Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Refleksje nad oceną opisową

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1284 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Reforma nadaje szkolnictwu nowy kształt już czwarty rok z rzędu. Wraz ze zmianami ustroju szkolnego zmienił się też sposób i model nauczania ( kształcenie zintegrowane- bez podziału na przedmioty w kl. I-III, tzw. ścieżki edukacyjne w kl.IV-VI szkół podstawowych oraz I-III gimnazjalnych).Zmieniły się też programy nauczania, podręczniki szkolne, wymagania programowe, a co za tym idzie - sposób oceniania ucznia. Przed reformą istniała ocena w skali cyfrowej (tzw. stopień), która nie zawsze odzwierciedlała wiedzę i umiejętności ucznia. Obecny model oceniania nie został opracowany odgórnie i dany nauczycielom do realizacji, a kształtuje się razem z reformą i to na zasadzie pewnej dowolności. Chodzi tutaj oczywiście o sam sposób oceniania, ponieważ to, za co uczeń ma być oceniany , jest dokładnie opisane i podzielone według poziomów i standardów wymagań jednolitych dla całego systemu.
W czym więc tkwi problem? Otóż właśnie w zbyt dużej dowolności form oceniania, które jest zależne od tego, co nauczyciele wypracują i ustalą jako swój WSO. W zależności od tego może to być ocenianie graficzne ( wszelkiego rodzaju znaczki- zwłaszcza na etapie kształcenia zintegrowanego), może być skala literowa ( tak jak obecnie w naszej szkole), może to być skala cyfrowa (po I półroczu klasy III). Wszystkie te formy oceniania kończą się półroczną lub roczną oceną osiągnięć ucznia w formie opisowej. Jest ona tak skonstruowana, że najpierw podkreśla dobre strony pracy ucznia, a dopiero później (w formie bardzo delikatnej) wspomina o tym, nad czym jeszcze należy popracować.
Rodzic w pierwszej kolejności czyta, że uczeń: wie, rozumie, liczy, czyta, wypowiada się itp., dopiero później następuje druga część tekstu, ujmująca pewne braki w wiadomościach i umiejętnościach dziecka i to w sposób bardzo ogólnikowy. Mogą z tego sposobu oceniania wynikać późniejsze rozczarowania. Często jest tak, że dzieci przychodząc do klasy IV nie potrafią się odnaleźć, bo spotykają się z innym podejściem nauczycieli, większymi wymaganiami (co jest oczywiste) i z innym sposobem oceniania.
Dlatego w naszej szkole stosujemy połączenie oceny graficznej, cyfrowej i opisowej. Jest to proste przełożenie, ponieważ w dotychczasowym ujęciu literowym A, B, C, D ich odpowiednikami w skali cyfrowej są: 5, 4, 3, 2. Ocenę celującą dzieci znają, ale uczą się, że jest to ocena za wiedzę i umiejętności wykraczające wymagania programowe. Oceny: C, D sugerują dzieciom i ich rodzicom, że wystąpiły większe lub mniejsze niedociągnięcia i muszą nad danym zagadnieniem popracować.
Wśród dzieci istnieje naturalna potrzeba rywalizacji i już w klasie II porównują swoje osiągnięcia i umiejętności z osiągnięciami innych. Rywalizacja ,,bycie najlepszym”, cokolwiek to według nich oznacza, to otrzymywanie najlepszych znaczków graficznych.
OPRACOWAŁA I WYGŁOSIŁA BOŻENA- JANINA TERESIAK SP nr2 w HAJNÓWCE.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie