Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Znaczenie organizacji czasu wolnego w rewalidacji dzieci upośledzonych umysłowo

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3004 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Zaburzone procesy myślowe, trudności przystosowawcze blokują skutecznie ujawniane przez dzieci upośledzone zdolności, umiejętności, które tylko poprzez właściwe działania wychowawcze mogą być wydobyte.

Czas wolny we współczesnej cywilizacji jest jedną z wyżej cenionych wartości, wywierających wpływ na osobowość człowieka i decydujących o wartości życia. Dobrze zorganizowany i spędzony czas wolny jest tą sferą, która może rekompensować wszystkie inne niepowodzenia, dawać satysfakcję i radość życia, może stać się terenem nieograniczonych możliwości rehabilitacyjnych, dlatego powinien zajmować jedno z czołowych miejsc w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo. Należy zwrócić uwagę na specyficzną sytuację życiową ludzi upośledzonych umysłowo, w której to czas wolny pełni ogromną rolę. W ich planie dnia dominuje czas wolny, ze względu na ograniczone obowiązki wynikające z niepełnego rozwoju.
Czas wolny, a ściślej sposób jego wykorzystania, może zaspokoić potrzebę twórczości, przynależności, ekspresji, działania. Każda aktywność indywidualna bądź zajęcia grupowe organizowane w czasie wolnym, przeanalizowane z punktu widzenia wartości, jakie może mieć w oddziaływaniu rehabilitacyjnym, określają kryteria przystosowania do życia społecznego.
Aktywność własna dziecka oraz zapewnienie ze strony otoczenia odpowiedniej stymulacji to czynniki wpływające w istotny sposób na rozwój dziecka upośledzonego umysłowo, które zwykle jest dzieckiem biernym. Przyczyn tej bierności należy szukać w różnego rodzaju zaburzeniach sfery emocjonalno-motywacyjnej, spowodowanych specyficznymi doświadczeniami dzieci. Odczuwany przez nie lęk przed możliwością doznania kolejnej porażki, przeświadczenie o mniejszej wartości własnej, potwierdzane przez brak sukcesów, powodują zahamowanie aktywności. Dziecko o obniżonej sprawności umysłowej potrzebuje w większym stopniu niż jego rówieśnicy przemyślanej stymulacji ze strony otoczenia, rozbudzenia i odpowiedniego pokierowania jego aktywnością, zgodnie z jego potrzebami. Toteż od nauczyciela, jego wiedzy i bogatej osobowości, zależy czy będzie umiał wzbudzić, zainteresować i rozwinąć w dziecku upośledzonym umysłowo to, co jest wartościowe, znaczące i ludzkie.
Prawidłowa organizacja czasu wolnego stanowić może niewyczerpane źródło możliwości wychodzenia naprzeciw potrzebom rozwojowym osób upośledzonych umysłowo. Dzięki tej organizacji czas wolny może spełnić szczególnie ważną funkcję w życiu biopsychicznym tej grupy dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo. Czas wolny należy rozpatrywać w kilku szczególnych aspektach : wychowawczo-psychologicznym, opiekuńczym, higieniczno-zdrowotnym i rewalidacyjnym.
Aspekt wychowawczo-psychologiczny. Upośledzeni umysłowo żyją w społeczeństwie w wąskich grupach. Te właśnie grupy mogą zapewnić warunki rozwoju społecznego. Dzięki kontaktom dzieci i młodzież mają okazję do dokładnego poznania i właściwego rozumienia otaczającego świata, budzi się w nich potrzeba współdziałania z innymi, uczą się racjonalnego i kulturalnego spędzania czasu wolnego. Czas wolny dla rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo stanowi źródło dodatkowych przeżyć , wywołując żywe reakcje psychofizyczne. Możliwość udziału w zorganizowanych zajęciach w czasie wolnym znacznie efektywniej pobudza, wyzwala, przekształca i wzbogaca osobowość dzieci i młodzieży, a przy tym pokazuje ich postawy, marzenia, ideały, poglądy.
Aspekt opiekuńczy. W programie organizacji opieki w czasie wolnym dzieci upośledzonych umysłowo zmierza się do zapewnienia im opieki o charakterze rodzinnym, a także pomocy w rozwiązywaniu różnych problemów pedagogicznych w środowisku.
W ramach organizacji czasu wolnego obserwuje się dążenie do niesienia pomocy w takich warunkach działania na rzecz upośledzonych, jak: bezpieczeństwo i zdrowie (zapewnienie bezpiecznych i zdrowych warunków spędzania czasu wolnego); postępowanie kompensacyjne (zaspokojenie potrzeb ujawnionych oraz utajonych, wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo, wzmacnianie ich poczucia wartości); zapobieganie trudnościom i niepowodzeniom (dostosowywanie czynności do możliwości dzieci i młodzieży, dozowanie tempa pracy i stopniowanie trudności zadań, a także pomoc, dobra rada, dodatkowe objaśnienia); bezpośredniość świadczeń (każdy jest cierpliwie wysłuchany, otrzymuje poradę, poddawany jest zabiegom zmierzającym do wyciszenia niepokojów, zapewnienia dobrego samopoczucia); ulepszenie środowiska życia (przygotowanie społeczności lokalnej do zadań opiekuńczych, wychowawczych i rewalidacyjnych).
Aspekt higieniczno-zdrowotny. Czas wolny ma również duże znaczenie higieniczno-zdrowotne. Sposób spędzania wpływa na odprężenie psychofizyczne organizmu. Organizowane dodatkowo ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne i usprawniające hartują organizm, rozwijają odpowiednie sprawności, regulują wadliwą przemianę materii. Wykorzystanie higieniczno-zdrowotnych aspektów czasu wolnego, to przede wszystkim poznanie warunków życia upośledzonych umysłowo oraz stanu ich zdrowia.
Aspekt rewalidacyjny. Rewalidacja to specjalnie organizowana działalność opiekuńczo-wychowawcza, zmierzająca do najpełniejszego rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo. Rewalidacyjna wartość czasu wolnego polega na tym, że stwarza on sytuacje, w których upośledzeni umysłowo muszą przejawiać inicjatywę, aktywność, mają okazję do samodzielności i samostanowienia o sobie.
Jednym z pozytywnych aspektów czasu wolnego jest możliwość wyboru przez samych uczestników form i treści zajęć odpowiadających ich własnym potrzebom, zainteresowaniom i możliwościom. Doskonalą oni znajomość ich życia społecznego uzyskiwaną w codziennym doświadczeniu, orientują się w funkcjonowaniu różnych instytucji.


Joanna Dudek

LITERATUTA:

T. Pilch, Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w internacie, WSiP, Warszawa 1994 r
L. Ploch, Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, WSiP, Warszawa 1997 r.
S. Przybylski, Praca rewalidacyjna z osobami głębiej upośledzonymi umysłowo, WSPS, Warszawa 1986 r

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie