Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Test kompetencji - blok mat.przyrodniczy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4261 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Program naprawczy
Test kompetencji
Blok matematyczno-przyrodniczy 2003 rok
Lider: Bogdana Cyborowska-Moch

 

Fizyka

Tabela 1 – standardy i stopień trudności.

Nr pytania

Standardy wymagań

Stopień trudności

7

II/2

Trudne

8

III/3

Umiarkowanie trudne

9

III/3

Umiarkowanie trudne

10

III/1

Umiarkowanie trudne

Standardy wymagań:

II – wyszukiwanie i stosowanie zadań

2 – interpretacja informacji

III – wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności,
w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych

1 – wykorzystanie praw fizyki do objaśnienia zależności

3 – analiza wykresu funkcji

Tabela 2

Ilość prawidłowych odpowiedzi na pytania z fizyki ( w % ) w poszczególnych klasach trzecich w roku szkolnym 2002/2003.

nr pyt.

7

8

9

10

Średnia w %

43

62

57

53

Zalecenia:

Wszystkie zadania z fizyki umieszczone w teście w części matematyczno- przyrodniczej dotyczyły umiejętności czytania i interpretowania informacji za pomocą wykresu.

W związku z powyższym należy zwrócić szczególną uwagę na:

  • dokładność odczytywania osi współrzędnych
  • zrozumienia pojęcia przyspieszenia jako zmiany szybkości do czasu,

w którym ta zmiana nastąpiła

  • różnice między ruchem jednostajnym a jednostajnie przyspieszonym
  • podstawowe prawa prądu elektrycznego
  • utrwalenie podstawowych wielkości fizycznych i ich jednostek
Chemia

Tabela 3

Nr pytania

Standardy wymagań

Stopień trudności

3

I/2

Umiarkowanie trudne

4

II/1

Trudne

5

III/2

Umiarkowanie trudne

6

I/2

Umiarkowanie trudne

17

IV/4

Trudne

Standardy wymagań

I/2 – wykonywanie obliczeń,

II/1 – posługiwanie się i odczytywanie informacji,

III/2 – posługiwanie się językiem symboli,

IV/4 – przewidywanie wyniku doświadczenia.

Tabela 4

Nr pytania

3

4

5

6

17

Średnia w %

67

39

59

61

48

Wnioski do dalszej pracy:

  1. Doskonalenie umiejętności korzystania ze źródeł, tabel, wykresów itd.
  2. Doskonalenie umiejętności rachunkowych pod kątem analizy chemicznej zadania.
  3. doskonalenie pisemnych form sprawdzania wiadomości ze szczególnym uwzględnieniem formy testowej.
  4. Ćwiczenie (w większym stopniu) umiejętności posługiwania się symboliką chemiczną – wzory i równania chemiczne.
  5. Doskonalenie metod naukowej syntezy i analizy chemicznej pod kątem umiejętności rozwiązywania zadań problemowych powiązanych z eksperymentem chemicznym.
  6. Rozwijanie samodzielności w rozwiązywaniu zadań i problemów chemicznych poprzez umiejętne sterowanie procesem myślowym uczniów na lekcjach oraz odpowiednią organizację prac domowych.
Matematyka

Zadania sprawdzały umiejętności z następujących obszarów standardów:

I – umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu matematyki niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu,

II – wyszukiwanie i stosowanie informacji,

III - wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności, w szczególności przyczynowo – skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych,

IV – stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów.

Waga punktowa i procentowa zadań sprawdzających umiejętności matematyczne w obszarach standardów:

I - 15 p. –3 0% - nr zad. –3, 11,16, 26, 31, 33

II – 12 p. – 24% nr zad. – 1, 2,7, 12, 19, 20, 21

III - 15 p. – 30% nr zad. – 8, 9,27, 28, 29,30, 34

IV – 8 p. – 16% nr zad. – 13, 17, 22, 32

Analiza zadań matematycznych:

Tabela nr 5

Nr
zad

Treści

Standard

Rodzaj zad.

Punkty

Wykonalność w % - woj. pomorskim

Wykonalność w % w Gim 3

1

Przetwarza informacje (% diagram kołowy)

II/2

ww

1

93

92,4

2

J. w.

II/2

ww

1

73

43,8

3

Wykonuje obliczenia

I/2

ww

1

68

66,2

7

Interpretuje informacje

II/2

ww

1

48

43,4

8

Analizuje wykres funkcji

III/3

ww

1

64

63,4

9

J. w.

III?3

ww

1

53

57,2

11

Wykonuje obliczenia %

I/2

ww

1

47

51,0

12

Interpretuje informacje (tabela)

II/2

ww

1

74

69,7

13

Tworzy modele sytuacji problemowej

IV/3

ww

1

27

22,1

19

Interpretuje informacje (diagram słupkowy)

II/2

ww

1

81

86,9

20

Odczytuje informacje i j. w.

II/1

ww

1

91

89,7

21

Przetwarza informacje i j. w.

II/2

ww

1

55

60,7

26

Wykonuje obliczenia %

I/2

ko

3

45

48,0

27

Oblicza wartość funkcji

III/3

ko

2

54

58,3

28

Interpretuje własności funkcji

III/3

ko

1

40

36,6

29

J. w.

III/3

ko

2

22

22,8

30

Przekształca wzór funkcji

III/3

ko

2

29

29,7

32

Stosuje techniki twórczego rozwiązywania problemów

IV/1

ro

5

22

20,7

33

Posługuje się własnościami figur

I/3

ro

5

44

42,3

34

Posługuje się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych

III/2

ko

2

36

34,5

Objaśnienia: ww – wielokrotnego wyboru (zamknięte), ko – krótkiej odpowiedzi (otwarte), ro – rozszerzonej odpowiedzi (otwarte)

 

Wskaźniki ogólne:

  • zadania zamknięte w woj. 62%, nasza szkoła 63,6%,
  • zadania otwarte w woj. 39%, nasza szkoła – 35,7%,
  • test razem dla miast od 20 do 100 tys., woj. – 25,7 p., nasza szkoła – 23,95 p.
  • w skali staninowej na 2003 rok- poziom średni od 22,9 do 25,2 p.

Skala staninowa w Kwidzynie:

  • niżej średniej: 21,1 – 22,8
  • średnia: 22,9 – 25,2
  • wyżej średniej: 25,3 – 28,3
  • średnia w szkole 23,95 p.

Najczęściej popełniane błędy i trudności w teście:

A – Stosowanie terminów i pojęć.

Znajomość terminów i praw:

  • Zapisywanie wzorów nieadekwatnych do sytuacji przedstawionej w zadaniu,
  • Nieznajomość wzorów potrzebnych do rozwiązania zadań,
  • Niedokładna znajomość zasad przekształcania wzorów lub równań

Rozumienie pojęć:

  • Brak umiejętności zastosowania wzorów prawdopodobnie spowodowany jedynie znajomością zapisów wzorów, a nie ich rozumieniem,
  • Brak umiejętności przechodzenia z jednej formy zapisu w inną (np. ze słownego opisu wzoru na symboliczny)

B – Analiza wymagań zawartych w poleceniu.

  • Brak dokładnej analizy poleceń i informacji przedstawionych w zadaniach.

C – Operowanie liczbami.

Zakłócenie poprawności wykonywania działań na liczbach przez:

  • Niewłaściwą kolejność działań
  • Błędy rachunkowe
  • Błędne przeliczanie jednostek

D – zastosowanie wiedzy w praktyce.

  • Brak umiejętności odniesienia wiadomości teoretycznych do sytuacji praktycznych lub brak umiejętności analizy sytuacji praktycznej z uwzględnieniem występujących zależności i praw teoretycznych.

E – niepodejmowanie rozwiązania.

 

Wnioski

Z analizy wyników wynika, że średnia punktów uzyskanych przez uczniów szkoły, wynosi blisko 24 punkty, czyli prawie 48 % wykonalności zadań. W skali staninowej wynik szkoły określamy jako średni (od 23,95 do 25,2). Wydaje się, że jest to wynik niezły. Zastanawiające jednak jest, że ponad 60% uczniów uzyskała mniej niż połowę punktów, a prawie 50% uczniów mniej niż 22 punkty. Zatem średnia około 24% to zasługa uczniów dobrych i bardzo dobrych. Wyniki słabe (od 11-19 pkt) i bardzo słabe (od 0 do 10 pkt) to aż 42 % uczniów szkoły.

Analizując wykonalność zadań zamkniętych i otwartych można zauważyć, że znacznie łatwiej radzili sobie uczniowie z tymi pierwszymi, zresztą jest to ogólna prawidłowość dla całego województwa jak i kraju. Wykonalność zadań zamkniętych to 63,6%
a otwartych 35.7% i jest zbliżona do średniej w województwie pomorskim.

Jeżeli przyjrzymy się analizie wykonalności zadań ze względu na poszczególne kompetencje to zauważymy, że uczniowie potrafią dobrze czytać informacje przedstawione w postaci tabel, wykresów, diagramów oraz wykorzystać je do rozwiązywania problemów- 64.3% wykonalności. W przypadku pozostałych kompetencji różnice w wykonalności są niewielkie, ale na stosunkowo niskim poziomie:

  • Umiejętność wykonywania obliczeń arytmetycznych i operacji matematycznych 38,5%.
  • Umiejętność czytania i analizowania tekstu oraz wyciągania wniosków 38,4%
  • Umiejętność przedstawiania i analizowania wielkości funkcyjnych 38,4%
  • Wykorzystywanie umiejętności i wiedzy nabytej w procesie dydaktycznym 35,9%>

Analiza wykonalności testu w całości, jak i w części zadań zamkniętych i otwartych, czy wreszcie ze względu na poszczególne kompetencje, sytuuje szkołę w wielkościach średnich województwa pomorskiego. Myślę, że aby poprawić osiągnięcia uczniów naszej szkoły, należałoby wprowadzić następujące działania:

  • Należy zastanowić się, jakie metody i formy dydaktyczne zastosować w procesie nauczania, aby zaktywizować uczniów słabych,
  • Zwiększyć ilość zadań otwartych, rozwiązywanych na lekcjach,
  • W klasach pierwszych należy skupić się na utrwaleniu umiejętności wykonywania obliczeń arytmetycznych i operacji matematycznych,
  • Biorąc pod uwagę bardzo zróżnicowany poziom umiejętności w kolasach I konieczne jest znalezienie takich form pracy, aby te poziomy wyrównywać (diagnoza wstępna),
  • Zwracać uwagę na analizę tekstu matematycznego.
  • Wprowadzać lekcje poświęcone rozwiązywaniu zadań tekstowych wiążących działy programowe,
  • Zwiększyć ilość zadań dotyczących tzw. "matematyki realistycznej"
  • Nauczyciele uczący przedmiotów matematyczno- przyrodniczych powinni ze sobą ściśle współpracować w ramach zespołu nauk ścisłych i przyrodniczych.
Biologia

Tabela 6

Nr pytania

Standardy wymagań

Stopień trudności

14

II/2

Łatwe

15

II/2

Trudne

16

I/1

Trudne

18

III/1

Umiarkowanie trudne

Standardy wymagań:

II/2-odczytywanie i przetwarzanie informacji

II/2-porównywanie informacji

I/1-wybieranie odpowiednich terminów do opisu organizmów

III/1-wskazywanie prawidłowości w funkcjonowaniu układów.

Tabela 7

Nr pytania

14

15

16

18

Średnia w %

68

31

35

53

Wnioski do dalszej pracy.

  1. Doskonalenie umiejętności odczytywania informacji z rysunków, tabel, wykresów itp. oraz analizy odczytywanych danych.
  2. Ćwiczenie umiejętności dostrzegania analogii i różnic między światem roślin a zwierząt.
  3. Ćwiczenie umiejętności dobierania odpowiednich terminów do opisu organizmów ich budowy i fizjologii.
  4. Zwracanie uwagi w procesie kształcenia na praktyczne zastosowanie zdobywanej wiedzy.
  5. Ćwiczenie umiejętności uzasadniania budowy z funkcją organów, układów itp.
  6. Doskonalenie umiejętności dostrzegania i rozumienia procesów zachodzących w organizmie jako całości a nie oddzielnie pracujących układów.
  7. Ćwiczenie czytania tekstu ze zrozumieniem i wyszukiwania informacji niezbędnych do rozwiązywania problemów.
  8. Zwiększenie liczby testów w celu oswojenia uczniów z taką formą sprawdzania ich wiedzy i umiejętności.
  9. Rozwijanie samodzielności w procesie zdobywania i przyswajania wiedzy.
Geografia

Tabela 8

Nr pytania

Standardy wymagań

Stopień trudności

23

II/1

Łatwe

24

II/2

Łatwe

25

II/4

Łatwe

31

I/1

Umiarkowanie trudne

 

Standardy wymagań

I - Umiejętne stosowani terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu

2 - wybieranie właściwych terminów do opisu obiektów przyrodniczych

II- wyszukiwanie i stosowanie zadań

1- odczytywanie informacji z mapy

2- przetwarzanie informacji (mapy pogody)

II- wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności, w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych

4- wyszukiwanie związków przyczynowo-skutkowych

 

Tabela 9

Nr pytania

23

24

25

31

Średnia w %

80

71

68

46

Wnioski:

Trzy pierwsze zadania z geografii umieszczone w teście matematyczno-przyrodniczym dotyczyły wyszukiwania, odczytywania i interpretowania informacji zawartej na mapie pogodowej. Mimo, ze wyniki uzyskanie przez uczniów piszących ten test w tych pytaniach są stosunkowo wysokie należy:

- doskonalić umiejętność poprawnego odczytywania i nazywania kierunków głównych i pośrednich na mapie

- ćwiczyć rozpoznawanie miejsc i obiektów zamieszczonych na mapie

- rozumieć i przewidywać pewnie związki przyczynowo-skutkowe

Znacznie większe trudności sprawiło uczniom zadanie dotyczące rozpoznawania i nazywania procesów i obiektów przyrodniczych. Z cała pewnością przyczyną był fakt, iż treści, które wytopiły w tym zadaniu są treściami programu klasy pierwszej.

W związku z tym:

- należy wracać w cyklu kształcenia do treści programowych z klas młodszych

Treści związane z mapą pogody zostaną powtórzone i utrwalone w klasie trzeciej na lekcjach z działu: "Cechy terytorium – środowisko geograficzne Polski na tle innych krajów" w czasie realizacji tematów: "Wybrane elementy klimatu" i "Cechy klimatu Polski".

Sprawdzone zostaną poprzez umieszczenie w sprawdzianie z w/w tematów pytania dotyczącego tych zagadnień.

Treści związanie z rozpoznawaniem i nazywaniem procesów i obiektów przyrodniczych powtórzone i utrwalone zostaną na lekcjach w klasie trzeciej z tego samego działu jak wyżej w czasie realizacji tematów: "Cechy ukształtowania powierzchni Polski" i "Czynniki kształtujące rzeźbę terenu Polski". A sprawdzone zostaną w ten sam sposób, co poprzednie treści.

Na lekcjach w klasie trzeciej w drugim półroczu 15 minut jednej z dwóch lekcji w tygodniu przeznaczone będzie na powtarzanie treści programowych z klas młodszych gimnazjum. Opanowanie powtórzonego materiału sprawdzane będzie krótkimi kartkówkami i oceniane. Poprawa tych sprawdzianów i wyjaśnianie niezrozumiałych treści odbywać się będzie w środy o godzinie 13.40 na dodatkowej godzinie lekcyjnej.

Opracowała: Grażyna Kosecka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie