Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Opis i analiza przypadku wychowawczego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1440 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

1.Określenie problemu

Wychowawczynią Adama zostałam w klasie czwartej szkoły podstawowej. Był starszy o rok od swoich rówieśników. Już w młodszych klasach sprawiał wiele kłopotów wychowawczych, podobnie było i teraz. Ponadto jego postępy w nauce były bardzo słabe. Miał lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych, który przejawiał się w tym, że nie odrabiał zadań domowych, nie przynosił zeszytów i podręczników. Chcąc zaimponować swoim kolegom, bardzo niegrzecznie zachowywał się na lekcjach i używał wulgarnych słów, obrażał swoje koleżanki i kolegów. Rozmowy z Adamem nie przynoszą rezultatów. Uczniowie zaczęli go unikać, bo jego zachowanie było coraz bardziej naganne i źle wpływało na ogólny wizerunek klasy.
Sytuacja rodzinna Adama była trudna. Pochodził z rodziny rozbitej. Wychowywała go matka, która bardzo często nadużywała alkoholu. Ojciec był kierowcą tira i jego kontakty z synem były raczej sporadyczne. Widać było, że chłopcu brakowało kontaktów z ojcem. Bardzo często opowiadał kolegom , dokąd pojedzie z tatą w czasie wakacji i jakie dostanie od niego prezenty. Wielokrotnie rozmawiałam z matką na temat zachowania syna w szkole i jego złych ocenach. Początkowo obiecała zająć się bardziej synem, ale jej deklaracje były puste. Po jakimś czasie w ogóle przestała pokazywać się w szkole.

2. Podanie motywacji wyboru przypadku

Sytuacja Adama pogorszyła się znacznie. Uczeń zaczął wyłudzać pieniądze od swoich młodszych kolegów a nawet jednego z nich namawiał do drobnej kradzieży w sklepie. Pojawiają się wagary i spóźnienia na lekcje .Ciągłe skargi nauczycieli dyżurujących na boisku, że Adam zaczepia, przezywa, bije uczniów.
Do tego doszły niepowodzenia w nauce. Grożą mu oceny niedostateczne na koniec roku szkolnego i pozostanie w tej samej klasie na drugi rok. Adam staje się bardzo złośliwy w stosunku do kolegów a także zazdrosny, że inni nie mają podobnych problemów. Obawiam się, że taka sytuacja może doprowadzić do agresywnych zachowań ucznia wobec klasy.
Rodzice uczniów skarżą się na złe zachowanie Adama i jego negatywny wpływ na swoje dzieci.
Aby mieć pełny obraz ucznia i jego zachowania podczas innych lekcji, poprosiłam nauczycieli uczących go, o zwrócenie szczególnej uwagi na następujące zagadnienia:
- zachowanie Adama na lekcji
- przygotowanie do lekcji
- praca na lekcjach
- stosunek do nauczyciela i kolegów
- wykonanie poleceń nauczyciela

Przeprowadziłam również rozmowę z pedagogiem szkolnym na temat zaradzenia narastającym problemom wychowawczym i skierowania Adama na ponowne przebadanie do poradni psychologiczno – pedagogicznej.

3. Oczekiwane efekty działania

W przypadku zaniechania przeze mnie jakichkolwiek oddziaływań sytuacja Adama mogłaby wyglądać następująco:
- jego agresywne zachowanie może doprowadzić do bójek z kolegami,
drobnych kradzieży
- otrzyma ocenę nieodpowiednią z zachowania
- zupełnie przestanie interesować się nauką
- może popaść w konflikt z prawem

Jeśli natomiast zostaną podjęte środki zaradcze to;

- jest szansa na uratowanie Adama
- poprawi oceny i swoje zachowanie
- koledzy zaczną go akceptować
- takie zachowanie znacznie wpłynie na wyeliminowanie jego agresji
- zmieni postawę wobec szkoły, nauczycieli i kolegów
- atmosfera w klasie znacznie się poprawi

4. Plan działania
Postanowiłam wcielić w życie drugą opcję poprzez:

- rozmowę z uczniem- uświadomienie mu problemu i wynikających z niego zagrożeń
- poświęcenie uczniowi więcej uwagi, by czuł, że jego obecność jest zauważana
- chwalenie sukcesów i konsekwentne stosowanie ewentualnych kar w przypadku braku poprawy zachowania
- częstsze kontakty z matką
- przekonanie matki o konieczności powtórnego przebadania w poradni psychologiczno-pedagogicznej
- zorganizowanie pomocy koleżeńskiej
- umacnianie wiary chłopca w słuszność podjętych przez niego wysiłków na rzecz poprawy własnego zachowania

Przeprowadziłam rozmowę z moim wychowankiem. Uczeń przyznał, że zdaje sobie sprawę, iż jego zachowanie nie jest odpowiednie i chciałby je zmienić.
Wyjaśniłam mu, że to w jaki sposób się zachowuje, w efekcie zwraca się przeciwko niemu ( wagary, agresja w stosunku do kolegów). Uświadomiłam mu, również, że używając przemocy naraża zdrowie innych i może to mieć tragiczne w skutkach konsekwencje.
Wyśmiewanie, używanie przezwisk , wyszydzanie cudzych wad, to też przemoc, która krzywdzi często boleśniej od przemocy fizycznej.
Wspólnie doszliśmy do wniosku, że nie ma ludzi bez wad i defektów, ale każdego trzeba szanować.
Spisałam z Adamem umowę, w której zostały zawarte podstawowe zasady i normy, jakich zobowiązał się przestrzegać.
Powiadomiłam o tym nauczycieli, rodziców oraz matkę Adama .Udało mi się ją
przekonać do umówienia się na wizytę w poradni, gdzie specjaliści pomogą określić, w jaki sposób można pomoc synowi.
Kontaktowałam się z osobiście z poradnią, aby zasięgnąć jej opinii na ten temat.
Obserwując jednak pogarszające się stosunki ucznia z rówieśnikami, postanowiłam przeprowadzić rozmowę z wychowankami. Wyjaśniłam im, że drażnienie i prowokowanie Adama może spowodować nawrót jego złego zachowania i źle wpłynie na cały zespół klasowy. Uczniowie obiecali mi, że będą bardzo starali się, aby ich relacje z Adamem ułożyły się lepiej.
Kierując się chęcią zdobycia informacji, czy inni nauczyciele zauważyli zmiany w zachowaniu ucznia rozmawiałam o jego problemach i swoich działaniach z pracownikami szkoły. Podzielili się oni własnymi spostrzeżeniami, co utwierdziło mnie w przekonaniu, że uczeń rzeczywiście pracuje nad sobą.
Ja, również jako wychowawca często wypytywałam go o nastrój i samopoczucie w szkole, proponowałam pomoc, nie krytykowałam potknięć, chwaliłam za nawet jak najmniejsze sukcesy w nauce. Powierzałam mu drobne zadania, podkreślając, że mu ufam i liczę się z jego zdaniem.

5. Osiągnięte efekty działania

Zmniejszyła się liczba skarg na Adama zarówno ze strony uczniów jak i nauczycieli. Uczeń nie jest już postrachem szkolnych korytarzy i boiska. Uczeń ma co prawda problemy z zastąpieniem dotychczasowych zachowań w inny sposób. Poprawiły się relacje z kolegami w klasie .Coraz chętniej bierze udział w pracach w grupie i w zajęciach pozalekcyjnych. Chłopiec ma nadal problemy z przedmiotami wiodącymi jak: j. polski, matematyka .Zdał do następnej klasy, otrzymując promocję warunkową z j. polskiego.
Aleksandra Brzeska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie