Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Uroczyste włączenie pierwszaków w poczet czytelników

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1375 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Cel główny: Nabycie wstępnych umiejętności korzystania z biblioteki i jej
zbiorów.

Cele szczegółowe – uczeń powinien:
ü rozumieć znaczenie pojęć: biblioteka, wypożyczalnia, czytelnia, karta książki, karta czytelnika;
ü zapamiętać zasady korzystania z biblioteki;
ü wiedzieć, jak należy szanować książki;
ü umieć stosować na co dzień obowiązki czytelnika;
ü umieć samodzielnie korzystać z czytelni szkolnej.


Metody pracy: pogadanka, pokaz, obserwacja, ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy: zespołowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne: biblioteka – zgromadzone w niej materiały, wystawka książek M. Konopnickiej, listy dla uczniów, zakładki do książek, tekst części artystycznej,

Plan lekcji

1. Powitanie i wyjaśnienie celu wizyty pierwszaków w bibliotece.
2. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat czytanych wcześniej książek.
3. Odgadniecie tytułu książki na podstawie scenki.

( Do biblioteki wchodzą dzieci przebrane za krasnale i śpiewają ).

Były sobie raz cztery krasnoludki
jeden nieduży, ( ukłon)
a drugi maleńki, ( ukłon )
a tamten trzeci
zupełnie maleńki, ( ukłon )
a tamten czwarty tyciu – tyciuteńki. (ukłon )
Trala – la –la – la – la. ( klaskanie )
Acha, cha, cha, cha. ( obroty )

( Krasnale rozglądają się po sali i pytają )
Krasnal 1 – Gdzie jest Marysia?
Krasnal 2 – Szuka swoich gąsek.
Krasnal 3 – Z jakiej książki pochodzi ta piosenka?
Dzieci – O krasnoludkach i o sierotce Marysi.
Krasnal 4 – Kto napisał tę książkę?
Dzieci – Pani Maria Konopnicka.

4. Zapowiedź wizyty wróżki, która opowie dzieciom, jak należy dbać o książki.
Wróżka :
Kto czyta, ten się wkrótce dowie,
iż prawdziwe jest znane przysłowie
co głosi, że książki to są przyjaciele,
bo nie zdradzą, nie wyśmieją,
a nauczą wiele.
Skoro książka nasz przyjaciel,
to powiedźcie sami: Czy chcecie mieć przyjaciół z oślimi uszami?

( Pokaz zniszczonej książki z namalowanymi oślimi uszami )
Dzieci: Nie!

Wróżka:
Nie? To książki musicie szanować. Posłuchajcie wierszyka o Jasiu.
Smutny wierszyk

Jaś elementarz Minęło znowu
dostał od mamy. cztery dni chyba.
Nie było na mim Jaś na okładce
kleksów ni plamy. rysuje grzyba.

Trzy dni minęło Grzyb rośnie w lesie,
szybko jak z płatka, lecz się nie zdarza
a już podarta grzyb na okładce
nowa okładka. elementarza.

I znów dzień minął. Tu kleks, tam zygzak,
Na stronie szóstej tu strzęp, tam plama.
w elementarzu Chyba to nie jest
dwie plamy tłuste! książka ta sama.
A co to będzie
za dwa miesiące?
Aż przykro myśleć,
Więc wierszyk kończę.
( Czesław Janczarski )
5. Rozmowa na temat poszanowania książek i biblioteczek domowych dzieci.
- Jak należy szanować książki?
- Kiedy sięgacie po książeczki?
- Jakie mamy korzyści z obcowania z książkami?
- Kto z was ma własną biblioteczkę domową?
- Jakie książeczki tam się znajdują?

6. Wręczenie dzieciom listów z prośbą książki.

( Krasnale wracają do dzieci, tym razem przynoszą listy, w których spisane są prośby książki. Są to listy imienne, a więc muszą trafić do właściwych adresatów. Do listów dołączone są zakładki do książek.)
Krasnal czyta list:

Drogie dzieci!

Jestem Książką, w bibliotece mam mieszkanie.
Bardzo lubię, gdy przychodzisz na spotkanie.
Ja uśmiechem swej okładki wciąż Cię witam
i zapraszam, byś otworzył mnie i czytał, dlatego
postaraj się abym zawsze była jak nowa, a wobec tego :

ü Nie dotykaj mnie brudnymi rękoma!
ü Nie czytaj mnie podczas jedzenia!
ü Nie wyrywaj i nie zaginaj moich kart!
ü Nie podkreślaj wyrazów na moich stronicach!
ü Nie zgub mnie i nie zapomnij, że przed upływem dwóch tygodni muszę wrócić do biblioteki.
ü Ubieraj mnie w okładkę.

Jeśli prośby te wypełnicie, to przedłużycie mi moje życie.
Twoja Książka



7. Omówienie treści listu oraz zachęcenie dzieci do częstego korzystania
z biblioteki.
8. Zapoznanie dzieci z wypożyczalnią:
a) z regulaminem biblioteki szkolnej,
b) ze sposobem wypożyczania książek – kartą czytelnika i kartą książki,
c) rozmieszczeniem książek dla młodszych dzieci.
9. Wypożyczanie książek.

(Wejście krasnali, jeden z nich zwraca się do nauczyciela)

Krasnal – Proszę pani, dzieci tak długo czekają i na buziach mają wypieki, bo chcą już wypożyczać książki z biblioteki. Tego nie da się ukryć, my to zgadujemy. Chcecie wypożyczać książki? Prawda?

Dzieci – Chcemy.

Nauczyciel – Zapraszam część uczniów do wypożyczalni. Pozostałe dzieci, pod opieką krasnali, pooglądają sobie książeczki zgromadzone na wystawce. Jest to wystawka poświęcona twórczości Marii Konopnickiej.

10. Ćwiczenia praktyczne w korzystaniu z czytelni:
- wybór czasopisma do obejrzenia,
- przeglądanie czasopism, czytanie wybranych artykułów,
- odkładanie ich na półkę.

11. Podsumowanie lekcji
- Jak należy szanować książki?
- Gdzie można czytać czasopisma?
- Jak należy zachowywać się w bibliotece?

- Podziękowanie uczniom za udział w lekcji i zaproszenie ich do częstego korzystania z biblioteki.

- Wspólne przyjęcie postanowienia:
Pierwszaki pokażą wszystkim jak należy dbać o książki.




Oprac. Elżbieta Boczkowska




Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie