Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola zabawy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5358 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Elżbieta Grad
Rada szkoleniowa pt." Rola zabawy "

Zabawa jako metoda socjalizacji

OPRACOWAŁA :
Elżbieta Grad

     Gry i zabawy oddziaływają wychowawczo i kształcąco na dzieci i młodzież, przyczyniają się do rozwoju dodatnich cech charakteru i woli dziecka, wyrabiają takie cechy jak : cierpliwość, zaradność, wytrwałość, odwagę odporność na trud i zmęczenie, ból.
     Rozwijają myślenie dziecka, pamięć, spostrzegawczość, uwagę orientację, wyobraźnię, inteligencje twórczą. Wzbogacają skalę przeżyć i przyczyniają się do rozwoju dziecka, do powstania dodatnich cech społecznych, kształtują i rozwijają poczucie koleżeństwa, przyjaźni i solidarności, wdrażają do dyscypliny.
     Tak jak w przyszłości nauka i praca, tak we wczesnym dzieciństwie potrzebna jest człowiekowi zabawa, by mógł prawidłowo się rozwijać i przystosować do wymagań środowiska społecznego. Główną cechą zabawy jest jej twórczy charakter rozwijający osobowość dziecka. Wiele gier i zabaw posiada walory wychowawcze, kształcące jak również emocjonalne. Sztuka ich powodzenia polega właśnie na tym, aby wszystkie te elementy wydobyć i wykorzystać. Ważne jest aby gry i zabawy wzbudzały radość, śmiech, zadowolenie, humor a jednocześnie wychowywały, kształciły i rozwijały umysłowo oraz fizycznie. Gry i zabawy spełniają również funkcję terapeutyczną, relaksującą i odwracającą uwagę dziecka od napięć lękowych wywołanych przez środowisko. Dają poczucie wartości i wiary w siebie, we własne siły.
ZABAWA- działanie dla własnej przyjemności, oparte na udziale wyobraźni tworzącej nową rzeczywistość

1. ROLA ZABAWY W ROZWOJU DZIECKA
     Zabawa jest główną formą zabawy dziecka, jednakże spełnia ona również ważną funkcję w rozwoju człowieka. W zależności od okresu rozwojowego zabawa zmienia swój charakter oraz znaczenie. Dla dziecka jest ona głównym sposobem poznawania otaczającego środowiska i formą aktywności, natomiast dla dorosłego – sposobem wypoczynku i spędzenia czasu wolnego.
     Znaczenie zabawy w życiu każdego dziecka jest ogromne. Poprzez naśladowanie, konstruowanie, wchodzenie w rolę dziecko poznaje świat oraz przystosowuje się psychicznie i fizycznie do istniejących warunków.
     W początkowym okresie dzieciństwa zabawa odgrywa ważną rolę na wielu płaszczyznach. " Różne rodzaje zabawy uczą dziecko czynności i pozwalają poznać zjawiska, których nie miało możliwości poznania w domu, oraz uczy się form komunikowania z innymi. Podczas zabawy dziecko zaspakaja potrzeby i pragnienia, których realizacja nie jest możliwa w rzeczywistości. Zabawy wpływają na rozwój organizmu dziecka, a równocześnie są sposobem na wyładowanie nadmiernej energii i napięć emocjonalnych. Poprzez zabawę dziecko uczy się żyć w społeczności, podporządkowując się określonym regułom oraz normom moralnym, dokonuje samooceny oraz rozwija pożądane cechy charakteru."
     Trafnie rolę zabawy w życiu dziecka zdefiniowali I. Zgrychowa i M. Bukowski, którzy uważają, że " poprzez działalność zabawową dziecko rozwija swój umysł, rozszerza swoje doświadczenia, doskonali sprawność i umiejętności psychiczne i fizyczne, rozwija się intelektualnie i emocjonalnie."
     Warto jeszcze zauważyć, że na zabawę dziecka ma wpływ szereg czynników, tj. stan zdrowotny dziecka, jego rozwój fizyczny i inteligencja, płeć oraz środowisko, w którym dziecko żyje, warunki materialne i rodzinne czy też zabawki, jakimi ono dysponuje.

2. PROCES SOCJALIZACJI A ZABAWA
     Dziecko już od najmłodszego wieku chętnie przebywa w towarzystwie dorosłych oraz szuka okazji do nawiązywania z nimi kontaktów. Podejmuje próby współdziałania z dorosłymi przy wykonywaniu prostych czynności związanych z samoobsługą oraz występujących w różnych codziennych sytuacjach życiowych. Dziecko przejawia przy tym skłonności do naśladowania dorosłych, a przede wszystkim zaś rówieśników.
     Kontakty z rówieśnikami pojawiają się zazwyczaj nieco później niż kontakty z dorosłymi i łączą z występującą u dziecka chęcią poznania otaczającego je świata. Jednym z jego składników są inne dzieci regulujące w określony sposób na skierowane do nich zachowanie się . W trakcie tych interakcji wytwarza się swoisty układ wzajemnych nastawień i ocen.
     W procesie socjalizacji dziecka ważną funkcję pełni zabawa, a " aktywność zabawowa małego dziecka wykazuje stopniowe zmiany od indywidualizacji do socjalizacji."

3. UDZIAŁ SZKOŁY W PROCESIE SOCJALIZACJI
     Dziecko rozpoczynające naukę szkolną staje się członkiem społeczności szkolnej, w której działa system norm regulujących postępowaniem uczniów i stawiających przed nimi różnorodne zadania i wymagania. W szkole dziecko aktywnie uczestniczy w lekcjach, wzbogacając posiadany zasób umiejętności oraz nawiązuje kontakty społeczne zarówno z nauczycielami, jak też kolegami oddziałujące w dużym stopniu na przebieg socjalizacji. Szkoła kieruje procesem nauczania, ale także organizuje życie społeczne uczniów.
     Społeczna rola ucznia łączy się z wykonywaniem przez niego różnorodnych czynności wymagających współdziałania w ramach kontaktów społecznych nawiązywanych podczas pobytów w szkole. Z tego względu można twierdzić, że udział w zajęciach szkolnych wywiera dodatni wpływ zarówno na rozwój umysłowy jak i na przebieg socjalizacji.
     Jednym z czynników, wpływających na rozwój społeczny dziecka, jest współzawodnictwo w nauce. Współzawodnictwo indywidualne o osiągnięcie najlepszych ocen, zwycięstwo w konkursach może być motywem do intensywnej nauki oraz wytwarzania pożądanych nawyków. Posiada to pozytywną wartość społeczną przyczyniającą się do aktywizacji uczniów.
     Równocześnie należy pamiętać o możliwości niekorzystnego wpływu współzawodnictwa indywidualnego na proces socjalizacji. Powoduje ono bowiem wystąpienie rywalizacji i dążenia do osobistego sukcesu mogącego wpłynąć ujemnie na współżycie społeczne w grupie.
     Z tego powodu współzawodnictwo indywidualne wymaga odpowiedniej kontroli wychowawczej oraz przeciwdziałania występujących u uczniów zarozumialstwa, zbytniej pewności siebie, lekceważącego traktowania kolegów wykazujących słabsze zdolności w nauce. W celu przeciwdziałania tego rodzaju ujemnym cechom osobowości szkoła powinna kształtować postawy prospołeczne przez organizowanie samo pomocy koleżeńskiej dla uczniów mających trudności w nauce.
     Współzawodnictwo indywidualne powinno być uzupełnione przez grupowe , gdzie celem działania nie jest sukces osobisty, lecz osiągnięcia zespołowe. Do walorów wychowawczych współzawodnictwa grupowego należy rozwijanie poczucia wspólnoty i współdziałania z członkami zespołu. Przeciwdziała to rozwojowi tolerancji egoistycznych i egocentrycznych powstających pod wpływem współzawodnictwa indywidualnego.
     Pozytywny wpływ na proces socjalizacji uczniów wywiera sprawiedliwe postępowanie nauczyciela, życzliwa postawa przejawiana w stosunku do uczniów, zaangażowanie przez osobiste uczestnictwo w różnych formach aktualności społecznej.

PODSUMOWANIE
     Zabawa była zawsze bliska człowiekowi. Znajdował w niej radość, poczucie więzi, aktywność i pozwalała wyrazić siebie.
     Zabawy nic nie jest w stanie zastąpić, ani wyręczyć, jest ona dopełnieniem życia, a nawet samym życiem które bez zabawy stałoby się nieciekawe.
     Zabawa ma duży wpływ na socjalizację dzieci i młodzieży. Jej szlak prowadzi "od zabawy samotnych a potem równoległych do zabaw wspólnych i zespołowych". To właśnie zabawy zespołowe stanowią już działalność celowo zaplanowaną i zorganizowaną, w której czynności i role są podzielone między członków grupy, a jedno lub więcej dzieci organizuje aktywność pozostałych i kieruje zabawą.
     Dziecko pozbawione możliwości zabawy z rówieśnikami ma problemy we współżyciu w grupie, jest samolubne i nieprzystosowane.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie