Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Praca z uczennicą uzależnioną od narkotyków

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3658 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 OPIS I ANALIZA
PRZYPADKU WYCHOWAWCZEGO
Praca z uczennicą uzależnioną od narkotyków

¨ IDENTYFIKACJA PROBLEMU

Uczennica klasy wychowawczej –siedemnastoletnia Ewa - przestała regularnie uczęszczać do szkoły, jej wyniki w nauce znacznie uległy pogorszeniu. Zaczęłam baczniej obserwować uczennicę i zauważyłam niepokojące sygnały, powiadomieni przeze mnie o tym fakcie rodzice również zwrócili uwagę na jej nienaturalne zachowanie. Czasami wydawała się być nieobecna i wyłączona z kontaktu z otoczeniem. Podejrzewałam , że jest uzależniona od narkotyków. Przyczyna zażywania narkotyków jest bardzo złożona, okres dojrzewania zwiększa wrażliwość młodzieży na kontakt z otoczeniem, jego akceptację bądź odrzucenie. Nastolatki często nie wiedzą, jacy powinni być, jakie wartości wyznawać, chcą podkreślić swoją odrębność, nawet, jeśli nie wiedzą, na czym ma ona polegać. Uzależnieniu sprzyjają kryzysowe sytuacje wieku dojrzewania, potrzeba przynależności do grupy, moda na narkotyki, ciekawość, nuda, obrona przed problemami bądź sytuacja rodzinna. Sytuacja Ewy w przypadku potwierdzenia podejrzeń stanowiła problem, któremu należało niezwłocznie przeciwdziałać. Brak reakcji ze strony wychowawcy może jedynie doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji w szkole i zagrożenia zdrowia a nawet życia uczennicy.

¨ GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA

Analizując dziennik, oceny i frekwencję zauważyłam, że Ewa coraz częściej opuszcza lekcje, jej wyniki w nauce są coraz gorsze i jest zagrożona na semestr kilkoma ocenami niedostatecznymi. Uczennica zachowywała się w sposób nienaturalny, raz sprawiała wrażenie nieobecnej i sennej, innym razem była pobudzona. Wcześniej nigdy nie sprawiała jakichkolwiek problemów wychowawczych. Z każdym tygodniem problem przybierał na sile. Przeprowadziłam wywiad w klasie, koleżanki Ewy powiedziały, że zerwała ona wszystkie klasowe kontakty. Sama Ewa twierdziła, że nie ma powodu do obaw, że jest po prostu zmęczona nauką. Brałam wcześniej udział w szkoleniu o profilaktyce narkomanii w szkole i podstawowa wiedza na ten temat pozwoliła mi przypuszczać, że Ewa może zażywać narkotyki. Fachowa lektura utwierdziła mnie w tym przekonaniu.

¨ ZNACZENIE PROBLEMU

Osoba uzależniona traci kontakt z własnym środowiskiem, zażywa coraz silniejsze środki psychotropowe, przestaje funkcjonować w społeczeństwie. Zażywanie narkotyków może prowadzić do nieodwracalnych szkód w organizmie a nawet stanowić zagrożenie dla życia. Istnieje wiele czynników ryzyka prowadzących do nadużywania substancji psychotropowych, między innymi czynniki międzyludzkie: związki z przyjaciółmi, którzy używają takich substancji i czynniki psychospołeczne: buntowniczy charakter, niepowodzenia w szkole.( Podręcznik prewencji – alkohol, narkotyki, tytoń; wydanie – Biuro ds. Narkomanii). Istnieje prawdopodobieństwo chęci spróbowania narkotyków przez uczniów z klasy Ewy.

PROGNOZA NEGATYWNA

W przypadku braku pomocy uczennica nie podejmuje leczenia, nie ukończy szkoły, popadnie w następne fazy uzależnienia.

PROGNOZA POZYTYWNA

Uczennica podejmie terapię, zacznie uczęszczać regularnie do szkoły, poprawi swoje oceny i ukończy szkołę.

¨ PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ

* nawiązać życzliwy kontakt z uczennicą, poznać jej sytuację
* nawiązać kontakt z pedagogiem szkolnym
* przeprowadzić wywiad z nauczycielami
* nawiązać kontakt z rodzicami i ustalić formy i zakres współpracy dotyczącej pomocy Ewie
* uświadomić uczennicy i rodzicom konsekwencje wynikające z zażywania środków psychotropowych
* nawiązać kontakt z ośrodkiem leczenia osób uzależnionych systematycznie monitorować i analizować każdą sytuację budzącą niepokój
* przeprowadzić zajęcia dla klasy z zakresu profilaktyki uzależnień

¨ WDRAŻANIE ODZIAŁYWAŃ

Z rozmowy z uczennicą dowiedziałam się, że bardzo przeżywa brak zainteresowania jej osobą ze strony rodziców. Ewa uważała, że cały swój czas poświęcają młodszemu rodzeństwu. Uczniowie również zaczęli podejrzewać, że Ewa ma problem z narkotykami. Zorganizowałam dla klasy zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień we współpracy ze Stowarzyszeniem Psychoedukacyjnym. W międzyczasie przeprowadziłam wywiad wśród nauczycieli, którzy potwierdzili, że Ewa stała się zamknięta, nieobecna, albo wręcz nienaturalnie pobudzona, unika lekcji, nie uczy się. Poinformowałam rodziców o moich podejrzeniach, którzy również zaobserwowali zmiany w zachowaniu dziecka. Dopiero po kilku rozmowach ze mną i z pedagogiem szkolnym Ewa przyznała się do zażywania narkotyków. Moje przypuszczenia potwierdziły się. W związku z tym wytłumaczyłam rodzicom i uczennicy, jakie konsekwencje może mieć zażywanie narkotyków i jak bardzo konieczne jest skierowanie Ewy do specjalistycznej placówki dla osób uzależnionych. Rodzice natomiast muszą się przygotować na terapię rodzinną. Ewa udała się na leczenie ambulatoryjne, a następnie cała rodzina została objęta terapią. Uczennica zaczęła chodzić systematycznie do szkoły. Poprosiłam nauczycieli o wyrozumiałość i danie uczennicy szansy na poprawę ocen w nieco późniejszym terminie, aby poczuła akceptację i wsparcie ze strony szkoły. Z rodzicami ustaliliśmy stały kontakt, rodzice bardzo zaangażowali się w terapię i regularnie pozostawali ze mną w kontakcie. Po zakończonej terapii terapeuta zaproponował im stały kontakt i dalsze spotkania terapeutyczne dla rodziny.

¨ EFEKTY DZIAŁAŃ

Do końca nauki Ewy w szkole rodzice dbali o to, aby ta sytuacja nie powtórzyła się. Ewa wyszła z uzależnienia, jej relacje w klasie wróciły do stanu poprzedniego, regularnie uczęszczała na zajęcia i ukończyła szkołę z dobrymi wynikami. Rodzice i szkoła narzucili jej większą kontrolę a terapia przyniosła pozytywne skutki. Dzięki temu uzyskane zostały przewidywane w pozytywnej prognozie efekty oddziaływań. Sytuacja Ewy uzmysłowiła mi, jak mało uwagi poświęca się w szkole na profilaktykę uzależnień. Działania, które podejmowałam wzbogaciły moje doświadczenie wychowawcze. Baczniej przyglądam się uczniom, rozmawiam z nimi na tematy uzależnień i organizuję zajęcia profilaktyczne z wykwalifikowanymi pracownikami ośrodków profilaktyczno-terapeutycznych i fundacji działających na rzecz osób uzależnionych.

opracowała Joanna Strzelczyk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie