Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
rodzic - nauczyciel współpraca indywidualna

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 13338 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Anita Sznajder
SP Charzykowy

Najbardziej pożądaną formą kontaktów indywidualnych są spotkania osobiste z rodzicami. Watro jednak pamiętać o uzupełnianiu ich porozumieniem telefonicznym, listownym, jak również coraz częściej stosowanym za pomocą poczty elektronicznej.
Rozmowy z rodzicami pozwalają nauczycielowi lepiej poznać ucznia i jego środowisko, a oddziaływania dydaktyczne i wychowawcze szkoły stają się bardziej spójne i skuteczne. Spotkania wychowawcy z rodzicami nie mogą być traktowane jako „rozwiązanie awaryjne”, do którego nauczyciel ucieka się w ostateczności. Powinien to być naturalny i stały element współpracy między szkołą, a rodziną. Ważne jest, by nie odwlekać informowania rodziców o niesprzyjających zachowaniach dziecka lub nawet drobnych niepowodzeniach w nauce.
Rodzice powinni mieć świadomość, że maja prawo prosić nauczyciela
o rozmowę i nie muszą czekać za każdym razem na zaproszenie. Niektórzy uważają, ze nie powinni „zawracać głowy” wychowawcy swoimi kłopotami.
Rolą nauczycieli jest wiec zachęcanie do kontaktowania się i organizowanie takich spotkań.
W naszej szkole praktykujemy tzw. konsultacje dla rodziców. Odbywają się one co tydzień w formie godzinnych dyżurów nauczycieli.
Inicjatorami tych spotkań najczęściej są nauczyciele. Dzieje się tak najczęściej wtedy, gdy niepokój wywołują trudności w nauce, problemy wychowawcze. Zdecydowanie rzadziej nauczyciele proszą o rozmowę kiedy nie występują tak niepokojące symptomy.
Jedną z form ułatwiających pracę dydaktyczną wychowawczą nauczyciela są rozmowy indywidualne o trudnościach dziecka.
Główny cel tych rozmów to poinformowanie rodziców o problemach dziecka. Nauczyciel powinien przy tej okazji przygotować się również do rozmowy o przyczynach trudności i sposobach radzenia sobie z nimi. Rodziców nie należy zniechęcać, przerażać, ale nie można dopuścić do zlekceważenia trudności dziecka. Omawiając problemy dziecka warto skupić uwagę rodziców na tym, jak funkcje ich dziecko, które jego zachowania należy wzmacniać, a które wygaszać, jakie są jego mocne strony, z czym ma trudności.
Jeśli spotkanie ma przynieść pozytywne skutki należy je odpowiednio przygotować:
*powiadomić rodziców o chęci spotkania z nimi, celu rozmowy,
*uzgodnić termin dogodny dla obu stron,
*określić orientacyjny czas trwania spotkania,
*wybrać dogodne miejsce.
Z doświadczeń wynika, że najlepiej umówić się na spotkanie telefonicznie. Pozwala nam to zorientować się jaki jest stosunek rodziców do propozycji nauczyciela.
Istotny jest wybór terminu spotkania. Należy wziąć pod uwagę, że jego czas może się wydłużyć. Dlatego lepiej umawiać się po zajęciach.
Spore znaczenie ma wybór pomieszczenia, w którym odbędzie się spotkanie. W naszej szkole jest to specjalnie przygotowany pokój do spotkań z rodzicami. Wreszcie w przeddzień warto upewnić się, czy rodzice będą mogli
przybyć. Niepożądane jest, aby nauczyciel odwoływał rozmowę , zwłaszcza, gdy będzie ona dotyczyła trudnych spraw. W ten sposób bowiem trzymamy rodziców w napięciu, a nawet przyczynieniu się do wzmocnienia ewentualnej tendencji do odwlekania konfrontacji z trudnościami.
Wielu rodziców oczekuje od nauczycieli konkretnych wskazówek jak postępować z dzieckiem. Nie jest to możliwe, można pomóc rodzicom w wypracowaniu własnych rozwiązań, nauczyć, jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dzieci. Wtedy staje się możliwy świadome kształtowanie zachowań dziecka – wzmacnianie zachowań pozytywnych oraz wygaszanie reakcji niepożądanych.
Inną formą współpracy z rodzicami są spotkania nauczycie l-uczeń - rodzice. Ich przyczyny bywają zróżnicowane. Bezpośrednim powodem aranżowania takich spotkań mogą być przewinienia ucznia, o których wychowawca chce poinformować opiekunów. Nauczyciel powinien opanować swoje emocje i zastanowić się nad skutkami interwencji. Upokorzenie, wstyd, lęk przed karą ze strony rodziców może doprowadzić do tragedii, np. ucieczki z domu lub do próby samobójczej. Celem konfrontacji powinno być wyjaśnienie okoliczności i motywów postępowania, uświadomienie dziecku skutków czynu oraz zapobieganie pojawianiu się takich zachowań przyszłości.
Rozmowy nauczyciela z uczniem i jego rodzicami mogą być dobrą okazją do kształtowania w dzieciach, już od początku ich kariery szkolnej poczucia odpowiedzialności za swoją edukację. Mogą prowadzić do wzmocnienia poczucia wpływu na osiągnięcia szkolne, uczą ich kontrolowania, monitorowania swoich postępów. Efektem będzie większa systematyczność w pracy oraz lepsze wyniki. Rozmowy takie uczą rodziców udzielania skutecznej pomocy dzieciom w razie trudności.
Inną formą indywidualnej współpracy z rodzicami są spotkania w domu ucznia. Z obserwacji wynika, że obecnie jest to rzadka praktyka. Celem wizyt nauczyciela jest poznanie- głębsze, ucznia, obserwowanie jego zachowania w środowisku rodzinnym. Rozmowa o problemach dziecka w takich warunkach przebiega w atmosferze większej swobody i bezpieczeństwa. Pozwala zebrać informacje o sytuacji bytowej dziecka. Istnieją zwolennicy i przeciwnicy spotkań w domach uczniów. Obie strony przedstawiają swoje racje. Jednak w tym wszystkim najważniejsze jest, aby inicjatywa spotkania wyszła ze strony rodziców, a nauczyciel okazał gotowość i chęć jej podjęcia. W wielu publikacjach można spotkać się z opinia, iż wychowawca powinien składać w towarzystwie innych osób (np. psychologa, przedstawiciela rady rodziców, innego nauczyciela). Nie sprzyja to jednak otwartości i szczerości i może sprawiać wrażenie inspekcji w domu ucznia. Obecność innych osób będzie jednak niezbędna, gdy występują problemy typu alkoholizm w rodzinie, maltretowanie lub zaniedbywanie dziecka. Udając się do domu ucznia należy ustalić zasady i przestrzegać ich. Istnieje wówczas duże prawdopodobieństwo, że będzie ona stanowić dobrą podstawę do dalszej współpracy z rodziną ucznia.
Współpraca między rodziną, a szkołą może przynieść wszystkim wiele korzyści. Dzieci otrzymają lepsze wsparcie i pomoc ze strony rodziców, będą poddawane bardziej spójnym oddziaływaniom. Rodzice zyskają większe poczucie wpływu na edukację, pełniejszą wiedzę o funkcjonowaniu dziecka w szkole, która jest niezbędna do pomagania mu w pokonywaniu trudności, oraz wsparcie ze strony nauczycieli. Nauczyciele natomiast upewniają się, że robią coś ważnego, pożytecznego, wartościowego i zasługującego na szacunek.


BIBLIOGRAFIA:

1. Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?, WSiP, Warszawa 2002
2. Dzierzgowska Irena, Rodzice w szkole, CDN., Warszawa 1999
3. Szuty Jacek, Gdy nauczyciel jest wychowawcą, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa – Łódź 2001

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie