Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęć geografia Dzieje Ziemi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6284 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Scenariusz zajęć
z lekcji geografii
pt.: „Dzieje Ziemi”

Opracowała
mgr Dorota Piotrowska


INFORMACJE WSTĘPNE
- PRZEDMIOT: Geografia
- POZIOM NAUCZANIA: Klasa I gimnazjum
- CZAS TRWANIA: 2 godz. lekcyjne

MIEJSCE W PROGRAMIE:
- Temat poprzedniej lekcji: Przestrzeń geograficzna. Sfery Ziemi i ich współzależności.
- Temat lekcji: Dzieje Ziemi.
- Temat następnej lekcji: Budowa litosfery. Minerały i skały.

CELE LEKCJI:
Po zakończeniu lekcji uczeń:
- zna jednostki czasu geologicznego,
- potrafi wyjaśnić rolę skamieniałości przewodnich w poznawaniu dziejów Ziemi,
- zna nazwy ery geologicznej,
- potrafi uporządkować najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi,
- potrafi zinterpretować skalę czasu geologicznego.

ZAGADNIENIE KLUCZOWE:
- wiek Ziemi,
- jednostki czasu geologicznego,
- sposoby odtwarzania dziejów Ziemi,
- najważniejsze wydarzenia z dziejów Ziemi.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- podręczniki: B. Dobosik, K. Kardas, B. Modzelewska „Przestrzeń geograficzna w której żyje człowiek” – wydawnictwo Sop; F. Plit „Geografia świata” – wydawnictwo WSiP.
- encyklopedie,
- materiały przyniesione przez uczniów: zdjęcia z gazet i artykuły, informacje internetowe, itp.
- skamieniałości.

FORMY I METODY PRACY:
- praca indywidualna i grupowa,
- metoda metaplanu, burza mózgów, pogadanka, dyskusja.


PRZEBIEG LEKCJI
1. Wstęp:
- Przypomnienie: W jaki sposób powstała Ziemia
- Proponowany wiek Ziemi
2. Rozwinięcie:
Wprowadzenie jednostek czasu geologicznego.
- Na tablicy umieszczona jest tabela :
ERY | OKRESY | CZAS TRWANIA W MIL LAT


- Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowane na kolorowym papierze wyrazy (nazwy er, i okresów geologicznych, czas ich trwania).
- Uczniowie głośno odczytują wyrazy, następnie tworzą grupy wg koloru kart.
- Każda grupa otrzymuje zadanie 1:
Ř Zanalizuj tabelę 3 „Podział dziejów Ziemi” – podręcznik str. 48 (załącznik nr 1)
- Uzupełnienie pustej tabeli (na tablicy) kolorowymi wyrazami, przez poszczególne grupy
§ Zwrócenie uwagi na kolejność i regułę układania tabeli „Podział dziejów Ziemi”
§ Określenie jednostki czasu geologicznego
§ Odczytanie tabeli (wzór poprawnie ułożonej tabeli załącznik nr 2)
3. Interpretacja skali czasu geologicznego (pogadanka)
- W porównaniu do roku kalendarzowego (podręcznik str. 48, 49, załącznik nr 3)
- W porównaniu do miary długości – 1m (dyskusja).
4. Odtwarzanie przez geologów dziejów Ziemi (burza mózgów).
- Nauczyciel podaje problem 1:
Ř W jaki sposób uczeni mogli odtworzyć dzieje Ziemi (najciekawsze pomysły zapisuje na tablicy).
- Nauczyciel podaje problem 2:
Ř Jakie wydarzenia wyznaczały granice ery? (najważniejsze wydarzenia – propozycje zapisuje na tablicy kolorową kredą).


5. Dokumenty dziejów geologicznych Ziemi. (pogadanka)
Ř Nauczyciel wydaje polecenie zanalizowania ryciny 38 str. 46 podręcznik „Ułożenie warstw skalnych”, załącznik nr4.
6. Charakterystyka dziejów Ziemi (metaplan)
- Uczniowie podzieleni są wg kolorów kart na grupy o zbliżonej liczebności.
- Każda grupa prezentuje przyniesione na tę lekcję materiały np:
č zdjęcia z gazet,
č artykuły,
č informacje z internetu,
č informacje z encyklopedii.
Ř Nauczyciel informuje uczniów o dodatkowych, przygotowanych przez nauczyciela materiałach o ważniejszych wydarzeniach z dziejów Ziemi np:
č okazy skamieniałości,
č ruchy górotwórcze
č ryciny roślin
č ryciny zwierząt
- Każda grupa otrzymuje zadanie:
Ř Grupa 1 ARCHAICZNA (czerwona).
Ułożoną na tablicy tabelę nakleić na karton – zgodnie z czasem trwania i kolejnością er i okresów, oraz przedstawić najważniejsze wydarzenia tej ery (załącznik nr 2).
Ř Grupa 2 PROTEROZOICZNA (żółta)
Zilustrować czas trwania er (za pomocą kolorów) w porównaniu z dobą, oraz przedstawić najważniejsze wydarzenia tej ery.
Ř Grupa 3 PALEOZOICZNA (niebieska)
Ř Grupa 4 MEZOZOICZNA (zielona)
Ř Grupa 5 KENOZOICZNA (biała)
Każda z tych grup otrzymuje kartki w danym kolorze, oraz zadanie.
Za pomocą informacji i różnorodnych materiałów przedstawić ważniejsze wydarzenia wskazanej kolorem ery.
- Uczniowie pracują w grupach – wybierają właściwe informacje, zdjęcia.
- Wymieniają się materiałami.
- Prezentacja prac przez poszczególne grupy. Podczas gdy liderzy każdej grupy omawiają swoje prace, uczniowie indywidualnie uzupełniają otrzymane karty pracy


7. Zakończenie:
- Podsumowanie wiadomości: na podstawie prac grup i uzupełnionych kart pracy z poleceniem wklejenia do zeszytu.
- Przewidywania na temat przyszłości: przyrody, człowieka, planety Ziemi.
- Ocena pracy uczniów (słowna i cyfrowa).
- Zadanie pracy domowej; Zeszyt ćwiczeń – zadanie 19 str. 24 i 25.
- Zapowiedź następnego tematu.




Materiały pomocnicze:


ERA KENOZOICZNA

OKRESY: Czwartorzęd, Trzeciorzęd
CZAS TRWANIA : Czwartorzęd – od 1,5 do 2,0 mil. lat do dziś
Trzeciorzęd – od 70 do 1,5-2,0 mil. lat

Obejmuje całość osadów najmłodszego oddziału historii ziemi po okresie kredowym i dzieli się na trzeciorzęd i czwartorzęd. Po obszernych transgresjach morskich k. cechuje się stopniowym wynurzaniem cokołów kontynentalnych, które zajmują coraz większe obszary. Pojawiają się potężne góry fałdowe i ogromne masy skał wylewnych, których częste występowanie i ogromne rozprzestrzenienie w trzeciorzędzie tworzy wyraźną granicę z mezozoikum. Osady ówczesne, przeważnie płytkomorskie i przybrzeżne, następnie półsłone, jeziorne. rzeczne, eoliczne i lodowcowe, różnią się od osadów starszych formacji słabszym zestaleniem. Klimatyczne stosunki k. cechuje stopniowe ochładzanie się klimatu, które doprowadziło do rozwoju flory dzisiejszej i przez pojawienie się ssaków, do których w czwartorzędzie dołącza się człowiek , do znamiennej fauny a w okresie dyluwialnym do wielokrotnego zlodowacenia ogromnych obszarów.


ERA MEZOZOICZNA

OKRESY: Kreda, Jura, Trias
CZAS TRWANIA : od ok. 240 do ok. 70 mil. lat

Obejmuje trzy wielkie systemy: formację triasową, jurajską i kredową; przyjmuje się, że czas jego trwania jest, szczególnie zdaniem amerykańskich geologów, co najmniej dwa razy dłuższy od kenozoikum. położenie jego warstw osadowych jest w porównaniu z paleozoikum mniej zaburzone i na wielkich obszarach prawie poziome; jedynie w najmłodszych górach łańcuchowych (np. Alpy, Tatry) są warstwy jego silniej pofałdowane. Działalność wulkaniczna w m. prawie zupełnie nie istniała, tak że wkładki skał wybuchowych w warstwach mezozoicznych nie istnieją. paleontologiczny jest m. okres życia średnio zorganizowanych zwierząt i cechuje się głównie gadami. Rzadkie i drobne ssaki mezozoiczne są trudnego umieszczenia systematycznego w podziałach obecnych ssaków, są one przeważnie zaliczane do zwierząt workowatych i owadożernych. Flora składała się z drzew szpilkowatych i paproci, drzewa liściaste wystąpiły dopiero w najmłodszym okresie tzn. w górnej kredzie. Brak już zupełnie lepidodendronów, sigillaryj i pokrewnych widłaków, nie ma zupełnie trylobitów. w jurze pojawiają się najstarsze ptaki, w triasie ssaki; z ryb coraz częściej występują ryby kostno szkieletowe.



ERA PALEOZOICZNA

OKRESY: Perm, Karbon, Dewon, Sylur, Ordawik, Kambr
CZAS TRWANIA : od ok. 570 do ok. 240 mil. lat

Skały paleozoiczne odznaczają się wszędzie wybitną niezgodnością z leżącymi u spodu warstwami algonkińskimi lub archaicznymi. P. zawiera w swym przebiegu na całej ziemi najstarsze skamieniałości roślinne i zwierzęce. Od syluru zaczynają zjawiać się pewne kręgowce a mianowicie najniższe ryby, płazy i gady. W kambrze, sylurze i dewonie rozwija się bardzo bogata fauna trylobitów. Również bardzo licznie występują ramienionogi i liliowce. Z flory rosną przeważnie rodniowce; olbrzymie skrzypy, paprocie i widłaki. Z najwyższych roślin występują nagozalążkowe. W karbonie występują fałdowania hercyńskie, kaledońskie w sylurze; rośliny i zwierzęta wychodzą na ląd; w karbonie powstają wielkie złoża węgla kamiennego.



ERA ARCHAICZNA
OKRESY: Prekambr
CZAS TRWANIA : od ok. 600 do ponad 5000 mil. lat

Era (azoiczna), nazwa najstarszej formacji geologicznej, a więc okresu, w którym tworzyła się skorupa ziemska. Wyprzedza go tylko kosmiczny okres dziejów ziemi, w którym nasza planeta nie tworzyła jeszcze ciała stałego. Era archaiczna obejmuje czas, który upłynął między powstaniem twardej skorupy ziemskiej, a zjawieniem się na niej zaczątków życia organicznego. Ponieważ zaś era ta musiała trwać przez niepomiernie długi czas, zatem również miąższość utworów archaicznych, składających się głównie z gnejsów, łupków krystalicznych i granitów, szacuje się na kilka tysięcy kilometrów. Pierwsza część formacji archaicznej, zwana anhidryczną (bezwodną), obejmuje skały wylewne (wulkaniczne), a więc leżące u spągu granity; w następnym okresie, oceanicznym, w którym powstały pierwsze morza, powstały już obok skał wulkanicznych, także skały osadowe, zawdzięczające swe powstanie osadom morskim. Z tych ostatnich utworzyły się na skutek późniejszej metamorfizacji łupki krystaliczne. W ten sposób powstały t. zw. ortognejsy (ze skał wulkanicznych granitu, diorytu i sjenitu) i paragnejsy (ze skał osadowych: marglu, piaskowców, wapieni i szarowaki). Główną charakterystyczną cechą pokładów archaicznych obok ich składu mineralogicznego (z kwarcu, feldspatu, orycytu, blendy i łyszczyków) i krystalicznej lub łupkowej struktury jest to, że nie zawierają one wcale szczątków organicznych. Z tego i innych powodów podział tej ery na niższe formacje natrafia na wręcz nieprzezwyciężone trudności. Da się tylko postawić jedną ogólną zasadę, że w głębszych, boickich częściach pokładów archaicznych przeważają grube granity i gnejsy, a w wyższych (hercyńskich) łupki łyszczykowe. Okres huroński, uważany dawniej za młodszą część ery archaicznej, wydzielamy obecnie jako drugą erę geologiczną, pod nazwą eozoicznej lub algonkińskiej.Jeśli chodzi o przestrzenne rozmieszczenie pokładów archaicznych, to trzeba stwierdzić, że otaczają one wokoło jądro ziemi, leżą wszędzie u spągu późniejszych formacji, oraz tworzą rdzeń kontynentów i gór fałdowych. Na powierzchni występują utwory archaiczne tworząc silnie rozczłonkowane i zniszczone masywy w Skandynawii i Finlandii, (ląd Fennoskandji), w Rosji, Niemczech, Szkocji, Kanadzie, Grenlandii, Syberii, Chinach i t. d. Poza tym tworzą one środkowy rdzeń gór łańcuchowych (Alp, Atlasu, Himalajów, Andów, Appalachów i t. d.). Najpiękniejsze odkrywki archaikum znajdują się w kenjonie rzeki Colorado (w Arizonie) i RockyMauntains (Stany Zjednoczone Ameryki Płn.), oraz w Finlandii i Szkocji. Jeśli chodzi o występowanie skał archaicznych w Polsce, to na płd.wsch. od naszego Wołynia ciągnie się obszerna płyta granitowa, na terenie zaś rdzennej Polski występują granity tylko w Tatrach, gdzie tworzą one jądro masywu tatrzańskiego i występują tam nawet na powierzchni. Nie da się jednak odnieść ich z całą pewnością do ery archaicznej, gdyż brak po temu jakichkolwiek danych bezpośrednich. Pewne jest tylko to, że istniały one już w erze paleozoicznej (okres permski).



Opracowała
mgr Dorota Piotrowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie