Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Opracowanie lektury zaczarowana zagroda

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 144343 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Ośrodek tematyczny: Zima w pełni.

Temat dnia: W krainie lodu.

(2 dni)

    Rozmowa o bohaterach lektury pt. „Zaczarowana zagroda”.
    Życie ludzi i zwierząt w lodowej krainie. Porządkowanie
    kolejności wydarzeń. Pojęcie czworokąta. Rozmowy pingwinów.
    Układanie opisu pingwina. Budowa ptaków- pingwina.
    Charakterystyka Antarktydy.
    Odejmowanie liczby jednocyfrowej od dwucyfrowej
    z przekroczeniem progu dziesiątkowego metodą odliczania po 1.
    Rozwiązywanie zadań z treścią.
    Improwizacje ruchowe. Wykonanie makiety Stacji Polarnej
    im. Antoniego Dobrowolskiego.

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

  • Układa dłuższą kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat.
  • Analizuje treść książki. Potrafi wskazać bohatera lektury
    oraz określić miejsce wydarzeń.
  • Umie czytać cicho ze zrozumieniem.
  • Rozpoznaje na rysunkach i w otoczeniu poznane figury.
  • Odejmuje liczbę jednocyfrową od dwucyfrowej z przekroczeniem
    dziesiątkowego metodą odliczania po 1.
  • Rozwiązuje zadania tekstowe.
  • Potrafi dokonać opisu wyglądu zewnętrznego.
  • Zna charakterystyczne cechy ptaków.
  • Potrafi pracować w grupie.
  • Poznaje cechy materiałów potrzebnych do wykonania makiety.
  • Kształci umiejętność modelowania, lepienia z masy solnej i plasteliny,
    cięcia i klejenia elementów papierowych, łączenia ich w całość.
  • Dba o estetykę wykonania pracy.
  • Bezpiecznie posługuje się przyborami.


Formy pracy:
    - indywidualna, grupowa, zbiorowa.

Metody pracy:

    - pogadanka, pokaz, praca z tekstem, zajęcia praktyczne, metody
    podające i aktywizujące.

Środki dydaktyczne:

    - globus, mapa, ilustracje, zdjęcia, książka „Zaczarowana zagroda”,
    papierowy model pingwina, rozsypanka wyrazowa i sylabowa, plan
    wydarzeń, krzyżówka, plan rysunku z kodem, masa solna, plastelina,
    karton, tektura, pudełka, patyczki, klej, nożyczki.


Przebieg zajęć

    1. Swobodne wypowiedzi na temat lektury „Zaczarowana zagroda”

    2. Rozszyfrowanie plątaninki sylabowej i zapisanie jej rozwiązania.

    Alina i Czesław Centkiewiczowie to autorzy książki pt. „Zaczarowana zagroda”.

    3. Ustalenie miejsca wydarzeń. Układanie zdania z rozsypanki wyrazowej.


    Akcja toczy się na stacji naukowej imienia profesora Dobrowolskiego na Antarktydzie.


    4. Rozmowa o bohaterach lektury. Zajęcia naukowców - polarników.


    profesor, pingwinek Elegancik,
    Andrzej, Janek, Władek


    5. Porządkowanie kolejności wydarzeń zgodnie z przebiegiem akcji.
    Przepisanie do zeszytu:

    1. Budowanie zagrody.
    2. Zapędzenie pingwinów do zagrody.
    3. Ucieczka pingwinów.
    4. Zdziwienie polarników.
    5. Elegancik z małym pingwinkiem w zagrodzie.
    6. Ponowne zapędzenie pingwinków do zagrody.
    7. Wyjaśnienie zagadki.


    6. Dłuższe kilkuzdaniowe wypowiedzi n/t najzabawniejszego wydarzenia w „Zaczarowanej zagrodzie”. Głośne czytanie wybranych fragmentów tekstu.

    7. Wyszukanie i głośne odczytanie zdań zawierających informacje o pingwinach.

    8. Układanie opisu pingwina.

    Pingwin jest bardzo miłym i pięknym ptakiem.
    Mały łepek, grzbiet i skrzydła pokrywają czarne pióra.
    Tułów wsparty jest na małych, różowych błoniastych łapkach i kusym, czarnym ogonku. Jego brzuszek jest śnieżnobiały.
    Krótkie, czarne skrzydełka osadzone na bokach wyglądają jak wiosełka. Czarno-białe upierzenie dodaje pingwinowi elegancji.
    Wygląda jak człowiek we fraku.

    9. Pojęcie czworokąta. Rozpoznawanie czworokąta spośród innych figur.
    Rozpoznawanie kształtu zagrody.

    10. Ruchy lokomocyjne: chód krokiem kołyszącym, skradanie się w różnych kierunkach.

    11. Antarktyda- lodowa pustynia . Życie ludzi i zwierząt w lodowej krainie.
    Lądolód polarny jest niezamieszkały przez ludzi. Istnieje tylko stacja badawcza wybudowana do celów naukowych. Nie ma żadnej roślinności. Najdłuższa noc trwa dwa miesiące. W wodach otaczających Antarktydę żyje dużo ryb, które są pokarmem dla ptaków.

    12. Cechy pingwina jako ptaka.
    Budowa pingwina- skrzydła, pierze.
    Pingwiny są jajorodne.
    Wędrówki pingwinów - Ocean Indyjski, Ocean Spokojny, Ocean Atlantycki.

    Pingwiny są ptakami, ale nie umieją fruwać. Doskonale pływają.
    Żyją na Antarktydzie. Uciekają przed srogą zimą w cieplejsze strony.
    Zawsze wracają do swoich gniazd. Są bardzo mądre.


    13. Praca w grupach- pokolorowanie rysunku zgodnie z podanym kodem.

    14. Odejmowanie liczby jednocyfrowej od dwucyfrowej z przekroczeniem progu dziesiątkowego metodą odliczania po 1,
    np. 32-3=32-1-1-1=
    Wykonanie obliczeń w zeszycie.

      35-6=
      24-5=
      72-4=
      33-7=
      43-5=
      62-4=
      54-8=
      75-9=

    15. Rozwiązanie zadania tekstowego.

    W zagrodzie profesora było 35 pingwinów. Najpierw 8 pingwinów opuściło zagrodę, a później 7.
    Ile pingwinów zostało w zagrodzie?

    16. Podział uczniów na grupy i przydział zadań.

    17. Rozdanie materiałów i narzędzi.

      Pierwsza grupa otrzymuje czystą planszę i masę solną ( ich zadaniem
      jest modelowanie, kształtowanie krajobrazu Antarktydy- skały
      lodowe, góry śniegowe, itp.).

      Druga grupa otrzymuje elementy budynków stacji badawczej.
      Zadaniem uczniów jest połączenie tych elementów przy pomocy
      klejenia i zamieszczenie na gotowym budynku nazwy:
      STACJA IM. PROF. DOBROWOLSKIEGO.
      Elementy wykonane są z kartonu i tektury. Można je okleić
      kolorowym papierem.

      Trzecia grupa otrzymuje pudełka od zapałek i gotowe paski białego
      papieru. Zadaniem dzieci jest oklejenie pudełek papierem, a następnie
      zbudowanie z nich „ zaczarowanej zagrody” dla pingwinów.
      Łączenie elementów poprzez wsuwanie i klejenie.

      Czwarta grupa otrzymuje plastelinę i ma za zadanie ulepić kilkanaście
      pingwinów, pingwinów w tym 1 pingwinka – Elegancika.

    18. Praca w grupach pod kierunkiem nauczyciela.

    19. Przerwa śródlekcyjna przy piosence „ Tak się zachmurzyło’.

    20. Wykonanie makiety; łączenie elementów – prac dzieci
    z poszczególnych grup ( skały i góry lodowe, budynek stacji, zagroda,
    pingwiny). Nauczyciel dokłada wykonaną przez siebie postać
    profesora i biało – czerwoną chorągiewkę.

    21. Umiejscowienie makiety na wystawce do lektury „ Zaczarowana
    zagroda”.

    22. Podsumowanie tematu - W krainie lodu.
    Samodzielne rozwiązanie krzyżówki i odczytanie rozwiązania -
    POLARNIK.

    23. Praca domowa - staranne przepisanie do zeszytu opisu pingwina - Elegancika.




    Opracowała:
    mgr Danuta Kaźmierczak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie