Konspekt zajęć matematycznych w klasie I. Prowadząca: Aleksandra Malik Szkoła Podstawowa nr 1 w Łaziskach Górnych, Temat: Klasyfikowanie przedmiotów według cech jakościowych. Cele: Uczeń: § Posługuje się terminem: zbiór § Posiada umiejętność wyodrębniania zbiorów § Klasyfikuje klocki według cech jakościowych: kolor, kształt, wielkość, grubość § Kształci logiczne myślenie § Potrafi zapisać i odczytać cechy za pomocą symboli graficznych
Metody słowne: § Swobodne wypowiedzi uczniów § Wypowiedzi ukierunkowane pytaniami nauczyciela
Metody oglądowe: § Pokaz § Obserwacja § Praktyczne działania
Środki dydaktyczne:
§ Klocki logiczne § Pętle § Plakietki z symbolami cech klocków § Karty pracy indywidualnej
Przebieg lekcji.
1. Wyodrębnianie cech jakościowych klocków.
o Rozdanie każdej parze w ławce zestawu klocków logicznych. o Przyjrzenie się klockom, znalezienie różnic między nimi. o Omówienie różnic, np. są klocki małe, duże, grube, cienkie, różnego koloru. o Zabawa w „proszonego”. Dzieci bawią się parami. Na środku stolika umieszczona jest przegroda z tornistrów tak, aby partnerzy nie widzieli swoich klocków. Każda para ma rozdzielony jeden komplet klocków. Jedno z dzieci patrząc na swoje klocki, mówi do drugiego: - Proszę o klocek czerwony, duży, cienki, prostokątny. Po otrzymaniu tego klocka, głos ma partner. Zwycięża ten uczeń, który po zakończeniu zabawy ma więcej klocków. Jeżeli bowiem uczestnik prosi o klocek, którego partner nie posiada wówczas traci on szansę zdobycia jednego klocka.
2. Wprowadzenie kodu rysunkowego.
o Powtórzenie różnic, jakie występują w klockach. o Demonstracja symboli cech.
To będzie oznaczało klocek czerwony.
To klocek niebieski.
A to klocek żółty. To klocek duży.
To mały.
To gruby.
Chudy.
Prostokątny.
Kwadratowy.
Okrągły.
Trójkątny.
3. Kodowanie klocków. o Wybór klocka. Szukanie jego symboli. Klocek niebieski, kwadratowy, duży i gruby.
Symbole podanego klocka:
o Kilkukrotne powtórki.
4. Podawanie symboli, określanie przez dzieci, o jaki klocek chodzi. Zapis w specjalnie przygotowanych indywidualnych kartonikach.
itd.
5. Indywidualne kodowanie na karteczkach wybranych klocków. 6. Klasyfikacja zbiorów.
o Próba utworzenia zbioru z wybranych klocków i otoczenie go pętelką. o Tworzenie zbiorów wg polecenia nauczyciela, np. Ułóż zbiór klocków czerwonych. Ułóż zbiór klocków cienkich, niebieskich. 7. Kontrola ułożenia klocków w pętlach oraz zapisu na karteczkach kodów. 8. Podsumowanie lekcji.
Opracowanie: Aleksandra Malik
|