Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ćwiczenia z zakresu samoobsługi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 27407 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 SCENARIUSZ ZAJĘĆ
REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH

PRZEPROWADZONY W ZESPOLE REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYM NR II
( liczba uczniów 4)
ZAJĘCIA PROWADZONE PRZEZ
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO mgr SYLWIE BEFINGER



TEMAT ZAJĘĆ: Ćwiczenia z zakresu samoobsługi. Doskonalimy umiejętność mycia rąk.


CELE OGÓLNE:
Doskonalenie umiejętności samodzielnego mycia rąk.
Dostarczanie przyjemności z ograniczonego kontaktu fizycznego.
Uspołecznienie.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
UCZEŃ ZNA:
Potrafi na pytanie: Czy chcesz zdjąć buty? udzielić odpowiedzi twierdzącej.
Żywioł, jakim jest woda.
Potrafi poruszać palcami w wodzie i chlapać nią.
Potrafi zdjąć ręcznik z wieszaka.
Wykonuje ruch pocierania o siebie dwóch dłoni.
UCZEŃ ROZUMIE:
Polecenia wydawane przez nauczyciela.
Pytanie: Czy chcesz zdjąć buty?
Polecenia: weź ręcznik, zakręć wodę, weź mydło, zmocz ręce, idziemy do łazienki umyć ręce.
UCZEŃ DOSKONALI:
Kształtowanie nawyków higieny osobistej.
Samodzielne mycie i wycieranie rąk i twarzy.
Rozwój współdziałania i tolerancji dla fizycznego kontaktu.
Samodzielne zdejmowanie obuwia.
Naśladowanie ruchu pocierania dłonią o dłoń w wodzie.
Doskonali umiejętność: odkręcenia i zakręcenia baterii, mydlenia rąk, umycia rąk, opłukania rąk i ich wytarcia.
Nawiązywanie kontaktu interpersonalnego.

METODY PRACY:
Metoda praktyczna – ćwiczebna.
Metoda słowno – objaśniająca

FORMA ORGANIZACJI NAUCZANIA:
Praca indywidualna – zróżnicowana.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: akcesoria potrzebne do przeprowadzenia zajęć wstępnych metodą „Porannego kręgu” wg J. Kielnia, oliwka, kartonik do komunikacji alternatywnej, miska, ciepła woda, ręcznik, mydło.

CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 godz.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

LP
ZAGADNIENIE WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE
CZĘŚĆ WSTĘPNA

1
Powitanie
Powitanie uczniów poprzez zapalenie lampki zapachowej wypełnionej lawendowym olejkiem i zaśpiewanie piosenki:
„Witaj Aniu /x2
Jak się masz /x2
Wszyscy cię witamy /x2
Bądź wśród nas /x2”
Zajęcia wstępne prowadzone przy wykorzystaniu metody „Porannego kręgu” J.Kielina.

CZĘŚĆ GŁÓWNA

2
Czynności samoobsługowe i higieniczne.

Każdy z uczniów idzie do łazienki i stara się samodzielnie umyć ręce i twarz oraz ją wytrzeć ręcznikiem. W przypadku uczniów leżących prowadzący podchodzi do nich wykonuje czynności higieniczne komentując je.
Nauczyciel zadaje pytanie każdemu uczniowi z osobna „Czy chcesz zdjąć buty?” Czeka na odpowiedz „tak” lub na pokazanie białego kartonika, jeżeli jest taka potrzeba pomaga przy zdejmowaniu obuwia.

3
Ćwiczenia paluszkowi.

Prowadzący podejmuje indywidualnie zabawy paluszkowe z uczniami: ”Sroczka”, „Idzie rak”, „Kominiarz”. Kilkakrotnie powtarza te zabawy uwzględniając preferencje dziecka.

4
Ćwiczenia rąk w wodzie.

Nauczyciel sadza uczniów w okręgu i stawia przed nimi miskę napełnioną ciepłą wodą wkłada dłonie dziecka do miski i zachęca do poruszania palcami w wodzie a następnie do chlapania nią. Prowadzący pokazuje uczniom ruch tarcia dłońmi potrzebny do nauki mycia dłoni razem z uczniem powtarza go trzymając jego dłonie w swoich następnie zachęca do naśladowania.

5
Mycie rąk.

Prowadzący informuje kolejno uczniów: „Idziemy do łazienki umyć ręce” z każdym uczniem indywidualnie idzie do łazienki.
- Demonstruje, w jaki sposób odkręcić należy wodę i zachęca ucznia do naśladownictwa, nakierowuje rękę na kurek, układa ją
w taki sposób, aby uczeń mógł z łatwością go odkręcić i zakręcić.
- Wydaje polecenie ”weź mydło”, „zmocz ręce” nakierowuje ręce ucznia na mydło pomaga mu je chwycić a następnie wkłada ręce pod wodę i wraz z dzieckiem wykonuje ruch pocierania dłoni ćwiczony wcześniej w sali.
- Prowadzący wydaje polecenie „odłóż mydło” uczeń odkłada mydło i myje ręce poczym je płucze.
- Nauczyciel wydaje kolejne polecenie „zakręć wodę”, kieruje rękę ucznia w stronę baterii i demonstruje ruch zakręcania kurka. Zachęca do samodzielnego zakręcenia go.
- Następnie mówi ”weź ręcznik” kieruje rękę w miejsce gdzie wisi ręcznik, pomaga przy jego zdjęciu. Demonstruje sposób wycierania rąk trzymając dłonie dziecka w swoich.
Powoli ograniczamy naszą pomoc przy wykonywaniu wszystkich aktywności.
W przypadku osób leżących nauczyciel podchodził z miską napełnioną wodą i w niej mył ręce uczniów a następnie je wycierał zachęcając ich do samodzielności. Podczas każdej czynności informował ucznia o wykonywanej aktywności.

6
Baraszkowanie

Nauczyciel rozpoczyna ćwiczenia od kilkukrotnego podnoszenia dziecka do góry. Używa przy tym różnorodnych odgłosów „och”, „hop” i nakłania dziecko do naśladowania. Gdy dziecko się zrelaksuje zaczyna łagodnie huśtać je na boki wykonując ruchy powolne i jednostajne w miarę wzrostu tolerancji na kontakt fizyczny przedłuża go.

CZĘŚĆ KOŃCOWA
4
Zakończenie

Nauczyciel zaprowadza indywidualnie dzieci do łazienki w celu umycia rąk, po czym przyprowadza je do sali i komentuje zajęcia. Rozdaje uczniom nagrody w postaci słodkich smakołyków, po czym żegna się indywidualnie
z każdym uczniem poprzez zdmuchnięcie świeczki. Podaje rękę dzieciom z jednoczesnym wypowiedzeniem słowa “CZEŚĆ”.

oligofrenopedagog
Sylwia Befinger

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie