Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Szkolne i przdszkolne kluby europejskie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1456 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Pierwsze szkolne KLUBY EUROPEJSKIE powstały w Portugalii, skąd idea ta przeniosła się do całej Europy. W Polsce pierwsze kluby zaczęły powstawać na początku lat 90. Kluby te działają podobnie jak różnego rodzaju koła zainteresowań. Zajmują się one jak sama nazwa wskazuje, upowszechnianiem wiedzy o Europie - państwach, historii, geografii, sztuce, integracji europejskiej wśród członków klubu, innych uczniów szkoły (wychowanków przedszkola), a także rodziny, znajomych, mieszkańców miejscowości czy regionu. Uczy dzieci, młodych ludzi, aktywności, tolerancji, szacunku dla różnic kulturowych i odmienności innych narodów, umiejętności poszukiwania informacji, współpracy w grupie, realizacji założonych celów.
Aby działalność klubu przyniosła jak najlepsze efekty, muszą one same poszukiwać instytucji i partnerów chętnych do współpracy. Kluby europejskie działają we wszystkich rodzajach szkół - szkołach podstawowych, gimnazjach, liceach, a ostatnio bardzo często w przedszkolach, we wszystkich województwach - zarówno w wielkich miastach, jak i w małych wsiach.

JAK ZAŁOŻYĆ SZKOLNY LUB PRZEDSZKOLNY
KLUB EUROPEJSKI?

Pomysł na powołanie klubu może wyjść od dyrektora szkoły czy przedszkola od nauczyciela, a także uczniów Na początku najważniejsze jest znalezienie grupy dzieci zainteresowanych tematyką europejską oraz nauczyciela, który będzie się opiekował klubem. Organizacja klubu i jego pracy zależy wyłącznie od założycieli. To oni decydują o treści statutu, o tym, w jaki sposób klub będzie funkcjonował, co będzie robił, kiedy będą odbywały się spotkania, czy klub będzie miał motto czy nazwę. Główne cele działania klubu to:
 Kształtowanie poczucia jedności europejskiej poprzez propagowanie wiedzy o Europie - czujemy się Europejczykami, ale wiemy też, co nas odróżnia od innych narodów.
 Przygotowanie do życia i pracy w zjednoczonej europie - wiemy jak wygląda życie w innych państwach, łatwiej nam dokonywać wyborów, przygotowywać się:, znaleźć ciekawą pracę, poznać nowych ludzi.
 Dzielimy się swoją wiedzą z innymi.

Jedyną formalnością, którą należy spełnić przy powołaniu klubu, jest uzyskanie zgody dyrektora. Pomysł powołania klubu oraz program działania należy przedstawić na posiedzeniu Rady Pedagogicznej - wtedy wszyscy nauczyciele zostaną poinformowani o rozpoczęciu działalności klubu i będą mogli służyć pomocą, wiedzą pomysłami. Klub powinien posiadać własną salę lub wydzielony kącik. Sala taka może być wizytówką klubu, a zarazem miejscem gdzie prowadzone byłyby zajęcia o tematyce europejskiej. Można w niej prezentować osiągnięcia klubu, wykonane prace, materiały informacyjne, plakaty, wystawy tematyczne. Gdy klub zostanie już powołany, należy zgłosić jego powstanie do baz danych szkolnych klubów europejskich (bazę prowadzi Urząd Komitetu Integracji Europejskiej). Aby zgłosić klub, wystarczy wypełnić ankietę zgłoszeniową. Kluby, które są tam zarejestrowane, objęte są prowadzonymi przez UKIE działaniami informacyjnymi. Dzięki prowadzonej bazie danych łatwiej nam nawiązać współpracę wymienić doświadczenia z innymi klubami.
Główne zadanie klubów to pogłębianie wiedzy europejskiej. Można to osiągnąć poprzez organizowanie różnych działań i akcji wewnątrz klubu, ale również, w placówce, w której działa lub w miejscu zamieszkania.

Działania szkolnych klubów europejskich polegają na:
 Przygotowaniu albumów i wystaw tematycznych.
 Organizowaniu konkursów wiedzy o Unii, obchodów Dnia Europejskiego
i poszczególnych państw europejskich „dyskotek europejskich” i ,,balów przebierańców”.
 Wystawianiu mini - sztuk.
 Organizowaniu wieczorów poezji, baśni europejskich.
 Sporządzaniu plakatów, plansz.
 Przeprowadzaniu wykładów tematycznych i debat.
 Przygotowaniu „półki europejskiej" w szkolnej bibliotece i tworzeniu teczek lub albumów tematycznych na podstawie zbieranych informacji.
 Redagowaniu tablicy informacyjnej, gazetki ścienne.
 Poszukiwaniu grup wsparcia w środowisku lokalnym, instytucjach
centralnych, organizacjach pozarządowych o ogólnopolskim zasięgu oraz partnerów i sponsorów (władze samorządowe, lokalne kręgi biznesowe).
 Współpracy z mediami, uczestniczeniu w imprezach o tematyce
europejskiej.
 Nawiązaniu współpracy z innymi klubami (wymiana korespondencji, materiałów informacyjnych, doświadczeń, organizowanie wycieczek, spotkań, wspólnych przedsięwzięć.)
 Nawiązaniu współpracy z klubami z innych państw europejskich.


Opracowano na podstawie materiałów informacyjnych wydanych przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.


BARBARA ŁUKOSZEK

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie