Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zielona szkoła: zajęcia sportowo-rekreacyjne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4403 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Cele ogólne programu:

1. Promowanie aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu.
2. Zapoznanie uczniów z nowymi formami aktywności ruchowej.
3. Wdrażanie uczniów do pełnienia roli organizatora – pomocnika.
4. Rozwijanie odwagi i śmiałości podczas wykonywania różnych zadań ruchowych w terenie naturalnym.
5. Wskazanie wpływu zachowań na stan środowiska naturalnego w miejscu zabawy.
6. Zapoznanie z zachowaniami sprzyjającymi i zagrażającymi zdrowiu;
organizacją czasu wolnego.
7. Stworzenie warunków do zdrowej rywalizacji sportowej między klasami.
8. Integracja uczniów, klas, wychowawców.


Program zajęć sportowo – rekreacyjno – turystycznych dla klas III i IV do realizacji na „Zielonej szkole” (Sarbinowo Morskie, 7 – 16.05.2003r).

7.05.2003 środa

15.00 – 17.30
Spacer po okolicy – zapoznanie się z najbliższą okolicą i osobliwościami terenu.
19.30 – 20.30
„Wypoczywamy przyjemnie i pożytecznie”
1. Zapoznanie z regulaminem ośrodka, przypomnienie zasad bezpieczeństwa.
2. Dlaczego należy aktywnie wypoczywać? – pogadanka.

8.05.2003 czwartek

7.30 – 7.50
Jogging.
9.30 – 12.30
Zabawy na plaży:
„Wędrujące kwiaty”,
„ Kto prędzej na drugą stronę”,
„ Długi krok”,
„ Czyj skok dłuższy”,
„ Wyścigi na czworakach”.
16.00 – 17.30
„Ucz się i ćwicz” – gry i zabawy:
„ Międzyprzedmiotowy tor przeszkód”,
„ Ruchomy kalkulator”,
„ Urodzinowy wyścig”.
19.30 – 20. 30
Quizy, konkursy, zgadywanki dla drużyn:
„ Wyrazy z liter”,
„ Układanie zdań”,
„ Inscenizacja przysłów”.

9.05.2003 piątek

7.30 – 7.50
„Bieg po zdrowie” – marszobieg w terenie.
9.00 – 13.00
Wycieczka do latarni morskiej w Gąskach.
16.00 – 17.30
„Berek na 100 sposobów”:
„ Ślepy berek,”
„ Lawina,”
„ Berek w kole,”
„ Małpi berek,”
„ Berek ranny,”
„ Berek ratuj.”
19.00 – 20.30
Wieczór legendy – czytamy i opowiadamy ciekawe legendy.
Konkurs plastyczny – ilustracja wybranej legendy.

10.05 2003 sobota

7.30 –7.50
„Tańcz i ćwicz” – gimnastyka przy muzyce.
9.30 – 12.30
„Zielona lekcja” – w lesie. Gry i zabawy:
„ Botanicy,”
„ Leśne abecadło,”
„ Myśliwi i zwierzęta.”
16.00 –17.30
Terenowy tor przeszkód.
19.00 – 20.30
Tańczyć każdy może – dyskoteka.
Konkursy taneczne:
„ Taniec kwiatów,”
„ Taniec z balonem,”
„ Balon u nogi,”
„ Trzymaj balon,”
„ Dmuchaj w balon,”
„ Taniec na gazecie.”

11.05.2003 niedziela

7.30 – 7.50
Gimnastyka bez pośpiechu.
16.00 – 17.30
yścigi na wesoło:
- na jednej nodze,
- podskokami,
- z piłką,
- piłka w tunelu,
- piłka podawana górą,
- własny sposób,
- zamiana przyborów,
- przewróć – postaw,
- ubierany – rozbierany,
- bez rąk, bez nóg.
19.00 – 20.30
Quizy, konkursy, zgadywanki;
„ Prawda czy fałsz,”
„ Łańcuch słów,”
„ Ziemia, woda, powietrze.”

12.05.2003 poniedziałek

7.30 –7.50
„Radosny ruch przy muzyce” – opowieść ruchowa.
9.30 – 12.30
Zabawy na plaży:
„ Tam i z powrotem,”
„ Spacer potwora,”
„ Wyrazy z abecadła,”
„ Cyfry na piasku,”
„ Litery w wyrazy.”
15.30 – 17.30
Festyn sportowo – rekreacyjny.
19.00 – 20.30
Konkurs piosenki: „ Śpiewające pokoje.”
Mini – lista przebojów: konkurs piosenki z playbacku.

13.05.2003 wtorek

7.30 –7.50
Jogging.
9.30 – 12.30
Gry i zabawy na boisku sportowym:
1. „ Mecz stulecia” – rywalizacja drużynowa dziewczęta / chłopcy: „Dwa ognie” lub „Zbijany”. Chłopcy – piłka nożna, dziewczęta – „Ringo siatkowe” lub „ Rzucanka siatkarska.”
2.„ Sprawdź czy potrafisz?”- konkurs prób zręcznościowych.
15.30 – 17.30
„250 metrów dobrej zabawy” – zgadywanka terenowa.
19.00 –20.30
1. „ Pierwsze kroki”- nauka gry w tenisa stołowego.
2. Konkurs plastyczny na:
- najciekawszą wizytówkę pokoju,
- najciekawszą widokówkę,
- najładniejszą rzeźbę z leśnego lub morskiego tworzywa.

14.05.2003 środa

7.30 – 7.50
Gimnastyka biegowa.
9.00 –16.00
Wycieczka autokarowa do skansenu w Klukach.
19.00 – 20.30
1.„ Szkoła pleców”- dbajmy o swój kręgosłup, a on kocha ćwiczenia. Jak chodzić, siedzieć, spać....
2. „Pierwsze sukcesy” – tenis stołowy: małe rozgrywki.

15.05.2003 czwartek

7.30 –7.50
Gimnastyka przy muzyce.
9.30 – 12.30
1.Wesołe sztafety:
- sztafeta toaletowa,
- sztafeta zręcznościowa,
- skarbonka,
- wiadomości,
- sztafeta rysowana.
2. Konkurs na najciekawszą rzeźbę w piasku.
16.00 – 17.30
Zabawy na plaży:
„Małpi futbol,”
„Papierowy strzał,”
„Tor przeszkód dla niewidomych.”
19.00 – 21.00
Ognisko – „Na pożegnanie.”Program artystyczny przygotowany przez uczniów: skecze, piosenki, układy taneczne....

16.05.2003 piątek

9.30 – 11.00
„Pożegnanie z morzem”– spacer po plaży.
11.30 – 13.00
Przygotowanie do wyjazdu z ośrodka.

Szczegółowy opis proponowanych zajęć:

1. Zabawy na plaży.

„ Wędrujące kwiaty”- na obwodzie koła w odległości ok. 1m narysowane są koła, w których dzieci stoją parami. Każda z par wybiera dla siebie dowolną nazwę kwiatu np. „róża”, „tulipan”...
Jedna para bez miejsca na obwodzie koła staje w środku, wywołuje nazwy co najmniej dwóch kwiatów, które muszą zamienić się miejscami. Para ze środka stara się w tym czasie zająć jedno z miejsc na obwodzie koła. W środku pozostaje para, która nie zdążyła zająć miejsca w kole.
Nazwę kwiatów można zastąpić np. nazwą ptaków, miast.

„ Kto prędzej na drugą stronę” – dzieci ustawione w szeregu na linii końcowej w odległości ok. 1m od siebie. Na sygnał wszyscy starają się jak najszybciej przebiec na linię końcową – metę. Osoba, która jako pierwsza przybiegła i zajęła pozycję taką jak na starcie (siad skrzyżny, klęk podparty, siad prosty, podpór przodem...) otrzymuje 1 pkt. W kolejnych powtórzeniach należy zmieniać za każdym razem pozycję startową. Wygrywa osoba, która zdobyła największą ilość punktów.

„ Długi krok” – należy wyznaczyć trasę ok. 10m. Zawodnicy startują kolejno, a prowadzący oraz pozostali zawodnicy liczą ile kroków zużył na przebycie trasy – nie wolno skakać. Zwycięża ten zawodnik, który wykonał najmniej kroków.

„ Czyj skok dłuższy?”- dwie drużyny ustawione w rzędach na linii startu. Na sygnał zawodnicy rozpoczynają skoki. Pierwsi skaczą ze swoich miejsc, a następni odbijają się tam, gdzie skoczyli ich poprzednicy. Zwycięża drużyna, której suma skoków będzie większa.

„ Wyścig na czworakach” – startuje cała drużyna ustawiona na czworakach, jeden za drugim, połączona skakanką trzymaną w prawych dłoniach – do półmetka i z powrotem. Nie wolno się rozłączyć.

„ Tam i z powrotem” – dzieci ustawione w dwóch szeregach na odległość ramion na linii środkowej, odwrócone do siebie plecami. Na sygnał oba zespoły starają się jak najszybciej dobiec na linię końcową, która jest wyznaczona w odległości max. 10m od linii środkowej. Tam należy jej dotknąć lub położyć np. chusteczkę i wrócić na swoje miejsce na linii środkowej. Wygrywa drużyna, która poprawnie wykona zadanie i szybciej wróci do początkowego ustawienia.
Można stosować różne pozycje wyjściowe i zmieniać rodzaj biegu np. na jednej nodze, na czworakach.

„Spacer potwora” – prowadzący ustala wraz z dziećmi jaką trasę ma pokonać „potwór”, potem dzieli grupę na 2 –3 zespoły. Zadaniem dla każdego zespołu jest pokonanie wyznaczonej trasy tak, aby wszystkie osoby były cały czas złączone. Na trasie należy ustawić przeszkody np. piłki, butelki plastikowe po napojach wypełnione piaskiem, wykopać rów, usypać kopiec. Zabawę można przeprowadzić na czas: która drużyna szybciej pokona trasę, w formie wyścigów lub na dokładność wykonania zadania.

„Wyrazy z abecadła” – należy wyznaczyć dwie linie końcowe w odległości 5-8m. Uczniowie podzieleni na 2 lub 3 zespoły, z których każdy w czasie np. 10 minut powinien ułożyć jak najwięcej liter na przemian raz na jednym, raz na drugim końcu pola zabawy. Litery należy ułożyć wykorzystując ciała zawodników z drużyny, a następnie obrysować jej kształt. Można zaznaczyć ilu uczniów można wykorzystać podczas tworzenia liter. Punkty przyznaje się za każdą poprawnie narysowaną literę.

„ Cyfry na piasku” – dzieci ustawione w dwóch rzędach na linii startu. Na sygnał pierwsi biegną do wyznaczonych miejsc, gdzie na dużym kartonie lub dużej kartce papieru nauczyciel napisał kilkanaście cyfr, z których każdy zawodnik musi stworzyć na piasku lub kartonie działanie matematyczne. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza poprawnie wykona zadanie.

„ Litery w wyrazy” – uczestnicy zabawy podzieleni na 6-8 osobowe zespoły, z których każdy zaopatrzony jest w przeróżne przedmioty np. spodnie, skakanki, plecaki, kurtki, książki, gałęzie ...
Zadanie do wykonania to utworzyć w określonym polu np. 3x3m jak najwięcej liter z przedmiotów, z których potem trzeba stworzyć ( na kartonie lub na piasku ) wyrazy. Za każdy prawidłowo utworzony wyraz drużyna otrzymuje 1 pkt. Zabawa toczy się na czas.

„ Małpi futbol” – to szalona odmiana piłki nożnej, bowiem jest to gra w piłkę nożną za pomocą rąk. Zawodnik musi być w przysiadzie w momencie kontaktu z piłką.

„ Papierowy strzał” – zawodnicy podzieleni na 2 lub 4 drużyny, rywalizują ze sobą dwie drużyny, z których jedna siedzi w siadzie skrzyżnym na obwodzie zaznaczonego koła o średnicy 1 – 1.5m.
Drużyna przeciwna jest ustawiona na obwodzie drugiego koła w odległości 2- 2.5m od koła środkowego i stara się trafić do niego papierowymi kulami, które rękami odbijają zawodnicy siedzący – obrońcy. Zabawa toczy się na czas np. 2 minuty, po czym następuje zmiana ról. Drużyna, która umieści w kole więcej kul wygrywa. Każdy zawodnik rzucający powinien dysponować co najmniej dwiema kulami.

„ Tor przeszkód dla niewidomych” – dzieci podzielone na 2-3 drużyny o parzystej liczbie zawodników, którzy dobierają się parami i ustawiają na linii startu. W każdej parze osoba, która musi pokonać trasę ma zasłonięte oczy, a druga osoba z pary kieruje osobą „niewidomą” poprzez udzielanie jej ustnych wskazówek. Na trasie ustawione są przeszkody: butelki plastikowe po napojach, kilka skakanek ułożonych równolegle lub poprzecznie, papierowe kule, kopiec z piasku... Wygrywa drużyna, która pierwsza wykona zadanie. Za każde dotknięcie przeszkody przez zawodnika drużyna otrzymuje 1 pkt. karny.

2. „ Ucz się i ćwicz”.

„Międzyprzedmiotowy tor przeszkód” – dzieci podzielone na 2-3 rzędy ustawione na linii startu. Na sygnał pierwsi rozpoczynają bieg pokonując kolejne przeszkody np. piłki, koła hula- hop, butelki plastikowe po napojach, wykopany rów, aby jak najszybciej dobiec do miejsca, gdzie znajdują się zapisane działania matematyczne ( na kartonie, arkuszu papieru lub na piasku ). Po rozwiązaniu zadania uczeń wraca do rzędu i uruchamia następnego zawodnika.
Można wykorzystać wiadomości z innych przedmiotów np. z ortografii, przyrody...

„ Ruchomy kalkulator” – dzieci podzielone na 2 –3 zespoły. Na piasku lub na asfaltowym boisku narysowane są liczby oraz znaki : + , - , x , : . Prowadzący podaje cyfrę – wynik działania, a drużyny muszą jak najszybciej utworzyć działanie. Można również określić jaki rodzaj działania trzeba wykonać.

„ Urodzinowy wyścig” – uczestnicy zabawy ustawiają się w szeregu według daty urodzenia
( dzień, miesiąc, rok ). Dzieci biegają po wyznaczonym terenie w określony sposób np. parami, trójkami, na czworakach, a na sygnał ustawiają się w szeregu według ustalonej, urodzinowej kolejności.

3. Berek na 100 sposobów.

„Ślepy berek” – dzieci biegają parami, jedna osoba z pary ma zasłonięte oczy. Jego partner prowadzi go za rękę, podając ustnie instrukcje. Celem „ślepego” berka jest dotknięcie innego
„ślepego” berka.

„Lawina” – wszystkie dzieci biegają po wyznaczonym terenie. Berek stara się schwytać pozostałe dzieci. Każde dotknięte pomaga berkowi chwytać. Liczba chwytających zwiększa się „lawinowo”, ale chwytający nie mogą się rozłączać.

„Berek w kole” – dzieci tworzą koło i kolejno odliczają, berek znajduje się w środku. Prowadzący wywołuje dwa lub więcej numerów, które muszą zamienić się miejscami. W tym czasie berek stara się schwytać kogoś z przebiegających. Jeśli mu się uda schwytane dziecko zostaje berkiem, a on zajmuje jego miejsce w kole.

„Małpi berek” – wszystkie dzieci naśladują berka, jeśli on skacze one również podskakują. Berek przybierając coraz to nową postawę stara się schwytać któreś z uciekających dzieci. Złapane zostaje berkiem.

„Berek ranny”- berek biega i stara się kogoś dotknąć trzymając ręką miejsce, w które został dotknięty.

„Berek ratuj”- berek goni osobę, która posiada piłkę lub inny przedmiot. Ratunek to podanie przyboru koledze.

4. Zielona lekcja – w lesie.

„Botanicy” – dzieci podzielone na 4-5 osobowe drużyny. Prowadzący wręcz po jednym zerwanym liściu z drzewa lub krzewu, albo owocu drzewa lub krzewu rosnącego na terenie, gdzie jest przeprowadzona zabawa. Teren zabawy jest dokładnie określony. Zadaniem każdej drużyny jest odnalezienie rośliny, z której pochodzi liść i na dowód, że zadanie wykonała, zrywa drugi taki sam i przynosi prowadzącemu. Grupie, która zrobi to najszybciej przyznaje się max ilość punktów tj. tyle ile jest drużyn, drugiej drużynie o jeden punkt mniej itd. Dodatkowe punkty przyznaje się drużynie, która będzie znała nazwę rośliny.

„Leśne abecadło” – w tych samych drużynach kapitan losuje karteczkę, na której napisane są 3-4 litery. Zadanie polega na odnalezieniu w lesie zwierząt, roślin lub rzeczy o nazwach rozpoczynających się na wylosowane litery. Czas jest ograniczony np. 3-5 min. Wygrywa zespół, który poda wszystkie nazwy prawidłowo. Potem wszyscy zbierają się i opowiadają o swoich „mieszkańcach” lasu np. W- winniczek, ma spiralną muszlę i duże rogi, zostawia za sobą ścieżkę śluzu ... Można przyznawać dodatkowe punkty za najciekawsze, wyczerpujące wypowiedzi.

„Myśliwi i zwierzyna”- dzieci podzielone na dwa zespoły. Jeden idzie wyznaczoną trasą i chowa w różnych miejscach wcześniej przygotowane przedmioty np. zeszyt, ołówek, czapkę, pudełko zapałek. Po kilku minutach na trasę wyrusza drugi zespół, którego zadaniem jest odnalezienie ukrytej zwierzyny ( przedmiotów ). Za każdy znaleziony przedmiot drużyna otrzymuje 2 pkt. Następnie drużyny zamieniają się rolami. Wygrywa zespół, który upolował więcej zwierzyny.

5. Wyścigi na wesoło.

1. Na jednej nodze do półmetka, powrót dowolnym – śmiesznym sposobem, ale nie wolno powtarzać pomysłu kolegi z drużyny.
2. Do półmetka podskoki jednonóż, powrót – podskoki obunóż.
3. W parach dzieci chwytają się w pasie i wkładają między swoje głowy piłkę, mocno ją trzymając biegną do półmetka. Powrót dowolnym sposobem tak, aby piłka nie dotykała podłoża. Nie można powtórzyć pomysłu poprzednich par z drużyny.
4. Dzieci podają piłkę między nogami stojąc w szerokim rozkroku, od pierwszego do ostatniego zawodnika, który biegnie z nią na początek i podaje jako pierwszy.
5. J.w. z tą różnicą, że dzieci podają piłkę górą ponad głowami.
6. Wyścig nie „na szybkość”. Każdy zawodnik pokonuje przeszkodę np. koło, piłkę, skakankę swoim sposobem i po obiegnięciu półmetka wraca na linię startu tak, aby mieć tylko trzy punkty podparcia. Nie wolno powtórzyć sposobu pokonania przeszkody.
7. Do narysowanych kół wkładamy różne przedmioty np. butelki po napojach, piłki, pudełka kartonowe. Pierwszy z rzędu trzymając w ręce np. buta wybiega na sygnał i zamienia go na przedmiot znajdujący się w pierwszym kole, a ten z kolei zamienia z przedmiotem z drugiego koła itd. Wraca do kolegi z przedmiotem z ostatniego koła.
8. W tych samych kołach ustawiamy butelki plastikowe napełnione piaskiem. Pierwszy zawodnik startuje i kolejno przewraca butelki, obiega półmetek i w drodze powrotnej po kolei je stawia w kołach.
9. Każdy zawodnik po kolei biegnie do wyznaczonego koła, gdzie znajduje się kurtka lub dres, ubiera się i obiega półmetek. Z powrotem w wyznaczonym kole rozbiera się i wraca do drużyny.
10. Wyścig nie „ na szybkość” . Każdy zawodnik musi przenieść przedmiot np. książkę , butelkę , do półmetka i z powrotem , nie używając do tego rąk – dłoni, ani nóg. Trudność polega na tym, że nie można powtórzyć pomysłu kolegi z drużyny.

6. Festyn sportowo – rekreacyjny.

Na ograniczonym terenie rozmieszczone są stanowiska prób, na których znajdują się sędziowie udzielający informacji na temat warunków zaliczenia próby ( uczniowie klas V i VI ). Dzieci wybierają stanowiska według własnego uznania, a po zaliczeniu próby przechodzą do następnego dowolnie wybranego punktu. Próbę odbytą, ale nie zaliczoną sędzia zaznacza znakiem „x”.
Wzór karty startowej:

Imię i nazwisko uczestnia festynu
Wykaz stanowisk prób:1................................. 5......................................2................................. 6......................................3................................. 7......................................4................................. 8.......................................
Ilość zaliczonych prób................................Ilość punktów..............................................Miejsce w ogólnej klasyfikacji....................

Przykładowy zestaw konkurencji:
1. Przeskoki na skakance w ciągu 30 sek. dowolnym sposobem. Za każdy przeskok zawodnik otrzymuje 1 pkt.
2. Pięć kół narysowanych na asfalcie o średnicy 1- 1.5 m. Zadaniem zawodników jest pokonać koła 2 razy. Trudność polega na tym, że za każdym razem trzeba je pokonać w inny sposób. Za poprawne wykonanie – 10 pkt.
3.Przyjąć pozycję, w której trudno utrzymać równowagę. Za poprawne wykonanie –10 pkt.
4. Przyjąć postawę, w której zawodnik ma 5 punktów podparcia – 5 pkt lub 3 punkty podparcia – 5 pkt.
5. Zademonstrować:
siad skrzyżny – 2 pkt
klęk podparty – 2 pkt
podpór przodem – 2 pkt
leżenie tyłem - 2 pkt
siad prosty – 2 pkt
6. Zademonstruj jak wygląda prawidłowa postawa ciała – 10 punktów. Za dodatkową odpowiedź na pytanie: „ W jaki sposób należy dbać o swoją sylwetkę?”- 15 punktów.
7. Przenieść piłkę lub inny przedmiot np. książkę, na określoną odległość nie używając dłoni.
Za poprawne wykonanie zadania – 5 pkt.
8. Prowadzenie piłki nogą na odległość 8-10 m. i wykonanie strzałów na bramkę. Za każdy trafiony strzał - 2 pkt.

7. „ Sprawdź czy potrafisz?”.

1. Wykonać siad skrzyżny oraz wrócić do postawy, bez użycia rąk.
2. Wykonać 2-5 przeskoków na skakance trzymając piłkę siatkową między nogami.
3. Dotknąć nogami za swoją głową w leżeniu tyłem.
4. Skacząc na jednej nodze krążyć ramionami w przód lub w tył.
5. Na czworakach biegać po wyznaczonej linii na dwóch rękach i jednej nodze.
6. Stojąc w postawie rozkrocznej o prostych nogach dotknąć dłońmi podłoża.
7. Zilustrować ruchem następujące zdarzenie: dyrygentowi w czasie koncertu wiatr zwiał z pulpitu wszystkie nuty.
8. Spleść dłonie z tyłu na plecach – zrobić agrafkę.
9. Postawa z dłońmi splecionymi z przodu, przejść przez splecione dłonie i wrócić do postawy.
10. Wykonać przysiad z wyprostowaną z przodu nogą i wrócić do postawy.

Prowadzący proponuje kolejne zadania, a chętni uczniowie sami decydują czy podejmą próbę. Za każde prawidłowo wykonane zadanie zawodnik otrzymuje 2 pkt. Po zakończeniu zabawy należy ustalić kolejność zawodników i nagrodzić wszystkich, którzy podjęli trud

8. Wesołe sztafety.

„Sztafeta toaletowa” – dzieci podzielone na 2-3 zespoły, każdy otrzymuje rolkę papieru toaletowego. Jedna połowa drużyny ustawia się na początku pola zabawy, druga na końcu. Pierwsza osoba z szeregu kładzie papier na podłożu i rozwija ją ręką lub nogą. Kiedy dotrze do kolegi na drugim końcu boiska, przekazuje mu papier, a on odwraca rolkę w przeciwnym kierunku i toczy ją w stronę linii startowej itd. Zwycięża drużyna, która pierwsza rozwinie całą rolkę.

„Sztafeta zręcznościowa” – każda drużyna otrzymuje monetę, piłkę i książkę. Zadaniem każdego zawodnika jest jak najszybsze przejście od startu do mety z książką na głowie, monetą w oku ( jako monoklem ) i piłką między kolanami. Nie wolno pomagać sobie rękami.

„ Skarbonka” – przed każdą drużyną w odległości 5-8m ustawiona jest butelka plastikowa. Zadaniem każdego zawodnika jest dotarcie do butelki z monetą i wrzucenie jej do butelki.
Wariant:
Można przeprowadzić zabawę z użyciem tylko jednej monety. Jeden zawodnik wrzuca monetę do butelki, a następny ją z butelki wydostaje.

„ Wiadomości” – przed każdą drużyną w odległości 5-8m położona jest gazeta – takie same egzemplarze. Prowadzący zadaje pytanie dotyczące treści różnych wiadomości podanych w gazecie. Poczym kolejno zawodnicy (po jednym z każdej drużyny ) biegną do gazet i szukają prawidłowej odpowiedzi. Punkty należy przyznawać po zakończeniu zadania przez każdą kolejną dwójkę zawodników.

„Sztafeta rysowana” – przed każdą z drużyn znajdują się 3-4 koła lub kwadraty. Na sygnał pierwsi zawodnicy biegną do pierwszego koła lub kwadratu, tam rysują np. krzyżyk, biegną do drugiego, tam rysują np. kreskę, itd. Jeśli zabawa toczy się na boisku zawodnik, który startuje jako pierwszy ma kredę, a jeśli na plaży – patyczek, gałązkę. Dodatkowo można przyznać punkty za najlepsze rysunki, tj. takie, gdzie znaki nie powtarzają się oraz za staranność wykonania zadania.

9. „250 metrów dobrej zabawy – zgadywanka terenowa”.

Zgadywanka terenowa to marsz na oznaczonej ( np. paskami kolorowego papieru ) trasie, na której co 50m znajduje się punkt kontrolny. Tam sędzia informuje zawodnika o rodzaju zadania
( fizyczne – sprawnościowe lub intelektualne ) oraz o sposobie zaliczenia próby. Dzieci podzielone na 3-5 osobowe zastępy startują z lini startu w wylosowanej kolejności co 5-8 min.
Kapitan drużyny decyduje, która osoba z drużyny wykona zadanie, ale każda może wykonać tylko jedno ( ilość prób musi być równa ilości zawodników w drużynie ). Zespoły na wykonanie zadania mają określony czas np.30 min. od momentu startu. Każda drużyna musi posiadać kartę współzawodnictwa, gdzie sędziowie – uczniowie klas V i VI wpisują liczbę zdobytych punktów za wykonanie zadania i potwierdzają to własnym podpisem.

Wzór karty startowej do zgadywanki terenowej:

Numer punktu kontrolnego Ilość zdobytychpunktów Nazwisko i imię zawodnikawykonującego próbę Podpis sędziego
1.
2.
3.
4.
5.
Razem

Przykłady zadań sprawnościowych:

1. Pokonać przeszkody np. rów o szerokości 50 cm, stos gałęzi. Za poprawne wykonanie 5 pkt.
2. Rzuty do celu. Zaznaczone dwie odległości dla wykonania zadania: 1,5m i 3m. Za wykonanie jednego trafionego rzutu z odległości 1.5 – 5 pkt., a za dwa trafione z tej odległości – 10 pkt.
Za wykonanie jednego trafionego rzutu z odległości 3m – 10 pkt., a za dwa – 20 pkt. Zawodnik ma do dyspozycji 3 rzuty.
3. Wykonać 10 prawidłowych przysiadów – 10 pkt. Czas określony np. 30 sek. Za 9 prawidłowych –
- 9 pkt. itd.
4 i 5 zadania intelektualne. Pytania powinny być na poziomie przeciętnego ucznia.

10.Quizy, konkursy, zgadywanki.

„Wyrazy w litery” – dzieci podzielone na 2-3 grupy, z których każda otrzymuje ten sam zestaw liter np. a-b-k-l-i-o-n-e-t-r-s-u-z. Zadaniem każdej grupy jest stworzenie jak największej liczby wyrazów z podanych liter – litery w jednym wyrazie mogą się powtarzać. Czas jest ograniczony.

„Układanie zdań” – w tych samych grupach dzieci mają za zadanie utworzyć 3-5 zdań składających się z trzech wyrazów, według wzoru: rzeczownik – czasownik – rzeczownik. Można utrudnić zadanie przez dodanie przymiotnika.

„Inscenizacja przysłów” – w tych samych grupach, jedna osoba losuje ukryte w kopercie przysłowie,
a następnie usiłuje go swojej drużynie przedstawić za pomocą gestów. Po upływie określonego czasu np. 2 min. możliwość podania prawidłowej odpowiedzi mają także inne drużyny, jeśli nie zostało prawidłowo podane. Potem przysłowie ilustruje zawodnik innej grupy itd. Za każde prawidłowo odgadnięte przysłowie drużyna otrzymuje 2 pkt.

„Prawda czy fałsz?” – uczestnicy zabawy stoją w dwóch rzędach, odliczają kolejno i zapamiętują swoje numery. Prowadzący stoi przed rzędami w odległości ok. 2m, a za nim znajdują się dwa krzesła, z których jedno to prawda, drugie – fałsz. Po przeczytaniu pytania prowadzący wywołuje numer i wtedy dzieci o tych numerach starają się jak najszybciej zająć odpowiednie krzesło. Jeśli odpowiedź jest prawidłowa zawodnik zdobywa 2 punkty dla swojej drużyny.
Przykładowe pytania:
Zamek królewski na Wawelu znajduje się w Warszawie.
Adam Małysz to najlepszy polski skoczek narciarski w historii tego sportu w Polsce.
Stolicą Niemiec jest Sztokholm.
Zakopane jest stolicą polskiego narciarstwa, zimową stolicą Polski.
Wynik dodawania to suma.
Podmiot to część zdania, osobowa forma rzeczownika.

„Łańcuch słów” – dzieci podzielone na 2-3 grupy, z których każda musi w określonym czasie ułożyć dłuższy łańcuch słów – tylko rzeczowniki, w którym wyraz zaczyna się od litery, na którą kończy się poprzedni np. atom – most –trop – piłka – apteka –abecadło – oko – olbrzym – mama....

„Ziemia, woda, powietrze” – wszystkie dzieci siedzą w szeregu przed prowadzącym, który rzuca piłkę do dowolnego uczestnika, mówiąc „ woda”. Wtedy dziecko musi piłkę złapać i wymienić zwierzę, które żyje w wodzie. Podobnie, gdy prowadzący powie „ziemia” czy „powietrze”. Można bawić się na punkty, tzn. za każdą prawidłową odpowiedź dziecko otrzymuje 1 punkt.

11. Dyskoteka – konkursy.

„Taniec kwiatów” –przy wejściu na salę taneczną każdy uczestnik otrzymuje kotylion – kwiat
np. róża, słonecznik, tulipan. Dziewczynki losują osobno, chłopcy – osobno. Kiedy prowadzący zapowie „taniec kwiatów” pary, które mają te same kwiaty tańczą razem.

„Taniec z balonem” – każdy uczestnik zabawy otrzymuje balon, z którym tańczy w rytm muzyki jak z partnerem (ruchowa ekspresja twórcza). Najbardziej pomysłowych nagradzamy np. owocami, słodyczami.

„Balon u nogi” – każdy uczestnik zabawy ma przywiązany balon do nogi, na wysokości kostki. Tańcząc trzeba zbić (przebić) balon innego zawodnika. Kto zostanie z balonem – wygrywa.

„Trzymaj balon” – w parach, dzieci tańczą trzymając balon między plecami lub brzuchami.

„Dmuchaj balon” – w parach, dzieci tańcząc starają się tak dmuchać w balon, aby jak najdłużej utrzymał się w powietrzu. Parę, która utrzymała balon ponad swoimi głowami najdłużej trzeba nagrodzić.

„Taniec na gazecie” – w parach, dzieci tańczą na rozłożonej gazecie – w rytm szybkiej muzyki. Kto położy stopę poza gazetą jest skuty. Po kilku minutach należy zmniejszyć rozmiar gazety o połowę, a potem jeszcze raz o połowę. Para, która będzie tańczyć najdłużej wygrywa i otrzymuje nagrodę.

ZAJĘCIA DODATKOWE – ALTERNATYWNE.

1. Quizy, konkursy, zgadywanki.

„Na ulubioną melodię” – kilkoro chętnych dzieci otrzymuje fragmenty prasy codziennej lub opowiadania, ale wcześniej podaje tytuł swojej ulubionej piosenki. Zadaniem każdego zawodnika jest zaśpiewanie na ulubioną melodię ten niewierszowany tekst. Zabawę można przeprowadzić dla 3-5 drużyn, z których każda typuje swego przedstawiciela do wykonania zadania.

„Kto więcej?” – zabawa może być przeprowadzona w grupach lub indywidualnie. Polega na tym, aby w określonym czasie wypisać jak najwięcej nazw przedmiotów rozpoczynających się na określoną literę np. „p” (pasek, piana, pianino, pędzel, patyk). Można ułatwić – nazwy nie tylko przedmiotów, ale wszystkie wyrazy na określoną literę.

„W sklepie” – wszyscy siedzą w kole, jedna osoba wychodzi z pokoju – kupujący. W tym czasie pozostali umawiają się kto będzie jakim towarem – mogą być towary za sklepu spożywczego, papierniczego, budowlanego itd. Kupujący wchodzi do sklepu i wymienia jakie chciałby nabyć towary. Każdy wymieniony towar musi klasnąć w ręce, na znak, że jest w sklepie. Kto się zagapi zostaje kupującym.

2. Zabawy o charakterze integrującym grupę.

„Grupy – grupki” – Uczestnicy zabawy biegają w dowolnym kierunku. Na hasło prowadzącego, które jest dowolną liczbą np., pięć, dzieci łączą się w grupki pięcioosobowe. Należy podawać takie liczby, aby wszyscy mogli znaleźć grupę i nikt nie pozostał.

„Mówienie o Tobie” – wszyscy uczestnicy muszą napisać na kartce swoje imię, po czym złożone zostają w pudełku. Następnie każdy losuje jedną kartkę ( jeśli wylosował własną, powinien powtórzyć losowanie i ciągnąć nową ). Kolejno każdy przedstawia osobę, której imię wylosował w formie „Ja”.Pozostali rozpoczynają odgadywanie, kiedy osoba została już przedstawiona.

„Nie mów tak ani nie” – dzieci w parach ustawione dowolnie na sali. Każda dwójka rozmawia ze sobą, ale kto podczas tej rozmowy powie „tak” lub „nie” traci swego partnera i musi znaleźć nowego, który właśnie jest wolny. Zabawę należy zakończyć, gdy większość osób już ze sobą rozmawiała.

„Kontakty na komendę” – dzieci ustawione w różnych miejscach na sali, wykonują polecenia prowadzącego:
1. Chodźcie po sali!
2. Zwróćcie szczególną uwagę na to, aby nikogo nia dotykać chodząc!
3. Gdy będziecie chodzić uśmiechajcie się do spotkanych osób, ale nie wolno rozmawiać!
4. Teraz podajcie każdemu rękę, cały czas milcząc!
5. Teraz przy każdym spotkaniu powiedzcie swoje imię!
6. Z każdą napotkaną osobą zamieńcie jedno zdanie!
7. Z następną spotkaną osobą idź za rękę przez salę!
8. Każdej spotkanej osobie powiedz coś miłego!

3. Zajęcia relaksacyjno – koncentrujące.

Celem zajęć jest:

1. Nauka relaksu.
2. Poprawa koncentracji i wyciszenie umysłu.
3. Pokonanie lęków i zahamowań.
4. Polepszenie samopoczucia.
5. Lepsze poznanie siebie.
6. Poprawa zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego.
7. Korekcja wad postawy.
8. Nauka prawidłowego oddychania.
9. Nauka radzenia sobie w stresujących sytuacjach.

Przebieg zajęć.

1. KRĄG PRZYJACIÓŁ – nauczyciel wspólnie z dziećmi siada na podłodze w kręgu i wita się ze wszystkimi przekazując serdeczny uśmiech. Dzieci witają się ze sobą w ten sam sposób. Można dołączyć „ iskierkę”- przekazanie sobie uścisku dłoni.
2. OMÓWIENIE TEMATU ZAJĘĆ.
3. ŚPIEWANIE PIOSENKI – nauka nowej piosenki lub powtórzenie już znanej np.,
„ Mam małe serduszko,
Chcę, żeby kochało 2x
Niech kocha, niech kocha cały świat”
4. NAUKA JEDNEJ NOWEJ POZYCJI JOGI – ASANY.
5. RELAKSACJA w pozycji leżącej połączona z twórczą wizualizacją – dzieci leżą na plecach, nogi w lekkim rozkroku, ręce wzdłuż tułowia, oczy zamknięte. Prowadzący prosi, aby przez poruszanie ciałem wszyscy sprawdzili czy jest im wygodnie, a potem, żeby kolejno napinały i rozluźniały: stopy, łydki, kolana, uda, pośladki, brzuch, klatkę piersiową, barki, ramiona, ręce (mogą zaciskać pięści), szyję i kark, mięśnie twarzy (mogą robić „głupie miny”). Następnie zwracamy uwagę na prawidłowe oddychanie: ćwiczymy „oddech balonowy” (przeponowy) polegający na wdychaniu powietrza przez nos z jednoczesnym wypychaniem brzucha do góry i wydychaniem powietrza przez usta z jednoczesnym wciągnięciem brzucha. Trzeba zachęcić dzieci, by same sprawdziły swój sposób oddychania przez położenie ręki na brzuchu. Po wykonaniu kilku takich oddechów dzieci oddychają normalnie obserwując swój oddech, bicie serca i sprawdzają, które części ciała mają napięte, a które rozluźnione.
Gdy dzieci są już rozluźnione rozpoczynamy twórczą wizualizację z kierowaniem fantazją i użyciem afirmacji. Tematem wizualizacji może być np. leśna polana, chmurka.
Przykładowy tekst:
Chmurka. Wyobraź sobie, że jesteś białą, pierzastą chmurką płynącą po niebie. Wyglądasz ślicznie na tle błękitnego nieba, przemykając między promieniami słońca. Delikatny wiaterek przemieszcza chmurki w różne strony. Nie jesteś sam. Obok ciebie płyną inne chmurki.. Jest wam razem bardzo dobrze. Pod wami przelatują ptaki, a dole wciąż zmienia się krajobraz. Płynąc po niebie widzisz w dole piękny las, zielone łąki, pola z łanami zbóż. Pola przecina rzeka, a wzdłuż niej biegnie droga. To wszystko jest w dole, ty zaś beztrosko płyniesz po niebie, czujesz się radosny i bezpieczny. Jesteś szczęśliwy. Jesteś potrzebny i ważny. Jesteś jedyny i niepowtarzalny. Czujesz, że jesteś akceptowany i kochany. Zapamiętaj te wszystkie wspaniałe odczucia. Zawsze będziesz mógł do nich wrócić. A teraz powoli zawracasz w kierunku Sarbinowa. Wracasz do sali, na swój kocyk. Przestajesz być chmurką.
6. ZAJĘCIA PLASTYCZNE – dzieci wykonują rysunek zgodny z podanym tematem.
7. MUZYKA RELAKSACYJNA – przez cały czas trwania zajęć ( śpiew ptaków, szum morza, muzyka barokowa, muzyka Vollenweidera ).
8. ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ – krąg z przekazaniem uśmiechu, krótkie podsumowanie zajęć, podziękowanie za udział w zajęciach i pożegnanie się z dziećmi.

Uzyskane efekty:

UCZEŃ:
- rozwija pozytywną postawę do ćwiczeń ruchowych, gier i zabaw na świeżym powietrzu,
- samodzielnie organizuje i prowadzi gimnastykę poranną, gry, zabawy i rozgrywki sportowe,
- przeżywa radość i satysfakcję,
- potrafi bezpiecznie uczestniczyć w różnych formach aktywności ruchowej,
- aktywnie uczestniczy we współzawodnictwie międzyklasowym,
- pełni rolę sędziego – rzetelnie i sprawiedliwie ocenia,
- rozwija pozytywną postawę do ćwiczeń ruchowych, gier i zabaw na świeżym powietrzu,
- potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą w szkole podczas lekcji wychowania fizycznego,
- doskonali umiejętność podejmowania działań na rzecz zdrowia poprzez aktywny wypoczynek,
- umiejętnie współpracuje w grupie rówieśniczej.


Autor artykułu: mgr Małgorzata Stec - nauczycielka wychowania fizycznego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie