Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
informacje zwrotne 2

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 952 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     W kwartalniku Polskiego Towarzystwa Zdrowia Seksualnego Nr.10 ( 1/2002 ) ukazał się mój artykuł p. t " Informacje zwrotne". Zawierał opinie maturzystów rocznika 2001/2002 na temat ich uczestnictwa w lekcjach z przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, motywacji udziału, osoby prowadzącej, samooceny wiedzy, 8 zdań niedokończonych oraz własnego zdania na temat tych lekcji.
     Po roku ponownie przeprowadziłam ankietę ( wzór zamieszczam poniżej )zmieniając treść zdań niedokończonych. Ankieta stanowi też ewaluację informacji od młodzieży, która przez 4 lata korzystała z mojej wiedzy. Tak jak w pierwszej ankiecie była całkowita dowolność jej wypełnienia.

Ankieta dla maturzystów.

  1. PŁEĆ K M
  2. MOTYWACJA :
    • ciekawość
    • rodzice
    • możliwość uzyskania wiarygodnej wiedzy
    • koledzy lub koleżanki
    • inne jakie.................
  3. PROWADZONE LEKCJE BYŁY DLA MNIE :
    • interesujące
    • nudne
    • ciekawe
    • nierzeczowe
    • jakie.............................
  4. OSOBA PROWADZĄCA WZBUDZA TWOJE ZAUFANIE;
    • tak
    • nie
    • nie mam zdania
  5. CZY UWAŻASZ ŻE STAN TWOJEJ WIEDZY JEST:
    • niedostateczny
    • dostateczny
    • wystarczający
    • dobry
    • bardzo dobry
  6. DOKOŃCZ ZDANIA :
    1. – Dowiedziałem/łam się o sobie, że ..........................
    2. - Seks kojarzy mi się ..............................................................
    3. - Gdy mam problem z prostatą idę do ....................................
    4. - Gdy występują upławy idę do .............................................
    5. - Postaram się, aby moje dziecko..........................................
    6. - Chciałbym być ojcem, który ..............................................
    7. - Chciałabym być matką, która ...........................................
    8. - Jaki jest wg Ciebie najskuteczniejszy sposób rozwiązywania konfliktów...................
    9. - Od "Swojego Mężczyzny" oczkuję....................................
    10. - Od "Swojej Kobiety” oczekuję ...........................................
  7. A POZA TYM CHCIAŁ/A/ BYM POWIEDZIEĆ O LEKCJACH Z PRZEDMIOTU "WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE"
    ........................................................................ ............................................................................
    ........................................................................ ............................................................................
    ........................................................................ ............................................................................

Ad.1
Ankietę wypełniło 65 osób w tym 17 kobiet i 48 mężczyzn .

Ad.2
Jako motywację ciekawość podało – 24 osoby, decyzja rodziców – 2 osoby, możliwość uzyskania rzetelnej wiedzy 39 osób, wpływ kolegów i koleżanek podało –4 osoby. Pod określeniem inne pojawiła się informacja "żeby mieć wpis na świadectwie, nie chcę mieć nieobecności"

Ad.3
     Prowadzone lekcje były interesujące dla 37 maturzystów, nudne- 2 , ciekawe dla 33 i nierzeczowe dla 1 osoby. Na pytanie jakie inne lekcje zostały określone jako : przydatne, za dużo tematów o dzieciach, ciąży, za mało o seksie i radach praktycznych, pożyteczne.

Ad.4
Moja osoba wzbudziła zaufanie u 53 osób, nie mam zdania u 12 osób.

Ad.5.
Stan swojej wiedzy maturzyści ocenili jako dostateczny –9 osób, wystarczający 28,a dobry 18 i bardzo dobry 10 osób.

Ad. 6
Zdania niedokończone miały odpowiedzieć( według moich oczekiwań ) na pytania: A – Kim jestm?
Oto kilka wypowiedzi:
  • mam określony cel
  • nie jestem nienormalny
  • jestem człowiekiem, istotą która cały czas się uczy i dowiaduje się rzeczy nowych, które przydadzą się w życiu
  • jestem utalentowany( chyba ) i leniwy
  • odczuwam lęk przed dorosłością i rodzeniem dzieci
  • jestem tolerancyjna
  • jestem osobą która ma dość wiedzy aby stawić czoła problemom życiowym
  • jestem niezdecydowana i wrażliwa, a moje potrzeby nie zawsze muszą być podporządkowane innym.
  • jestem bogatsza w wiedzę co mnie czeka w przyszłości, ze bardzo idealistycznie patrzę na życie
  • mam problem z rozpoznaniem prawdziwego uczucia.
  • boję się seksu
  • ważne jest postępowanie zgodne z sumieniem
  • jestem jak inni normalna.

B- Czy potwierdzą się obawy dorosłych, że stereotypy typu "mówienie o seksie, zachęca do seksu"?
Według wypowiedzi ankietowanych były to kojarzenia ;
  • z czymś przyjemnym
  • miłe przyjemne doznanie , które łączy dwie kochające i w pełni akceptujące się osoby
  • przyjemnością i odpowiedzialnością – 10 osób
  • z głębokim uczuciem
  • miłością – 30 osób
  • uczucie +pożądanie + odpowiedzialność
  • przeżyciem a nie tylko kontaktem fizycznym
  • nie wyobrażam siebie w tej sytuacji, tak naprawdę boję się seksu
  • potrzebą człowieka
  • z naturą człowieka, czymś co czeka, musi przyjść w odpowiedni czas i miejsce
  • z czymś co jest dla ludzi, ale tylko dla ludzi odpowiedzialnych i świadomych
  • to miłość ale prawdziwa
  • miłość + bezpieczeństwo
  • przygoda

C- Czy wiedzą młodzi mężczyźni gdzie szukać fachowej pomocy .?
      Wiedziało prawidłowo 45 młodych ludzi, 2 – udzieliło nieprawidłowej odpowiedzi i 1 nie zaznaczono.

D. Czy przyszłe matki zdają sobie sprawę czego objawem są upławy?
Wszystkie wypowiedzi były prawidłowe.

E. Do czego będą dążyć w wychowaniu swoich dzieci?
Oto najczęściej wymieniane obietnice:
  • żeby było zdrowe i nie dusiło w sobie emocji i miało szczęśliwe dzieciństwo
  • miało prawdziwą rodzinę
  • nie wiedziało co to strach i nienawiść w stosunku do najbliższych
  • szanowało mnie i innych ludzi
  • czuło się kochane – 10 osób
  • czuło się bezpiecznie – 15 osób
  • miało szczęśliwe dzieciństwo, pozbawione złych doświadczeń, ale bogate w miłość i opiekę.
  • nie czuło się samotne w rodzinie .

F. Czego dotyczyły deklaracje przyszłych ojców?
Mężczyźni chcieliby:
  • słuchać i rozumieć swoje dzieci
  • obdarzyć miłością
  • być dobrym dla dzieci
  • zapewnić godne życie rodzinie
  • dogadać się ze swoim dzieckiem

G. Jakie chciały być kobiety dla swoich dzieci?
Deklarowały-
  • chciałam być przyjaciółką córki i pomagać rozwiązywać problemy
  • troszczyć się o dziecko
  • urodzić zdrowe dziecko
  • dać poczucie miłości
  • być oparciem dla dzieci
  • opiekuńczą i wyrozumiałą
  • sama będę się zajmować swoim dzieckiem

H. Czy znają dobre sposoby rozwiązywania konfliktów?
     Najczęściej wymienianym sposobem jest rozmowa o cechach :szczera, spokojna, częsta z użyciem konstruktywnych argumentów – 25 osób. Pojawiły się także sposoby takie jak :ugoda, kompromis, przemoc i wzajemna wyrozumiałość.

I i J Czy wzajemne oczekiwania obu płci bardzo się różnią?
Ankietowani wymieniali takie oczekiwania:
  • ciepła -17
  • poczucia bezpieczeństwa 30
  • pomocy -20
  • szczerego uczucia 50
  • miłości -20
  • wierności – 40
  • opieki – 18
  • odpowiedzialności 48
  • dojrzałości-19
     Uzyskałam odpowiedz : są to młodzi mężczyźni lub kobiety, wiedzą czego chcą, ale czasem się boją.
     Zdają sobie sprawę że współżycie to nie tylko przyjemność ,ale odpowiedzialność, wybór miejsca i osoby, ale przede wszystkim uczucie i koniecznie poczucie bezpieczeństwa. Dbają o swoje zdrowie, chcieliby swoim dzieciom zapewnić szczęśliwe dzieciństwo, opiekę i miłość. Jeśli będą często ze sobą rozmawiać wyjaśniając problemy unikną nieporozumień i przemocy.
     Na zakończenie ankietowani wyrazili swoją opinię na temat lekcji z przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie" .Byłam mile zaskoczona ilością i jakością wypowiedzi, oto one:
  • dobrze że były i mam nadzieję, że będą nadal w szkole
  • było OK.
  • jest fajne, czasami śmiesznie, ale nie wiem czy niektóre tematy interesują młodzież n. p "etapy ciąży" ja będę się tym interesowała, kiedy będę w ciąży, będę miała wtedy 9 miesięcy na to aby dowiedzieć się wszystkiego o noworodkach. Na razie przed maturą te tematy nie są interesujące.
  • są dobrze prowadzone, z chęcią na nie uczęszczam, dominuje język zrozumiały, a nie książkowy.
  • to przedmiot, który powinien być wdrożony jako obowiązkowy
  • lekcje o życiu na później
  • uświadamia nieuświadomionych i dokształca, tych którzy posiadali już jakąś wiedzę.
  • uważam ze zajęcia są potrzebne, gdyż dzięki nim można uzyskać odpowiedz na pytanie , których nigdy nie spytamy rodziców lub specjalistów.
  • dają wiele informacji na temat życia intymnego, które trudno zdobyć w inny sposób.
  • przybliżają problem dorosłości
  • zmieniły mój stosunek do życia, przyszłości i spraw seksu
  • pomogły zrozumieć wiele spraw i wyrobić własne zdanie
  • są pasjonującą ciekawa formą wiadomości o związku dwojga ludzi.
  • najlepsze lekcje w całym życiu.
  • cieszę się że mogłam w nich uczestniczyć
  • jest za mało odwołań do nauki Kościoła ( chodzi mi o przekonywanie do antykoncepcji )
  • czasem było fajnie, czasem nie.
     Wyniki tej aniety potwierdziły, ze moja osoba jest akceptowana, potwierdzona została po raz kolejny potrzeba takich lekcji.
     Jeśli chcemy zostać lekarzami, prawnikami czy nauczycielami musimy zdobywać kwalifikacje, praktykować, doskonalić się a rodzicem zostaje się bez kwalifikacji a czasem z sytuacji losowej lub przypadkiem korzystajmy wiec z szansy jaką dają nam lekcje z przedmiotu "wychowanie do życia w rodzinie" Będziemy wtedy mieli więcej dzieci, które będą mogły powiedzieć: "Moje dzieciństwo było szczęśliwe, bez "złych" doświadczeń bogate w miłość i opiekę."Gabriela Chwalczuk – absolwentka Podyplomowych
Studiów Wychowania Seksualnego w Warszawie
Specjalista edukacji Seksualnej II° Biała Podlaska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie