Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Projekt realizacji ścieżki edukacyjnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2831 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

opracowany przez JOANNĘ STACHOWIAK

Klasa I
Materiał 1: Jan Parandowski „Mitologia” – fr. „Stworzenie świata”; „Biblia” – fr. „Stworzenie świata”
Liczba godzin: 2 godz.
Temat zajęć: Jak powstawał świat i człowiek w „Mitologii” i w „Biblii” ?
Formy pracy z uczniem: Głośne, wyraziste czytanie tekstów; podkreślanie nazw postaci i ich czynów – wyszukiwanie w tekście informacji; praca w grupach – uzupełnianie graficznych schematów przedstawiających dwa opisy stworzenia świata; tworzenie znaków plastycznych.
Uczeń potrafi: Czytać tekst ze zrozumieniem, posługiwać się terminami mitologicznymi (nazwy bogów) i biblijnymi, wskazać różnice między monoteizmem, a politeizmem; systematyzować i utrwalać wiadomości w postaci schematu i wykresu; transponować informacje z tekstu na płaszczyznę plastyki – znak (logo); sporządzić opis bibliograficzny „Biblii” i „Mitologii”; wskazać wpływ biblijnego przekazu na kulturę polską.

Materiał 2: Biblia : Stworzenie Adama i Ewy;
M. Twain: Pamiętniki Adama i Ewy
Liczba godzin: 2 godz.
Temat zajęć: „Gdziekolwiek była ona, tam był raj”
Formy pracy z uczniem: Ćwiczenia słownikowe i frazeologiczne związane ze słowem „raj”; poznanie fragm. Biblii oraz fragm. utworu M. Twaina – porównanie obu tekstów.
Przekład intersemiotyczny- prace plastyczne n.t . raju;
Gromadzenie argumentów „za” miłością i „przeciw”(czy Ewa kocha Adama czy nie); próba rozważenia alternatywy- zjeść jabłko czy nie; symbolika : jabłko, wąż, drzewo poznania
Uczeń potrafi: Tworzyć skojarzenia i zapisać je w postaci „słoneczka”; posługiwać się słownikiem frazeologicznym i słownikiem symboli, pracować w grupach nad wizją plastyczną raju;
Sformułować zestaw argumentów ; tworzyć „drzewko decyzyjne” – rozważyć problem, przewidzieć jego dwa rozwiązania, wyodrębniać cele i wartości

Materiał 3: Jan Kochanowski „Hymn” (Czego chcesz od nas, Panie?), reprod. fresku Michała Anioła „Stworzenie świata” lub witraża S. Wyspiańskiego „Bóg Ojciec”
Liczba godzin: 2 godz.
Temat zajęć: Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?
Formy pracy z uczniem: Analiza wiersza: badanie kompozycji, roli wyliczeń, wyszukiwanie tropów stylistycznych i określanie ich funkcji; określanie podmiotu i bohatera lirycznego oraz cech hymnu jako gatunku liter., opisywanie dzieła plastycznego: forma, kolorystyka, monumentalność; wskazywanie cech idei humanizmu – zainteresowanie człowiekiem, ład, harmonia, spokój.
Uczeń potrafi: Czytać i wygłaszać z pamięci wiersz; wyróżniać środki stylistyczne w utworze (apostrofę, anaforę, pytanie retoryczne, personifikację, przenośnie, epitety, poetykę wyliczeń); rozpoznać topos Boga-Artysty i wskazać w innych źródłach; badać retorykę hymnu pod kierunkiem nauczyciela, dostrzec przesłanie płynące z wiersza i rozumieć je w kontekście epoki renesansu, formułować własne poglądy i uogólnienia , opisywać dzieło plastyczne.

Materiał 4: Biogramy Sokratesa, Platona, Epikura; „Mały słownik filozoficzny”’ „Kały słownik kultury antycznej”’ „Słownik wyrazów obcych”
Liczba godzin: 2 godz.
Temat zajęć: Jak żyć – odwieczne pytanie?
Formy pracy z uczniem: Praca ze słownikami- poszukiwanie wiadomości na zadany temat: dyskusja – wypowiedzi jedno- i wielozdaniowe, formułowanie sądów i opinii; notatka; pisemne wypowiedzi na temat realizacji wskazań antycznych filozofów (np. „korzystaj z dnia”, „wiem, ze nic nie wiem” )
Uczeń potrafi: Wskazać wpływ starożytnej myśli filozoficznej na współczesność; rozumieć popularne sentencje i powiedzenia; wyrażać własne poglądy i przemyślenia w mowie i w piśmie; gromadzić argumenty, szanować przekonania innych.

Materiał 5: „Biblia” – Św. Mateusz „Przypowieść o synu marnotrawnym”, reprod. Obrazu Rembranta „Powrót syna marnotrawnego
Liczba godzin: 2 godz.
Temat zajęć: Czego uczy nas przypowieść o synu marnotrawnym?
Formy pracy z uczniem: Praca z tekstem: wyodrębnianie postaci i wydarzeń’ charakterystyka każdego z bohaterów, tworzenie zestawu cech w tabeli, sformułowanie wniosku dotyczącego uniwersalnego przesłania przypowieści; wyodrębnianie cech przypowieści jako gatunku; prezentacja treści przypowieści w postaci scenki dramatycznej; opis obrazu – paleta barw, kompozycja, nastrój.
Uczeń potrafi: Czytać tekst ze zrozumieniem, formułować kilkuzdaniowe wypowiedzi na temat treści przypowieści i obejrzanego obrazu nazywać cechy charakteru i stany emocjonalne, wskazać cechy przypowieści jako gatunku lit., właściwie używać frazeologizmu „syn marnotrawny”.

Materiał 6: Anna Kamieńska „Kain i Abel”’ fr. Filmu „Na wschód od Edenu”, spektaklu teatr. „Balladyna”.
Liczba godzin: 2 godz.
Temat zajęć: Zbrodnia i kara. Przez stulecia po Kainie...
Formy pracy z uczniem: Poszukiwanie symbolicznych sensów w opowieści biblijnej; rozpoznawanie motywów (dwaj bracia, piętno zbrodniarza, zbrodnia i kara); poszukiwanie podobnego motywu w literaturze i sztuce.
Uczeń potrafi: Opowiadać i komentować opowieść biblijną, odszukać motyw zbrodni bratobójczej w innych źródłach kultury.

Materiał 7: Jan Parandowski „Herakles”
Liczba godzin: 3 godz.
Temat zajęć: Herakles – najsłynniejszy heros starożytności. Wzorzec bohatera.
Formy pracy z uczniem: Czytanie, redagowanie planu, streszczanie tekstu; gromadzenie frazeologizmów; gromadzenie cech herosa – wzorca rycerza; porównywanie cech rycerza średniowiecznego i rycerza antycznego
Uczeń potrafi: Opowiadać dzieje Heraklesa, sporządzić plan i streszczenie; prawidłowo posługiwać się frazeologizmami – stajnia Augiasza, szata Dejaniry, herkulesowa praca, urwać łeb hydrze itp. ; definiować mit; charakteryzować rycerza, wskazać wpływ antyku na kulturę polską wieków średnich.

Materiał 8: Lidia Winniczuk „W teatrze greckim”
Liczba godzin: 1godz.
Temat zajęć: W świecie kreacji – powstanie i rozwój teatru.
Formy pracy z uczniem: Ciche czytanie tekstu; opis obrzędów ku czci Dionizosa jako źródła greckiej sztuki teatralnej; wyodrębnienie środków wyrazu w teatrze greckim, zestawienie cech głównych gatunków dramatycznych – tragedii, komedii i dramatu satyrowego
Uczeń potrafi: Omówić przebieg Wielkich Dionizjów, opisać wygląd teatru greckiego i porównać z teatrem współczesnym , rozpoznać tragedię, komedię i dramat właściwy.

Klasa II
Materiał 9: Jan Kochanowski „Treny” – „Tren V”, „Tren VIII” i „Tren X”
Liczba godzin: 2 godz.
Temat zajęć: Lament nieszczęśliwego ojca.
Formy pracy z uczniem: Głośne i ciche czytanie; ćwiczenia słownikowo-stylistyczne, objaśnianie niezrozumiałych wyrazów i zwrotów – słowniczek archaizmów; sporządzanie opisu przeżyć wewnętrznych; poszukiwanie tropów stylistycznych, wykonanie notatki z ćwiczeń analitycznych i interpretacyjnych; poszukiwanie motywów mitologicznych w utworze.
Uczeń potrafi: Czytać tekst z zachowaniem prawideł recytacji; odnajdować i rozpoznawać tropy stylist., i określać ich funkcję, rozpoznawać archaizmy, wskazać cechy trenu jako gatunku lit., omówić wpływ kultury antycznej na treść i formę wiersza.

Materiał 10: Bolesław Leśmian: Urszula Kochanowska
Liczba godzin: 1 godz.
Temat zajęć: Czym jest niebiańskość wobec ziemskości?
Formy pracy z uczniem: Tworzenie mapy mentalnej nieba, wyjaśnianie zwrotów frazeologicznych z wyrazem „niebo”;
Metaplan – praca w grupach nad elementami stanowiącymi odpowiedź na kontrast wskazany w temacie;
Środki artyst. wyrazu i ich funkcja w tekście
Uczeń potrafi: Tworzyć skojarzenia do wyrazu; korzystać ze słownika frazeologicznego i słownika symboli; czytać poprawnie i ze zrozumieniem; określać podmiot liryczny i bohatera wiersza, opisywać słownie sytuację liryczną; pracować w grupie.

Materiał 11: Biblia - fragm. Wędrówka do Ziemi Obiecanej
Liczba godzin: 2 godz.
Temat zajęć: Każdy szuka swego miejsca...
Formy pracy z uczniem: Motyw wędrówki; dostrzeganie kontekstu kulturowego i historycznego dzieła .
Przekład intersemiotyczny; redagowanie streszczenia , korzystanie z przypisów do tekstu
Uczeń potrafi: Czytać tekst ze zrozumieniem – podaje etapy wędrówki Mojżesza, wskazać jej przyczynę i skutek.
Tworzyć plan, znajdować na mapie miejsca wymienione w tekście ; redagować streszczenie
Wymienia motyw wędrówki w innych tekstach kultury

Materiał 12: J. Kochanowski: „Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie”
Liczba godzin: 2 godz.
Temat zajęć: O sztuce przemawiania – pieśń Jana Kochanowskiego „Wy, którzy”
Formy pracy z uczniem: Sformułowanie zestawu obowiązków rządzących państwem (szkołą, rodziną itp.). Wysłuchanie z taśmy magn. recytacji aktorskiej pieśni; określenie adresata wypowiedzi i wyodrębnienie z tekstu przestróg dla rządzących – sformułowanie opinii nt. ich aktualności
Zaprezentowanie cech przemówienia wg Arystotelesa (z „Encyklopedii szkolnej. Literatura i nauka o języku” WSiP 1995) – odniesienie cech i celów przemówienia do utworu Kochanowskiego
Sporządzenie tekstu przemówienia dot. np. konieczności przestrzegania zasad savoir vivre’u
Uczeń potrafi: Metodą „burzy mózgów” sformułować zestaw obowiązków ciążących na rządzących,
Określić adresata wypowiedzi lirycznej, wyodrębnić przestrogi na podstawie tekstu pieśni – porównać oba zapisy.
Słuchać objaśnień, sporządzić plan a następnie tekst przemówienia
Wskazać zaczerpnięte wzorce retoryczne ze starożytności

Materiał 13: Jan Parandowski „Syzyf”
S. Żeromski „Syzyfowe prace”- analogia
Liczba godzin: 1 godz.
Temat zajęć: Kiedy bogowie stracili cierpliwość...
Formy pracy z uczniem: Czytanie, opowiadanie, charakteryzowanie głównego bohatera; dyskusja nad słusznością kary - poszukiwanie ponadczasowych prawd; transponowanie treści mitu ma płaszczyznę plastyki – collage.
Uczeń potrafi: Czytać ze zrozumieniem, opowiadać dzieje Syzyfa, charakteryzować i oceniać; używać w odpowiednim kontekście zwrotu „syzyfowa praca”; poprawnie pisać nazwy bogów i bohaterów greckich.
Znaleźć paralelę z „Syzyfowymi pracami” Żeromskiego

Materiał 14: Wanda Markowska „Dedal i Ikar”, Tadeusz Tóżewicz „Prawa i obowiązki”, Jarosław Iwaszkiewicz„Ikar”, P. Bruegel „Krajobraz
z upadkiem Ikara”
Liczba godzin: 3 godz.
Temat zajęć: Lekcja z obrazem w tle...
Formy pracy z uczniem: Czytanie głośne i ciche; obserwowanie i opis dzieła plastycznego- plan pierwszy, drugi, kolorystyka, kompozycja, nastrój; opowiadanie uwzględniające intencję nadawcy i punkt widzenia Dedala, Ikara, oracza – używanie wyrażeń ekspresywnych; doskonalenie umiejętności dyskutowania; interpretowanie tekstu lirycznego i epickiego: narrator i jego rola, uczucia podmiotu lirycznego. Praca w grupach.
Uczeń potrafi: Zna treść i wymowę mitu ikaryjskiego, interpretować płótno Bruegla, wskazać wspólny motyw w tekstach literackich i w dziele plastycznym; wypowiadać własne opinie na temat postawy Dedala i Ikara ; prawidłowo posługiwać się wyrazami „racjonalista” i „idealista”; wskazać postawy ikaryjskie i dedalijskie współcześnie o raz umieć ocenic wpływ mitu na postępowanie bohaterów romantycznych.

Materiał 15: Jan Parandowski „Tułaczka Odyseusza”,mapa Grecji i plansza z trasą wędrówki Odysa,Homer „Odyseja” fr. „Odys na wyspie Kirke”, Leopold Staff „Odys”
Liczba godzin: 4 godz.
Temat zajęć: Człowiek – boże igrzysko.
Formy pracy z uczniem: Samodzielne czytanie w domu, streszczanie, głośne czytanie fr. „Odysei”, sporządzenie mapy wędrówki Odyseusza ; poszukiwanie znanych wątków : wędrowania, zemsty bogów, życia jako wzburzonego oceanu; słownictwo oceniające i nacechowane emocjonalnie; drama – grupy przedstawiają scenki obrazujące kolejne etapy wędrówki Odysa; wyszukiwanie środków stylistycznych w eposie, wskazywanie cech epopei.
Uczeń potrafi: Opowiadać z zachowaniem porządku i chronologii; współpracować w grupie, wskazać typowe motywy – wędrówki, kary itp. Posługiwać się frazeologizmami: wierna jak Penelopa, syreni śpiew, odyseja itp.; wskazać typowe cechy eposu: wszechwiedzący narrator, rozbudowana fabuła, patetyczny styl opowiadania i drobiazgowe opisy przedmiotów, rozbudowane porównania, stałe epitety. Rozumie pojęcie „motto” i „morał”

Klasa III
Materiał 16: Wanda Markowska „Orfeusz i Eurydyka”
Liczba godzin: 2 godz.
Temat zajęć: Mit o sztuce, cierpieniu i miłości zdolnej do największych poświęceń.
Formy pracy z uczniem: Włączenie nowego motywu w zasób wiedzy o mitach kształtujących świadomość Europejczyka, śledzenie fabuły opowiadania, nazywanie uczuć bohaterów; przygotowanie scenek pantomimicznych w oparciu o treść mitu.
Uczeń potrafi: Nazywać uczucia i stany psychiczne; napisać utwór – prozą lub wierszem – wyrażający uczucia Orfeusza; dostrzec cywilizacyjną i uszlachetniającą rolę sztuki; interpretować ruch (pantomima), wskazać motywy miłości wykraczającej poza śmierć w innych tekstach kultury.

Materiał 17: Sofokles „Antygona” , plakat teatralny.
Można rozszerzyć o spektakl teatralny , a w klasie zdolnej i zainteresowanej o J. Głowackiego „Antygona w Nowym Jorku”
Liczba godzin: 4 godz.
Temat zajęć: Tragiczny wybór – prawo boskie, czy prawo ludzkie? Dylematy władzy.
Formy pracy z uczniem: Samodzielne czytanie w domu; analiza postępowania tytułowej bohaterki, dostrzeganie tragizmu postaci; dyskusja na temat cech dobrego władcy, charakterystyka Kreona. Wskazywanie cech tragedii jako gatunku dramatycznego na przykładzie omawianej sztuki Sofoklesa. Porównywanie środków wypowiedzi w postaci plakatów teatralnych; przygotowanie inscenizacji fragmentu „Antygony”; sporządzenie plakatu teatralnego.
Uczeń potrafi: Streszczać fabułę, pojmować istotę tragizmu; charakteryzować postaci tragiczne – Antygonę i Kreona; definiować dramat jako rodzaj, a tragedię jako gatunek literacki; być widzem lub aktorem, opisywać plakat teatralny i sporządzać taki plakat ze wszystkimi koniecznymi informacjami o przedstawieniu.
Wskazać reminiscencje z dramatu starożytnego w sztuce współczesnej.

Joanna Stachowiak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie