Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Poznajemy przyrodę w lesie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 923 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

1.Wymień warstwy lasu i umieść w nich organizmy leśne:
sosna, bez czarny, paproć, mrówki, jarzębina, dąb, leszczyna,
muchomor czerwony, czarna jagoda, opadłe liście, buk, dżdżownice.




2.Skreśl niewłaściwe określenia.
Wilgotność powietrza w lesie jest większa / mniejsza niż na polu.
Nasłonecznienie jest mniejsze / większe na otwartej przestrzeni niż
w lesie.
Latem temperatura powietrza jest niższa / wyższa w lesie niż poza
lasem.
Powiewy wiatru są silniej / słabiej odczuwalne w lesie.

3.Podkreśl cechy dotyczące paprotników:
cieniolubne, rośliny pionierskie, zatrzymują duże ilości wody ,
zarodnie powstają na liściach, posiadają korzenie, zarodnie
wyrastają na szczycie bezlistnej łodyżki, posiadają chwytniki,
rozmnażają się przy pomocy zarodników.

4. W której grupie znajdują się tylko drzewa iglaste ?
a) dąb, jesion, modrzew
b) sosna, jodła, świerk

5. Uzupełnij zdanie:
W Polsce jedynym drzewem, które zrzuca igły na zimę jest ............

6. Do gadów leśnych należą: ( podkreśl )
jaszczurka zwinka, ropucha, kumak, żmija zygzakowata, padalec,
żaba, kuna leśna, gniewosz, zaskroniec, jaszczurka żyworódka.
7. Charakterystyczne cechy ssaków to: ( podkreśl )
żyworodność, zdolność latania, dobrze rozwinięty mózg i narządy
zmysłów, stałocieplność, jajorodność, ciało pokryte sierścią, po
urodzeniu odżywiają się mlekiem matki, doskonale biegają.

8. Zaznacz w której grupie znajdują się tylko grzyby jadalne.
a) maślak, czubajka kania, borowik szatański
b) muchomor, koźlarz, borowik
c) kurka, opieńka, podgrzybek

9. Utwórz 2 łańcuchy pokarmowe.
kuna, larwy owadów, wiewiórka, kukułka, liście drzew, żołędzie
______________ ______________ ______________
______________ ______________ ______________

10. Organizmem samożywnym jest: ( podkreśl )
zając, lis, leszczyna, ślimak, sosna, wrzos, dąb, sikorka

11. Uzupełnij zdanie:
Porosty to połączenie komórek grzybów i ...............................
Są one organizmami ..........................................( samożywnymi,
cudzożywnymi )

12. Co jest zagrożeniem dla lasów? ( podkreśl )
dzięcioły, jaszczurki, pożary, sadzenie młodych drzewek, grzyby
trujące, zanieczyszczenia przemysłowe, grzyby pasożytnicze,
mrowiska, niszczenie kory drzew

13. Uzupełnij zdanie:
Goryczak żółtawy należy do grzybów .......................................
(jadalnych, niejadalnych, trujących )

14. Narysuj grzyba, zaznacz owocnik i grzybnię.


PRAWIDŁOWE ODPOWIEDZI I PUNKTACJA:

1.korony drzew - sosna, dąb, buk
podszyt - bez czarny, jarzębina, leszczyna
runo - paproć, muchomor czerwony, czarna jagoda
ściółka - mrówki, dżdżownice. opadłe liście

8 pkt

2.skreślić:mniejsza, mniejsze, wyższa, silniej
2 pkt

3.cieniolubne, zarodnie powstają na liściach, posiadają korzenie, rozmnażają się przy
pomocy zarodników
2 pkt
4.b 1 pkt
5.modrzew 1 pkt
6.jaszczurka zwinka, żmija zygzakowata, padalec, gniewosz, zaskroniec,jaszczurka
żyworódka
3 pkt
7.żyworodność, dobrze rozwinięty mózg i narządy zmysłów, stałocieplność, ciało pokryte
sierścią, po urodzeniu odżywiają się mlekiem matki, doskonale biegają
3 pkt
8.c 1 pkt
9.liście drzew- larwy owadów- kukułka
żołędzie- wiewiórka- kuna
2 pkt
10.leszczyna, sosna, wrzos, dąb 2 pkt
11.glonów, samożywnymi 1 pkt
12.pożary, zanieczyszczenia przemysłowe, grzyby pasożytnicze, niszczenie kory drzew
2 pkt
13.niejadalnych 1 pkt
14.za rysunek i prawidłowe zaznaczenie owocnika i grzybni
2 pkt


31pkt-cel
30,5-27,5pkt-bdb
27-22pkt-db
21,5-16,5pkt-dst
16-11pkt-dp
10,5-0pkt-ndst

W zadaniach nr 3, 6, 7, 10, 12 za wybór nieprawidłowej odpowiedzi odejmujemy 0,5 pkt.

Test opracowano na podstawie programu nauczania wyd.OPERON.


OPRACOWAŁA: mgr Maria Czajka
nauczycielka przyrody
S.P. Nowy Zmigród

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie