Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Systemy religijne ludów starożytnego Wschodu (Indie i Chiny)

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2609 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 ZAŁOŻENIA METODYCZNE:

  1. CEL LEKCJI:
    P1 KA: Uczeń zna, wie, pamięta:
    • Daty: II poł. III tyś. p.n.e.; 1500-1400 p.n.e.; V tyś. p.n.e.; III w. p.n.e.; VI w. p.n.e.;
    • Pojęcia: Drawidowie, Ariowie, warny (bramini, kszatriowie, wajsjowie, siudrowie), pariasi-"niedotykalni", kasty, wedyzm, braminizm, buddyzm, hinduizm, księgi Wedy, nirwana, reinkarnacja, "wędrówka dusz", bogowie: Wisznu, Sziwa, Bogini Matka; monoteizm; Wielki Mur; cesarz – "Syn Niebios"; konfucjanizm; taoizm;
    • Postaci: Brahma, Budda, Szy-huang-ti, Konfucjusz, Lao-Cy
    • Nazwy geograficzno-historyczne: rzeki: Indus, Ganges, Brahmaputra; Huang-ho, Jangcy Daleki Wschód;
    • Fakty, wydarzenia:
      • rozkwit najstarszej cywilizacji subkontynentu indyjskiego w dolinie Indusu (II poł. III tyś. p.n.e.);
      • podbój Indii przez Ariów;
      • struktura społeczna starożytnych Indii (system warn i kast);
      • systemy religijne: wedyzm, braminizm, buddyzm, hinduizm;
      • rozwój osadnictwa w dorzeczu Huang-ho od V tyś. p.n.e.;
      • powstanie cesarstwa chińskiego (III w. p.n.e.);
      • rozwój konfucjanizmu i taoizmu;
      • osiągnięcia starożytnych Indii i Chin;
    KB: Uczeń rozumie:
    • w/w pojęcia
    • istotę w/w faktów i wydarzeń
    • znaczenie struktury społecznej starożytnych Indii (system warn i kast) i jej wpływ na rozwój i ukształtowanie się systemów religijnych starożytnych Indii
    • znaczenie osiągnięć cywilizacji chińskiej i indyjskiej
    P2 KCD: Uczeń potrafi:
    • wyjaśnić i stosować w/w pojęcia w sytuacjach typowych i nietypowych
    • przyporządkować w/w daty odpowiednim wydarzeniom
    • wskazać rzeki : Indus, Ganges, Brahmaputra; Huang-ho, Jangcy na mapie ściennej
    • wymienić warunki naturalne umożliwiające rozkwit najstarszej cywilizacji subkontynentu indyjskiego oraz cywilizacji chińskiej
    • wskazać rzeki : Indus, Ganges, Brahmaputra, Huang-ho, Jangcy na mapie ściennej
    • scharakteryzować pierwotne cywilizacje doliny Indusu i Huang-ho (Żółtej rzeki)
    • ocenić rządy cesarza Szy-Huang-ti i ich wpływ na rozwój cesarstwa chińskiego
    • wyjaśnić jaka rolę odegrali w dziejach cywilizacji Indii Ariowie i ocenić jaki wpływ miał ich podbój na ukształtowanie się w Indiach systemu kastowego
    • omówić system warn w Indiach
    • omówić zasady wedyzmu, braminizmu, buddyzmu, hinduizmu, konfucjanizmu i taiozmu oraz porównać podstawowe zasady i nakazy etyczne w/w systemów
    • czytać fragment podręcznika ze zrozumieniem ("Religie Indii i Chin"); analizować przeczytany tekst
    • wymienić najważniejsze osiągnięcia starożytnych Indii i Chin:
      • wskazać charakterystyczne cechy sztuki chińskiej i indyjskiej, wymienić najważniejsze zabytki
      • przedstawić osiągnięcia nauki i techniki
      • wskazać osiągnięcia wykorzystywane do dziś
    P3 KEF: Uczeń ma świadomość, dostrzega, rozumie:
    • Uczeń ma świadomość ogromnego znaczenia dorobku cywilizacji chińskiej i indyjskiej
    • Uczeń dostrzega trwałość systemów religijnych i filozoficznych starożytnych Indii i Chin (ich funkcjonowanie we współczesnych czasach)
  2. METODY
    • elementy pogadanki
    • elementy opowiadania
    • praca z książką
    • praca z mapą ścienną
    • praca z atlasem
    • pokaz
  3. ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
    • Podręcznik: B. Burda, B, Halczak, R. Józefiak, A. Roszak, M. Szymczak, Historia I, Wydawnictwo Operon. (Fragment tekstu: "Religie Indii i Chin" ss. 54-57)
    • Mapa ścienna - "Wschód Starożytny"
    • Atlas historyczny (mapka "Indie i Chiny")
    • Zdjęcia przedstawiające zabytki sztuki chińskiej [w:] M. Granet, Cywilizacja chińska, Warszawa 1973.
    • Odkrycia młodych. Dawne Indie Nr 25, (ilustracje i fotografie zabytków kultury indyjskiej)
    • Ilustracja "Posąg Buddy" [w:] Dzieje powszechne ilustrowane. Historia starożytna, Warszawa 1996, s. 45.
  4. FORMY NAUCZANIA:
    Zbiorowe
Konspekt sporządziła: Anna Prokopiak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie