Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Woda jest niezbędna do życia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1951 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Temat ośrodka kompleksowego: Chrońmy nasz wspólny dom - Ziemię

Temat dnia: Woda jest niezbędna do życia.

Temat zajęć: Formułowanie odpowiedzi na pytanie Czy należy dbać o zasoby wody? Na podstawie wierszy M.Strzalkowskiej Rzeczka i M. Przewoźniaka Skarb nad skarby. Dobieranie przymiotników do rzeczowników.

Zajęcia mogą być realizowane po wycieczce do oczyszczalni ścieków.
Ogólne zadania edukacyjne:

  • uświadomienie konieczności ochrony środowiska naturalnego przed zniszczeniem,
  • poznanie form ochrony wody,
  • poznanie znaczenia terminu ekologia,
  • kształcenie umiejętności obserwowania i wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń , formułowania odpowiedzi na pytania,
  • doskonalenie umiejętności obliczania iloczynów i ilorazów w zakresie 25.


  • Metody: rozmowa , praca z tekstem , obserwacja , doświadczenie , ćwiczeń .

    Formy: indywidualna , zbiorowa.

    Środki dydaktyczne: karty pracy , podręcznik klasa II „Moja szkoła” Kielce 2001, doświadczenie- 3 szklanki , sól , cukier , woda, łyżka - na zespół , magnetofon ,napisy i schemat oczyszczalni ścieków na tablicę, mapa


    Przebieg zajęć;

    1. Rozwiązywanie krzyżówki jako wprowadzenie w tematykę zajęć.
  • Otaczające nas...jest ciągle zanieczyszczone.
  • Z niego leci dym.
  • Nasz wspólny...to Ziemia.
  • Może być iglasty , liściasty.

  • Hasło: woda

    2. Co to jest ekologia? – to nauka o ochronie środowiska , a elementy środowiska to: ochrona przyrody ( zwierząt i roślin ), wody , gleby , powietrza , ochrona przed hałasem.
    Dzisiaj porozmawiamy o ochronie wody , i o tym co się dzieje , gdy woda jest zanieczyszczona . Jakie są tego skutki?

    3. Omówienie schematu Jak oczyszcza się wodę? Przypomnijmy jaką wędrówkę pokonuje woda rzeczna od momentu pobrania wody z rzeki lub wód podziemnych kończąc na oczyszczalni ścieków . A co się dzieje , gdy nie ma oczyszczalni? Wybrani uczniowie omawiają.

    4. Głośne czytanie przez ucznia wiersza pt. Rzeczka M.Strzałkowskiej
    * Formułowanie odpowiedzi na pytania dotyczące wiersza:
  • Kto występuje w tym wierszu ?
  • Gdzie znajdują się goście ?

  • Pokaz na mapie – Zawichost ( miasteczko nad Wisłą , ok. 3 tys. mieszkańców )
  • O co się kłócili?

  • Pomożemy tym panom rozstrzygnąć ten spór?

    5. Ciche czytanie przez uczniów informacji na temat przyczyn zanieczyszczania wody na Ziemi.
    Czytanie pytań i odpowiadanie na nie :
    * W jaki sposób zanieczyszczane są wody rzek , jezior , mórz i oceanów? ( obrazek- Co ją zanieczyszcza ?
  • ścieki komunalne – gospodarstwo domowe ( pranie , zmywanie , WC , mycie , kąpiel);
  • zanieczyszczenie wód nawozami i środkami ochrony roślin- spływają z pól, działek;
  • zakłady przemysłowe ( fabryki , zakłady );
  • zanieczyszczone powietrze – kwaśne deszcze ( padają m.in. do wody );
  • mycie samochodów , rzucanie śmieci , puszek po olejach .inne odpady wycieki z tankowców , statków ;

  • *Jakie są skutki zanieczyszczenia wód dla roślin , zwierząt i ludzi?
  • chlorowanie i obumieranie istot żywych;
  • martwe zbiorniki wodne – bez ryb , roślin;
  • ciągle zmniejszanie się zasobów wody pitnej;
  • dla turystów – zakaz kąpieli
  • ,br. *Po czym można poznać , że rzeka nie jest zanieczyszczona?
  • pływają ryby;
  • są czyste brzegi;

  • *Zastanów się , co się dzieje , kiedy woda pobierana przez rośliny z gleby jest zanieczyszczona?
  • więdną, żółkną, usychają, obumierają;


  • 6. Przeprowadzenie doświadczenia sprawdzającego czystość wody s. 52 (letnia ,przezroczysta woda)
    I szklanka – łyżka cukru
    II szklanka – łyżka soli
    III szklanka – woda

    Wynik – woda przezroczysta

    *Co się stało z cukrem i solą po wymieszaniu z wodą?
    Woda jest przezroczysta , sól i cukier rozpuściły się nie powodując zmiany barwy.

    *Czy czystość wody można określić na podstawie jej przezroczystości?
  • Z dośw. wynika , że woda jest przezroczysta mimo iż zawiera różne rozpuszczalne substancje chemiczne, i nie barwią wody.
  • Mogą być substancje szkodliwe i też nie barwić wody np. zbyt duża ilość chloru jest szkodliwa chociaż nie barwi wody. W małych ilościach odkaża wodę dezynfekuje, zabija bakterie.

  • *Czy czystość wody można określić wyłącznie na podstawie zapachu?
  • Wyłącznie nie ( naturalne zapachy np. ryby ) , ale może być woda zanieczyszczona gdy jest cuchnąca.

  • *Jak byście rozstrzygnęli spór panów na moście w Zawichoście?
  • Wizualnie tego nie możemy stwierdzić , ponieważ bakterie i niektóre substancje są dla nas niewidoczne. Należy przeprowadzić pełne badanie ( analizę chemiczną ) w laboratorium w Sanepidzie ( m. in. bakterie ) czy w oczyszczalni ścieków .

  • Każdy z gości wziął pod uwagę jedną cechę:
    I – szy wygląd
    II – gi zapach
    Trzeba wziąć pod uwagę jeszcze skład chemiczny ( czy są bakterie ).

    7. Zaśpiewanie piosenki pt. Ziemia – zielona wyspa.

    8.Czytanie przez uczniów wiersza M. Przewoźniaka Skarb nad skarby.
    Formułowanie odpowiedzi na pytania dotyczące wiersza:
    *Co Indiana Heniek chciał znaleźć w ziemi , a co znalazł ?
  • Indiana Heniek chciał znaleźć w ziemi : złoto , srebro , garniec z monetami , berło z diamentami , węgiel , ropę .

  • *Dla kogo woda jest skarbem ? ( obrazek – Nasza woda )
    *Zapisywanie w zeszytach: Woda to skarb , bez którego nie mogłoby istnieć życie na Ziemi .

    9 .Łączenie przymiotników z odpowiednimi rzeczownikami ćw. 43 s. 54

    10 Rozsypanka sylabowa – mnożenie i dzielenie w zakresie 25 – porządkowanie wyników rosnąco , dopasowywanie do nich przynależnych im sylab .

    (zdro 2*6 ) ; (sta20:4 ) ; (Czy2*1) ; (da. 5*5) ; (wia 10*2) (do3*8) ; (da-3*3) ; (wo10:2)

    Zapisywanie w zeszytach : Czysta woda – zdrowia doda

    11. Jak możemy oszczędzać wodę? ( karta pracy- obok obrazków Nie tak! narysuj A jak?) - w tle słychać muzykę relaksującą Woda w przyrodzie .
  • Zmywanie naczyń - w misce , a nie pod bieżącą wodą.
  • Kąpiel pod prysznicem , a nie w wannie .
  • Zakręcanie dokładnie kranu.
  • Mycie zębów – nabranie wody do kubeczka

  • Należy oszczędzać wodę bo:
  • Coraz częściej występuje problem braku wody pitnej .
  • Zanieczyszczona woda jest przyczyną wielu chorób.
  • Zachowanie wody dla przyszłych pokoleń..


  • 12. Podsumowanie zajęć - Jak powinniśmy rozumnie gospodarować wodą ?
  • oszczędzać
  • budować oczyszczalnie
  • uzdatniać wodę przeznaczoną do picia


  • 13. Ocena - aktywność uczniów na zajęciach.

    Oczekiwane efekty aktywności ucznia.
    Uczeń :
  • rozumie termin ekologia,
  • rozumie potrzebę funkcjonowania oczyszczalni ścieków,
  • wie , jakie działania podejmują ludzie , aby chronić wodę ,
  • potrafi głośno przeczytać tekst , stosując poznane zasady czytania ,
  • umie wypowiadać się na podany temat ,
  • potrafi formułować odpowiedzi na pytania ,
  • potrafi przeprowadzić proste doświadczenie ,
  • umie wyciągnąć wnioski z przeprowadzonego doświadczenia ,
  • rozpoznaje rodzaj rzeczowników ,
  • potrafi zaśpiewać piosenkę pt. Ziemia – zielona wyspa ,
  • potrafi mnożyć i dzielić w zakresie 25
  • zna działania mające na celu oszczędne korzystanie z wody ,
  • wie , że woda to skarb , bez którego nie mogłoby istnieć życie na Ziemi ,
  • chętnie się wypowiada na forum klasy , umie uzasadnić własne zdanie ,
  • słucha wypowiedzi nauczyciela i kolegów ,
  • aktywnie uczestniczy w zajęciach ,
  • umie współdziałać z kolegami w grupie.


  • Literatura:
  • Orientacja ekologiczna , globalna i podmiotowa w edukacji wczesnej - A. Suchora - Olech
  • Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I – III szkól podstawowych - Ingrid Paśko
  • Edukacja środowiskowa – M. Sawicki
  • Edukacja środowiskowa – D. Cichy
  • Przewodniki metodyczne dla nauczyciela do podręczników ze środowiska społeczno – przyrodniczego dla klas : I,II,III - D. Cichy , G. Odechowska
  • Ten piękny tajemniczy świat – Praca zbiorowa pod redakcją T. Galczyńskiej.


  • Opracowała:
    mgr Krystyna Zamara
    Szkoła Podstawowa nr 8 Lębork

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie