Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Specjalne potrzeby edukacyjne a dysleksja rozwojowa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1585 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


mgr Beata Ostaszewska
Szkoła Podstawowa w Surażu

Specjalne potrzeby edukacyjne a dysleksja rozwojowa
Światowe statystyki podają, że średnio co szóste dziecko, co pewien czas w swojej karierze szkolnej potrzebuje specjalistycznej pomocy. Dotyczy to tzw. dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Jak wynika ze Światowego Raportu około 20 % dzieci nie potrafi dostosować się do wymagań programu nauczania, który powszechnie obowiązuje w szkołach.
Dzieci te mogą kontynuować naukę w tzw. szkołach masowych, ale potrzebują pomocy pedagogicznej.
Powinny być uczone przez specjalnie do tego celu przygotowanych nauczycieli. Bardzo często też, potrzebują odmiennych rozwiązań organizacyjnych, np. zmiany programu nauczania, dłuższego czasu na jego opanowanie oraz indywidualnego systemu oceniania. Bardzo często bywa też tak, że dziecko jest wybitnie uzdolnione w jednym kierunku, a równocześnie ma trudności w innych zakresach. Wówczas mówimy o „specyficznych trudnościach w nauce”. Występują one u osób o co najmniej przeciętnej, a zdarza się, że i wysokiej inteligencji. W/w trudności przejawiają się najczęściej w niepowodzeniach w nauce szkolnej, a zwłaszcza w uczeniu się czytania, pisania i zagadnień matematycznych. Trudności te najczęściej ograniczają się tylko do jednej umiejętności.
Wprawdzie specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu istnieją odkąd ludzie zaczęli mowę zapisywać, jednak nazywane były zazwyczaj „ślepotą słowną”. Współcześnie dla nazwania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu wymyślono termin dysleksja. Słowo dysleksja wywodzi się z języków greckiego i łacińskiego, w których przedrostek dys- oznacza brak czegoś, trudność, niemożność, nadając w ten sposób znaczenie negatywne, zaś czasownik lego znaczy „czytam”.
Dysleksja może być dwojaka:
- rozwojowa - oznacza, iż trudności występują już od początku nauki szkolnej,
- nabyta - w wyniku uszkodzenia mózgu .
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu występują najczęściej pod postacią:
a) dysleksji - specyficznych trudności, zaburzeń w nauce czytania, którym
bardzo często towarzyszą trudności w pisaniu,
b) dysortografii - specyficznych trudności, zaburzeń w komunikowaniu się za
pomocą pisma (szczególnie z opanowaniem poprawnej pisowni, zwłaszcza
ortograficznej),
c) dysgrafii - trudności w opanowaniu właściwego poziomu graficznego pisma.

SYMPTOMY DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ
W szkole najczęściej stykamy się z dysleksją rozwojową. Informacji o objawach dysleksji dostarcza nam przede wszystkim badanie pedagogiczne: ocena głośnego czytania (tempa, techniki i liczby błędów) oraz stopnia zrozumienia przeczytanego tekstu.
Ocena poziomu pisania obejmuje analizę zeszytów i prac pisemnych dziecka: ze słuchu (dyktando), ze wzoru (przepisywanie), z pamięci.
Ponadto, rozmowa z nauczycielem i rodzicami dostarcza informacji od jak dawna obserwuje się trudności dziecka, czego one dotyczą i jak zmieniały się w ciągu życia dziecka.
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu wyróżniamy na podstawie charakterystycznych objawów.
Jeżeli uważnie i wnikliwie obserwujemy dziecko, możemy zauważyć, iż istnieje wyraźna dynamika zmian symptomów. Znajomość tego zjawiska jest niezbędna do trafnego rozpoznawania tych trudności.
W praktyce najczęściej trudności w czytaniu i pisaniu dostrzegane są dopiero u dzieci w okresie nauczania zintegrowanego, a powinno się je zauważyć już w okresie przedszkolnym - w klasie „0”, wtedy, gdy dziecko uczy się czytania.
Należy bacznie obserwować dzieci, aby w porę zauważyć dysharmonie rozwojowe, które mogą być przesłankami ryzyka dysleksji:
1) Klasa „0” (6-7 lat)
- obniżona sprawność ruchowa: dziecko słabo biega, skacze, ma trudności
z rzucaniem i chwytaniem piłki,
- trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w zakresie samoobsługi,
np. z zawiązywaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików,
- dziecko jest oburęczne, mimo prób ustalenia ręki dominującej,
- trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich
syntetyzowaniem w całość,
- wadliwa wymowa, „przekręcanie” trudnych wyrazów, przestawianie głosek
i sylab,
- trudności z zapamiętywaniem: wierszy, piosenek i poleceń,
- trudności w różnicowaniu głosek podobnych ( np. z - s , b - p , k - g ),
- trudności w orientacji w czasie, np. określaniu pory roku, dnia itp.
- trudności w nauce czytania (np. wolne tempo czytania, głoskowanie,
przekręcanie wyrazów, brak zrozumienia czytanego tekstu),
- zwierciadlane pisanie liter i cyfr.
2) Wiek szkolny (klasa I - III)
- mała sprawność ruchowa całego ciała, dziecko ma trudności
z nauczeniem się jazdy na rowerze, wrotkach, niechętnie uczestniczy w
zabawach ruchowych,
- obniżona sprawność ruchowa rąk: nie opanowane w całości czynności
samoobsługowe,
- utrzymująca się oburęczność,
- trudności w odróżnianiu prawej i lewej ręki,
- trudność w koordynacji czynności ręki i oka: brzydko i niechętnie rysuje,
pisze niestarannie, nie mieści się w liniaturze, zagina brzegi kartek,
- trudności z zapamiętywaniem tekstów wierszy, piosenek, tabliczki
mnożenia,
- wadliwa wymowa, przekręcanie wyrazów, używanie sformułowań
niepoprawnych pod względem gramatycznym,
- trudności z opanowaniem poprawnej pisowni, mylenie liter, nagminne
dodawanie lub opuszczanie liter,
- wolne tempo czytania, prymitywna technika, powolne i słabe rozumienie
tekstu.
Współwystępowanie wielu wymienionych objawów u jednego dziecka pozwala z dużą dozą prawdopodobieństwa przypuszczać, że mamy do czynienia
z „ryzykiem dysleksji”.
Pierwszym etapem udzielenia pomocy dziecku jest rozpoznanie jego trudności. Dziecko „ryzyka dysleksji” powinno być poddane badaniom diagnostycznym najlepiej w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
Badanie to pozwala na ustalenie przyczyn trudności i określenie rodzaju pomocy.
Pomoc specjalistyczną udzieloną dzieciom ze specyficznymi trudnościami
w czytaniu i pisaniu obejmuje się pod nazwą terapii pedagogicznej.
Oddziaływania te mają charakter korekcyjno - kompensacyjnych. Oznacza to, że ukierunkowane są na usprawnianie zaburzonych funkcji, oraz wspomaganie funkcji dobrze rozwijających się.
System pomocy terapeutycznej przebiega na 5 poziomach:
1. Pomoc udzielana przez rodziców pod kierunkiem nauczyciela (dzieci
o stosunkowo niewielkich trudnościach),
2. Zespół korekcyjno - kompensacyjny - w przypadku bardziej nasilonych
trudności,
3. Terapia indywidualna - dzieci, które wymagają poszerzonej pomocy
terapeutycznej,
4. Klasy terapeutyczne - posiadające autorskie programy, w których ujęto
oddziaływania terapeutyczne,
5. Stacjonarne oddziały terapeutyczne - dzieci potrzebujące intensywnej i
długotrwałej terapii.
Dzieci objęte w/w systemem mają większe szanse nie tylko na pokonanie trapiących ich trudności, ale także na podwyższenie własnej samooceny, która w procesie dydaktycznym odgrywa dużą rolę.


Opracowała: Beata Ostaszewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie