Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zachowaj umiar

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2200 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


mgr Ewa Sawicka
Przedszkole Samorządowe Nr 2 "BAJKA"
w Chojnicach

Scenariusz zajęcia
ZACHOWAJ UMIAR

TEMAT:
     Zachowaj umiar – na podstawie opowiadania pt. "Tajemnicza skrzynka" L.Łącz zapoznanie z pojęciem "umiar".
CELE OGÓLNE:
  • wdrażanie dzieci do dłuższego skupienia uwagi podczas słuchania utworu literackiego,
  • wyrabianie umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi nt. opowiadania, obrazków sytuacyjnych,
  • wzbogacanie słownika dzieci,
  • stwarzanie sytuacji zachęcających do aktywizowania myślenia i doskonalenia sprawności umysłowych.
CELE OPERACYJNE:
    (dziecko)
  • potrafi wytłumaczyć znaczenie słowa – umiar-,
  • umie uważnie wysłuchać opowiadania i wypowiedzieć się na jego temat,
  • potrafi ułożyć literę pociętą na części,
  • ułoży nowy wyraz z kodu literowo- cyfrowego,
  • umie dopasować wyrazy do obrazków sytuacyjnych,
  • prawidłowo odgaduje zagadki,
  • umie wyciągnąć wnioski na podst. zaobserwowanych związków przyczynowo- skutkowych,
  • potrafi układać ciągi liczbowe (od najmniejszego do największego),
  • przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi,
  • potrafi zaśpiewać piosenkę,
  • szybko reaguje na polecenia i sygnały nauczycielki,
  • aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
METODY:
  • podające,
  • problemowe,
  • eksponujące,
  • praktyczne.
PRZEBIEG:
  1. Powitanie – wprowadzenie miłego nastroju – zaśpiewanie piosenki, którą dzieci najbardziej lubią pt. "Poziomkowe lody". Lo- lo- lo- lo- lo- lo- lody
    Po- po- po- po- poziomkowe.
    Lu- lu- lu- lu- lubię lizać
    Choć gardełko nie jest zdrowe. Mama mówi: nie! Tata mówi: nie1
    A ja lody poziomkowe lizać chcę!
    Mama mówi: nie! Tata mówi: nie!
    A ja lodów poziomkowych chcę!
    Mama boi się o dzieci,
    Chcę by zawsze były zdrowe.
    Ale przecież czasem trzeba
    Zjadać lody poziomkowe. Mama mówi.............Lody trzeba jeść powoli. Aby gardło nie bolało.
    Mama trochę jeść pozwoli,
    Lecz mi więcej by się chciało. Mama mówi..............
  2. Słuchanie i rozmowa na temat opowiadania pt. " Tajemnicza skrzynka" L. Łącz.

    Tajemnicza skrzynka - Mamusiu, opowiedz mi bajeczkę!- poprosiłem wczoraj wieczorem.
    - Dobrze- zgodziła się chętnie.- Ale nie będzie to bajka, bardzo prawdziwa historia.
    Mama usiadła obok mojego łóżeczka i zaczęła opowiadać.
         Pewien pan kupił w sklepie dużą skrzynkę. Przywiózł ją ostrożnie do domu i postawił w dużym pokoju na honorowym miejscu, a jego żona i dzieci bardzo się z niej ucieszyły. Wszyscy usiedli i zaczęli się w nią wpatrywać. Czas mijał, zrobiło się bardzo późno, a oni patrzyli i patrzyli. Rano ledwo wstali z łóżek! Rodzice spóźnili się do pracy, a dzieci do przedszkola. Po południu nie robili nic innego, tylko znów patrzyli. Mama nie przygotowała obiadu ani kolacji, tata nie poszedł na zebranie ... Minęło kilka dni. Dzieci ani razu nie były na spacerze, przestały chodzić na podwórko. Tata przestał czytać gazety. Nawet podczas obiadu obserwowali tajemniczą skrzynkę. Trudno im było wprost trafić łyżką do ust. Mama ukłuła się widelcem w policzek!
         Po miesiącu w domu panował taki bałagan, że nikt nie mógł znaleźć najpotrzebniejszych rzeczy. Dzieci przybladły, tatę bolała głowa, a mama nabawiła się zapalenia spojówek. Wciąż była niewyspana i przestała opowiadać dzieciom bajki. Gdy raz ją o to poprosiły, odpowiedziała:
    -Niech skrzynka wam opowie- od tego jest!
    Na szczęście, pewnego dnia przyszła babcia i zabrała dzieci do parku. Opowiedziały jej wtedy o tym, jak skrzynka zmieniła ich życie. Początkowo podobało im się to, ale teraz przestało. Zmartwiona babcia po powrocie ze spaceru długo rozmawiała z rodzicami. Na szczęście, zawsze liczyli się z jej zdaniem.
         Następnego dnia skrzynka zniknęła. Okazało się, że rodzice zawieźli ją na jakiś czas do babci. Po to, żeby wszyscy się od niej odzwyczaili. Dzieci pomyślały, że teraz w domu zrobi się smutno, bo przecież skrzynka gadała, śpiewała, mrugała kolorowo ...
         Ale tak się nie stało. Przeciwnie! Znów było jak dawniej- dużo ze sobą rozmawiali, w sobotę poszli razem do teatru ...
    - Domyślasz się, synku, jak nazywa się ta tajemnicza skrzynka, o której Ci opowiedziałam?- spytała nagle mama.
    Oczywiście, że się domyśliłem, ale tak mi się chciało spać, że nic nie odpowiedziałem.
    • O jakiej skrzynce jest mowa w opowiadaniu?
    • Proszę, wymienić skutki nadużywania przez rodzinę tajemniczej skrzynki.
    • Co zmieniło się w życiu rodziny, kiedy skrzynka zniknęła z domu?
  3. Zabawa ruchowa pt. "Co za dużo, to niezdrowo". Dzieci stają i kładą rękę na klatce piersiowej. Czują jak biją ich serca. Potem wyobrażają sobie, że są piłeczkami i zaczynają skakać jak piłki (10 sek.). Następnie rozkładają ramiona na boki i wykonują ruchy takie jak przy pływaniu . Najpierw pływają na brzuchu (10sek), na plecach (10 sek.). Potem znów kładą rękę na swoim sercu. Okazuje się, że jak się za dużo ćwiczy to jest się bardzo, bardzo zmeczonym i trzeba odpocząć.
  4. Rozwiązywanie kodów literowo- cyfrowych.
    D O Y L
    1 2 3 4 4 2 1 3

    P O E T R U K M
    1 2 3 4 5 6 7 8 7 2 8 1 6 4 3 5

    Ń S O E Ł C
    1 2 3 4 5 6 2 5 3 1 6 4

    R E U K C I I K
    1 2 3 4 5 6 7 8 5 3 4 6 2 1 8 7

    N T F A A
    1 2 3 4 5 3 4 1 2
  5. Dopasowywanie kodów literowo- cyfrowych do obrazków sytuacyjnych.
    1. Dzieci objadające się słodyczami – cukierki,
    2. Dzieci pijące napoje gazowane – fanta,
    3. Dzieci (zmęczone) grające w gry komputerowe – komputer,
    4. Dzieci nadmiernie opalające się – słońce,
    5. Dzieci spożywające duże ilości lodów – lody.
  6. Na podst. zaobserwowanych, na obrazkach związków przyczynowo- skutkowych wspólne wyciągnięcie wniosków.
  7. Ułożenie tajemniczego słowa –UMIAR- z puzzli oraz wspólne jego wytłumaczenie.
  8. Zabawa ruchowa pt. "Balonik".
    Dzieci znają tę zabawę. Razem recytują wierszyk i w kole ruchem naśladują nadmuchiwany balonik. Baloniku, nasz malutki,
    rośnij duży, okrąglutki.
    Balon rośnie, że aż strach,
    przebrał miarę, no i trach.
  9. Balonowe zagadki – kolorowe baloniki zawieszone w różnych miejscach sali. W balonach znajdują się rysunki mówiące o innych sytuacjach, w których należy zachować umiar, np. radio- hałas.
  10. Zachowaj umiar – dzieci częstują się cukierkami stosując nowo poznane słowo –UMIAR-, które już nie jest tajemnicze.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie