Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przygotowanie do życia w społeczeństwie wychowanków domów dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10758 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Marzena Staśkiewicz Przygotowanie do życia w społeczeństwie wychowanków domów dziecka.


     Przygotowanie wychowanków do życia w społeczeństwie stanowiło w przeszłości i stanowi nadal podstawowy obowiązek placówek opiekuńczo-wychowawczych, jakimi są domy dziecka. Jest to zadanie docelowe, na którego wykonanie składa się szereg zadań szczegółowych, które w sumie tworzą całokształt pracy opiekuńczo-wychowawczej. Ma ono charakter długofalowy. Stanowi jeden z najbardziej istotnych sprawdzianów sprawności opieki wychowawczej.
     W okresie międzywojennym szczególne znaczenie przygotowania do życia wychowanków placówek opiekuńczych podkreślał S. Papuziński. Pisał on , iż wychowanek z placówki opiekuńczo-wychowawczej wchodzący w życie społeczeństwa znajduje się w znacznie gorszej sytuacji niż dziecko pozostające w normalnie funkcjonującej rodzinie Wyjaśniając problem usamodzielnienia wychowanków w procesie opieki wychowawczej w domu dziecka, należy wyjaśnić pojęcie samodzielności i socjalizacji.
     Literatura psychologiczno-pedagogiczna określa samodzielność jako: autonomię, podmiotowość jednostki, niezależność, dojrzałość rozwojową oraz umiejętność samodzielnego życia i poczucie kompetencji. Za podmiotowość przyjmujemy niezależność w myśleniu i działaniu. Polega ona na ukształtowaniu podmiotowi takich dyspozycji, które pozwolą na ponoszenie skutków swojego działania, rozumienia siebie oraz umiejętność podejmowania decyzji dotyczących swojego życia. Socjalizacja rozumiana jest jako proces stawania się wychowanka członkiem społeczności, zdolnym do interakcji z innymi ludźmi.
     Problematyka przygotowania do życia w społeczeństwie wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych jest dostrzegana nie tylko w naszym kraju. Nurtuje ona także wychowawców innych krajów.
     Podczas przygotowywania wychowanków do życia w społeczeństwie musimy brać pod uwagę przeszłość oraz przyszłość wychowanka. Ważne jest rozpoznanie jego sytuacji, a więc stanu rozwoju psychicznego i fizycznego, warunków domowych, postępów w nauce czy stanu zaburzeń. Podczas pobytu dziecka w placówce należy zapewnić prawidłowy proces włączania wychowanków do życia w zbiorowości, ustalenie indywidualnego planu rozwoju każdego wychowanka, podjęcie pełnego zespołu zadań umożliwiających dobre przygotowanie do życia w społeczeństwie oraz rozwiązywanie spraw składających się na bezpośrednie usamodzielnienie.
     W tej mierze wśród wychowanków domów dziecka zarysowują się następujące zakresy działania: pełny zakres czynności składających się na przygotowanie do życia z usamodzielnieniem i dalszą opieką nad wychowankiem włącznie.
     Z zagadnień wymagających rozwiązania po opuszczeniu przez wychowanka domu dziecka należy wymienić: dalszą opiekę wychowawczą doraźną lub stałą, udzielanie w razie potrzeby pomocy, zgłaszanie pod adresem władz i instytucji odpowiedzialnych za organizację opieki nad dzieckiem potrzeb w zakresie usamodzielnienia z uwzględnieniem rozwijania pracy z rodziną bliższą i dalszą wychowanka.
     Formy pracy opiekuńczo-wychowawczej prowadzące do usamodzielnienia winny być związane z zadaniami w zakresie przygotowania do życia rodzinnego i społecznego oraz do pracy zawodowej.
     Z badań wielu pedagogów ( Z. Dąbrowski, G. Gajewska, J. F. Kulpiński, M. Łopatkowa, Raczkowska,) wynika, że specyfika domu dziecka nie zawsze sprzyja procesowi usamodzielniania wychowanków.
     Zauważono, że ich poziom aspiracji zawodowych i edukacyjnych jest zaniżony, samoocena nieobiektywna, wyobrażenia o rodzinie zbyt wyidealizowane.
     Współczesne domy dziecka, biorąc pod uwagę skutek i celowość swoich oddziaływań opiekuńczych, winny efektywniej reformować i poprawiać jakość pracy. Możliwe to będzie w przypadku wprowadzenia zmian modernizacyjnych i twórczego angażowania do tego wychowawców i wychowanków.
     Zmiany te należy odnieść do całej przestrzeni społecznej domu dziecka tj. kadry administracyjnej, pedagogicznej, usługowej, struktury organizacyjnej grup wychowawczych. Należy więc przybliżyć warunki życia instytucjonalnego do warunków życia w rodzinie.
     Analizując problem usamodzielnienia wychowanków w świetle reformy edukacji należy wziąć pod uwagę proces włączenia rodziców naturalnych, rodziny oraz instytucji lokalnych wychowanka. Pozwoli to na szybki ich powrót do rodziny własnej.
     Przepisy i rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej : (Dz. U. Nr 74, Rozp. Nr. 862 z 29 VIII 2000r.; Dz. U. Nr 80, Rozp. Nr. 900 z l IX 2000 r,; Dz. U. Nr 81, Rozp. Nr. 909 z 14 IX 2000 r,; Dz. U. Nr 72, Rozp. Nr. 748 z 8 VI 2001 r.) precyzują zasady działania tematyki usamodzielnienia następująco:

  • placówka przygotowuje dzieci, do samodzielnego życia
  • wspiera rozwój dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań oraz indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych.
  • szanuje prawa rodziców
  • placówka realizuje działania w celu utrzymania więzi dziecka z rodziną umożliwia jego powrót do domu rodzinnego
  • współpracuje z powiatowym centrum pomocy rodzinie, szkołami, celem powrotu do rodziny.
     Pomocy w usamodzielnieniu udziela starosta, PCPR właściwe ze względu na miejsce osiedlenia się wychowanka. W tym celu wyznacza opiekuna procesu usamodzielnienia. Opiekunem może zostać: pracownik socjalny powiatowego centrum pomocy rodzinie, psycholog, pedagog, wychowawca lub dyrektor placówki.
Program usamodzielnienia powinien określać:
  • współdziałanie i wspieranie osoby usamodzielnianej w kontaktach z rodziną i środowiskiem
  • wykształcenie zgodne z możliwościami chęciami osoby usamodzielnianej
  • pomoc w uzyskaniu przysługujących świadczeń
  • formy zdobycia kwalifikacji zawodowych
  • pomoc w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych (umożliwienie zamieszkania w mieszkaniu chronionym, całkowite lub częściowe pokrycie kosztów wynajmu mieszkania, )
  • pomoc w ustaleniu uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego
  • podjęcie zatrudnienia
  • umożliwienie wychowankowi uczącemu się zamieszkanie w bursie lub internacie do czasu ukończenia nauki.
     W programie usamodzielnienia opiekun umieszcza plan podejmowanych działań oraz terminy oraz zobowiązanie osoby usamodzielnianej do realizacji poszczególnych postanowień programu. Wysokość pomocy pieniężnej na usamodzielnienie wychowanka uzależniona jest od okresu przebywania w domu dziecka. Kwota podstawowa, od której naliczana jest pomoc pieniężna wynosi 1387 zł. Wychowankowie przebywający w placówce lata i dłużej otrzymują 400% tej podstawy, przebywający od 2 do 3 lat 200%. 100% tej podstawy przydziela się tym, którzy przebywają w placówce od l roku do 2 lat.
     W przypadku gdy stwierdzona zostanie marnotrawność pomocy pieniężnej może ona być zawieszona na okres 6 mieś.-1 roku. Oprócz środków finansowych, osoba usamodzielniana zostaje objęta pomocą w formie rzeczowej.
     Proces usamodzielniania wychowanka domu dziecka jest procesem długotrwałym. Na ogół rozpoczyna się z chwilą przybycia wychowanka do placówki i trwa kilka lat po jego usamodzielnieniu.

Bibliografia
  1. Dąbrowski Z. " Pedagogika opiekuńcza w zarysie", cz. II Olsztyn 1997
  2. Raczkowska J. "Wychowanie w domu dziecka". Warszawa 1983
  3. Wiśniewska W. "Przygotowanie wychowanków domów dziecka do samodzielności życiowej, [w:] Opieka i wychowanie w okresie transformacji systemowej, pod red. D. Marzec, Częstochowa, 1996.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie