Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rok z Puchatkiem i Smerfami

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1536 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Przystosowanie się dzieci do wymagań nowego środowiska, jakim jest przedszkole, nastręcza im wielu kłopotów. Dlatego praca wychowawczo-dydaktyczna z młodszymi dziećmi przedszkolnymi wymaga od nauczycielek dużej cierpliwości, delikatności, wyrozumiałości i często jest źródłem obaw.
Zastanawiałyśmy się, w jaki sposób zainteresować tak małe dzieci, aby nie płakały, dobrze czuły się w przedszkolu i jak najszybciej pokonały stres adaptacyjny. Zależało nam również na tym, aby rodzice postrzegali nas nie tylko jako osoby, którym opiece powierzają swoje pociechy, ale jako nauczycielki, które pobudzają, wspomagają i ukierunkowują ich rozwój.
Chciałyśmy także przełamać pogląd, że z „maluchami” nic nie można zrobić i zainteresować naszą pracą rodziców. Z pomocą przyszły postacie z bajek, które przecież zawsze są bliskie dzieciom, a mianowicie: Smerfy i Kubuś Puchatek.
Najpierw zaczęłyśmy urządzać sale zajęć. Bajkowy świat czekał na dzieci. Postacie Kubusia i jego przyjaciół ze Stumilowego Lasu zajęły centralne miejsce w sali zajęć 4-latków, natomiast wioska smerfów w grupie 3-latków. Dekoracja była uzupełniana wraz ze zmianą pór roku i tak: jesienią Stumilowy Las mienił się pięknymi barwami, przed Mikołajkami Kubuś i jego przyjaciele „założyli” czapki, a wiosną koło domów smerfów „wyrosły” kwiaty: przebiśniegi i krokusy, które w naturalnym środowisku są pod ochroną.
W ten m.in. sposób dzieci nabywały i utrwalały wiadomości dotyczące zmian w przyrodzie i otoczeniu społecznym, a umiejętnie kierowane współtworzyły wygląd własnych sal. „Maluchy” szybko zapamiętały, że Papa Smerf – rozsądny przywódca – wita ich codziennie słowami „dzień dobry”, a żegna słowem „dowidzenia”; wróg smerfów – zły Gargamel – mówi „przepraszam”, Smerfetka - „proszę”, a Laluś „dziękuję” – (napisy umieszczane były przy wejściu i w różnych miejscach sali). Dzieci posługując się zwrotami grzecznościowymi jednocześnie poznawały ich obraz graficzny. Słuchając przygód Smerfów i Kubusia Puchatka uczyły się skupiać uwagę na przekazie słownym, ale także w prosty sposób próbowały oceniać małych bohaterów, dostrzegać ich wady i błędy w postępowaniu.
W bajkowym świecie nie mogło zabraknąć muzyki, oczywiście „smerfowej i misiowej”. Już od rana zapraszała przychodzące dzieci do zabawy, rozładowywała napięcia emocjonalne, zmniejszała stres, związany z rozstaniem z rodzicami. Dodatkowym pozytywnym wzmocnieniem były maskotki i poduszeczki z tymi postaciami, wykorzystywane w różnych sytuacjach (do przytulania podczas odpoczynku, w zabawach ruchowych, tematycznych, tropiących itp.). Dzieci 4-letnie chętnie oglądały pisemko pt. „Kubuś Puchatek”, rozwiązując z naszą pomocą różne zadania. Wzięły też udział w konkursie plastycznym „Podusia dla Kubusia” i „Stroik wielkanocny”.
Niewątpliwie ważnym wydarzeniem w życiu przedszkolaka jest uroczystość choinkowa z udziałem rodziców. Przygotowywaliśmy się do niej już od połowy września. Dzieci uczyły się prostych układów tanecznych, piosenek i wierszy, rodzice szyli stroje dla smefetek., Papy Smerfa i Puchatków, a nauczycielki z polaru wykonały emblematy tych postaci. Gdy wreszcie przyszedł wyczekiwany dzień, z „Krainy Bajeczek”, przy dźwiękach muzyki, przybyła do dzieci „Wróżka”. Witając się „zdmuchiwała” z dłoni „całuski”.Wyjaśniła cel swojej wizyty i czarodziejską różdżką nadała grupom nazwy: Smerfy i Misie, zakładając każdemu dziecku na szyję emblemat. To były radosne i niezapomniane chwile uwieńczone wspólnym słodkim poczęstunkiem. Rodzice sponsorowali małe „CONIECO” (zaczerpnięte z „Książki Kucharskiej Kubusia Puchatka” i smerfne łakocie według własnego pomysłu).
Rok z Puchatkiem i Smerfami spełnił nasze oczekiwania i rozwiał początkowe obawy. Praca była trudna, ale dała nam ogromną satysfakcję. Dzieci szybko zaadoptowały się w nowym środowisku, nabrały pewności siebie i wiary we własne możliwości. Chętnie uczestniczyły w różnych zabawach, ale szczególnie lubiły zajęcia i zabawy muzyczne. Kolorowo i bajkowo urządzone sale rozbudzały ich wrażliwość estetyczną.
Rodzice aktywnie uczestnicząc w życiu grupy, mieli możliwość poznania swojego dziecka na tle rówieśników, a my okazję przybliżenia swojej pracy z dziećmi 3- i 4-letnimi.
Roześmiane, a nie płaczące buzie naszych wychowanków były dla nas nagrodą za całoroczną pracę.


Lucyna Zaleska
Mariola Wilczyńska
Joanna Dąbrowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie