Strefa rozwoju zawodowego Zadania/ Formy realizacji/ Termin realizacji/ Sposób dokumentowania/ Współpracujący/ Uwagi
I.ORGANIZACJA Zadania:
1.Poznanie procedury awansu zawodowego. Formy realizacji: - Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego. Termin realizacji: XI 2001r.III 2004r. Sposób dokumentowania: - Poprawne sformułowanie wniosku o rozpoczęcie stażu. -Plan rozwoju zawodowego. -Zaświadczenie o ukończeniu kursu. Współpracujący: - Biblioteka szkolna -Biblioteka Pedagogiczna -Nauczyciele z zespołu -Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Płocku
2. Nawiązanie współpracy z doradcą metodycznym. Formy realizacji: -Zapoznanie się z harmonogramem dyżurów doradcy metodycznego, terminami i tematyką konferencji, zajęć warsztatowych oraz szkoleń. Termin realizacji:IX 2001r.V 2004r. Sposób dokumentowania: -Zaświadczenia ukończenia kursów, warsztatów i szkoleń. -Poświadczenia uczestniczenia w konferencjach. Współpracujący: -Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Płocku.
3. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji szkoły. Formy realizacji: -Gromadzenie i analiza dokumentacji, planów pracy szkoły, planów wychowawczych. Termin realizacji:IX 2001r.V 2004r. Sposób dokumentowania: -Kopie planów Współpracujący: -Dyrektor szkoły
4. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań. Formy realizacji: -Współpraca z rodzicami, -spotkania klasowe, -imprezy środowiskowe, -wywiadówki, -spotkania klasowe. Termin realizacji: IX 2001r.V 2004r. Sposób dokumentowania: -Scenariusze spotkań Współpracujący: -Nauczyciele ze szkoły, -rodzice, -dziadkowie i uczniowie.
5. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. Formy realizacji: -Gromadzenie dokumentacji, -zaświadczeń programów, -scenariuszy, -publikacji. Termin realizacji: IX 2001r.V 2004r. Sposób dokumentowania: -Rejestr przygotowanych dokumentów.
6. Działanie na rzecz szkoły i środowiska. Formy realizacji: -Udział w opracowywaniu dokumentacji szkolnej:Plan pracy opiekuńczo-wychowawczej dla kl. I-III. -Współpraca ze strukturami samorządowymi i innymi:Spotkania z pracownikami różnych instytucjinp. ( Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Biblioteki Gminno- Szkolnej,Domu Kultury w Gostyninie,Powiatowej Komendy Policji oraz Powiatowej Komendy Straży Pożarnej). Termin realizacji:IX 2001r.IX 2002r.IX 2003r.Zgodnie z harmonogramem -Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna -Biblioteka Gminno-szkolna -Dom Kultury w Gostyninie -Powiatowa Komenda Policji w Gostyninie -Powiatowa Komenda Straży Pożarnej w Gostyninie -Samorząd terytorialny -Organizowanie imprez na rzecz środowiska: -przygotowanie Dnia Babci i Dziadka; -przygotowanie części artystycznej na Dzień Rodziny; -Zmiana wystroju klasy; -Promowanie szkoły w prasie dziecięcej.Termin realizacji:IX 2001r.V 2004r.na bieżącona bieżąco Sposób dokumentowania: -Zdjęcia, -scenariusze imprez i spotkań. Współpracujący: Nauczyciele z nauczania zitegrowanego 7. Przygotowanie projektu. Formy realizacji: -Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju. Termin realizacji: V 2004r. Sposób dokumentowania: -Sprawozdanie realizacji planu rozwoju. II. STREFA OSOBISTEGO ROZWOJU Zadania:
1.Wstępna ocena własnych umiejętności. Formy realizacji: - Określenie formuły, oceny, autorefleksja. Termin realizacji:VIII-IX2001r. Sposób dokumentowania: -Określenie długości stażu. 2. Obserwacji i analiza możliwości uczniów. Formy realizacji: -Zbieranie informacji według przygotowanych narzędzi ( dziennik zajęć, comiesięczne karty obserwacji postępów edukacyjnych uczniów, sprawdziany). Termin realizacji:na bieżąco Sposób dokumentowania: -Sporządzanie bieżącej dokumentacji. 3.Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnętrznym i zewnętrznym doskonaleniu się. Formy realizacjio: -Udział w konferencjach metodycznych, szkoleniach i warsztatach z zakresu nauczania zintegrowanego. -Studiowanie literatury pedagogicznej. -Ćwiczenie możliwości wykorzystania programów komputerowych do wzbogacenia warsztatu pracy i urozmaicenia zajęć oraz zbieranie i dokumentowanie dorobku zawodowego – samodokształcanie. Wprowadzenie elementów informatyki w nauczaniuZintegrowanym. Termin realizacji: według harmonogramu i na bieżąco Sposób dokumentowania: -Zaświadczenia, p -otwierdzenia udziału. Współpracujący: -Ośrodek Doskonalenia Zawodowego w Płocku,Skierniewicach, Warszawie. -Biblioteka Pedagogiczna -Biblioteka Gminno-szkolna -opiekun pracowni informatycznej Sposób dokumentowania: -pracy, -sprawdziany, -dokumentowanie planu rozwoju zawodowego.
4.Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczenie oraz ich promocja. Formy realizacji: -Przygotowanie materiałów szkoleniowych i przeprowadzenie szkoleń Rady Pedagogicznej na tematy : „Zachowania patologiczne uczniów”.„Przyczyny zaburzeń zachowania dzieci”. -Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli stażystów, pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,Rodziców. -Szkolenie rodziców:„Jak radzić sobie z zaburzeniami w zachowaniu dzieci”„Deficyty rozwojowe u dzieci” Sposób dokumentowania: -Literatura tematu -Referaty na tematy szkoleń. -Scenariusze zajęć.2003r.X 2001r. Termin realizacji: według harmonogramu. 5. Aktywny udział w życiu kulturalnym i społecznym środowiska. Formy realizacji: -Wycieczko do Muzeum Mazowieckiego, -do teatru, kina, -udział w koncertach, -wycieczkach krajoznawczo-turystycznych (autokarowych i pieszych), -piknikach oraz w zielonej szkole. Termin realizacji: według harmonogramu. Sposób dokumentowania: -Notatki kronikarskie, -dyplomy udziału, zdjęcia zaświadczenia.Współpracujący: -Zespół Nauczania Zintegrowanego -Nauczyciel przyrody
6.Określenie dalszej drogi rozwoju.Formy realizacji: -Wnioski do dalszej pracy. Termin realizacji: V 2004r. Sposób dokumentowania: -Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.
III. STRFA DYDAKTYCZNA Zadania:
1. Opracowanie autorskich programówFormy realizacji: -Współtworzenie perspektywicznego planu rozwoju szkoły. -Scenariusze imprez szkolnych i spotkań z rodzicami, szkoleń, konkursów. Termin realizacji:według potrzeb Sposób dokumentowania: -Plan rozwoju szkoły, -scenariusze.
2.Przygotowanie zajęć koleżeńskich i zajęć dla rodziców. Formy realizacji: -Przygotowanie zajęć otwartych dla kl. -Szkolenie rodziców na temat:„Deficyty rozwojowe u dzieci” -Zajęcia otwarte dla rodziców: -Dzień Chłopca -Mikołajki -Niech żyją Babcia i Dziadek -Dzień Kobiet -Powitanie wiosny -Zakończenie kl. III – piknik w gospodarstwie agroturystycznym -Ślubowanie kl. I -Andrzejkowe wróżby -Wigilia w klasie -Konkurs na najciekawszą Marzannę Termin realizacji:w/g harmonogramu lub potrzeb Współpracujący: -Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna -Dom Kultury w Gostyninie Wielkanocne ozdoby i pisanki ( wspólne przygotowanie z mamą, babcią lub tatą ozdoby wielkanocnej- konkurs na najładniejszą, spotkanie po lekcjach). -Świat w oczach dziecka – „Jak obchodzimy Dzień Matki w naszej klasie?” – międzyszkolny konkurs plastyczny dla kl. I-III Sposób dokumentowania: -ReferatScenariusze zajęć -Dyplom udziału w konkursie -Scenariusz spotkania -Scenariusz konkursu Termin realizacji:w/g potrzeb lub harmonogramu Współpracujący: -Zespół Nauczania Zintegrowanego -Nauczyciel plastyk -Komitet Rodzicielski, -Sklepik szkolny, -Urząd Gminy, -Miejscowi artyści plastycy -Parafia Miłosierdzia Bożego
3.Wykorzystywanie w pracy technologii komputerowej. Formy realizacji: -Zajęcia w pracowni komputerowej. -Przygotowanie sprawdzianów i testów. -Przygotowanie materiałów do rad szkoleniowych. -Przygotowanie miesięcznych kart obserwacji postępów edukacyjnych uczniów. -Przygotowanie i sporządzanie oceny opisowej na konie I semestru. Dwa razy w półroczu – 2002/2003 kl. III -W roku szkolnym2003/2004 w kl. I-III wprowadzić – raz w tygodniu po jednej godzinie zajęć w pracowni komputerowej Termin realizacji: na bieżąco lub według potrzeb Sposób dokumentowania: -Scenariusze zajęć po jednym dla klasy I, II, III -Przykłady testów i sprawdzianów. -Druki szkoleniowe. -Druki kart obserwacji -Ocena opisowa – druki. Współpracujący: -opiekun pracowni komputerowej -Zespół Nauczania Zintegrowanego
4. Przygotowanie środków dydaktycznych.Formy realizacji: przygotowanie: rozsypanek wyrazowych, zdaniowych, zagadek, zadań z matematyki, liczmanów, ilustracji, zaproszeń,ogłoszeń,tekstów z lukami,materiały do konkursów- grafika,itp. Termin realizacji:według potrzeb Współpracujący: -Zespół Nauczania Zintegrowanego 5.Przygotowanie uczniów do konkursów i przeglądów. Formy realizacji: Według planu rozwoju szkoły: -Powiatowa Turniejada - turniej gier i zabaw dla kl. I-III -Konkurs pięknego czytania kl. II -Konkurs o ruchu drogowym -Konkurs matematyczny „Kangur” kl. III -Młodsza Liga Szkolna kl. III -Sowa Mądra Głowa kl. III -Konkursy plastyczne -Inne konkursy dla uczniów z kl. I-III Termin realizacji: cały rokna bieżąco, według harmonogramu Sposób dokumentowania: -artykuły, -dyplomy, Współpracujący: nauczyciele - nauczanie zintegrowane oraz nauczyciel wych. fiz.
6.Sprawowanie opieki nad zespołem klasowym. Formy realizacji: Opieka nad uczniami zdolnymi i słabymi, uczniami z zaburzeniami rozwoju, mikrouszkodzeniami.Zaprojektowanie własnej pracowni.Zaplanowanie wyjść i wycieczek. Termin realizacji:na bieżąco Sposób dokumentowania: -dziennik zajęć wyrównawczych IV STREFAOPIEKUŃCZOWYCHOWAWCZA Zadania:
1.Sporządzenie planu wychowawczego. Formy realizacji: -Praca nad tworzeniem planu wychowawczego dla kl. II, Kl. III, Kl. I IX 2001r.IX 2002r.IX 2003r Sposób dokumentowania: -plany pracy kl. I, II i III Współpracujący: -Pani Dyrektor - Zespół Nauczania Zintegrowanego
2.Działanie na rzecz rozpoznania środowiska. Formy realizacji: -Pedagogizacja rodziców ( Ad. str. 3 p.2 ) -Opracowanie spotkań z rodzicami, -zaprojektowanie ankiety dla rodziców. Termin realizacji: w/g harmonogramu Sposób dokumentowania: -Scenariusz szkolenia Poradnia Współpracujący: Psychologiczno - Pedagogiczna
3.Wychowanie patriotyczne z uwzględnieniem rocznic wydarzeń. Formy realizacji: -Apele, -inscenizacje, -gazetki ścienne, -wystawy, wycieczki do miejsc pamięci narodowej. Termin realizacji:według harmonogramu Sposób dokumentowania: -zdjęcia, - scenariusze Współpracujący: -Nauczyciele z Rady Pedagogicznej 4.Działania w celu pogłębienia wiedzy i umiejętności w zakresie potrzeb uczniów. Formy realizacji: -Założenie klasowego trudnych pudełka pytań. -Organizowanie grup samopomocy. -Przygotowanie uczniów do konkursów. Termin realizacji:według potrzeb zgodnie z harmonogramem Sposób dokumentowania: -druki, -ankiety, -dyplomy
5.Organizacja czasu wolnego i opieka nad uczniami. Formy realizacji: -Opieka w czasie ferii zimowych. -Opieka w czasie wyjść pozaszkolnych. -Opieka podczas spotkań pozaszkolnych (np. piknik na zakończenie kl. III). Wycieczki:Płock,Warszawa,Ciechocinek,Łódź – figloraj,Gniezno -Biskupin-Wenecja- Kruszwica( wycieczka na koniec kl. III ) -Zielona szkoła-dla Kl.I-III Termin realizacji:zgodnie z planem Sposób dokumentowania: -Scenariusz balu karnawałowego połączonego z konkursami. -Program wycieczki, -zdjęcia, -karta wycieczki Współpracujący: -Nauczyciele z Rady Pedagogicznej 6.Kultywowanie tradycji(święta religijne i ludowe) Formy realizacji: -Wszystkich Świętych, -Andrzejki, -Mikołajki, -Boże Narodzenie, -Powitanie Nowego Roku, -Pierwszy Dzień wiosny, -Zwyczaje wielkanocne,itp. Termin realizacji: według kalendarza Sposób dokumentowania: -zdjęcia, -zapisy w dzienniku Współpracujący: Nauczyciele z Rady Pedagogicznej
7.Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Formy realizacji: -Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów natury wychowawczej i edukacyjnej ( Ad. str. 3 p. ). Terminb realizacji:według potrzeb 8.Aktywne pełnienie dyżurów podczas przerw śródlekcyjnych. -Według planu dyżurów
V.STREFAPOPULARYZATORSKA Zadania:
1.Publikacja planu rozwoju zawodowego. Formy realizacji: -Zamieszczenie własnego planu rozwoju zawodowego na stronach www, Literka.pl/ -Artykuł w internecie
2.Publikacje: scenariuszy zajęć Formy realizacji: -publikacje referatów, -scenariuszy imprez szkolnych, itp. Termin realizacji: X 2001r. – IV 2004r. Sposób dokumentowania: -Zamieszczenie na stronach wwwLiterka.pl/ -W biblioteceGminno-szkolnej, -W bibliotece Pedagogicznej . -Artykuł w internecie
3.Sporządzenie sprawozdań z w/w zadań. Formy realizacji: -Opracowanie odpowiednich opracowań, -sprawozdań i relacji. Termin realizacji: V 2004r. Sposób dokumentowania: -Sprawozdanie ze stażu |