Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Samorządność w świetlicy szkolnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1806 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Elżbieta Odalska
wychowawca świetlicy
Gimnazjum w Żelechowie

W świetlicy szkolnej pracuję już od 1999 r. Początkowo była to świetlica szkoły podstawowej a obecnie świetlica gimnazjalna . Pragnę podzielić się doświadczeniami i rozwiązaniami zastosowanymi w pracy świetlicowej. Wyrażam nadzieję, że będą one pomocne i przydatne biorąc pod uwagę fakt, iż jest stosunkowo niewiele wskazówek merytorycznych dotyczących prowadzenia zajęć w świetlicy szkolnej. W swojej praktyce korzystałam z Poradnika dla wychowawców świetlic szkolnych- A. i Z.Wiechowie i wydanej w 1988r pod redakcją Marii Pietkiewicz książki Świetlica szkolna szansą do wykorzystania.
Świetlica szkolna realizuje zadania opiekuńczo-wychowawcze stosując zupełnie inny styl pracy. Przede wszystkim nie ma tu systemu klasowo-lekcyjnego, podziału na przedmioty oraz ocen. Zajęcia realizowane są w luźnej i swobodnej atmosferze. Uczniowie inaczej traktują nauczyciela przedmiotu a inaczej nauczyciela - wychowawcę świetlicy. Wychowawca bywa tym, któremu uczeń powierza swoje tajemnice , mówi o swoich problemach , szuka rady i porady, ale zdarza się też tak, że wychowawca świetlicy jest lekceważony przez uczniów.
Chcąc bliżej poznać zainteresowania uczniów, poszerzyć ofertę programową świetlicy postanowiłam wykorzystać inicjatywę uczniów, którzy wyszli z propozycją stworzenia samorządu świetlicy. W jego skład weszli uczniowie, którzy mieli głowę pełną pomysłów, którzy chcieli, aby świetlica stała się ważnym miejscem w szkole, gdzie można spędzić czas wolny od zajęć szkolnych mile i przyjemnie.
Z inicjatywy samorządu zorganizowany został zespół teatralny „Szczęśliwa siódemka”. Grupa ta przygotowała i przedstawiła dwie sztuki a mianowicie: współczesną wersję „Balladyny” i „Zakład”. Przedstawienia te oglądali uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum. Prezentowane były także na scenie Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury .
Samorząd świetlicy aktywnie włączył się w organizację Dnia Zakochanych. Z tej okazji przygotowane zostało przedstawienie „Romeo i Julia w dzisiejszych czasach” a także Walentynkowa Skrzynka Pocztowa. Uruchomienie skrzynki na terenie świetlicy pobudziło do działania samorząd szkolny, który przygotował druga skrzynkę. Fakt ten, mógł stać się przyczyną niezgody, ale samorządy doszły do porozumienia. Ustalono mianowicie, że segregacji listów dokonają oddzielnie ale dostarczane będą wspólnie.
Kolejną propozycją samorządu świetlicy było przygotowanie Wiosennego Pokazu Mody Kombinowanej. Oferta zawierała między innymi propozycje mundurków szkolnych, wykonanych z czarnych worków foliowych z nalepionymi kolorowymi ozdobami. Pokaz przygotowany był przez samorząd, ale każdy uczeń mógł sprawdzić się w roli modela bądź modelki. Tego samego dnia odbywał się pokaz mody organizowany przez samorząd szkolny . I tym razem doszło do konsensusu. Samorząd świetlicy wystąpił na imprezie szkolnej a samorząd szkolny na imprezie świetlicowej.
Samorząd świetlicy wychodził z inicjatywą organizowania różnych konkursów dla uczniów szkoły podstawowej np. „Czy znasz baśnie H.Ch.Andersena”, „Wielkanocne obyczaje” . Wszystkie niezbędne czynności z tym związane były wykonane przez uczniów a więc: przygotowanie pytań , afiszy informujących o konkursie , przeprowadzenie konkursu, sprawdzanie i ogłoszenie wyników.
Następną inicjatywą była organizacja balu karnawałowego dla uczniów klas I – III szkoły podstawowej, podczas którego przeprowadzono konkurs na najciekawszy strój karnawałowy i na najlepiej tańczącą parę . Trzeba zaznaczyć, że całość dekoracji świetlicy wykonana została przez uczniów. Uczniowie prowadzili zabawę, tańczyli z dziećmi .
Aktywność samorządu świetlicowego pobudzała do działalności samorząd szkolny. Wytwarzała się w pewnym sensie rywalizacja, która powodowała, że oferta różnego rodzaju imprez oferowanych przez uczniów była bardzo duża. Istnienie dwóch samorządów na terenie szkoły zmuszało jednych i drugich do podejmowania nowych działań, do aktywizowania większej ilości uczniów, ale uczyło także współdziałania i odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Zarówno jedni jak i drudzy wiedzieli, że aby zainteresować całą społeczność szkolną, należy imprezę przygotować bardzo dobrze i w odpowiedni sposób ją rozreklamować. Samorząd świetlicy tworzyli uczniowie, którzy w niej przebywali i chcieli zrobić z niej nie tylko miejsce do odrabiania lekcji, spożywania posiłku, ale także pewnego rodzaju centrum kulturalne. To właśnie samorząd wymyślał i przeprowadzał różnego rodzaju imprezy. Oferta ta zaspakajała potrzeby i zainteresowania uczniów. Proponuję, aby pokusić się o stworzenie samorządu świetlicy, który bardzo ułatwia pracę wychowawcy a jednocześnie powoduje, że oferta zajęć pozalekcyjnych jest szersza i bardziej zbliżona do potrzeb i zainteresowań uczniów, bo wypływa bezpośrednio od nich samych.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie