Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konspekt na godzinę wychowawczą i zajęć wychowania do życia w rodzinie w SP

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 60552 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 KONSPEKT DO ZAJĘĆ NA GODZINĘ WYCHOWAWCZĄ W KLASACH IV-VI ORAZ WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE W KLASIE V SZKOŁY PODSTAWOWEJ


Temat: Koleżeństwo a przyjaźń.


Motto: „Jeśli chcesz być przyjacielem bądź wart przyjaźni”

Cele ogólne:
Pobudzanie ciekawości w poznawaniu najbliższego otoczenia i ukazywanie wielości jego aspektów i składników.
Dążenie do rozwoju osobowości i człowieczeństwa młodego człowieka.

Cele szczegółowe: (wg Niemierki)
Uczeń:
 określa mocne strony swoje oraz koleżanek i kolegów,
 uświadamia sobie jak oddziaływuje na innych ludzi i czy jego działania są pozytywne, czy negatywne,
 ustala różnice między koleżeństwem a przyjaźnią,
 podaje cechy dobrego koleżeństwa,
 podaje cechy dobrej przyjaźni.

Metody pracy: ( wg Okonia)
 podająca – pogadanka, tekst źródłowy
 problemowa – zadaniowo – sytuacyjna
 operatywna – praktycznego działania
 poszukująca – gra dydaktyczna jako technika aktywizująca

Czas zajęć: 1 godz. lekcyjna

Środki dydaktyczne:
kartki na których uczniowie wpisują własne imiona ( mogą być przyozdobione według własnego pomysłu), kartki z wyrazami określającymi cechy koleżeństwa i przyjaźni, masa lepiąca.

Formy pracy:
indywidualna zróżnicowana
grupowa jednolita
zespołowa jednolita

Przebieg lekcji:

I. Zabawa – Lubię Cię za....
1.Uczniowie siadają w kręgu. Nauczyciel wprowadza do tematu lekcji a następnie tłumaczy przebieg zabawy.
Przygotowanie kartek , na których uczniowie wpisują własne imiona , może być w formie złożonych laurek, które mogą być indywidualnie ozdobione przez uczniów i musi nastąpić wcześniej, najlepiej jako praca domowa zadana na tę jednostkę lekcyjną.
Uczniowie zgodnie ze wskazówkami zegara przekazują swoje kartki, a koledzy kończą zdanie: " Lubię Cię za..." .
Zabawę kończymy, gdy kartki wracają do właścicieli.

2. Chętni uczniowie na forum klasy odczytują swoje zapiski.
3. Uczniowie na podstawie otrzymanych wypowiedzi na swój temat odpowiadają na pytania nauczyciela:
 Czy stwierdzenia kolegów zaskoczyły was czy nie?
 Jakie cechy waszego charakteru zyskują najwięcej sympatii kolegów i koleżanek?
 Jaki jesteś dla innych?
4. Podsumowując tą zabawę nauczyciel czyta uczniom tekst i zachęca do refleksji po jego wysłuchaniu.

Coś o człowieku...

Usiądź wygodnie i posłuchaj tej historii.

Pewnego razu, był sobie chłopiec z bardzo trudnym charakterem. Jego ojciec dał mu paczkę gwoździ i powiedział mu, żeby przybijał jeden gwóźdź do płotu w ogrodzie za każdym razem, gdy straci cierpliwość lub pokłóci się z kimś.
Pierwszego dnia chłopiec przybił 37 gwoździ do płotu w ogrodzie.
W następnym tygodniu chłopiec nauczył się kontrolować i liczba wbitych gwoździ malała z dnia na dzień. Chłopiec odkrył, że łatwiej jest mu kontrolować się, niż przybijać młotkiem gwoździe do płotu.
W końcu nadszedł dzień, w którym chłopiec nie przybił ani jednego gwoździa do ogrodowego płotu. Poszedł do ojca i powiedział mu, że tego dnia nie musiał wbić żadnego gwoździa.
Ojciec powiedział mu wtedy, by wyjmował jeden gwóźdź za każdy dzień,
w którym ani razu nie straci cierpliwości. Minęło wiele dni i nareszcie chłopiec mógł oznajmić ojcu, że wyjął wszystkie gwoździe z płotu.
Wtedy ojciec zaprowadził go do ogrodu i rzekł:
- Synu, zachowałeś się dobrze, ale spójrz ile dziur pozostawiłeś w tym płocie. Nigdy nie będzie tak samo. Gdy pokłócisz się z kimś i powiesz mu niemiłe słowa, pozostaną rany – jak te dziury w płocie.
Możesz pchnąć kogoś nożem, a potem nóż wyciągnąć, ale zawsze pozostają rany. Nie ma znaczenia, ile razy powiesz „przepraszam” – rany pozostaną.
Rany spowodowane słowem, bolą tak samo, jak rany fizyczne.

To była wielka nauka dla małego chłopca.

I ty pamiętaj o wielkich prawdach.
Pamiętaj również, że masz moc nie tylko zadawania ran, ale i czynienia dobra. Każdy twój uśmiech i życzliwe słowo, mogą być najpiękniejszą rzeczą, jaka komuś przydarzyła się tego dnia. Rozdawaj je jak najpiękniejsze kwiaty...


II. Próba ustalenia co to jest koleżeństwo, a co przyjaźń?
Na ławce rozkładamy kartki z wypisanymi na nich cechami określającymi koleżeństwo i przyjaźń. Na tablicy zaś oddzielnie wpisujemy hasła:
 koleżeństwo,
 przyjaźń .
Uczniowie wybierają po jednej karteczce i przyczepiają je do danego słowa.
Np.:

KOLEŻEŃSTWO
 Wspólne uczestnictwo w jakimś większym lub mniejszym zespole ludzi,
 Rodzaj więzi, która wynika z przynależności do danej grupy np.: kolega z tego samego podwórka,
 Bezinteresowność,
 Szczerość,
 Życzliwość,
 Wyrozumiałość
 Solidarność,
 Cierpliwość
 Gotowość do wspólnej zabawy, itp.

PRZYJAŹŃ
 Pomoc w trudnych chwilach,
 Wzajemne zwierzania,
 Akceptacja drugiego człowieka - widzenie w nim dobra,
 Poznawanie siebie dzięki drugiej osobie,
 Przyjemność ze wspólnie spędzanego czasu,
 Wierność,
 Lojalność,
 Bycie ze sobą na dobre i na złe
 Powierzanie sobie sekretów itp.

III. Omówienie dokonanego wyboru, wprowadzenie ewentualnych korekt i zapisanie przez uczniów tych informacji w zeszytach.
IV. Krótka dyskusja podsumowująca lekcję.
V. Ewaluacja

Opracowała:
mgr Gabriela Sylwia Łaguniak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie