Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przepis na receptę

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1382 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Małgorzata Iskra
Szkoła Podstawowa
w Owczarach

Propozycja opracowania lekcji w kl. V
„Przepisu na receptę”


Część I

Tłum ludzi na trybunach wśród nich i ty.
Za chwilę obejrzysz okiem kibica niecodzienne widowisko.

Zidentyfikuj je na podstawie biletu – zaproszenia.

Organizacja Widowni
ma zaszczyt zaprosić Pana(nią) .............
na .................... czyli igrzyska sportowe,
w których wezmą udział najznakomitsi
światowi zawodnicy.

To......
(olimpiada)
A kto w niej weźmie udział?
(lektura I strofy wiersza T. Kubiaka „Na start”)
Rozpoznaj:
Gr. I - zawodników
( skoczek w dal, skoczek wzwyż, biegacz )
Gr. II - dyscypliny sportu, które reprezentują
( skok w dal, skok o tyczce, bieg )
Określ przysłówkami stopień możliwości olimpijczyków:
.................... -> dalej -> ....................
..................... -> wyżej -> .....................
..................... -> szybciej ->....................
A oto pierwszy.
Oceń wrażenie, jakie wywołał skaczący o tyczce:
„O tyczce – jak ptak – w powietrze,
Co struną drży dźwięczną jak skrzypce”

Pojawiają się następni sportowcy ze swoimi atrybutami.

(nauczyciel rozdaje uczniom kartoniki w formie oszczepu i dysku, na których odwrocie zapisane są cytaty):
„A teraz – oszczepy – w dal mknijcie ! ...
Oszczepy jak strzały w błękicie.”

„A oto dysk zawisł jak księżyc”

Ustal, kto teraz będzie bohaterem widowiska.
(człowiek, rzecz-przedmiot, istota żywa i materia)
Oceń wrażenie, jakie wywołali bohaterzy tych dyscyplin.

Część II
Kto kogo dzisiaj zwycięży ?
Kto pierwszy ?

Za chwilę włożysz na głowy najlepszych wieńce z liści laurowych. Ukoronuj ich w oryginalny sposób.

Na odwrocie każdego listka zapisz cechę, której pożądałbyś u przyszłego olimpijczyka.
(uczniowie zapisują swoje propozycje; w ten sposób powstanie idealny portret zwycięzcy)

Co w związku z bohaterem scharakteryzowałeś?
(cechy zewnętrzne i wewnętrzne)

Spróbuj ocenić, jak „wygląda” olimpijczyk twoich wyobrażeń.
(intrygująco, wspaniale, sympatycznie,...)
Zapewne teraz i ty marzysz o honorowym miejscu ?! Zajrzyj do „Pamiątkowej Księgi Olimpijskiej” i zapoznaj się z zapisem uwiecznionych w niej uwag mistrzów. Tam znajdziesz wiele wskazówek pomocnych w redagowaniu twojej recepty.

Dzięki codziennemu wysiłkowi mięśni a także hartowi ducha mogłem osiągnąć wiele.

Jestem zwycięzcą! Moje marzenia ziściły się. Pomogła mi w tym wiara we własne siły i pozytywne nastawienie.

Nigdy nie zapomnę tego dnia. Płaczę ze szczęścia, gdyż osiągnąłem sukces. Zawdzięczam go systematycznej pracy, uporowi oraz konsekwencji dążenia do celu.

Drogą do triumfu jest ułożenie przez trenera świetnego planu treningów.

Chcesz być najlepszy? Znajdź odpowiednią motywację.

Wyodrębnij na karcie poprzez podkreślenie prawidła działań poszczególnych sportowców.

Spróbuj je przeredagować na własny użytek. Ukryj wykonawcę czynności. W tym celu użyj czasowników czynnościowych w formie bezokoliczników. Zapisz je w postaci punktów.
(uczniowie przystępują do redakcji komunikatów)

1. Codziennie wysilać mięśnie i hartować ducha.
2. Wierzyć we własne siły i mieć pozytywne nastawienie.
3. Systematycznie pracować, być upartym, konsekwentnie dążyć do celu.
4. Posiadać świetny plan treningów ułożony przez trenera.
5. Znaleźć odpowiednią motywację.

Sprawdź, czy zapisy przekształcone przez ciebie na punkty uwzględniają kolejność działań.
(nie)
Wobec tego uporządkuj je, nadając im układ chronologiczny.

1. Znaleźć odpowiednią motywację.
2. Wierzyć we własne siły i mieć pozytywne nastawienie.
3. Posiadać plan treningów ułożony przez trenera.
4. Systematycznie pracować, być upartym, konsekwentnie dążyć do celu.
5. Codziennie wysilać mięśnie i hartować ducha.

Z receptariusza sportowca przytocz określenia charakteryzujące sposób realizacji zadania. Określenie sklasyfikuj gramatycznie.
4. Systematycznie pracować, być upartym, konsekwentnie daty ć do celu.
przysłówek:
„systematycznie”, „konsekwentnie”
Zbadaj, czy twoja recepta uwzględnia celowość działań.
(tak recepta ma układ funkcjonalny)
Za chwilę włożysz na głowy najlepszych wieńce z liści laurowych.
Uhonoruj ich w oryginalny sposób.
Na odwrocie każdego listka zapisz tytuł, którego pożądałbyś dla przyszłego
olimpijczyka.

Określ przymiotnikami stopień sprawności maratończyka:
szybki —> .................. —> ....................

A oto ostatni.
Oceń wysiłek, jaki włożył biegnący.
„ ... biegnąc zachłysnął się pędem –
Krew w skroniach, wzmożony rytm serca.”
Pojawiają się następni sportowcy ze swoimi atrybutami.
(nauczyciel rozdaje uczniom kartoniki w formie oszczepu, dysku i nóg na których odwrocie zapisane są cytaty)
„A teraz – oszczepy – w dal mknijcie!…
Oszczepy jak strzały w błękicie”

„A oto dysk zawisł jak księżyc”

„Kto pierwszy?
-Ja będę! Maratończyk zwycięzca”.


Ustal kto teraz będzie bohaterem widowiska
(człowiek - „maratończyk zwycięzca”)

Objaśnij funkcję środków językowych, którymi posłużył się komentator – poeta.
(pytanie retoryczne, przenośnie, epitety, porównania czynią obraz dynamicznym oraz plastycznym; pozwalają wyobrazić sobie poszczególne dyscypliny sportowe)

Oceń wrażenie, jakie wywołał bohater tej dyscypliny.

(uczniowie zapisują swoje propozycje; w ten sposób powstanie idealny „tytularz” dla zwycięzcy)

Co w związku z bohaterem wyróżniłeś?
(np. jego wyczyn, wysiłek, pracę zaangażowanie...)

Spróbuj ocenić, jak przedstawia się olimpijczyk twoich wyobrażeń.
(godnie, szlachetnie, inspirująco...)

Część III
Tłum ludzi na trybunach wśród nich i ty.
Za chwilę obejrzysz okiem poety niecodzienne widowisko.

Zidentyfikuj je na podstawie notatki prasowej.
Znowu będziemy z wypiekami na policzkach obserwować zmagania mistrzów. Zasiądziemy w wygodnych fotelach, z miską popcornu w ręku, aby przeżywać wspólnie ze sportowcami ich sukcesy i porażki. Już zapewne wielu z nas wytypowało swoich faworytów, którym z wielkim oddaniem będziemy kibicować.

To...
(olimpiada)
A kto w niej weźmie udział?
(lektura III strofy wiersza T. Kubiaka „Na start”.)
Rozpoznaj:
Gr. I - zawodnika
(biegacz)
Gr. II - dyscyplinę sportu, którą reprezentuj e
(bieg maratoński)

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie