Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Symptomologia upośledzenia umysłowego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1513 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
AUTOR : Jasińska Lucyna


Karolina jest dzieckiem, u którego stwierdzono encefalopatię, MPDz. Urodzona z drugiej ciąży, bliźniaczej. W czasie ciąży matka miała anemię, przyjmowała preparaty witaminowe. Poród odbył się o czasie, poprzez cięcie cesarskie. W skali Apgar uzyskała 5 punktów w pierwszej minucie życia, 7 punktów w 10 min.(0 pkt.- oddech, napięcie mięśniowe, zabarwienie skóry). Ważyła 3300, długość ciała – 56 cm. Dziecko urodzone w zamartwicy. Siostra bliźniaczka rozwija się prawidłowo. Karolina była dzieckiem bardzo spokojnym. W wieku 1,7 lat matka zgłosiła się do lekarza, ponieważ zauważyła, że dziecko nie rozwija się prawidłowo. Stwierdzono wczesnodziecięce porażenie mózgowe. Od tego momentu rozpoczęto rehabilitację ruchową, która jest nadal kontynuowana. Dziecko korzysta z turnusów rehabilitacyjnych i hipoterapii.. Korzystała z odroczenia realizacji obowiązku szkolnego. Obecnie jest uczennicą klasy 0 w przedszkolu masowym. Dziewczynka będzie kontynuowała naukę w klasie integracyjnej szkoły masowej, programem specjalnym dla dzieci upośledzonych w stopniu lekkim.

SPOSTRZEGANIE – wysokie deficyty fragmentaryczne w zakresie analizy i syntezy wzrokowej, koordynacji wzrokowo- ruchowej, orientacji przestrzennej oraz poziomu grafooperacyjnego. Znacznie obniżona sprawność i szybkość spostrzegania. Spostrzeżenia są niedokładne, ma trudności z wyodrębnianiem elementów z całości. Spostrzega cechy konkretne. Nie zauważa szczegółów. Mało starannie zamalowuje przestrzenie ograniczone konturem oraz po śladzie. Rysunki są ubogie o prymitywnych uproszczeniach, mają uproszczoną schematyczną formę, pozbawione są szczegółów . Zakłócone są stosunki przestrzenne oraz proporcje elementów. Trudności w rozplanowywaniu, w rozumieniu stosunków przestrzennych na obrazku. Bardzo wolno i przy dużej pomocy odtwarza proste wzory w układankach o małej liczbie elementów. Brak podstaw do oceny analizy i syntezy wzrokowej wg testu Bander- Santucci. Dobrze orientuje się w schemacie ciała. Duże trudności w orientacji na drugim człowieku. Bardzo wolno wykonuje czynności graficzne. Lateralizacja nieustalona- leworęczność, obuooczność. Wiek motoryczny na poziomie 7 lat (na podstawie odkładania kart). Wiek graficzny 7,6 lat (na podstawie kreskowania ).

UWAGA – koncentracja uwagi krótkotrwała, dominuje uwaga mimowolna, którą przyciąga nowy, silny bodziec. Ma trudności w dłuższym skoncentrowaniu się na określonym przedmiocie lub zadaniu. Podczas wykonywania czynności ziewa, krzywi się, pyta kiedy będzie koniec. Niechętnie podejmuje się wykonywania kolejnych czynności, z trudem doprowadza je do końca. Wymaga ciągłej stymulacji, zachęcania.

PAMIĘĆ –Zapamiętuje krótkie wiersze i piosenki. Wymaga częstych powtórzeń. Wolne tempo zapamiętywania i uczenia się. Liczy z pomocą do 10, z pomocą również wykonuje działania na konkretach w zakresie 5. Nie zawsze rozumie polecenia. Zapamiętuje i wykonuje tylko jedno polecenie na raz. Dominuje pamięć krótkotrwała. Wybiórczo zapamiętuje treść odczytanego jej krótkiego, 5-cio zdaniowego tekstu. Bardzo słaba pamięć świeża, nie zapamiętuje szeregu 3-cyfrowego. Słaba pamięć logiczna.

MOWA – Znacznie opóźniony rozwój mowy. Pierwsze słowa pojawiły się ok. 1 r.ż. Mając 2 lata zaczęła formułować pierwsze proste zdania. Wypowiada się pojedynczymi wyrazami. Mowa silnie zaburzona, niewyraźna, trudna do zrozumienia, bełkotliwa, utrudnia kontakt dziewczynki z otoczeniem. Niski zasób słownictwa. Objęta jest terapią logopedyczną (1 godzina tygodniowo).

MYŚLENIE – ma charakter konkretno – obrazowy. Trudności występują w tworzeniu pojęć, rozwiązywaniu problemów, ustalaniu związków pomiędzy poszczególnymi elementami. Zna normy społeczne, jednak myślenie sytuacyjne jest obniżone. Nie rozumie związków przyczynowo – skutkowych. W obrazkach sytuacyjnych, w których należy ustalić kolejność zdarzeń wskazuje przypadkowe obrazki. Nie potrafi dokonać klasyfikacji materiału logicznego wg kształtu, wielkości i koloru. Nie zawsze potrafi wskazać podobieństwa i różnice. Dobrze definiuje pojęcia konkretne. Pojęcia abstrakcyjne definiuje przez opis lub zastosowanie. Nie różnicuje pojęć więcej – mniej – tyle samo, większy – mniejszy. Brak umiejętności wykonywania podstawowych operacji matematycznych.. Bardzo słabo rozwinięte myślenie matematyczne.

MAKSYMALNY POZIOM ROZWOJU UMYSŁOWEGO – rozwój intelektualny kształtuje się na poziomie upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim. Była badana w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej testem WISC-R , w którym stwierdzono: II skala słowna – 72, II skala bezsłowna – 69, II skala pełna – 67.

MOTORYKA – opóźniony rozwój motoryki. Zaczęła siadać około 1 r.ż., chodzić zaczęła w wieku 2 lat. Do 2 r.ż nie sygnalizowała potrzeb fizjologicznych. Dobrze radzi sobie przy wykonywaniu czynności z zakresu samoobsługi, higieny i porządku. W domu jest wyręczana w wielu czynnościach, ponieważ jest powolna i wszystko długo wykonuje (wg słów mamy). Duże napięcie mięśniowe rąk. Ruchy zamaszyste, sztywne, niezgrabne. Chód zaburzony, chwiejny. Porusza się samodzielnie.

Na podstawie tych danych , można sporządzić wykres w którym przedstawiamy : stopień upośledzenia umysłowego dziecka w stosunku do procesów poznawczych (spostrzeganie, uwaga , pamięć , mowa , myślenie , poziom rozwoju umysłowego motoryka ) .

Bibliografia :
1 . Wywiad z rodzicami
2 . Publikacje : M. Bogdanowicz , J. Kostrzewski , J. Wyczesany , J. Pańczyk
3 . Janina Wyczesany – „Pedagogika upośledzonych umysłowo” ; Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2002
4 . Badanie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej ( test WISC – R )
4 . Testy ( przeprowadzone wyłącznie do własnych potrzeb) : Bander – Santucci, wg Goodenougha , Piageta , próby kreskowania (sprawność graficzna), badanie lateralizacji
5 . Prowadzone własne obserwacje i zapiski

Przeprowadzone badania służą wyłącznie do potrzeb własnych nauczycieli np. do oceny postępu w rozwoju dziecka , lub potrzeb rodzica .

AUTOR : JASIŃSKA LUCYNA

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie