Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
TELEWIZJA- wróg czy przyjaciel dziecka w wieku przedszkolnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1387 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Pracując od 19 lat w przedszkolu zauważyłam, że coraz większy wpływ na zachowanie się dzieci wywiera oglądanie programów telewizyjnych. Bliżej tym tematem zajęłam gdy na zadane polecenie wykonania ilustracji do ulubionej bajki, dzieci z mojej grupy 5-latków w 90% narysowały postaci z bajek telewizyjnych, a nie bohaterów z literatury dziecięcej jak do tej pory bywało. Telewizja wyparła książkę, prasę, bezpośrednie kontakty rodziców z dziećmi, wspólne spacery czy też wyjścia do kina i teatru.
Obserwując zabawy dzieci w przedszkolu zauważyłam jaki duży wpływ na zachowanie się dzieci mają oglądane bajki w telewizji. Powracają one w swoich zabawach do motywów znanych z kreskówek dla dzieci.
Należałoby się zastanowić nad treścią telewizyjnych kreskówek dla dzieci, czy wszystkie z nich nadają się do oglądania przez dzieci w wieku przedszkolnym. Tak naprawdę wiele z nich moim zdaniem nie nadaje się dla dzieci. W swojej treści zawierają zbyt dużo przemocy fizycznej i psychicznej, ukazują wiele złych wzorców do naśladowania pozbawiając tym samym wartości wychowawczych.
Oglądanie agresji na ekranie jest dla nich sygnałem, że jest ona aprobowana przez ogół ludzi. Moim zdaniem zachęca do dzieci do wyładowania swojej agresji, którą dotychczas tłumiły. Widać to wyraźnie w zabawach dzieci z rówieśnikami w przedszkolu już nawet w najmłodszych grupach dzieci 3-letnich.
Oglądanie scen, w których na przykład zrzucony kot z dachu wstaje nie odczuwając bólu i goni znowu myszkę, powoduje u dzieci przekonanie, że robienie komuś krzywdy nie sprawia bólu osobie krzywdzonej. Dzieci nie są na takich przykładach uczone empatii czyli współodczuwania emocji innego człowieka.
Zachowania agresywne oglądane na ekranie telewizji zostają przeniesione na realne sytuacje życiowe co powoduje wzrost tolerancji wobec przemocy. Dziecko w wieku przedszkolnym nie potrafi jeszcze rozróżnić świata realnego od świata fikcji.
W czasopiśmie „Bliżej Przedszkola” z 2001 roku natknęłam się na wyniki przedstawione przez OBOP, który podaje, co telewizja daje dzieciom:
- złośliwość 71%
- wypadki 71%
- pomoc 66%
- podstęp 58%
- życzliwość 58%
- miłość 58%
- podziw 56%
- wrogość 54%
- strach 54%

W styczniu przebadano 68 programów dziecięcych ( w tym programy edukacyjne)
39 zawierało sceny nasycone emocjami, przemocy, złośliwości,
w 35% programów pojawia się złośliwość i szyderstwo,
w 28% podstęp i kłamstwo,
w 28% przemoc i znęcanie się.
Te wyniki chyba mówią same za siebie, ile jest w naszej telewizji dla dzieci złych wzorców do naśladowania.
Sposób wykorzystania przez dzieci tego, co widzą na ekranie zależy przede wszystkim od nas dorosłych rodziców i nauczycieli.
To rodzice powinni decydować ile czasu dziecko spędza przed telewizorem, jakie programy ogląda i o jakiej porze. Powinni oni zapoznać się osobiście z repertuarem programów dla dzieci i wybrać z pośród nich tylko te które są odpowiednie do jego wieku i psychiki.
Telewizja dostarcza na pewno również wiele pożytecznych informacji i dlatego też nie można pozbawić dziecka jej oglądania.
Chodzi jednak o to by w tych programach przez dziecko oglądanych przekazywane były wiadomości, które stwarzają pozytywne emocje, atmosferę dobrej zabawy i radości. A w ten sposób równocześnie zapewniamy dziecku w wieku przedszkolnym kształtowanie wielu pozytywnych nastawień i pokazanie wartościowych społecznie pożądanych postaw.
Chcąc sprawdzić jak ten problem wygląda w mojej grupie przedszkolnej dzieci 5-letnich, zaproponowałam rodzicom moich wychowanków wypełnienie anonimowej ankiety.
Oto jej treść:

ANKIETA

1. Czy pana/i dziecko ma codzienny dostęp do :
- telewizji
- bajek video
2. Ile czasu dziecko spędza oglądając :
- telewizję
- bajki na video
3. Jakie programy dziecko ogląda w telewizji ?
4. Czy chodzi pan/i z dzieckiem do kina, teatru ?

A oto jej wyniki:

100% dzieci ogląda w swoim domu telewizję,
75% dzieci ma swoim domu magnetowid i ogląda na nim bajki,
35% ogląda telewizję ponad 2 godziny
65% ogląda telewizję mniej niż 2 godziny
55% ogląda bajki na video ponad 1 godzin
45% ogląda bajki na video mniej niż 1 godzinę
dzieci oglądają w telewizji :
- bajki 100%
- programy edukacyjne 9,8 %
- filmy dla dzieci 6,7%
- programy i filmy przyrodnicze 7,9 %
- programy muzyczne 3,5%
- teleturnieje 6,5%
- programy sportowe 2,6%

Wyniki przeprowadzonej ankiety nie zaskoczyły mnie tylko potwierdziły moje przypuszczenia, że i moi wychowankowie dużą część swojego wolnego czasu spędzają przed ekranem telewizora.
Dlatego dużą rolę widzę w tym aby zachęcać dzieci i ich rodziców do oglądania tylko tych programów, które będą pozytywnie oddziaływały na dzieci. W swojej pracy wychowawczo-dydaktycznej chcę także zachęcać dzieci do korzystania z innych form spędzania wolnego czasu. Zwrócę także uwagę na zainteresowanie dzieci naszą piękną literaturą dziecięcą.
Myślę, że każdy komu leży dobro dziecka na sercu, po przeczytaniu tego co napisałam, będzie zwracał od tej pory uwagę na to co jego dziecko ogląda w telewizji i ile czasu spędza przed ekranem. Proponuję również więcej czasu spędzać z dzieckiem przed telewizorem i po wspólnie obejrzanej bajce, poświęcić chwilę czasu na jej objaśnienie, skomentowanie i zaznaczenie pozytywnych postaw.
Duże znaczenie dla dziecka będzie miało także organizowanie w inny sposób jego wolnego czasu, które na pewno pogłębi naszą więź emocjonalną z dzieckiem, czy to przez wspólny spacer, czy też przez wspólne czytanie literatury dziecięcej, czy też na przykład przez zorganizowanie wyjścia do kina, teatru lub muzeum.





Opracowała: Magdalena Górna

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie