Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
sprawozdanie z planu rozwoju zawodowego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 16804 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O UZYSKANIE STOPNIA NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO

     Jestem nauczycielem nauczania zintegrowanego z dziewiętnastoletnim stażem pracy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Odbywam stażu na nauczyciela dyplomowanego długości 2 lata i 9 miesięcy.
     Działania szkoły w której pracuję koncentrują się na wprowadzaniu zmian związanych z reformą systemu edukacji, na pracy wychowawczej, współpracy z rodzicami, nauczaniu aktywnym. Ważnym elementem programu wychowawczego szkoły jest działalność pozalekcyjna, rozwijanie indywidualnych zainteresowań dzieci. W związku z powyższym zadania w moim planie rozwoju zawodowego są ściśle powiązane z programem pracy szkoły. Plan mojego rozwoju opierał się na: Planie Rozwoju Szkoły, Statucie, Programie Wychowawczym oraz potrzebach i oczekiwaniach uczniów, rodziców i grona pedagogicznego.
     Plan rozwoju miał w swym założeniu stanowić kontynuację realizowanych wcześniej zadań dydaktyczno – wychowawczych, a zarazem być podstawą do podejmowania nowych działań w ramach pełnionych obowiązków służbowych. Przez cały okres stażu starałam się, aby realizacja mojego planu przebiegała zgodnie z założonymi wcześniej terminami.
     W swoim sprawozdaniu skupiłam się na sprawach, moim zdaniem, najważniejszych. Dla wprowadzenia przejrzystości starałam się nawiązywać do kolejnych sfer w takiej kolejności, w jakiej umieściłam je w swoim planie rozwoju.

REALIZACJA PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO

W zakresie sfery organizacyjnej zrealizowałam następujące zadania :

Poznałam procedury awansu zawodowego:
    W drugiej połowie sierpnia 2001 roku przeanalizowałam przepisy prawa oświatowego, dotyczące awansu zawodowego nauczyciela. Podsumowałam swój dotychczasowy dorobek zawodowy i przemyślałam swoje zamierzenia na przyszłość. Rozpoczęłam staż na nauczyciela dyplomowanego. 30 sierpnia 2001 roku oddałam wniosek do Dyrektora Szkoły o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego. Po przeanalizowaniu moich mocnych i słabych stron opracowałam Plan Rozwoju Zawodowego, który we wrześniu złożyłam. Został on zatwierdzony do realizacji.

Nawiązałam współpracę z doradcą metodycznym
     W grudniu 2001 roku zgłosiłam się do pani Ireny Żywno metodyka nauczania zintegrowanego w CEN w Koszalinie w celu konsultacji w sprawie gromadzenia wymaganej dokumentacji związanej z awansem. Przedstawiłam swoją propozycję innowacji pedagogicznej "Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych uczniów klas I – III". W marcu 2002 roku, oddałam napisaną innowację do zaopiniowania przez metodyka nauczania zintegrowanego.
     Nawiązałam również współpracę z metodykiem CEN w Koszalinie panią Bogusławą Zaułską w sprawie tworzenia w mojej szkole klasy integracyjnej. Po konsultacji z Dyrektorem Szkoły i Radą Pedagogiczną zaprosiliśmy panią konsultant do szkoły. Poprowadziła Radę szkoleniową: „Przygotowanie nauczyciela do pracy w szkołach i klasach integracyjnych".
     Po konsultacji z panią Załuską napisałam projekt klasy integracyjnej. Od 1 września 2002roku klasa integracyjna została utworzona.

     Uczestniczyłam w pracach organów szkoły dotyczących realizacji jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań.
Współtworzyłam:
  • Program Wychowawczy Szkoły
  • Wewnątrzszkolny System Oceniania , w szczególności w klasach I-III
  • Plan wynikowy w klasach I-III
Byłam przewodniczącą zespołu opracowującego:
  • Program Profilaktyki Szkoły
  • Punktową ocenę z zachowania dla uczniów szkoły
  • W każdym roku układałam i aktualizowałam harmonogramy dyżurów nauczycieli w czasie przerw oraz opracowałam Regulamin Nauczyciela Dyżurującego.
    Uczestniczyłam w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli na temat:
  • Nauczyciel na ścieżce awansu zawodowego.
  • Metodologia ścieżek dydaktycznych.
  • Przygotowanie nauczyciela do pracy w szkołach i klasach integracyjnych.
  • Problem agresji wśród uczniów.
  • Formy pracy nad planem wynikowym.
  • Problem dysleksji wśród uczniów.
Opracowałam materiały na posiedzenia Rady Pedagogicznej: osiągnięcia dydaktyczne mierzone za pomocą testów i sprawdzianów,
zestawienia wyników nauczania w klasach I-III po I półroczu i na koniec roku szkolnego,
praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
promowanie możliwości szkoły na zewnątrz,
wskazówki do pracy z dzieckiem nadpobudliwym,
wpływ umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem na powodzenie dydaktyczne uczniów.
     Wiedza zdobyta w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia przyczyniły się do umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w swojej pracy z uczniem.

Wdrożyłam wewnątrzszkolny systemu oceniania.
     Na podstawie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, opracowałam przedmiotowy system oceniania nauczania zintegrowanego i wdrożyłam go do realizacji. Koncentrowałam się w nim na małych osiągnięciach i zaletach ucznia. Uwzględniłam potrzeby i zainteresowania oraz różnice rozwojowe i rytm pracy poszczególnych uczniów.
     Współpracuję systematycznie z rodzicami moich wychowanków. Informuję ich o postępach uczniów w nauce i zachowaniu, nie tylko podczas zebrań, ale także podczas spotkań indywidualnych w szkole i niekiedy w domu ucznia.
     Razem z zespołem innych nauczycieli z mojej szkoły opracowałam Wewnątrzszkolny System Oceniania wraz z ankietami ewaluacyjnymi dla uczniów i rodziców.

Aktywnie i systematycznie współpracowałam ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami:
  • Współpraca z Gminną Komisją do spraw Profilaktyk i Rozstrzygania Problemów Alkoholowych.
         Prowadzę od 1999roku Świetlicę Terapeutyczną dla dzieci z rodzin z dysfunkcjami. Organizuję dla dzieci spotkania opłatkowe i wielkanocne. Sporządziłam listę dzieci z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej z prośbą o dofinansowanie wycieczek szkolnych.
  • Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
         Prowadzę w czasie wakacji i ferii zimowych zajęcia świetlicowe. Występuję z prośbą o środki finansowe na dożywianie dzieci z rodzin najuboższych. Jako wychowawca klasy I dostarczyłam wykaz dzieci będących w trudnej sytuacji materialnej. Dzieci otrzymały "Wyprawki szkolne"
  • Współpraca z leśniczym i myśliwym
         Uczniowie klas I-IV biorą udział w corocznym zbieraniu żołędzi i kasztanów, którymi dokarmia się zimą zwierzęta. Organizuję spotkania z przedstawicielem koła łowieckiego, który wyjaśnia arkana sztuki łowieckiej Zapraszam go również na wszystkie uroczystości szkolne. Zdobył tytuł „Przyjaciel Szkoły".
     Leśniczy systematycznie i bardzo chętnie współpracuje ze szkołą i moją klasą. Otrzymuję gazety do klasowej biblioteczki: "Poznaj Las" i "Eko i My". W ramach szkolnego Koła Ekologicznego spotykamy się z leśniczym pięć razy do roku.
Dzieci obserwują i notują zmiany fenologiczne zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku. Obserwujemy prace związane z planową gospodarką leśną.

Organizowałam i brałam czynny udział w imprezach na rzecz szkoły i środowiska. Były to m. in.:
  • Ogólnopolska akcja „Sprzątanie Świata" ( IX.2000, IV i IX.2001, 2002, 2003 r. )
  • Zbierałam fundusze na rzecz szkoły współorganizując zabawę andrzejkową 2002rok
  • Dzień Europejski ( 2001, 2002, 2003,2004 r. )
  • Dzień Sportu ( 2001, 2002, 2003 r. )
  • Organizacja i przygotowanie "Wielkanocnej Wystawy Prac" dla dzieci , rodziców i całej społeczności lokalnej (IV.2001)
  • Akcja pomocy dla Koszalińskiego Schroniska dla zwierząt - Zbiórka produktów żywnościowych ( 2002r.)
  • Gminna Sztafeta Ekologiczna VI2002
  • Loteria Fantowa w ramach Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy ( 2001, 2002, 2003 r.)
  • Organizowałam wycieczki w okresie stażu ( do kina i teatru w Koszalinie 10 wyjazdów)
  • Organizowałam wycieczki w okresie stażu do Kołobrzegu, Wrocławia i Kotliny Kłodzkiej, Krakowa , Wieliczki i Zakopanego, Słowińskiego Parku Narodowego.
  • Współpracując z rodzicami organizowałam Dzień Rodziny(2001,2002,2003)
  • Zorganizowałam ognisko dla rodziców z okazji ich święta (2004)
  • Przygotowywałam apele i konkursy z okazji Dnia Ziemi w (2001,2002,2003,2004)
  • Zorganizowałam i przeprowadziłam konkurs z okazji Dnia Wiosny "Szukamy zwiastunów wiosny" III.2004
  • Prowadziłam wystawy prac plastycznych w klasie nr 15 i na górnym holu
  • Przygotowałam gazetki na temat ochrony przyrody.
  • Ważniejsze informacje i fotografie nt. wydarzeń i uroczystości z życia szkoły umieszczam na gazetce szkolnej
  • Wydawałam szkolną gazetkę ekologiczną.
     Wszystkie uroczystości były dla mnie inspiracją do działań na rzecz szkoły i środowiska lokalnego. Przyczyniły się do rozwijania zainteresowań uczniów. Uczyły tolerancji, potrzeby pomocy innym i zgodnego współdziałania w zespole.

Dokumentuję realizację planu rozwoju zawodowego
      Przez okres stażu wzbogacałam swój warsztat pracy. Opracowałam wiele scenariuszy lekcji, testów i ankiet. Skompletowałam pomoce dydaktyczne do nauczania przedmiotu. Wzbogacam swoją wiedzę czytając literaturę fachową. Na bieżąco zapoznaję się z nowościami wydawniczymi, uczestniczę w spotkaniach organizowanych przez przedstawicieli różnych wydawnictw. Zebrane materiały pozwoliły mi na sprawne napisanie sprawozdanie z planu rozwoju zawodowego.

W sferze osobistej zrealizowałam następujące zadania:

Oceniam własne umiejętności.
     We wrześniu 2001 roku dokonałam przeglądu osiągnięć, nabytych umiejętności, zdobytych kwalifikacji i określiłam kierunek doskonalenia. Zanalizowałam i opisałam swój dziewiętnastoletni dorobek.

Obserwuję i analizuję osiągnięcia ucznia.
     W czasie trwania stażu zbierałam informacje o uczniu według przygotowanych narzędzi: testów osiągnięć ucznia, wytworów prac, karty obserwacji uczniów klas I-III.
     W roku szkolnym 2001/2002 opracowałam zestaw narzędzi do badania osiągnięć uczniów. Był to test końcoworoczny dla klasy III. Sprawdzał następujące kompetencje uczniów: czytanie ze zrozumieniem, wykorzystanie wiedzy w sytuacjach typowych i problemowych, pisanie swobodnych tekstów . Opracowałam wyniki i dokonałam analizy jakościowej i ilościowej zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego według Bolesława Niemierki. Następnie z wynikami została zapoznana Rada Pedagogiczna. Test wykazał dobrą znajomość kompetencji uczniów klasy III. W klasie IV należy zwrócenie uwagi na pisanie przez dzieci swobodnych tekstów, ponieważ sprawność ta wypadła w teście najsłabiej.
     Szczególną opieką i pomocą otaczam dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Z myślą o nich napisałam program pracy dla dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym uczących się w szkole masowej.
     Rozwijałam również zdolności i zainteresowania ucznia poprzez organizowanie konkursów klasowych: "Pięknego Czytania", "Recytatorskiego", "Tabliczki Mnożenia, "Ekologicznego"

Poszerzam wiedzę i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu.
     Brałam czynny udział w pracach zespołu samokształceniowego Współpracowałam z nauczycielami nauczania zintegrowanego i integracyjnego.
     Zdobytą wiedzą i doświadczeniem dzielę się z koleżankami w pracy. Wielokrotnie spotykałyśmy się w ramach szkoleń WDN. Sprzyja to podnoszeniu jakości pracy szkoły. Podczas spotkań planujemy naszą pracę, a także wymieniamy się swoimi doświadczeniami i wiedzą zdobytą na kursach.
Opracowałam i omówiłam zagadnienia dotyczące :
  1. Wspierania i wspomagania rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego uczniów zdolnych w tym:
    • diagnozowania potrzeb ucznia klas I- III,
    • stosowania aktywnych metod i technik w pracy edukacyjnej z dzieckiem zdolnym,
  2. Projektowanie warunków dla rozwoju dziecka w nauczaniu zintegrowanym w tym:
    • psychologiczne podstawy kształcenia zintegrowanego,
    • kształcenie kompetencji kluczowych,
  3. Konstruowania testów w nauczaniu zintegrowanym.
  4. Plany wynikowe, ich struktura i sposób tworzenia
  5. Kształcenie postawy proekologicznej.
  6. Praca z dzieckiem 6-9 letnim o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
     Opracowujemy materiały na potrzeby szkoły i jej promocje w środowisku. Inicjujemy działania nowatorskie poprzez prezentowanie własnych programów autorskich. Przygotowujemy dekoracje, wystawy, inscenizacje, itp.
     Od 2002 roku jestem liderem zespołu integracyjnego. Podczas spotkań z nauczycielami uczącymi w klasach integracyjnych zajmujemy się problemami dotyczącymi pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wypracowuję materiały do pracy w klasach integracyjnych. Często sięgam po literaturę fachowa i służę koleżankom pomocą.
Opracowałam i omówiłam materiały dotyczące :
  • Współpraca nauczycieli na lekcjach w klasie integracyjnej.
  • Integracyjne formy nauczania i wychowania.
    • Nauka tolerancji
    • Integracja zespołu klasowego
  • Wspierania i wspomagania rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  • Zasady nauczania dzieci upośledzonych umysłowo.
  • Ocenianie uczniów niepełnosprawnych.
  • Diagnoza i terapia pedagogiczna dziecka z trudnościami w mówieniu, czytaniu i pisaniu.
  • Ćwiczenia funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej.
     Materiały wypracowane podczas spotkań systematycznie gromadzę w teczkę "Nauczania dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych". Umieszczam w niej ciekawe , wypracowane przez siebie i koleżanki materiały.

Dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem.
     Materiały , które wypracowałam przeznaczone są do użytku wewnętrznego szkoły jako pomoc metodyczna dla nauczycieli i złożone w bibliotece szkolnej. Są to: Innowacja pedagogiczna "Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych uczniów klas I-III".
Projekt klasy integracyjnej.
scenariusze z uroczystości szkolnych.
referaty:
  • Wpływ umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem na osiągnięcia edukacyjne uczniów.
  • Rola nauczyciela wspomagającego w klasie integracyjnej.
  • Praca z dzieckiem nadpobudliwy
     Wymiana doświadczeń nie ograniczała się tylko do obszaru naszej szkoły.
     W roku szkolnym 2003/2004 opublikowałam swoje materiały dydaktyczne na stronie internetowej www. literka. pl.

Uzyskałam dodatkowe kwalifikacje.
     Uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych przez CEN w Koszalinie. Dzięki kursom wzbogaciłam swoją wiedzę. Uzyskane kwalifikacje pozwalają mi wykorzystać zdobyte wiadomości w praktyce szkolnej. W nauczaniu zintegrowanym często stosuję metody aktywizujące, dramy, swobodnych tekstów C.Freineta. Technika komputerowa pozwala mi urozmaicać zajęcia lekcyjne i sprawniej sprawdzać widzę i umiejętności uczniów.
     Doskonaliłam swoje umiejętności z zakresu obsługi komputera i korzystania z internetu. W lipcu 2002 ukończyłam kurs z zakresu technologii informacyjnej. W lipcu 2002roku ukończyłam Studia Podyplomowe w zakresie Edukacji Zintegrowanej obejmującej naukę dzieci 6 – 9 letnich . Kurs kwalifikacyjny z Oligofrenopedagogiki X 2002r.

Samodzielnie studiuję literaturę pedagogiczną.
     Doskonaliłam swoją wiedzę i umiejętności poprzez czytanie literatury pedagogicznej, psychologicznej i metodycznej. Dużo wskazówek rad i sugestii i ciekawych rozwiązań metodycznych znalazłam w czasopismach pedagogicznych: "Życie Szkoły", "Głos Nauczycielski", "Nowa Szkoła", Oświata i Wychowanie"
     Prowadziłam spis literatury, którą przeczytałam i wykorzystałam w pracy z dziećmi. Zdobyta wiedza teoretyczna pomagała mi w praktyce rozwiązywać problemy w edukacji wczesnoszkolnej, zarówno te o charakterze pedagogicznym jak również wychowawczym. Szczególnie była mi pomocna w pracy na lekcjach z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych i uczniem zdolnym.

Pełnię dodatkowe funkcje w szkole oraz podejmuje dodatkowe zadania.
     Przez cały okres pracy zawodowej wykonywałam obok pracy dydaktycznej dodatkowe zadania, które są nierozłącznie związane z prawidłowym funkcjonowaniem szkoły.
Pełniłam funkcje:
  • Przewodniczącego zespołu integracyjnego.
         Jako przewodnicząca dbałam, aby praca w klasach integracyjnych przebiegała według przyjętego harmonogramu.
  • Członka Szkolnego Zespołu Wychowawczego
  • Członka Zakładowego Funduszu Socjalnego.
Opiekuna:
  • Szkolnego Koła Ekologicznego.
      Opracowałam cele i zadania spotkań ekologicznych. Realizowałam stworzony przez siebie program dydaktyczno – wychowawczy "Mamy tylko jedną Ziemię". Aby rozbudzić zainteresowania ekologiczne wśród uczniów naszej szkoły członkowie koła redagują i wydają gazetkę ekologiczną "Mały Ekolog", przygotowali kilka inscenizacji .
     Na zajęciach dzieci uczą się samodzielnie wskazywać pozytywne i negatywne aspekty integracji człowieka ze środowiskiem. Potrafią planować i podejmować zadania ekologiczne w najbliższym otoczeniu oraz próbują wypracować własne , ekologiczne strategie życiowe. Działalność koła widoczna jest na szkolnej tablicy umieszczonej na korytarzu. Czynnie uczestniczymy w dokarmianiu zwierząt w czasie zimy. Corocznie włączamy się do akcji "Sprzątania Świata oczyszczając swoją okolicę według stałego schematu. W kwietniu przystąpiliśmy do akcji organizowanej przez PGK w Koszalinie pod hasłem: "Porządek w koszu"
  • Byłam opiekunem stażu nauczyciela kontraktowego (przed stażem).
         Od września 2000roku do 31 maja 2001roku byłam opiekunem stażu Pomagałam koleżance przy pisaniu planu rozwoju, układaniu rozkładów materiału, kompletowaniu potrzebnych materiałów.. Prowadziłam lekcje pokazowe, obserwowałam prowadzenie lekcji przez nauczyciela kontraktowego. Służyłam koleżance pomocą w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych.

W zakresie sfery dydaktycznej zrealizowałam następujące zadania:
      Wdrażam w procesie dydaktycznym programy i innowacje pedagogiczne. W okresie stażu opracowałam i wdrożyłam własne programy i inne przedsięwzięcia na rzecz podwyższania jakości pracy szkoły.
     Pierwszym z nich była innowacja: „Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych uczniów klas I-III" przygotowana i wdrażana w klasie I i II , będzie kontynuowana w przyszłym roku szkolnym w klasie III .
     Realizując potrzeby środowiska podjęłam się opracowania i wdrożenia programu „Profilaktyka uzależnień". Realizację programu podjęłam na Świetlicy Terapeutycznej, którą prowadzę w naszej szkole od 1999roku.
      Napisałam program klasy III dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim uczących się w szkole masowej.
We wrześniu 2002. napisałam program i prowadzę społecznie Szkolne Koło Ekologiczne.
W marcu 2002roku napisałam projekt tworzenia klasy integracyjnej. Od września 2002 powstała IV klasa integracyjna , w której uczy się pięcioro dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.
Byłam przewodniczącą zespołu opracowującego Program Profilaktyki Szkoły.
Rozwijałam zdolności i zainteresowania uczniów. Promowałam edukację zdrowotną i ekologiczną, której głównym celem było poszerzenie wiedzy z zakresu higieny osobistej, prawidłowego odżywiania , aktywnego spędzania czasu wolnego, oraz przyjaznego współistnienia ze środowiskiem naturalnym. Praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych zaowocowała utworzeniem klasy integracyjnej.
Przygotowywałam również uczniów do konkursów szkolnych i pozaszkolnych. Przygotowywani przeze mnie uczniowie zdobywali nagrody i wyróżnienia:
  • Przygotowywałam uczniów do Międzynarodowego Konkursu Matematycznego "Kangur". Byli to uczniowie z klasy III i IV. Z satysfakcją mogę powiedzieć, że uczeń z naszej szkoły zdobył nagrodę II stopnia (Damian Zielonka)
  • Przygotowałam uczniów do udziału w konkursie „Ptaki, ptaszki i ptaszęta" ( 2002, 2003 ,2004r.),
  • Klasa brała udział w konkursie organizowanym przez WSiP "Graj w zielone klasy",(otrzymaliśmy nagrodę- tablicę magnetyczną)
  • Uczniowie brali udział w konkursie prewencyjno- edukacyjnym "Generalnie bezpiecznie. Ucz się od policji".
  • Przygotowałam uczniów klasy III (2002)do udziału w gminnym konkursie " Co wiesz o swoim regionie"
  • Przygotowałam uczniów do udziału w konkursach plastycznych: "Odblaskowe Pierwszaki", "Praca strażaka", "Namaluj i wyśpiewaj bezpieczny świat".
     Wykorzystuję technologię komputerową i informacyjną w pracy pedagogicznej. Technologię komputerową wykorzystuję bardzo często w pracy pedagogicznej. Korzystałam z internetu, encyklopedii multimedialnych, programów edukacyjnych. Wykorzystuję komputer do wykonywania gazetek na potrzeby klasy. Przygotowuję sprawdziany dla uczniów. W miarę potrzeb opracowuję : dyplomy, zaproszenia, ankiety, pomoce dydaktyczne, materiały dla rodziców. Ponadto korzystałam z programu Microsoft Exel w celu dokonywania podsumowania klasyfikacji swoich wychowanków.
     W programie Power Point wykonuję prezentację do wykorzystania na lekcjach w nauczaniu zintegrowanym i na zajęciach rewalidacyjnych. W codziennej pracy wykorzystuję komputer jako narzędzie ułatwiające przygotowanie zajęć.

Doskonalę warsztat i metody pracy pedagogicznej
     Brałam aktywny udział w warsztatach przedmiotowo – metodycznych organizowanych przez CEN w Koszalinie oraz konferencjach promujących podręczniki do nauczania zintegrowanego. Pracuję na bieżąco w zespole samokształceniowym.
     Pogłębiam swoje umiejętności pedagogiczne i stosuję nowoczesne metody pracy na lekcjach w oparciu czytanie fachowej literatury, czasopism, a także korzystanie z ciekawych stron internetowych innych nauczycieli. Na bieżąco śledziłam stronę WSiP, gdzie są zamieszczane ciekawe materiały, dotyczące "Wesołej Szkoły".
     Kolejnym moim zamierzeniem z zakresu doskonalenia warsztatu pracy było urządzenie klasopracowni nauczania zintegrowanego i opieka nad nią. Z tego zadania udało mi się w pełni wywiązać. W 2001roku otrzymałam do dyspozycji salę numer 15 do nauczania klas I-III. Niestety sala ta była zaopatrzona tylko w tablicę i zniszczone stare meble. Moim zadaniem było urządzić ją tak, aby przypominała klasę, w której odbywają się lekcje dzieci w młodszym wieku szkolnym. We własnym zakresie wykonywałam gazetki, pomoce dydaktyczne, zdobywałam kwiaty, kwietniki, sprzęt audio video, akwarium i inne rzeczy, które sprawiły, że dzisiaj moja sala jest ładna i kolorowa. Wspólnie z rodzicami odnowiłam regał i biurko. Gazetki i pomoce dydaktyczne są na bieżąco aktualizowane, mogę zawsze liczyć na pomoc rodziców.

W sferze wychowawczo - opiekuńczej zrealizowałam :

Na podstawie program wychowawczy szkoły iokreśliłam zadania nauczyciela wychowawcy.
     Uczestniczyłam w realizacji szkolnych zadań wychowawczych i opiekuńczych. Opracowała wraz z rodzicami plan pracy wychowawczej na poszczególne lata dla klasy, której byłam wychowawcą i wdrażałam go do realizacji. Na początku roku szkolnego w klasie I zapoznałam uczniów z ich prawami i obowiązkami. Zawarliśmy wspólnie kontrakt, który pozwolił na sprecyzowanie konkretnych i możliwych do osiągnięcia celów z uwzględnieniem tolerancji wobec błędów i porażek, które mogą się każdemu przydarzyć. Ma również na celu w atrakcyjny i jasny sposób wdrożyć dziecko do odpowiedniego postępowania.
     W wychowaniu uczniów zwracam uwagę na prawidłowe relacje między nimi, na przestrzeganie zasad kultury osobistej, szacunku do drugiego człowieka, rozumienie osób o odmiennych poglądach, wyznaniach itp.
     Poprzez realizacje zajęć i zabaw integruję zespół klasowy. Zawsze cieszę się z osiągnięć indywidualnych i zespołowych moich wychowanków zachęcając ich do dalszej pracy. Zapewniałam uczniom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Wdrażam do zachowania dyscypliny i porządku w szkole i poza nią.

Poznałam sytuację rodzinną wychowanków.
     Na początku klasy I przeprowadziłam ankietę wśród rodziców, dotyczącą ogólnych informacji o dziecku, warunkach domowych, zainteresowaniach, sytuacji materialnej. Starałam się poznać środowisko moich wychowanków, ich sytuację w domu, problemy z jakimi się spotykają, schorzenia na jakie cierpią.
     Zdobyte informacje służą mi do indywidualizacji w pracy wychowawczej i dydaktycznej. Przeprowadziłam też wywiad z rodzicami i z dziećmi na temat pracy domowej ucznia. Zawsze jestem otwarta na uwagi rodziców dotyczące edukacji ich dzieci.

Sporządziłam plan spotkań z rodzicami.
     Kontakty z rodzicami to podstawowy element współdziałania szkoły z domem rodzinnym dziecka. Realizując program wychowawczy, ściśle współpracuję z rodzicami moich wychowanków. Odbywam wiele spotkań, prowadzę rozmowy indywidualne na temat zachowania i wyników osiąganych w nauce. Pomagam w rozwiązywaniu różnych trudnych problemów wychowawczych i dydaktycznych..
     Wychodząc naprzeciw potrzebom rodziców, postanowiłam poświęcić dwa spotkania w ciągu roku szkolnego na pedagogizację rodziców. Wygłosiłam następujące referaty:
  • Przyczyny niepowodzeń wychowawczych.
  • Żyć w przyjaźni z dzieckiem.
  • Zaburzenia rozwoju i ich wpływ na niepowodzenia szkolne.
  • Agresja wśród dzieci oraz sposoby jej zapobiegania.
  • Praca z dzieckiem nadpobudliwym.
  • Matematyka, wcale nie musi być trudna.
     Przygotowałam "Gazetki dla rodziców", w których przedstawiałam sposoby pomocy dziecku w nauce np.: tabliczki mnożenia, wyrabianie czujności ortograficznej itp.

Pogłębiam wiedzę i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów w zmieniającej się rzeczywistości.
     Szkoła, w którym pracuję jest szkołą wiejską. Zauważyłam, że uczniowie nie mają możliwości wyjazdu w celach turystycznych z rodzicami.
     Postawiłam sobie za cel: pokazanie dzieciom najciekawszych miejsc i zabytków naszego kraju. Ukończyłam kurs dla kierowników wycieczek szkolnych i obozów wędrownych.
     W roku szkolnym 2000/2001 pojechałam w czerwcu na 5 dniową wycieczkę Kraków- Wieliczka- Zakopane. Uczniowie byli zachwyceni i pełni wrażeń po wycieczce.
     W czerwcu 2002 roku zorganizowałam kolejną pięciodniowa wycieczkę: Wrocław- Kotlina Kłodzka. Zobaczyliśmy najciekawsze zabytki tego rejonu
     Na wycieczkach śniadania i kolacje przygotowaliśmy samodzielnie, dlatego koszty wycieczek były zawsze niższe niż w biurach podróży. W związku z tym na wycieczkę mogli pojechać uczniowie mający trudną sytuację materialną. Część uczestników wycieczki korzystała z dofinansowania z zakładów pracy rodziców oraz Komisji do Spraw Profilaktyki i Rozstrzygania Problemów Alkoholowych.
      W czerwcu 2003 roku pojechałam z dziećmi na wycieczkę jednodniową do Kołobrzegu. Odwiedziliśmy Wioskę Indiańską w Zieleniewie oraz Pirata w Latarni Morskiej. Wielu uczniów miało okazję pierwszy raz w życiu zobaczyć Morze Bałtyckie i wiele innych ciekawych miejsc i zabytków. W tym roku szkolnym planuję wycieczkę do Słowińskiego Parku Narodowego oraz do Parku Wodnego w Darłówku.

Aktywnie realizuję zadania wychowawcze i opiekuńcze z dziećmi.
     Prowadzę zajęcia pozalekcyjne z uczniami mającymi trudności w nauce (zajęcia rewalidacyjne) i problemy rodzinne i adaptacyjne (świetlica terapeutyczna).
     W nauczaniu zintegrowanym w trakcie codziennej pracy otaczam szczególną opieką i pomocą dzieci o obniżonych wymaganiach edukacyjnych, uczniów nieśmiałych i izolowanych. Uczę samodzielności i odpowiedzialności. Przeciwdziałam agresji, stosując zajęcia pobudzające pozytywne myślenie, akceptację siebie, obniżające agresję.

Podsumowanie

     Przedstawione sprawozdanie obejmuje tylko niespełna trzyletni okres z mojej dziewiętnastoletniej pracy zawodowej. W latach poprzedzających staż równie sumiennie i rzetelnie wykonywałam wszystkie zadania wynikające z moich obowiązków i potrzeb szkoły. Pomimo tylu lat pracy w zawodzie, ciągle uczę się czegoś nowego. Każdego roku odkrywam nowe rozwiązania, stosuję ciekawsze metody i pomysły, które umożliwiają wszechstronny rozwój dzieci. Często pracuję metodami aktywnymi z wykorzystaniem wszystkich pomocy jakie posiada szkoła oraz moich własnych. Jestem pozytywnie nastawiona na nowości dydaktyczne i metodyczne. Praca z dziećmi i dla dzieci daje mi niezmiernie dużo satysfakcji i zadowolenia.
     Analizując moją pracę w okresie stażu stwierdzam, że zrealizowałam wszystkie zadania wytyczone w planie rozwoju zawodowego.
     W sprawozdaniu z całą pewnością wiele zadań zostało przedstawionych zbyt ogólnie, a część zbyt szczegółowo – być może jest to skutek różnego emocjonalnego stosunku do nich. Przyznaję, że realizacja niektórych zadań sprawiła mi dużo więcej przyjemności niż realizacja innych, jednak satysfakcja po wykonaniu każdego z nich była podobna.
     Myślę, że wykonane zadania znacznie przyczyniły się do wzrostu jakości mojej pracy i jeszcze lepszego funkcjonowania szkoły. Wiele z nich to zadania o charakterze ciągłym, które zamierzam kontynuować. W przyszłości nadal zamierzam podnosić swoje kwalifikacje i korzystać z różnych form doskonalenia zawodowego tak aby warsztat mojej pracy był coraz doskonalszy.

opracowała Alicja Jońska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie