Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Współpraca przedszkola z rodzicami

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1371 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     Współpraca z rodzicami to problem bardzo poważny, szeroki i niezwykle istotny. Na pewno nie ma co do tego wątpliwości żaden nauczyciel i dlatego trzeba podejmować wszelkie działania, by konieczność współpracy stała się równie istotna dla rodziców. Uświadomienie rodzicom, że stworzenie dziecku optymalnych warunków rozwoju powinno być wspólnym celem przedszkola i domu rodzinnego będzie pierwszym krokiem do przełamania nieufności i zawiązania nici porozumienia. Aby ten cel osiągnąć oba środowiska muszą współdziałać i szukać możliwie najlepszych form kontaktu.
     Nauczyciel ma tu nie łatwe zadanie takiego ukierunkowania pracy z rodzicami, by poczuli się współodpowiedzialni za przedszkole, zaakceptowali metody pracy, ale także chętnie korzystali z rady, pomocy, wsparcia i życzliwości.
     Właściwie zorganizowana współpraca z rodzicami ma wg J. Dudzińskiej:

  • rozszerzać i pogłębiać wiedzę rodziców o dziecku
  • służyć ustaleniu jednolitych form oddziaływania wychowawczego
  • podnosić kulturę pedagogiczną rodziny
  • włączać rodziców do rozwiązywania wychowawczych i organizacyjnych problemów placówki przedszkolnej.
     Przedszkole to drugie, obok domu rodzinnego, środowisko dziecka, w którym wzrasta, uczy się, bawi, obserwuje, odkrywa, nawiązuje kontakty społeczne. Zintegrowanie działań wychowawczych domu rodzinnego i placówki przedszkolnej, wzajemne zaufanie, życzliwość i szacunek służą dobru dziecka i jego rozwojowi.
     W mojej placówce, w każdym rocznym planie pracy uwzględniamy oddziaływania przedszkole-rodzice. Czasami są to tylko hasła-sygnały, a każda nauczycielka realizuje program współpracy wg własnych pomysłów, ciekawych propozycji z literatury fachowej, a także zachęcając rodziców do inicjowania różnych form wspólnego spędzania czasu w sposób przyjemny i owocny dla obu środowisk.
     Nie zawsze łatwo znaleźć "złoty środek", czyli taką formę kontaktowania się z rodzicami, która byłaby w pełni satysfakcjonująca dla obu stron. Myślę, że nie jest to nawet możliwe i dlatego próbujemy te kontakty realizować w rozmaity sposób.
W przedszkolu, w którym pracuję stosujemy między innymi takie formy współpracy jak:
  • zebrania (ogólne i grupowe)
  • rozmowy indywidualne
  • pokazy umiejętności i prezentacja dorobku twórczego dzieci
  • zajęcia otwarte z włączeniem w ich przebieg rodziców
  • spotkania o charakterze warsztatowym
  • udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych
  • wspólne organizowanie spotkań świątecznych
  • wspólne przygotowywanie pomocy, dekoracji
  • organizowanie wycieczek, wyjść do kina, teatru muzeum
  • organizowanie zabaw z cyklu – "Mamo, tato – ćwicz ze mną"
  • zabawy plastyczne z rodzicami
  • zajęcia adaptacyjne dla dzieci trzyletnich i ich rodziców.
     W tym roku szkolnym pracuję w najmłodszej grupie przedszkolnej. Chciałam, by "moje maluchy" przeszły etap adaptacyjny w sposób możliwie najmniej bolesny, a rodzice zyskali świadomość, że ich dzieci są dla nas tak samo ważne jak dla nich samych. W związku z tym w czerwcu zorganizowałyśmy dla dzieci i rodziców tydzień otwarty.
     Maluszki, wraz z rodzicami, zwiedzały przedszkole, poznawały pomieszczenia, wyposażenie, zabawki, ogród przedszkolny. Każdego dnia inaczej spędzały czas w przedszkolu. Obejrzały inscenizacje przygotowaną dla nich przez starsze dzieci, uczestniczyły wraz z rodzicami w zabawach ruchowych i zajęciach plastycznych zorganizowanych pod kierunkiem nauczycielek, miały także możliwość swobodnej zabawy.
     Wzajemne kontakty, poznawanie się, wspólna zabawa na pewno wpłynęły na to, że proces adaptacyjny w tej grupie przebiegał łagodnie i trwał krótko. Nawiązane już wtedy kontakty z rodzicami należało podtrzymywać i kontynuować.
     W okresie przedświątecznym zaprosiłam rodziców do pomocy przy wykonywaniu elementów dekoracyjnych. Na powitanie wszyscy stanęliśmy w kręgu i przesłaliśmy sobie "iskierkę przyjaźni". Powiedziałam dzieciom, w jakim celu zaprosiłam rodziców do przedszkola. Maluchy były bardzo zadowolone z uczestnictwa rodziców w "ich zajęciach".
     Sądzę, że rodzice poświęcają bardzo mało czasu na wspólną zabawę, pracę z dzieckiem – luźne rozmowy z rodzicami w czasie zajęć utwierdziły mnie w tym przekonaniu.
     Na środku sali postawiłam " skrzynię skarbów", w której były różnorodne materiały: papier kolorowy, krepina, wstążki, ścinki materiałów, nitki, koraliki, plastelina, klej itp., zabraliśmy się do pracy.
     Dzięki wspólnemu wysiłkowi powstały piękne bombki, gwiazdki, aniołki, choineczki, łańcuchy, którymi udekorowaliśmy salę. Po pracy było wspólne sprzątanie i zabawa ruchowa. Takie spotkania to radość "dla dzieci, satysfakcja dla nauczycieli i rodziców, a także okazja do nawiązania bliższych kontaktów między rodzicami. Sprzyja to wymianie poglądów, szukaniu wspólnych rozwiązań, wspieraniu się.
     W tak pięknie przystrojonej sali odbyło się świąteczne spotkanie. Rozpoczęliśmy zabawą integrującą grupę – "Z prawej strony miejsce mam.......". Następnie przypomnieliśmy sobie świąteczne zwyczaje (aktywnie włączyli się rodzice). Wiadomo, że dla dzieci główną atrakcją świąt są prezenty od świętego Mikołaja. Postanowiliśmy napisać listy, a w nich swoje marzenia. Dzieci mówiły, o czym marzą, a rodzice zapisywali na kolorowych kartkach. Listy włożyliśmy do ozdobnych kopert i wrzuciliśmy do czerwonej skrzyneczki ozdobionej postacią Mikołaja. Chwila zabawy metodą ruchu rozwijającego zrelaksowała dzieci i rodziców. Po zabawie usiedliśmy wspólnie do przygotowanego przez rodziców poczęstunku. Był opłatek i wspólne śpiewanie kolęd.
W równie miłej atmosferze przebiegało rodzinne spotkanie z okazji "Dnia Babci i Dziadka".
     Teraz przygotowujemy się do "Dnia Matki". Będzie część artystyczna, a później wspólna zabawa dzieci i rodziców w ogrodzie przedszkolnym, poprowadzona przez instruktorkę tańca i nauczycielki. Ogromnym zaangażowaniem w przygotowanie tej uroczystości wykazała się Rada Rodziców.
     Z ubiegłorocznych rodzinno-przedszkolnych spotkań bardzo mile wspominamy wycieczkę zorganizowaną z okazji "Dnia Dziecka". Wyjechaliśmy autokarami poza Warszawę. Na pięknej zielonej polanie rozłożyliśmy koce i rozpoczęliśmy przygotowania do gier i zabaw. Najpierw odbyły się konkursy sportowo-zręcznościowe, gry ruchowe, zabawy dydaktyczne, mecze. We wszystkich konkurencjach brali udział również rodzice. Chwilowe zachmurzenie zmobilizowało nas do "czarowania pogody" (zabawa propagowana przez pedagogikę zabawy). Czarowanie odniosło pozytywny skutek.
     Po dużej dawce ruchu dzieci odpoczywały słuchając bajki, a niektóre wraz z rodzicami próbowały malować krajobraz. Dodatkową atrakcją była dla dzieci przejażdżka na kucykach, a dla rodziców na koniach z pobliskiej stadniny. Na koniec rozpaliliśmy ognisko i piekliśmy kiełbaski. Wróciliśmy zmęczeni, ale radośni.
     Nasze kontakty z rodzicami nie ograniczają się tylko do wspólnych zabaw. Bardzo ważną rolę we współpracy z rodzicami spełniają zebrania, których celem jest pedagogizacja rodziców. Często wspieramy się na takich spotkaniach pomocą psychologa, logopedy.
     Dzięki tym kontaktom rodzice dowiadują się jak przebiega rozwój dzieci, jak postępować, gdy pojawiają się kłopoty wychowawcze, jak pracować z dzieckiem, by pobudzać i wspierać jego rozwój. Informujemy rodziców o metodach naszej pracy i efektach jakie uzyskujemy.
     Moim zdaniem istotnym elementem dialogu nauczyciel-rodzice jest oddziaływanie indywidualne. Trzeba czasu, cierpliwości i życzliwości, by te oddziaływania były owocne, ale każdy wysiłek w tym kierunku się opłaci.
     Współpraca z rodzicami to trudny element naszej pracy pedagogicznej. Nie wszyscy dążą do nawiązania takiej współpracy, lub w ogóle nie są nią zainteresowani. Rodzice oddając dziecko do przedszkola często oczekują po prostu fachowej opieki, pokierowania rozwojem dziecka przez odpowiednio przygotowanego nauczyciela i "świętego spokoju".
      Wiele osób brak zaangażowania tłumaczy pracą zawodową. Jest to w tej chwili trudny do zbicia argument, ale dla mądrze kochającego rodzica stworzenie dziecku optymalnych warunków rozwoju, nie tylko materialnych, powinno być sprawą pierwszorzędną
Wypracowanie wspólnych form i metod pracy wymaga wytrwałości, otwartości, komunikatywności, szacunku dla drugiej osoby.
      Dobry nauczyciel musi te cechy posiadać, bo tylko wtedy ma szansę na odniesienie sukcesu w budowaniu dialogu z rodzicami. Kontakty oparte na lojalności i partnerstwie, dążące do ujednolicenia oddziaływań rodziny i przedszkola będą zawsze służyły dobru dziecka i jego wszechstronnemu rozwojowi.

Małgorzata Krajewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie