Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Lądy i oceany na Ziemi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 11047 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Lekcja przyrody w klasie VI.

Cel lekcji: odczytywanie treści mapy hipsometrycznej świata.
Cele operacyjne lekcji: uczeń:

  • wskazuje na mapie fizycznej świata i nazywa kontynenty i oceany,
  • określa rozmieszczenie lądów i oceanów na kuli ziemskiej,
  • wyjaśnia, dlaczego półkula północna jest nazywana - lądową, a południowa – morską,
  • wyjaśnia znaczenie pojęć: kontynent, wyspa, archipelag, ocean, morze, cieśnina, zatoka,
  • porównuje dane liczbowe przedstawiające powierzchnię lądów,
  • zapisuje nazwy według kolejności alfabetycznej.
Metody:
  • burza mózgów,
  • praca z tekstem,
  • plakatu,
  • praca z mapą.
Formy pracy:
  • indywidualna,
  • grupowa,
  • zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
  • globusy,
  • atlasy geograficzne,
  • mapa hipsometryczna świata,
  • mapki konturowe poszczególnych kontynentów,
  • kredki, klej, nożyczki,
  • arkusze papieru,
  • encyklopedie przyrodnicze,
  • rozsypanki wyrazowe.
Przebieg lekcji.
Faza wprowadzająca.
  1. Uczniowie oglądają zdjęcie satelitarne Ziemi i komentują, co oznaczają barwy szarożółte i niebieskie.
  2. Podanie tematu lekcji.
  3. Na każdej ławce stoi globus. Uczniowie wskazują obszary lądowe i wodne.
  4. Różnice między półkulą północną a półkulą lądową:
    • wprowadzenie pojęć: półkula lądowa i półkula morska.
Faza realizacyjna.
  1. Praca z mapą hipsometryczną świata:
    • odczytanie tytułu, skali i skali barw,
    • wskazanie i odczytanie nazwy dużych, zwartych obszarów lądowych, odszukanie ich w atlasie geograficznym.
  2. Wprowadzenie terminów:
    • kontynent,
    • wyspa,
    • archipelag.
  3. Wskazanie i odczytanie dużych akwenów wodnych.
  4. Wprowadzenie terminów:
    • ocean,
    • morze,
    • zatoka,
    • cieśnina.
    Przy wprowadzaniu terminów uczniowie korzystają z rozsypanki na tablicy. Powstaje kolumna pojęć związanych z oceanem i kolumna pojęć związanych z lądem.
  5. Uczniowie pracują według instrukcji.
    1. rozpoznajcie otrzymane kontury kontynentów i wpiszcie ich nazwy na konturze,
    2. korzystając z podręcznika wpiszcie pod nazwą powierzchnię kontynentu,
    3. przyklejcie kontury na biały arkusz papieru,
    4. narysujcie na waszej mapie równik, Zwrotnik Raka, Zwrotnik Koziorożca, koło podbiegunowe południowe, koło podbiegunowe północne, południk 0 ,
    5. wpiszcie nazwy oceanów,
    6. korzystając ze źródła informacji odszukajcie na temat dowolnego kontynentu kilka informacji, np. najwyższy szczyt, najdłuższa rzeka, krainy geograficzne.
    7. wymiana informacji.
Faza podsumowująca.
Rozsypanka wyrazowa, którą otrzymuje każdy uczeń.
  1. Ćwiczenie polegające na ułożeniu nazw kontynentów od najmniejszego do największego.
  2. Zapis nazw kontynentów według kolejności alfabetycznej.
  3. Każdy uczeń samodzielnie przyporządkowuje powierzchnię do określonego kontynentu, a następnie wkleja do zeszytu jako notatkę.
  4. Uczniowie odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela:
    • kontynent ten od północy oblewa Morze Śródziemne, od wschodu Morze Czerwone i Ocean Indyjski, a od zachodu Ocean Atlantycki – AFRYKA,
    • kontynent ten od wschodu oblewa Ocean Spokojny, a od północy, zachodu i południa Ocean Indyjski – AUSTRALIA,
    • kontynent ten od północy oblewa Morze Karaibskie, od wschodu Ocean Atlantycki, a od zachodu Ocean Spokojny – AMERYKA POŁUDNIOWA,
    • ten kontynent oblewają od północy wszystkie trzy oceany – ANTARKTYDA,
    • podaj nazwę i powierzchnię największego kontynentu na Ziemi,
    • podaj nazwę i powierzchnię kontynentu, na którym leży nasz kraj,
    • do powierzchni tego kontynentu została włączona powierzchnia największej wyspy na świecie Grenlandii – AMERYKA PÓŁNOCNA
    Nauczyciel informuje o roli wykonanego zadania. Mapę zabierają uczniowie do domu i będą ją uzupełniać po omówieniu na lekcji określonego krajobrazu, np.: wkleją małą ilustrację rośliny rosnącej na sawannie, wykonają diagram klimatyczny dla pustyni, opiszą tundrę, życie ludzi w tajdze, itd. Wszystko w odpowiednim miejscu na poszczególnych kontynentach.
Bożena Antoniewicz
Szkoła Podstawowa nr 1 w Międzychodzie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie