Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Żyj zdrowo i szczęśliwie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1027 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 PROGRAM DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH WŚRÓD UCZNIÓW I RODZICÓW

Adresaci programu :
Uczniowie, rodzice i prawni opiekunowie uczniów klas I – III gimnazjum.

Prowadzący:
Nauczyciele, pedagog szkolny ( posiada uprawnienia do prowadzenia programu profilaktycznego „ Alkohol kradnie wolność” oraz „ Jak żyć z ludźmi”), policja.

Opis problemu:
     Punktem wyjścia do opracowania programu działań profilaktycznych „ Żyj zdrowo i szczęśliwie” były bezpośrednie rozmowy z rodzicami i uczniami oraz pojawienie się zachowań agresywnych wśród uczniów, sygnały dotyczące spożywania alkoholu, palenia papierosów, sięgania po narkotyki oraz wąchania kleju.
     Zapewnienie optymalnych warunków rozwoju zarówno intelektualnego jak i fizycznego, zapewnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży stanowi podstawowe zadanie przed którym stoją rodzice, nauczyciele i szkoła. Należy zdać sobie sprawę, że życie niesie coraz więcej zagrożeń czyhających na młodzież. Uczniowie poddawani są bardzo agresywnym, starannie przygotowanym i skutecznym działaniom mediów. Często w domu dotyka ich pośrednio problem bezrobocia, braku środków finansowych a w efekcie ucieczka rodziców w uzależnienia.
     Ogromny wpływ ma też środowisko rówieśnicze, które proponuje ucieczkę w zapomnienie. Dużym zagrożeniem współczesnego świata jest problem agresji wśród dzieci i młodzieży, u którego źródeł leży doznawanie różnych form przemocy (fizycznej, psychicznej, seksualnej, opuszczenia); uczucie bezsilności, upokorzenia, złości lub rozpaczy i zagrożenia oraz zachowania agresywne wobec naszych wychowanków ze strony rodziców, rówieśników, nauczycieli i innych osób.
     Nie bez znaczenia na zachowania agresywne uczniów pozostaje także wpływ obserwowanych w mediach wojen, konfliktów zbrojnych między państwami, oglądanie filmów sensacyjnych, gwałtu, przemocy, zabawa większością gier komputerowych. Stąd w pracy wychowawczej nie może zabraknąć sposobów radzenia sobie z agresją po to by przeciwdziałać zjawiskom agresywnego zachowania oraz coraz pełniej zrozumieć rolę dorosłych w tym trudnym zadaniu. W obliczu istniejących zagrożeń uczniom niezbędna jest wielokierunkowa pomoc. Należy stworzyć im warunki nie tylko do prawidłowego rozwoju, promować zdrowy styl życia ale cały czas czuwać nad jego przebiegiem.
     Systematyczne działania profilaktyczne są środkiem zabezpieczającym uczniów przed sięganiem po różnego typu środki odurzające i skupienie się nad podstawowym obszarem działania jakim jest dobry przykład dawany przez dorosłych (rodziców i nauczycieli) może odnieść właściwy skutek w działaniach profilaktycznych we współczesnym świecie.

Cele programu:
Adresowanego do uczniów:

  • ułatwienie poznania siebie i refleksji nad sobą,
  • uczenie zachowań asertywnych, w tym umiejętności wyrażania uczuć,
  • wskazanie konstruktywnych sposobów w radzeniu sobie ze stresem i sytu-acjami trudnymi,
  • kształtowanie umiejętności komunikowania się z innymi,
  • dostarczanie informacji o alkoholu i innych substancjach uzależniających oraz o zagrożeniach towarzyszących ich zażywaniu,
  • wzrost samoakceptacji i zadowolenia z siebie, bezpieczeństwa w grupie,
  • pokazanie perspektyw zdrowego życia i drogi do satysfakcji osobistych bez zażywania alkoholu i innych substancji uzależniających,
  • oferowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu.
Adresowanego do rodziców:
  • ukazanie mechanizmu powstawania zachowań agresywnych u młodzieży,
  • wzbogacenie wiedzy w informacje związane z problemem uzależnień,
  • dostarczenie informacji dotyczących występowania agresji wśród młodzieży szkoły,
  • ustalenie wspólnych działań rodziców i nauczycieli w przypadku powstania konkretnego zagrożenia.
Treści:
  1. Kształtowanie „ zdrowej osobowości” pod względem emocjonalnym, psychicznym oraz społecznym.
  2. Rozwijanie zainteresowań uczniów.
  3. Kształtowanie właściwego stosunku do różnych przejawów subkultur młodzieżowych.
  4. Zapoznanie uczniów z rodzajami uzależnień występujących we współczesnym świecie.
  5. Zapoznanie uczniów ze skutkami wszelkich uzależnień i omówienie sposobów ich zapobiegania.
  6. Wyrabianie właściwych nawyków dotyczących spędzania wolnego czasu.
  7. Rozwijanie u uczniów asertywności.
  8. Zapoznanie rodziców z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi uzależnień grożących ich dzieciom o zjawisku agresji i przemocy, ukazanie przyczyn i skutków zachowań agresywnych.
  9. Zorganizowanie różnych form spędzania wolnego czasu przez uczniów.
  10. Kształtowanie u uczniów umiejętności segergowania i krytycznego odbioru informacji oraz wytworów kultury masowej.
  11. Zapoznanie uczniów z podstawową wiedzą na temat sekt, przyczyn ich atrakcyjności i mechanizmu psychomanipulacji.
  12. Informacja o instytucjach, miejscach pomocy dla rodziców i uczniów borykających się z trudnościami.
Formy i metody pracy:
Warsztaty, pogadanki, wykłady, referaty, zajęcia pozalekcyjne.

Przewidywane efekty działań:
     Przewidywane efekty działań po wdrożeniu programu działań profilaktycznych to:
  1. Głębsze zrozumienie przez uczniów i rodziców problemów wszelkich zagrożeń, agresji.
  2. Szkoła organizuje zajęcia pozalekcyjne spełniające oczekiwania uczniów i promujące zdrowy styl życia.
  3. W szkole podejmowane są tematy trudne ( przemoc, sekty, szkodliwość palenia, zażywanie alkoholu i narkotyków).
  4. Uczniowie potrafią wyciszać agresję, radzić ze stresem.
  5. Wzajemna pomoc i współpraca rodziców, wychowawców, nauczycieli i szkoły w procesie dydaktycznym i wychowawczym.
Miejsce realizacji programu:
     Program realizowany jest w ciągu całego etapu edukacyjnego podczas wywiadówek, zebrań z rodzicami oraz w trakcie warsztatów profilaktycznych i zajęć pozalekcyjnych.

Sposób oceny efektów:
     Informacje do ewaluacji będą uzyskane podczas bezpośrednich rozmów z uczniami i rodzicami, dyskusji. Obserwacji dokumentacji przebiegu zajęć pozalekcyjnych oraz analizy przeprowadzonych ankiet.

Opracowała Ewa Kubisz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie