Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Andrzejki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3190 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

     Długo zastanawiałam się jak zorganizować zabawę atrakcyjną dla dzieci 5 i 6-letnich. Obawiałam się również, znudzenia, które powoduje, że dzieci przeszkadzają, rozmawiają, innymi słowy same uatrakcyjniają sobie zabawę.. Rozwój techniki i co za tym idzie atrakcyjność przekazu środków audiowizualnych mógł mnie ustrzec przed obawami, które mnie zastanawiały, ale znacznie podnosiły poprzeczkę, jaką sobie postawiłam. Postanowiłam wykorzystać kamerę, telewizor i wideo. Poprosiłam koleżankę, aby została czarodziejem, ja wcieliłam się w rolę wróżki. Tydzień wcześniej sfilmowałyśmy późnym wieczorem, gdy było już ciemno kwestie, które mówił czarodziej przemilczając pytania i odpowiedzi wróżki. Do współpracy poprosiłam również nauczyciela rytmiki, która przygrywała mi na pianinie.

Cele:

  • Otwiera się na wartość dziedzictwa kulturowego.
    Dziecko potrafi wymienić zwyczaje i obrzędy ludowe przekazywane z pokolenia na pokolenie.
  • Ma poczucie więzi z najbliższym otoczeniem .
    Integruje się z dziećmi z innych grup.
  • Zachowuje bezpieczeństwo podczas lania wosku i zapalania cukru.
  • Umie bawić się przy muzyce interpretując ją ruchem.
Pomoce : pianino, piosenka wróżki( słowa B. Łukojć), kamera, wideo , telewizor, duża książka zapakowana w złoty papier , kotyliony każdego rodzaju po 5 sztuk . płyta METAMORPHOSES J M Jarre, piosenka Kaji Paschalskiej – Przyjaciel od zaraz. kasety i płyty z CD z ulubionymi utworami + przedmioty do poszczególnych wróżb.

Przebieg zabawy.
WSTĘP
  1. Zabawę rozpoczęłam od zaśpiewania piosenki.
    Wróżka: Lubimy słuchać,, 
                  o dziwach i tajemnicach.
                  A ja wam opowiem 
                  historię prawdziwą
                  co dla was się zdarzy.
                  Zaraz  tu ujrzycie 
                  wróżby nad wróżbami.
                  Zaraz zobaczycie
                  czary nad czarami. 
                  Każdy z was będzie teraz 
                  w krainie baśni żył,
                  pomogę wam wędrować
                  po ścieżkach bajki tej.
    
    
  2. Wytłumaczenie dzieciom, dlaczego dzisiaj zebraliśmy się na sali gimnastycznej.

    CZĘŚĆ GŁÓWNA
  3. Wezwanie do zabawy Czarodzieja.( Włączenie wideo i telewizora) Wróżki kwestie na żywo.
    Rozmowa:
    Wróżka:     Witaj czarodzieju. Dzisiaj są w przedszkolu Andrzejki. 
                       Mam mały kłopot. Chciałabym abyś mi pomógł.
    Czarodziej: Chętnie, ale teraz jestem na drugiej półkuli naszej Ziemi. 
                       Teraz u mnie jest noc i kładę się spać.
    Wróżka:      Koniecznie musisz nam pomóc!
    Czarodziej:( Głośno myśli)
                       Lot samolotem! Będę dopiero jutro!
    Wróżka:    Za późno! Potrzebuję ciebie teraz. Zrób coś, przecież jesteś czarodziejem.
    Czarodziej:To nie jest takie proste, nie znam zaklęcia, bo swoją księgę 
                       zostawiłem u ciebie.
    Wróżka:     U mnie? To co zrobimy?
    Czarodziej: Ty musisz sama mnie tam sprowadzić. Dzieci ci pomogą. 
                       Do dzieła, do zobaczenia.
    Wróżka:     Ale czarodzieju, ja nie wiem czy potrafię.
    Czarodziej: Jesteś wróżką. Po...wo...dze...nia. ( wyłączenie wideo).
  4. Wyczarowanie czarodzieja przy muzyce z płyty METAMORPHOSES J M Jarre
    ( Pomoce : Wielka miska, talerzyk , cukier ,3 łyżki spirytusu zabarwionego na fioletowy kolor w małej buteleczce )
         Wróżka przewraca dużą miskę na nią kładzie talerzyk. Otwiera księgę Czarodzieja i wykonuje następujące czynności.
    • Wsypuje na talerzyk 5 łyżek cukru.
    • Zbiera od dzieci 5 najładniejszych uśmiechów.
    • Wlewa 3 łyżki spirytusu.
    • Wybiera 8 dzieci i robi z nimi okrąg, wokoło miski. ( Ostrzega, aby odsunęły się dość daleko – zachowanie bezpieczeństwa) i zapala cukier.
         Przy głośniejszej muzyce dzieci wołają głośno: CZARODZIEJU! CZARODZIEJU!
    Do momentu aż jedno dziecko nie zauważy Czarodzieja przez okno.
    Powitanie Czarodzieja w sali. ( Czarodziej podaje dzieciom rękę, wita się z wróżką i paniami nauczycielkami.
  5. Opowieść Czarodzieja o tradycji Andrzejkowej.
  6. Wybór pomocników. Wróżka i Czarodziej wybierają wśród dzieci pomocników. Osoby te otrzymują zabawne peruczki.
  7. Nauka piosenki do czarów: Piosenka wykonywana jest za każdym razem przed wróżbą.
           Czary mary tu,
               czary mary tam,
               niech się dobra 
              wróżba stanie.
    

    Uwaga: Kotyliony przyklejane są po każdej wróżbie dzieciom, które brały udział w danej zabawie.
  8. I wróżba – Serca z imionami ( Pomoce: na lustrze wyklejone są kontury z bibuły dwóch serc. W każdym kilka imion chłopców i dziewcząt, chustka).
    Pomocnicy wybierają chętne dzieci do zabawy. Ochotnicy z zawiązanymi oczami wybierają swoje przyszłe sympatie.
  9. Zabawa przy muzyce – Kaczuchy.
  10. II wróżba – losowanie z worka różne przedmioty – przyszły zawód ( Pomoce: worek z przedmiotami np.: stetoskop, kalkulator, wałek do ciasta, samochód itp.)
  11. Zabawa przy muzyce- Makarena.
  12. III łowienie wędką gwiazd, – co mnie czeka w najbliższym czasie.( Pomoce: wędka z magnesem- 6 gwiazdek z papieru z przymocowanym magnesem na których znajdują się ilustracje np. pociąg – podróż, prezent- upominek itp.
  13. Zabawa przy muzyce: Sza,la,la, czyli smerfna lekcja śpiewu. Smerfne Hity 8.
  14. IV Losowanie kolorów z czarodziejskiej księgi ( Pomoce; 6 kartoników w różnych kolorach, np. biały jesteś bardzo koleżeński, czeka cię nie długo nagroda.)
  15. Konkurs tańca.
  16. Lanie wosku.

    ZAKOŃCZENIE
  17. Wróżba – poznaj swojego prawdziwego kolegę, przyjaciela.
    Taniec w kółeczkach dzieci i nauczycieli z takimi samymi kotylionami przy piosence Kaji Paschalskiej – Przyjaciel od zaraz.
    Pod koniec utworu połączenie się wszystkich w jedno wielki koło.
  18. Pożegnanie czarodzieja i wróżki. Czarodziej na zakończenie opowiada o wróżbie gałązki wiśni. Wręczenie gałązek dzieciom, które należy wsadzić do wody i jeśli na Boże Narodzenie gałązka zakwitnie dzisiejsze wróżby się spełnią.
Wnioski po zabawie:
      Efekt był zadawalający, dzieci chętnie uczestniczyły w proponowanych wróżbach. Kotyliony pozwalały mi na szybkie zorientowanie się, które dziecko jeszcze nie brało udziału w zabawie. Nie miałam żadnych problemów z dyscypliną. Pomimo tego, że zabawa trwałą aż 1,5 godziny dzieci nadal chciały się bawić. Pewnie, dlatego, że wiedziały, po co zebrały się na sali ( część wstępna). Kolejne punkty programu wynikały jeden z drugiego(część główna).Nie zapomniałam również o zakończeniu, dzięki, któremu zmusiłam dzieci do dalszej działalności, dyskusji już w swoich grupach. Przedszkolaki jeszcze długo zastanawiały się, w jaki sposób czarodziej pokonał taką ogromną odległość, oglądały kotyliony itd.
     Mam nadzieję, że przedstawiona przeze mnie propozycja zabawy zachęci inne nauczycielki do uatrakcyjniania nie tylko imprez, ale również codziennych zajęć.

Bernadetta Łukojć

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie