Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Strefowe krajobrazy ziemi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3054 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Opracowała: mgr Jolanta Stankowska.


SCENARIUSZ
lekcji przyrody w kl.VI


Temat: Powtórzenie wiadomości o strefowych krajobrazach Ziemi.

1. Hasło programowe: Wybrane krajobrazy Ziemi

2. Cel ogólny : powtórzenie i usystematyzowanie wiadomości dotyczących
strefowych krajobrazów Ziemi.

3. Cele szczegółowe:
Po zakończeniu zajęć uczeń:
- rozumie i odczytuje znaczenie znaków na mapach , wykresach i schematach
- potrafi wyszukiwać potrzebne dane z różnych źródeł i je interpretować,
- wyjaśni co to jest krajobraz
- poda przykłady krajobrazu strefowego i astrefowego,
- poda czynnik będący powodem strefowego rozmieszenia krajobrazów,
- opisuje cechy wybranego krajobrazu,
- rozpozna krajobraz na zdjęciu, na podstawie opisu i danych klimatycznych,
- wymienia strefy oświetlenia Ziemi i ich zasięg,
- umie umiejscowić dany krajobraz w odpowiedniej strefie oświetlenia Ziemi,
- ocenia czy klimat jest korzystny dla rozwoju roślin.
4.Umiejętności kluczowe :
-planowanie pracy,
-komunikowanie się,
-syntetyczne i analityczne myślenie
-słuchanie,
-współdziałanie w zespole,
-ocena własnego uczenia się
5. Postawy
-rozwijanie dociekliwości poznawczej,
-uświadomienie sobie, znaczenia różnych źródeł w pozyskiwania potrzebnych informacji,
-świadomość życiowej użyteczności zdobywanej wiedzy.

6.Środki dydaktyczne:
karty pracy, podręczniki, atlasy, wykresy, tablica: strefy oświetlenia Ziemi, schemat dotyczący pojęcia klimat

7. Metody: praca w grupach, pogadanka, ćwiczenia, praca z mapą i z tekstem,
analiza danych.

1.WSTĘP
-Rozpoznanie krajobrazów przedstawionych na zdjęciach
-Przedstawienie celów lekcji
-Zapisanie tematu lekcji.

2. ZANGAŻOWANIE:
-Pogadanka na temat przyczyn zróżnicowania krajobrazów na Ziemi
-Określenie prawidłowości w rozmieszczeniu krajobrazów strefowych
-Przypomnienie pojęcia krajobrazy strefowe i astrefowe
-Podział klasy na 3 zespoły.
-Rozdanie grupom instrukcji, tabel i rysunków.
-Przedstawienie uczniom ich zadań.

3. BADANIE I PRZEKSZTAŁCANIE:
Uczniowie wykorzystując instrukcję, rysunki, atlasy , wykresy i podręczniki rozpoznają i opisują krajobrazy .
Grupa I- krajobraz lasu równikowego, grupa II- krajobraz tajgi, a grupa III krajobraz pustyni lodowej

Instrukcja dla grupy I
Wykonując kolejne polecenia rozwiązania notuj w tabeli .
1. Odczytaj z rys 1.w jakich strefach oświetleniowych znajdują się punkty A, B
2 Określ na jakich kontynentach leżą te punkty.
3. Korzystając z mapy krajobrazów świata w atlasie, odczytaj nazwy krajobrazów w których znajdują się punkty A, B
4. Korzystając z wykresów klimatycznych rys2 wybierz ten, który odpowiada rozpoznanemu krajobrazowi i odczytaj :
a) max. i min średnią miesięczną temperaturę powietrza
b) ilość miesięcy w roku których temperatura powietrza sięga
powyżej 5 C.
c) roczną sumę opadów
5.Na podstawie danych klimatycznych odpowiedz na pytanie: Czy klimat sprzyjający jest dla rozwoju roślin?
6. Korzystając z tekstu w podręczniku określ cechy rozpoznanego krajobrazu.

Grupa II i Grupa III wykonuje podobne polecenia dla punktów C,D i E,F ( zaznaczonych na rys 1.) położonych w innych strefach oświetleniowych .



4.PREZENTACJA.

Sprawozdawcy prezentują krótko przebieg pracy swojej grupy i jej efekt.
Uczniowie wpisują do tabeli informacje o pozostałych krajobrazach.
Nauczyciel przedstawia schemat będący obrazowym przedstawieniem pojęcia
klimatu i prosi o jego odczytanie.
Zapis notatki:
Krajobraz to zespół składników środowiska wzajemnie powiązanych ze sobą,
które kształtują się pod wpływem energii słonecznej.

5.REFLEKSJA

-Uczniowie oceniają swój udział w lekcji
-Ocena atrakcyjności lekcji.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie