Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wspólne cechy budowy organizmów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5609 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Janina Parafiniuk
nauczyciel przyrody


Temat: Jak zbudowane są istoty żywe?

Zakres treści: Wspólne cechy budowy organizmów.

Cele nauczania:

Wiadomości

a) zapamiętane:
- uczeń potrafi podać przykłady organizmów roślinnych i zwierzęcych
- uczeń potrafi wskazać różnice pomiędzy podanymi organizmami
b) rozumiane:
- uczeń rozumie wprowadzone pojęcia dotyczące budowy organizmów(organizmy jednokomórkowe i wielokomórkowe, komórka, tkanka, narząd, układ narządów)
- uczeń podaje przykłady narządów(organów) roślinnych i zwierzęcych

Umiejętności

a) w sytuacji typowej:
- na podstawie opisu dokona podziału organizmów na jednokomórkowe i wielokomórkowe
- wskaże różnorodność kształtów komórek
- wymieni przykłady narządów roślinnych i zwierzęcych
b) w sytuacji problemowej:
- wyjaśni, od czego zależą kształty komórek
- potrafi uszeregować poznane elementy organizmu zgodnie ze wzrastającą złożonością budowy

Postawy

- wdrażanie do aktywnej i twórczej pracy na lekcjach,
- kształtowanie postawy badawczej i aktywnego obserwatora przyrody,
- rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł biologicznych.


Metody

- pogadanka,
- burza mózgów
- pokaz,
- praca z podręcznikiem



Formy pracy

- zbiorowa,
- indywidualna

Środki dydaktyczne

- tablice: komórka roślinna i zwierzęca, tkanki zwierzęce, układ pokarmowy człowieka
- podręcznik


TOK LEKCJI

Faza wprowadzająca
1. Sprawy organizacyjne
2. Uczniowie podają przykłady różnych organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz omawiają różnice pomiędzy nimi
3. Nauczyciel wyjaśnia cel dzisiejszej lekcji, podaje i zapisuje temat

Faza realizacyjna

1. Prezentacja tablic przedstawiających komórkę roślinną i zwierzęcą i wyjaśnienie pojęcia komórka.
2. Uczniowie zapisują w zeszytach wyjaśnienie pojęcia komórka
3. Prezentacja zdjęć, tablic z różnymi kształtami komórek
4. Uczniowie na podstawie podręcznika wyjaśniają, od czego zależą kształty komórek
5. Podział organizmów ze względu na budowę i zapisanie notatki do zeszytu
ORGANIZMY


Jednokomórkowe Wielokomórkowe
- pantofelek - jaszczurka
- chlorella - stokrotka

6. Prezentacja tablicy z tkankami zwierzęcymi, wyjaśnienie pojęcia tkanka
7. Zapisania w zeszycie wyjaśnienia pojęcia tkanka
8. Wyjaśnienie pojęcia narząd i układ narządów
9. Zapisanie w zeszycie wyjaśnień: narząd, układ narządów
10. Uczniowie podają przykłady narządów roślinnych i zwierzęcych

Faza podsumowująca

1. Uczniowie na tablicy zapisują w kolejności poszczególne poziomy organizacyjne organizmu, po sprawdzeniu przepisują do zeszytu
ORGANIZM
UKŁĄD NARZĄDÓW
NARZĄD
TKANKA
KOMÓRKA
2. Uczniowie odpowiadają na pytanie postawione w temacie lekcji
3. Zadanie pracy domowej

Odpowiedz pisemnie na pytanie 2 str. 57

Dla chętnych:

Wyszukaj w różnych źródłach nazwy tkanek występujących w organizmie człowieka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie