Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie inteligencji emocjonalnej w ograniczaniu i zapobieganiu agresji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1750 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 O zapaści emocjonalnej występującej dziś na całym świecie mówi i pisze się coraz częściej. Jako nauczyciel z kilkunastoletnim stażem pracy jestem świadkiem stale pogarszającej się kultury osobistej młodego człowieka i groźnych zjawisk, do których należy: agresja, depresja, zaburzenia łaknienia, osamotnienie i różnego rodzaju uzależnienia. Zjawiska te dotyczą coraz młodszego człowieka. Tutaj ograniczę się do jednego zagadnienia – agresja młodzieży. Inspiracją do tej refleksji jest książka Daniela Golemana pt. " Inteligencja emocjonalna ", której pierwsze wydanie ukazało się w 1997 roku.
     Daniel Goleman napisał tę książkę w poczuciu głębokiego kryzysu społecznego w Ameryce, wyznaczonego gwałtownym wzrostem brutalnych przestępstw, samobójstw, narkomanii i innych wskaźników zapaści emocjonalnej. Wykładowca psychologii na Harvardzie i dziennikarz " New York Timesa" przytacza dane, z których wynika, że w 1990 roku nastąpił w Stanach największy od dwudziestu lat procentowy wzrost aresztowań młodocianych za najgroźniejsze przestępstwa. Przyczyny takiego stanu rzeczy tkwią według niego w braku inteligencji emocjonalnej. Proponuje on rozszerzenie pojęcia inteligencji o zespół zdolności wyodrębnionych w 1990 roku przez Petera Salovaya i Johna Mayera i nazwanych przez nich właśnie inteligencją emocjonalną. Na inteligencję emocjonalną składają się:

  • zdolność do rozpoznawania i nazywania własnych odczuć,
  • zdolność kierowania emocjami (np. umiejętność szybkiego otrząsania się z gniewu czy smutku),
  • sztuka nawiązywania i podtrzymywania kontaktów społecznych, umiejętność rozpoznawania uczuć u innych ludzi.
     Autor książki proponuje, by kształtować u dzieci umiejętności, które zwiększą szansę uniknięcia niebezpieczeństw takich jak depresja czy agresja. W sytuacji, gdy coraz więcej dzieci nie znajduje w rodzinie oparcia w trudnych sytuacjach życiowych, jedynym miejscem, w którym można prowadzić emocjonalną edukację, staje się szkoła. Jest wielkim optymistą, jeśli chodzi o skuteczność działań wychowawczych. Nie widzi przeszkód, które uniemożliwiłyby w przyszłości uczynienie z "emocjonalnej edukacji" przedmiotu obowiązkowego.
     Zjawiska, o których pisze, nie są typowe wyłącznie dla Ameryki. Występują w różnych krajach świata, nie omijając Polski.
     Recenzje książki pt. "Inteligencja emocjonalna" są na ogół pozytywne. Krystyna Skarżyńska ocenia ją następująco: "Lektura książki Daniela Golemana doprowadza do uświadomienia sobie niezwykle ważnej kwestii społecznej: roli kształcenia instytucjonalnego w rozwijaniu inteligencji emocjonalnej. Wprawdzie najwięcej w tej sprawie mogą zdziałać rodzice i to zwłaszcza we wczesnym okresie życia dziecka, to jednak nie wszyscy rodzice ze względu na własne deficyty inteligencji społecznej – są w stanie rozwijać sprawności emocjonalne swoich dzieci."
     Szkoła powinna ciągle przygotowywać młodego człowieka do świadomego i akceptowanego pod względem wartości postępowania.
Oto przykładowe formy pracy:
  1. Cykl spotkań z psychologiem, pedagogiem, przedstawicielem wymiaru sprawiedliwości, podczas których uczniowie:
    • obejrzą film dotyczący agresji, np. "Przemoc i agresja: jak się im przeciwstawiać?", po filmie nastąpi dyskusja,
    • uzyskają informacje odnośnie umiejętności rozpoznawania ofiar przemocy i agresorów,
    • zostaną poinformowani o konsekwencjach prawnych czynów agresywnych.
  2. Działania informacyjne:
    1. wystawa książek na temat "Agresja i przemoc",
    2. "Agresja i przemoc wśród młodzieży" – sporządzenie zestawienia bibliograficznego,
    3. cykl zajęć o asertywności, np. na godzinach wychowawczych,
    4. pomoc w wypełnianiu wolnego czasu poprzez organizowanie:
      • wieczorów poetyckich,
      • różnego rodzaju konkursów, np. literackich, recytatorskich, plastycznych,
      • spotkań z ciekawymi ludźmi,
      • włączanie do zajęć szkolnych osób, które pozostają na uboczu, przydzielanie im różnych funkcji.
     Wszyscy nauczyciele mogą i zapewne podejmują działania mające na celu zapobieganie agresji, zaś szczególną rolę mogą tu odegrać poloniści, którzy przy okazji omawiania dzieł literackich niemal ciągle mają okazję pokazywać zachowania zgodne z ogólnie przyjętymi zasadami.

PODSUMOWANIE

     Szkoła odgrywa istotną rolę w kłopotach dziecka w dwojaki sposób: jest ich bezpośrednią przyczyną bądź stanowi jedynie miejsce, w którym zostają one ujawnione. Stresy w szkole prowadzą czasem do problemów emocjonalnych również poza nią. Z drugiej strony szkoła może być jedynie miejscem, w którym dają o sobie znać frustracje powstające w domu lub gdzie indziej. Istotne jest więc, by wszyscy nauczyciele, psycholog, pedagog i dyrektor dokładnie obserwowali zachowania uczniów, współpracowali ze sobą, dzielili się swoimi spostrzeżeniami i szybko reagowali na niepokojące zjawiska. W sytuacji, gdy coraz więcej dzieci nie znajduje oparcia w trudnych sytuacjach życiowych, jedynym miejscem, w którym można prowadzić edukację emocjonalną, staje się oczywiście szkoła.

BIBLIOGRAFIA:
  1. Goleman D., Inteligencja emocjonalna. Poznań 1997.
  2. Grochulska J., Reedukacja dzieci agresywnych. Warszawa 1982.
  3. Ranschburg J., Lęk, gniew, agresja. Warszawa 1980.
  4. Skarżyska K., Daniel Goleman, Inteligencja emocjonalna., Psychologia Wychowawcza. 1998, nr 4.
  5. Szafińska – Chadała M., Świderka – Łappo A., Projekt przeciwdziałania agresji i przemocy. Biblioteka w Szkole. 2001, nr 4.
opracowała: Mariola Leyk nauczyciel bibliotekarz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie