, strony w podręczniku i ćwiczeniówkach dzisiejszej lekcji.

Rozwinięcie tematu

6. Wprowadzamy pojęcie Triduum pytając uczniów:
• Do jakich świąt się przygotowujemy?
/ Odpowiedzi będą zapewne brzmiały: do świąt Wielkanocnych lub Zmartwychwstania Pana Jezusa/
• Kto z was zna jeszcze inną nazwę świąt, do których się przygotowujemy?
Jeżeli uczniowie nie potrafią powiedzieć następuje praca z podręcznikiem.
• Praca z podręcznikiem. Dzieci czytają pierwszy akapit ze strony 124.
/ Kiedy padnie nazwa Triduum umieszczamy na tablicy kartkę z napisem Triduum Paschalne /
• Praca ze ,,Słownikiem nauki religii”.
/ Szukamy pojęcia Triduum Paschalnego po czym zadajemy pytanie /
• Jak nazywamy trzy święte dni, które poprzedzają Niedzielę Zmartwychwstania?
/ Te trzy dni nazywamy Wielkim Czwartkiem, Wielkim Piątkiem, i Wigilią Paschalną /
• Jaką uroczystość stanowią te trzy święte dni razem z Niedzielą Zmartwychwstania?
/ Te dni razem z Niedzielą Zmartwychwstania nazywamy Paschą. U nas w Polsce zamiast słowa Pascha używamy Wielkanoc /

7. Przedstawienie napisów z Triduum Paschalnego i uzupełnianie ich podczas wykładu.

8. Zajęcia śródlekcyjne – ćwiczenia korekcyjne.

9. Wykład na temat Wielkiego Czwartku.
/ Ostatni dzień Wielkiego Postu. Wieczorna Msza Święta Wieczerzy Pańskiej
( uzupełnienie napisów) akcentuje trzy tematy: ustanowienie Eucharystii, sakramentu kapłaństwa oraz przykazania braterskiej miłości.

10. Przypomnienie uczniom wydarzeń za pomocą ilustracji i rysunków.

11. Rozmowa z uczniami na temat tego co się dzieje w kościele w Wielki Czwartek
/ Przenosi się Najświętszy Sakrament w monstrancji do ołtarza przechowania. Zamiast dzwonków słychać drewniane kołatki ( pokazać kołatki ), obraz ołtarza zostaje ściągnięty. Nie ma kwiatów, krzyże są zasłonięte /

12. Rozmowa z uczniami na temat śmierci Pana Jezusa.
• W jaki sposób Pan Jezus cierpiał?
• W jaki sposób Pan Jezus poniósł śmierć?

13. Czytanie Pisma świętego. /Śmierć Pana Jezusa na krzyżu /

14. Wykład na temat Wielkiego Piątku – liturgii męki Pańskiej.
/ Liturgia na część męki Pańskiej składa się z czterech części: liturgii słowa, adoracji krzyża, Komunii świętej, i przeniesienia Najświętszego Sakramentu do Grobu Pańskiego /

15. Wykład na temat obrzędów w Wigilię Paschalną.
/ Liturgia światła, Liturgia słowa, Liturgia chrzcielna, Liturgia Eucharystii /



Podsumowanie

16. Przedstawienie ilustracji dotyczących Triduum i wskazanie przez uczniów która ilustracja dotyczy poszczególnych dni.
17. Wyjaśnienie i zadanie pracy domowej- uzupełnić ćwiczenie w zeszycie ćwiczeń.
18. Ocena pracy uczniów.
19. Modlitwa kończąca lekcję -,, Com przyrzekł Bogu’’
Opracowała: Anita Szczepanik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie