Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przemiany funkcji rodziny

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 16747 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Rodzina stanowi grupę socjalizacji, wychowania i kulturalizacji, tworząc środowisko, w którym człowiek dojrzewa fizycznie i psychicznie, a więc także emocjonalnie i intelektualnie, w którym uczy się siebie, a także otaczającego go świata; nazywa go, klasyfikuje i ocenia. l

Określa się również rodzinę jako wspólnotę, która opiera się na bogactwie natury ludzkiej. Wymaga od swych członków, przede wszystkim rodziców, integralnego zespolenia celów i dążeń, podejmowania na jej rzecz działań dobrowolnych, ale wynikających z poczucia wewnętrznej konieczności.

Rodzina jako wspólnota staje się źródłem radości i przyjemności wspólnotowych. Uspołecznia ona uczucia i dążenia swych członków, dzięki czemu potrafią oni zrezygnować ze swobody indywidualnej na rzecz dobra rodziny. Jest jedyną grupą zbudowaną na miłości. Tworzy najmniejszą społeczność ludzką, najbardziej naturalną, a zarazem konieczną, wcześniejszą od państwa czy innych grup.2

Z powyższych definicji wynika, że istnieje ścisła zależność pomiędzy rodziną a społeczeństwem. Tam bowiem, gdzie rodzina upada, staje się nietrwała, nie jest w stanie zrodzić dla społeczeństwa pełnowartościowych obywateli, skłonnych do poświęcenia na rzecz innych ludzi bądź instytucji. Jak wielkie znaczenie ma dla rozwoju ludzkości rodzina, podkreślają słowa Jana Pawła II: „Przyszłość ludzkości idzie przez rodzinę".

Idąc śladami słów Ojca Ś w. możemy stwierdzić, iż w interesie każdego społeczeństwa powinno leżeć wspieranie rodziny poprzez ułatwienie wypełniania jej podstawowych funkcji. Cóż więc możemy rozumieć pod pojęciem funkcji rodziny? Są to cele, do których zmierza życie i działalność rodzinna oraz zadania, jakie pełni rodzina na rzecz swych członków, zaspokajając ich potrzeby.

Wychodząc z analizy rodziny jako grupy i instytucji społecznej, możemy wyróżnić dwie grupy funkcji rodziny. Są to funkcje instytucjonalne oraz funkcje osobowe.

I Funkcje instytucjonalne dotyczą rodziny i małżeństwa jako instytucji społecznych

i wyróżniamy wśród nich funkcje:

a) prokreacyjną- podtrzymującą ciągłość społeczeństwa,

b) ekonomiczną- dostarczającą rodzinie dóbr materialnych,

c) opiekuńczą zabezpieczającą członków rodziny w określonych sytuacjach życiowych,

d) socjalizacyjną wprowadzającą członków rodziny w życie społeczne i przekazującą im wartości kulturowe; częścią tej funkcji jest religia,

e) stratyfikacyjną- gwarantującą członkom rodziny określony status życiowy,

f) integracyjną - jest to funkcja społeczna kontroli zachowań poszczególnych członków rodziny.

II Funkcje osobowe - spośród nich wyróżniamy funkcje:

a) małżeńską - zaspokajającą potrzeby życia intymnego małżonków,

b) rodzicielską - zaspokajającą potrzeby uczuciowe rodziców i dzieci,

c) braterską - zaspokajającą potrzeby uczuciowe braci i sióstr.3

Jak widać z powyższego podziału, poprzez funkcje instytucjonalne rodzina wpływa na społeczeństwo i kształtuje jego oblicze. Istnieje również reakcja zwrotna. Społeczeństwo poprzez te funkcje dociera do rodziny i zmienia jej oblicze.

Na przestrzeni ostatnich stuleci dokonały się ogromne zmiany w życiu społeczeństw. Nie obyło się to oczywiście bez zmian funkcji pełnionych przez rodzinę, gdyż tworzą one swoistą symbiozę. Postęp techniczny, industrializacja i urbanizacja to procesy ciągłe, trwające po dziś dzień. Ewolucja rodziny, będąca wynikiem tych procesów, nie dzieje się w jednakowym tempie i w tym samym czasie we wszystkich społeczeństwach. Zdaniem niektórych badaczy, zależy to od trzech czynników:

- stopnia uprzemysłowienia kraju,
stopnia jego urbanizacji,

- stopnia izolacji, czyli położenia geopolitycznego i jego podatności na wpływy z zewnątrz.4







W społeczeństwie tradycyjnym rodzinę charakteryzowała stałość i zwartość oraz nierozerwalność małżeństwa, także wysoki autorytet głowy rodziny - ojca - i podporządkowanie mu żony i dzieci. Istniało poszanowanie tradycji, jednorodność świata wartości, silnie powiązanego z religią, wreszcie konformizm i rygoryzm wychowania. 5) Ów „familizm" rodziny preindustrialnej zakorzenił się zwłaszcza w podkulturze rolniczej i społeczności wiejskiej, mało rozwiniętej społecznie i ekonomicznie. Rodzina była też w stanie zaspokajać liczne potrzeby ówczesnego społeczeństwa, nie dysponującego wyspecjalizowanymi instytucjami społecznymi. Inną jej cecha znamienną była wielodzietność i wielopokoleniowość. 6

W społeczeństwie nowoczesnym rodzina ulega radykalnym przemianom. Polegają one na zmniejszeniu się jej w aspekcie ilościowym. Liczba posiadanych dzieci zmniejsza się do jednego lub dwojga. Zmienia się ona również w aspekcie jakościowym. Rodzina ogranicza lub rezygnuje z wielu zadań dotychczas przez siebie wypełnianych. Należą do nich:

- kontrola społeczna swoich członków,

- opieka nad słabszymi lub chorymi, wychowanie dzieci.

Rodzina zrzeka się tych zadań na rzecz instytucji społecznych do tego powołanych.

Rezygnacja z w/w funkcji jest wynikiem przeniesienia pracy, jako podstawowego źródła utrzymania rodziny, poza dom. Odnosi się to szczególnie do kobiet.

Oparcie małżeństwa niemal wyłącznie na więzi podmiotowej, uzależnienie jego trwałości i rozwoju od charakteru i cech osobistych partnerów tworzących związek małżeński oraz zróżnicowanie stanowisk pomiędzy prawem państwowym a kościelnym w odniesieniu do dopuszczalności rozwodów oraz planowania rodziny, wpływają na malejącą spójność rodziny. Wpływają na jej dezintegrację i egalitaryzm oraz zanik tradycyjnej struktury autorytetu. Efektem tych przemian jest malejąca przewaga więzi osobowej oraz marginalizacja wpływów religii, zwłaszcza w zakresie życia seksualnego.

Dalsze przekształcenia społeczeństwa nowoczesnego w ponowoczesne doprowadziły do autonomizacji i indywidualizacji jednostki w rodzinie. () Oba te zjawiska polegają na dominacji interesów i dążeń jednostkowych w stosunku do interesów grupowych. Manifestuje się to w upominaniu o własne, szeroko pojęte korzyści oraz ograniczeniu zdolności do poświęceń. Polegają one również na dążeniu do wysokiej jakości życia rodzinnego, dającego pełną satysfakcję małżonkom, kosztem rezygnacji z trwałości małżeństwa.

Przekształceniom ulega także stosunek do dzieci: z jednej strony dostrzegany jest proces dowartościowania dziecka przez rodziców jako osoby samodzielnej i posiadającej swoje właściwości, uzdolnienia i cele życiowe, za których rozwój rodzice czują się odpowiedzialni.

Z drugiej jednak strony, można zaobserwować proces relatywizacji wartości dziecka (można je zabić w okresie prenatalnym) oraz proces instrumentalizacji. Dziecko poprzez realizację marzeń rodziców ma potwierdzić bądź podnieść społeczny prestiż rodziny. Sprowadza się również dziecko do roli wartości konkurującej z innymi indywidualistycznymi dobrami, np. przyjemnym spędzaniem wolnego czasu, karierą zawodową, samorealizacją.

Należy również wspomnieć (...) rolę ogólnych przeobrażeń cywilizacyjnych i kulturowych, zwłaszcza w kontekście roli i znaczenia pierwiastków sacrum i profanum w dziejach tych przemian, a także uwarunkowania o węższym zasięgu społecznym, na przykład takie, jak specyfika kulturowa tradycji regionalnych, czy poszczególnych typów rodzin.8) W rodzinie jak w soczewce kumulują się wszystkie problemy makrospołeczeństwa. Kryzys rodziny i sytuacje kryzysowe w rodzinie, których symptomy stają się coraz bardziej wyraźne, maj ą bezpośrednie przełożenie na wzory kościelności i rozległą sferę postaw religijnych. W swych najgłębszych konsekwencjach oznacza on bowiem odrzucenie, a przynajmniej zakwestionowanie ważnego fragmentu doktryny religijnej i społecznej Kościoła, odnoszącej się do rodziny, a także wynikających z niej zasad moralności rodzinnej.9

Chcąc ogólnie podsumować zmieniające się funkcje rodziny, należy stwierdzić, iż zmieniające się warunki społeczno-ekonomiczne i cywilizacyjno-kulturowe domagają się lepszego przygotowania młodego człowieka do ról małżeńskich i rodzinnych, poprawy warunków społeczno-ekonomicznych funkcjonowania rodziny, przystosowania jej do zmienionej sytuacji oraz wyrabiania wyższej kultury osób tworzących związek małżeński, aby małżeństwo i rodzina mogły sprawnie funkcjonować we współczesnej, zmieniającej się rzeczywistości.







BIBLIOGRAFIA I PRZYPISY

l) „Powiernik Rodzin” nr 11 rok 96 „Rodzina a wychowanie religijne”

prof. dr hab. Wojciech Świątkiewicz

2) Fr. Adamski „Socjologia małżeństwa i rodziny” PWN W-wa 82 r.

3) Fr. Adamski „Socjologia małżeństwa i rodziny” PWN W-wa 82 r.

4) Fr. Adamski „Socjologia małżeństwa i rodziny” PWN W-wa 82 r.

5) „Powiernik Rodzin” nr 6 rok 96 „Dokąd zmierzasz, rodzino Śląska?”

dr Ewa Budzyńska

6) Fr. Adamski „Rodzina między sacrum aprofanum” Pallotinum Poznań 1987 r.

7) „Powiernik Rodzin” nr 6 rok 96 „Dokąd zmierzasz, rodzino Śląska?”

dr Ewa Budzyńska

8) „Powiernik Rodzin” nr 12 rok 96 „Rodzina a wychowanie religijne (2)”

prof. dr hab. Wojciech Świątkiewicz

9) „Powiernik Rodzin” nr 12 rok 96 „Rodzina a wychowanie religijne (2)”

prof. dr hab. Wojciech Świątkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie