Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program zdrowotno-rekreacyjny

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2242 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Opracował mgr Mariusz Treder

Wstęp

     Punktem wyjścia do opracowania programu zdrowotno- rekreacyjnego były wymagania zgodne z Podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów.
     Program ten realizowany jest w ramach obowiązkowej czwartej godziny wychowania fizycznego, którą wprowadzono w roku szkolnym 2003/2004.
     Zdrowy styl życia i aktywność ruchowa stanowi ważny element struktury wiedzy, umiejętności i nawyków, jakie powinien przyswoić uczeń. Program ten ma sprzyjać wszechstronnemu fizycznemu i psychicznemu rozwojowi uczniów.

Założenia programowe

  • Realizacja programu powinna sprawiać, iż uczniowie będą poznawać zdrowotno- rekreacyjne znaczenie aktywności ruchowej.
  • Promocja zdrowego stylu życia ze szczególnym wyeksponowaniem zdrowotno- rekreacyjnego znaczenia aktywności ruchowej oraz wszystko, co wiąże się ze sprawnością fizyczną jako źródłem zdrowia.
  • Integracja wychowania fizycznego i edukacji prozdrowotnej.
  • Wyeksponowanie ruchu i wysiłku fizycznego jako czynnika wpływającego korzystnie na sprawność intelektualną.
  • Przybliżanie dzieciom humanistycznych wartości sportu, z zasadą czystej gry na czele.
  • Dostarczanie uczniom satysfakcji do budowania pozytywnego obrazu własnej osoby.
  • Stwarzanie uczniom okazji do dokonywania samooceny aktywności ruchowej oraz osiągnięć.
Cele
  • Wspomaganie rozwoju zasobów zdrowotnych dziecka i wpływanie na wybór stylu życia sprzyjającego zdrowiu i aktywnemu wypoczynkowi.
  • Rozwój pozytywnego stosunku emocjonalnego do różnych form aktywności zdrowotno- rekreacyjnej, który ułatwia podjęcie decyzji o aktywnym udziale w zajęciach wychowania fizycznego w szkole oraz o podejmowaniu aktywności poza szkołą teraz i w przyszłości.
  • Zdobycie umiejętności i wiadomości, które pozwolą uczestniczyć w zajęciach wychowania fizycznego aktywnie i ze zrozumieniem ich sensu oraz które warunkują podejmowanie aktywności zdrowotno- rekreacyjnej poza szkołą i po zakończeniu edukacji.
  • Zdobycie określonego zasobu wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa zajęć ruchowych i ochrony zdrowia.
  • Wyposażenie uczniów w zasób umiejętności ruchowych umożliwiających uczestnictwo w różnych formach aktywności ruchowej, rekreacyjnej i sportowej.
  • Kształtowanie umiejętności wykorzystania opanowanych indywidualnych i zespołowych form ruchu w aktywności zdrowotno- rekreacyjnej.
  • Eksponowanie indywidualnych możliwości, upodobań, zainteresowań oraz inwencji twórczej uczniów.
Metody realizacji zadań
  • Metoda naśladowczo- ścisła
  • Metoda zadaniowa- ścisła
  • Metoda bezpośredniej celowości ruchu
  • Metoda ruchowej ekspresji twórczej
  • Metoda zabawowa
  • Metody przekazywania wiadomości
  • opis + objaśnienie
  • pokaz
  • opowiadanie
  • pogadanka
  • dyskusja
Formy prowadzenia zajęć
  • Forma frontalna
  • Forma indywidualna
  • Forma stacyjna
Formy podziału uczniów
  • Drużyny
  • Grupy
  • Pary
Zasady nauczania i uczenia się
  • Zasada świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania- uczenia się.
  • Zasada poglądowości.
  • Zasada systematyczności.
  • Zasada przystępności.
  • Zasada trwałości.
Treści
  • Składowe zdrowego stylu życia: aktywność ruchowa, właściwe odżywianie, rezygnacja z substancji psychoaktywnych (alkohol, narkotyki, nikotyna), odporność na stres, wystarczająca długość snu.
  • Funkcjonowanie organizmu w czasie wysiłku fizycznego; funkcje układów: krążenia i oddychania oraz aparatu ruchu.
  • Sprawność powiązana ze zdrowiem: wytrzymałość krążeniowo- oddechowa, wytrzymałość i siła mięśniowa oraz gibkość.
  • Zasady czystości na co dzień oraz zasady higieny związanej z aktywnością ruchową.
  • Budowa i postawa ciała.
  • Ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała.
  • Sposoby oceny sprawności powiązane ze zdrowiem; ocena i samoocena wytrzymałości, siły i gibkości.
  • Zabawy i gry ruchowe.
  • Marsze, marszobiegi, biegi rozwijające wytrzymałość krążeniowo- oddechową.
  • Ćwiczenie rozwijające wytrzymałość i siłę mięśniową.
  • Ćwiczenia rozwijające gibkość: zamachowe i stretching.
  • Ćwiczenia rozwijające umiejętność bezpiecznego upadania, prawidłowego podnoszenia i noszenia różnych przedmiotów.
  • Pozycje wyjściowe do ćwiczeń.
  • Ćwiczenia gimnastyczne: zwinnościowo- akrobatyczne, równoważne, skoki, w podporze i w zwisie.
  • Układ ćwiczeń kształtujących i gimnastycznych.
  • Tory przeszkód naturalne lub budowane według pomysłów nauczyciela i uczniów.
  • Proste techniki relaksacji.
  • Sposoby zapobiegania urazom oraz udzielania pierwszej pomocy.
  • Zasady bezpieczeństwa związane z udziałem pieszych i rowerzystów w ruchu drogowym.
  • Zasady bezpieczeństwa związane z kąpielami na pływalniach i w otwartych zbiornikach wodnych.
  • Zasady bezpieczeństwa związane z zabawami na śniegu i lodzie.
  • Zasady bezpieczeństwa związane z zabawami i grami z użyciem piłki.
  • Znaczenie stanu środowiska naturalnego dla zdrowia człowieka.
  • Ćwiczenia rozwijające umiejętności potrzebne do udziału w grach o walorach rekreacyjnych.
  • Gry o walorach rekreacyjnych, np.: kometka, kwadrant, ringo.
  • Ćwiczenia rozwijające umiejętności potrzebne do udziału w mini- grach sportowych: mini- piłce siatkowej, mini- koszykówce, mini- piłce nożnej, oraz w zespołowych grach sportowych: piłce siatkowej, koszykówce, piłce nożnej, unihokeju.
  • Gry szkolne i uproszczone, gry w mini- gry sportowe.
  • Ćwiczenia orientacji w terenie oraz marsze i biegi na orientację.
  • Ćwiczenia rozwijające umiejętność jazdy na rowerze.
  • Ćwiczenia oswajające z wodą i rozwijające umiejętności pływackie.
  • Ćwiczenia rozwijające umiejętności z różnych form aktywności na śniegu i lodzie: lepienie figur, jazda na sankach, łyżwach.
  • Ćwiczenia rozwijające umiejętności jazdy na rolkach, wrotkach i deskorolce.
  • Gry i zabawy ruchowe z wyeksponowaną rywalizacją.
  • Zasady czystej gry.
  • Rożne formy aktywności wzorowane na rywalizacji sportowej z wyeksponowaniem zasady czystej gry.
Standardy wymagań
    Uczeń wie:
  • dlaczego przed posiłkiem i po skorzystaniu z toalety trzeba umyć ręce,
  • dlaczego codziennie należy myć całe ciało oraz zmieniać bieliznę osobistą,
  • jak często i w jaki sposób należy myć zęby,
  • dlaczego intensywne ćwiczenia należy wykonywać w stroju sportowym,
  • dlaczego w czasie wysiłku serce mocniej pracuje i mocniej oddycha się,
  • jak zapobiec odmrożeniom i udarowi słonecznemu,
  • jakie są najpoważniejsze zagrożenia dla środowiska naturalnego w jego okolicy,
  • co oznacza podstawowa sygnalizacja sędziego w przynajmniej dwóch grach zespołowych,
  • jakie jest niezbędne wyposażenie roweru,
  • co oznaczają znaki drogowe ważne dla rowerzysty,
  • gdzie w okolicy jego szkoły i domu jest droga bezpieczna dla rowerzystów,
  • dlaczego na pływalni przed wejściem do wody należy dokładnie umyć całe ciało,
  • w jaki sposób przygotować się do wysiłku fizycznego i jak po nim odpoczywać,
  • jakie produkty spożywcze służą, a jakie szkodzą zdrowiu i sprawności,
  • jakie ćwiczenia ułatwiają utrzymywanie prawidłowej postawy,
  • dlaczego należy systematycznie podejmować wysiłki o charakterze wytrzymałościowym,
  • w jaki sposób odpoczywać po długotrwałej pracy umysłowej.

    Uczeń umie:
  • dostosować ubiór do warunków atmosferycznych,
  • w prawidłowy sposób dźwigać ciężkie przedmioty,
  • bezpiecznie upadać,
  • prawidłowo postępować w przypadku skaleczenia, otarcia, stłuczenia,
  • zrobić przewrót w przód,
  • zrobić przewrót w tył,
  • stanąć na rękach przy ścianie lub zrobić przerzut bokiem,
  • wykonać jeden ze skoków: zawrotny, kuczny lub rozkroczny,
  • przygotować układ kilku ćwiczeń kształtujących,
  • podawać sobie z partnerem piłkę ręką i nogą,
  • kozłować piłkę w marszu lub w biegu, po prostej i slalomem,
  • wrzucić piłkę do kosza,
  • odbijać piłkę plażową lub siatkową nad sobą lub z partnerem,
  • prowadzić piłkę kijem do unihokeja,
  • samodzielnie wybierać ćwiczenia wzmacniające siłę, rozwijające gibkość, zwiększające wytrzymałość,
  • zastosować proste techniki relaksacji,
  • zorganizować dla siebie oraz kolegów proste formy aktywnego wypoczynku,
  • wziąć udział w przynajmniej dwóch sportowych grach zespołowych lub mini- grach,
  • zdobyć kartę rowerową.
Procedury osiągania celów
  • Wybierając tematykę i treści zajęć należy uwzględniać zainteresowania i propozycje uczniów, pamiętając jednak o konieczności wszechstronnego przygotowania dzieci do aktywności zdrowotno- rekreacyjnej.
  • Pamiętając o tym, że najważniejszym zadaniem edukacji jest przygotowanie do dorosłego, samodzielnego życia, należy stosować metody aktywizujące. W miarę dorastania uczniów jest wskazane stawianie ich w sytuacjach, które wymagają samodzielności w myśleniu i działaniu, zmuszają do wartościowania, dokonywania wyborów i ponoszenia konsekwencji swoich decyzji.
  • Należy pamiętać o indywidualizowaniu oddziaływań wychowawczych oraz o dostosowywaniu stopnia trudności ćwiczeń oraz wielkości wysiłku fizycznego do indywidualnych możliwości każdego z uczniów.
  • Eksponowanie rywalizacji jako elementu towarzyszącego aktywności ruchowej jest wskazane wyłącznie w trakcie zajęć o tematyce sportowej. Pamiętać przy tym należy, by treści takich zajęć jednoznacznie łączyły się z zasadą czystej gry, jako podstawą humanistycznej wartości sportu (prymatu szacunku dla rywala i poszanowania reguł nad wynikiem sportowym).
  • Wskazane jest urozmaicanie miejsca prowadzenia zajęć.
  • Konieczne jest dostosowywanie treści i sposobów pracy do specyficznych właściwości dziewcząt i chłopców.
  • Prowadzić zajęcia w korelacji z innymi przedmiotami (działami wychowania).
  • Metody i formy organizacyjne należy dostosować do faktycznych potrzeb i możliwości rozwojowych wychowanka.
  • Wprowadzać szeroko rozumiane nowatorstwo pedagogiczne poprzez zastosowanie oryginalnych form aktywności ruchowej, metod, środków dydaktycznych, rozwiązań organizacyjnych, wykorzystanie niektórych niekonwencjonalnych urządzeń, przyrządów i przyborów.
  • Należy wykorzystać naturalną motywację do ćwiczeń.
  • Wyzwalać i rozwijać inwencję twórczą ucznia.
Opracował Mariusz Treder

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie