Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie origami w terapii dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1881 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Origami to licząca prawie tysiąc lat sztuka składania papieru.
     Sztuka bo jak się okazuje z małych kawałków papieru można za pomocą dwóch rąk, prostego zaginania i własnej wyobraźni stworzyć prawdziwe arcydzieła. A to co najciekawsze, okazuje się, że mogą je stworzyć bardzo młodzi , nawet 7-letni artyści. Może niektórzy zdziwią się i powiedzą, iż jest to niemożliwe bowiem widzieli rozmaite przedmioty wykonane tą techniką i nie sądzą by małe dziecko zdolne było samodzielnie coś takiego wykonać. A jednak..... to co nieprawdopodobne może przyjąć wymiar ściśle realistyczny i stać się faktem. Europejczyków origami jako metoda pracy wychowawczej zafascynowała w XIX wieku. Współcześnie jest nie tylko sztuką składania papieru, ale także metodą wspierania najmłodszych. Pozwala stymulować rozwój dzieci wybitnie zdolnych, ale także jest formą terapii w pracy z dziećmi o obniżonej sprawności umysłowej.
     W naszym ośrodku metoda ta została wykorzystana podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, na zajęciach plastyki , techniki. Ze sztuką składania papieru zapoznały się również dzieci z Zespołów Edukacyjno Terapeutycznych. Nauczanie origami rozpoczeliśmy od form najprostszych.
     Zaginając, składając kółka, prostokąty, kwadraty nasi uczniowie na miarę swoich możliwości wyczarowywali zwierzęta, ludzi, bukiety kwiatów i inne rzeczy. Patrząc na dzieci podczas składania papieru, słuchając ich wypowiedzi często emocjonalnych i spontanicznych zaobserwowaliśmy, iż origami stało się przydatnym narzędziem integracji szczególnie na poziomie edukacji elementarnej. Dlatego konstruowanie papierowych form nie należy traktować jedynie jako aktywności czysto plastycznej czy technicznej.
     Pierwsze prace zostały stworzone na bazie tzw. origami płaskiego, później powstały różne ciekawe prace przestrzenne. Były to bukiety kwiatów, które stały się ozdoba pracowni klasowych i imprez szkolnych.
     Efektem naszych zmagań z tą techniką była wystawa prac w Warckim Centrum Kultury, której otwarcie nastąpiło 30.11.2004 roku. Było to kolejne ważne wydarzenie dla naszego Ośrodka, integrujące nas ze środowiskiem lokalnym, w trakcie którego nasi uczniowie zaprezentowali swoje możliwości w postaci wytworów plastycznych z origami. Podczas tego przedsięwzięcia zaprezentowali swoje prace także wychowankowie PDDZ w Tomisławicach. Oni również za pomocą techniki origami wyczarowali wspaniały ogród zoologiczny, w którym mieszkańcami były papierowe słonie, wielbłądy i inne zwierzęta.
     Stosując origami w pracy z dzieckiem o obniżonej sprawności intelektualnej mogliśmy zaobserwować rozwój sprawności manualnej i wyobraźni, poprawę koordynacji wzrokowo ruchowej. Technika ta pozwoliła również na wielowymiarową prezentację przedmiotów, natomiast systematyczna praca doprowadziła do zastosowania coraz trudniejszych form składania papieru i co za tym idzie otrzymania coraz ciekawszych , bardziej złożonych wytworów.
     Origami to przede wszystkim bardzo ciekawa forma zajęć wypełniająca czas wolny, ucząca cierpliwości i dokładności. Przygoda z origami i jej owoc wystawa prac uczniów w WCK w Warcie to doświadczenie i mały sukces zarówno dla uczniów ,a także dla nauczycieli pracujących z dzieckiem o obniżonej sprawności intelektualnej.
     Wydaje mi się, że wykorzystanie tej sztuki w naszej i innych placówkach ma duże możliwości rozwoju i szansę na zajęcie ważnego miejsca w kształtowaniu osobowości małego człowieka.
     Finalizacyjnie stwierdzamy, iż w sztuce origami jest jak w życiu- im głębiej się w nią wnika, tym większą ma wartość.
     A więc polecamy "utile dulci, miscere" (łączenie przyjemnego z pożytecznym), nawet jeśli droga wiedzie "per aspera ad astra"( przez trudy do gwiazd).

Barbara Jeziorska Szydło
Sylwester Ogórek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie