Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Włączenie rodziców w proces adaptacyjny dziecka do zerówki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2685 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

    Proces adaptacyjny dziecka 6 – letniego w zerówce przebiega bardzo różnie. Jest to okres wielu dziecięcych stresów, ich rodziców i nauczycieli. Nie zawsze przebiega spokojnie. Ale wzajemne zrozumienie rodzica i nauczyciela, ich wspólne działanie dla dobra dziecka może przynieść wspaniałe rezultaty. Zebranie organizacyjne rodziców dzieci 6 letnich w czerwcu jest jedyną okazją do tego, aby zachęcić ich do włączenia się w proces adaptacyjny dziecka, poprzez odpowiednie przygotowanie go do przedszkola. Wakacyjny czas dobrze i mądrze wykorzystany, będzie procentował we wrześniu. A jeśli zaistnieje sytuacja trudnej adaptacji, to poprzez wzajemne zrozumienie pozwoli nam mieć w rodzicu sprzymierzeńca, a nie wroga.
     Rodzic powinien być świadomy trudności, jakie jego dziecko napotka, przekraczając próg przedszkolny 1 września. A rolą nauczyciela jest mu to przekazać.
     Poniższy tekst stanowi referat, który przygotowałam do wygłoszenia na zebraniu organizacyjnym. Druga część stanowi listę rad, jak przygotować dziecko do przedszkola, którą otrzymał każdy rodzic. W moim przypadku od początku roku szkolnego współpraca z rodzicami układa się bardzo dobrze. I jestem przekonana, że duży kredyt zaufania otrzymałam na zebraniu organizacyjnym.

Zebranie organizacyjne dla rodziców dzieci sześcioletnich – tekst referatu dla rodziców

     Każdy rodzic może włączyć się w przygotowanie dziecka do procesu adaptacyjnego.
     Trudności dziecka w przystosowaniu się do przedszkola mogą mieć różne podłoże i są niezależne od wieku. Nawet 6-latek może mieć kłopoty z przystosowaniem się do przebywania w przedszkolu. Każdy rodzic doskonale zna swoje dziecko i jest w stanie wykorzystać wakacyjny czas na pokierowanie nim tak, aby jak najlepiej przygotować je do roli przedszkolaka – ucznia. Należy często rozmawiać z dzieckiem o tym, jak wyobraża sobie zabawę i naukę w grupie przedszkolnej. Nie zadajemy pytań typu „czego się boisz?”, ponieważ niesie to negatywny przekaz (czegoś należy się bać !). Starajmy się raczej wydobyć od dziecka wszelkie wątpliwości, obawy (zapytajmy raczej – jak wyobraża sobie zabawy, naukę, jakich chciałby mieć kolegów, zabawmy się z dzieckiem w przedszkole). Obawy dzieci mogą mieć różne podłoże i np. wynikać z faktu, iż dziecko niechętnie do tej pory rozstawało się z rodzicami, lub nie było takiej potrzeby, aby pozostawiać je pod opieką dziadków, cioci itp. Wykorzystajmy więc wakacje na to, aby stworzyć dziecku możliwość stopniowego usamodzielniania się. Spróbujmy zostawić je pod opieką cioci, babci, czy przyjaciół, najpierw na krótko, stopniowo wydłużając ten okres, aby zrozumiało, że bez rodziców też można bawić dobrze i bezpiecznie. Wakacje nie mogą to być okresem, kiedy rodzice (zwłaszcza mama) starają się jak najczęściej przebywać z dzieckiem, jakby chcąc zrekompensować mu przyszłe rozstania.
     Podobnie dziecko, które rzadko przebywało wśród rówieśników, może mieć obawy, że nie znajdzie sobie towarzysza zabaw i będzie samotne. Stwórzmy więc możliwość wspólnej zabaw z innymi dziećmi, częściej wychodźmy na plac zabaw, aby dziecko przekonało się, że szybko nawiązuje się kontakty z innymi dziećmi. Zaprośmy do domu przyjaciół z dziećmi w podobnym wieku, niech dziecko poczuje, ze miło i ciekawie jest bawić się wspólnie z innymi dziećmi. Dobrze, jeśli dziecko znajdzie kolegę lub koleżankę z którą wspólnie będzie uczęszczało do przedszkola.
     Innym , bardzo ważnym powodem niepokojów dzieci jest fakt, że nie wiedzą, czy sprostają postawionym im zadaniom. Takie obawy żywić mogą dzieci, które rzadko rysują, malują, lepią z plasteliny ( lub nie mają tych przyborów w domu). Obawy te mogą się nasilić nawet wtedy, gdy dziecko chodzi już do przedszkola i stykając się w obcym środowisku z zupełnie nowymi rzeczami, często nie chce podjąć próby pokonania trudności, ponieważ boi się, że nie podoła zadaniu, a wszyscy będą to widzieć.
     Ważnym jest również przygotowanie dziecka w zakresie samoobsługi. Pamiętajmy, że nasze dziecko w wielu sytuacjach codziennego życia przedszkolnego, będzie musiało wykazać się samodzielnością ( samodzielne załatwianie się, przebieranie się w strój gimnastyczny, wyjścia na spacery, samodzielne sprzątanie zabawek, radzenie sobie przy śniadaniu ). Pozostawione samo, może czuć się zagubione w sytuacjach, gdy trzeba będzie czekać na pomoc (a nawet zawstydzone np. przy korzystaniu z toalety). Może czuć się gorsze, widząc kolegów dumnych z posiadanych umiejętności i doskonale sobie radzących. W okresie wakacji wychodząc z dzieckiem nie śpieszmy się i nie pomagajmy mu się ubierać, lecz pozwólmy mu samemu sobie radzić. Zachęcajmy dziecko do pomocy przy sprzątaniu, zarówno zabawek, jak i po posiłku.
     Przygotowując dziecko do roli przedszkolaka – ucznia, pamiętajmy aby często mówić mu, jacy jesteśmy z niego dumni, aby dziecko poczuło się kimś wyjątkowym (bo w końcu takim jest). Mówmy mu, że sprawimy pani wielką niespodziankę gdy dobrze przygotujemy się do rozpoczęcia nauki, a mama będzie szczęśliwa, widząc jak sobie radzi.

Jak przygotować dziecko do roli przedszkolaka – ucznia i ułatwić mu adaptację do nowego środowiska – materiały przygotowane dla każdego rodzica

Jeżeli dziecko niechętnie przebywa poza domem:

  1. Stworzyć możliwość stopniowego usamodzielniania się dziecka – spróbować zostawić dziecko pod opieką cioci czy przyjaciółki, najpierw na krótko, stopniowo wydłużając ten okres, aby zrozumiało, że bez rodziców też można bawić się dobrze i bezpiecznie.
    Jeżeli dziecko rzadko przebywa wśród rówieśników:
    • Stworzyć możliwość wspólnej zabawy z innymi dziećmi,
    • Częściej wychodzić na plac zabaw,
    • Zaprosić przyjaciół z dziećmi w podobnym wieku,
    Dobrze, jeśli dziecko znajdzie kolegę, lub koleżankę z którą wspólnie będzie uczęszczał do przedszkola.
  2. Jeżeli dziecko bardzo rzadko w domu rysuje, maluje, lepi z plasteliny:
    • Zaopatrzyć dziecko w przybory typu kredki, pędzel, farby, plastelina – dziecko, które w obcym środowisku styka się z zupełnie nowymi rzeczami, często nie chce podjąć próby pokonania trudności, ponieważ boi się, że nie podoła zadaniu, a wszyscy będą to widzieć.
         Kiedy nadejdzie dzień samodzielnego pobytu dziecka w placówce, niech odprowadzi je osoba, z którą jest mniej zżyte i łatwiej będzie mu się rozstać.
    Pamiętajmy!– to przede wszystkim rodzice muszą zaakceptować fakt pójścia dziecko do przedszkola i to, że trzeba się z nim rozstać.
    Umiejętności w zakresie samoobsługi
    • dziecko potrafi samodzielnie rozebrać się, ubrać (w szatni poradzi sobie przy wyjściach na spacery, przebierze się w strój gimnastyczny, dba o własne ubranie –wie które jest jego, umie je poskładać)
    • utrzymywanie porządku wokół siebie
    • dbałość o własne przybory
    • umiejętność okładania zabawek na wyznaczone miejsce po skończonej zabawie
    • wykształcone nawyki higieniczne
    • estetyka jedzenia
    • sprzątanie po sobie po skończonym posiłku
    Wyposażenie dziecka:
    • buty zmienne
    • strój gimnastyczny (podpisany, w worku z materiału)
    • ręcznik
godziny schodzenia się dzieci 7.30 – 8.00
godziny rozchodzenia się dzieci 12.15 – 12.30
Rozpoczęcie roku szkolnego 1 wrzesień

Opracowanie: mgr Wiesława Paszek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie